حجاب از دیدگاه قرآن و احادیث فریقین
آگوست 1, 2010
مقالات حجاب
878 نمایش
اطلاعات پایان نامه انتخابی
|
|
|
|
|
|
//
عنوان : حجاب از دیدگاه قرآن و احادیث فریقین |
مقطع :سطح۲ |
استاد راهنما :ابوترابی، محمود |
تعداد صفحات :۹۶ |
نویسنده : کارگر، فاطمه |
شناسه :۹۶۷ |
استاد مشاور :– |
کلید واژه ها : حجاب ؛ |
برنامه تحصیلی:تمام وقت |
رشته :۰ |
استاد داور :محمدی، حسن |
تاریخ دفاع :۲۲/۰۶/۱۳۸۰ |
|
چکیده راهنما |
|
|
|
پایاننامه حاضر به بررسی مسألهی حجاب از دیدگاه فرقهی امامیه و عامّه پرداخته و مطالبش با توجه به منابع تفسیری و کتب روایی به شش بخش تقسیم شده است.بخش اول کلیاتی دربارهی پیشینه و ضرورت حجاب برای زن، بخش دوم مفهوم حجاب و واژههای مترادف با آن، بخش سوم مبانی و حکمتهای حجاب از دیدگاه اسلام، بخش چهارم دیدگاه فرقهی امامیه در مورد حجاب، بخش پنجم دیدگاه فرقهی عامّه در مورد حجاب و بخش ششم وجوه اشتراک و افتراق دو فرقه در مورد حجاب.
|
چکیده تمام نما |
|
|
|
نگارنده در بخش اول رساله تحت عنوان کلیات به تبیین موضوع حجاب و ضرورت آن پرداخته و هدف خویش را آشنایی مختصری با نظرات علماء دو فرقه در مورد حجاب و مسایل مربوط به آن معرفی میکند و با پرداختن به پیشینهی حجاب اثبات میکند که حجاب منحصر به اسلام و مسلمین نیست، اما فلسفهی آن از دیدگاه اسلام با آیینهای دیگر متفاوت میباشد. همچنین در این پایاننامه با استناد به کتب تفسیری و روایی حجاب را از دیدگاه اخلاقی و فقهی مورد توجه قرار داده است. در بخش دوّم به بررسی مفهوم حجاب پرداخته و ضمن بیان تعریف لغوی و اصطلاحی برخی واژهها مثل ثیاب، خمار، رداء، جلباب در تعریف حجاب مینویسد: زن در معاشرت با مردان بدن خود را پوشانده و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد. در بخش سوم حکمتهای حجاب از دیدگاه اسلام مورد توجه قرار گرفته که از جملهی آن اهداف و حکمتها به آرامش روانی فرد، استحکام پیوند خانوادگی،
استواری اجتماع، حفظ ارزش و احترام زن میتوان اشاره کرد. بررسی آیات قرآن و نگاه کوتاهی به آمارهای جوامع کنونی نشان میدهند که با افزایش برهنگی، طلاق و از همگسستگی خانواده و اجتماع بیشتر خواهد شد و همچنین تشریع حجاب برای زنان باعث افزایش ارزش و احترام و حفظ امنیت آنان در جامعه میشود. در بخش چهارم به بررسی کامل آیات حجاب پرداخته و ضمن بررسی تفاسیر و کتب روایی دیدگاه فرقهی امامیه را در این باره مطرح میکند. این بخش شامل چند بند مهم از آیهی ۳۱ سورهی نور است که ممنوعیت نگاه به نامحرم، ممنوعیت نگاه به شرمگاه دیگران، ممنوعیت خودآرایی زن برای اجنبی، لزوم پوشاندن مواضع پایینتر از جامه مطرح شده و بر این نکته تأکید شده که توجه به اوامر الهی موجب میشود بسیاری از معضلات اجتماعی و فردی قابل حل شوند، زیرا به این وسیله مفاسد غریزی و جنسی قابل کنترل میباشند. لذا ضروری است زن در معاشرتهای خود دستوراتی چون صلابت گفتار، محدود کردن برخوردها با نامحرم و کراهت خروج از خانه را در نظر بگیرد. در بخش پنجم دیدگاه فرقهی عامه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به آیات حجاب از دیدگاه عامه در خصوص ممنوعیت نگاه به نامحرم و شرمگاه و همچنین ممنوعیت خودآرایی از دیدگاه فرقههای مالکی، حنفی، شافعی و حنبلی مطرح شده و به بیان دیدگاههای علماء عامه در مورد چگونگی معاشرت زن با نامحرم پرداخته و به بیان نظرات مفسرین اهل سنت از جمله ابوحنیفه، امام احمد، کابلی، جصاص، ابن کثیر، ابن جریر، ابن مسعود، صابونی، حسن بصری و قرطبی اقدام کرده است. در بخش ششم که مهمترین بخش است به وجوه اشتراک و افتراق دو فرقه توجه شده و اینکه در اصل مسألهی حجاب بین مسلمین هیچ شک و شبههای نیست چرا که عقل و نقل آن را واجب میشمرند و تنها تفاوت در برخی از نکات و حدود حجاب است که با بررسی مجدد آیات حجاب تفاوت نظر برخی از مفسرین امامیه و عامه مشخص میشود و چنین به نظر میرسد که تفاوت چندانی بین این دو فرقه وجود ندارد و حجاب اصل مسلّم و مشترکی بین فرقههای مختلف مسلمین است. |
|
2010-08-01