خانه / مقالات حجاب / حد و مرز آزادی

حد و مرز آزادی

آزادی کمله مقدسی است ولی هر چیزی دارای حد است.

مثلا آیا انسان آزاد است غذای مسموم بخورد؟ آیا آزاد است چند برابر غذای معمولی بخورد؟ آیا آزاد است نصف شب که همسایه ها خواب هستند با بلند کردن صدای طبل آن ها بیدار نماید؟ قطعا آزادی دارای حد و مرز است، آن آزادی مقدس است که موجب ضرر و زیان و باعث سلب آزادی دیگران نشود، همه اندیشمندان با انصاف معتقدند آزادی بر دوگونه است.

الف) آزادی صحیح

ب) آزادی غلط

ما با دلیل و منطق ثابت می کنیم که آزادی زنان به این معنی که بدون پوشش اسلام در ملا عام ظاهر شوند، آزادی غلط است و هرگز عقل و علم چنین آزادی مفسده انگیز را نمی‌پذیرد.

درست است که زنان نیمی از جامعه هستند و باید در همه صحنه های زندگی تلاش داشته باشند، ولی پوشش اسلامی هرگز آنها را منزوی نمی کند و هرگز دست و پاگیر نیست در حدی که آنها را از تلاش در صحنه های کار و فعالیت باز دارد. زیرا حجاب، به معنی پرده نشینی نیست ، بلکه به معنی یک پوشش معقول است، اگر ما در گذشته در پاسخ به این اشکال، نیاز به استدلال داشتیم، امروز پس از جمهوری اسلامی در ایران دیگر نیاز به استدلال نیست، چرا که آشکارا می بینیم زنان در تمام صحنه ها، از مجلس قانون گذاری گرفته تا ادارات و بیمارستانها و رادیو و تلویزیون و فروشگاهها و … در عین حفظ حجاب اسلامی، مشغول کار و تلاش شبانه روزی زندگی هستند.

زن می تواند با پوشش کامل اسلامی به تلاش زندگی بپردازد، و با چادر که لباس برتر و پوشش عالی است در صحنه حاضر شود، آری وضع موجود، پاسخ دندان شکنی به اشکال فوق است، چنانچه فلاسفه گفته اند: بهترین دلیل بر امکان چیزی وقوع آن است به زبان معمولی خودمان آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است و مگر خانه داری و فرزندداری کار و تلاش بسیار مهم فرهنگی و اقتصادی نیست! و همچنین پوشش به معنی محرومیت زن و مرد از اشباع غریزه جنسی از راه صحیح نیست، تا موجب عطش بیشتر و انفجار گردد؛ اگر آنچه را که اسلام درباره ازدواج و آسان گیری در تحقق آن فرموده، اجرا گردد، غریزه جنسی از راه صحیح اشباع شده و هیچ گونه اشکالی پیش نمی آید. بی بندوباری و بی حجابی عطش جنسی زن و مرد را بیشتر خواهد کرد و حجاب و مقید بودن به حفظ حریم حجاب و عفاف، فساد و تباهی را از بین می برد.

همچنین آمار نشان می دهد که فساد در کشورهای بی حجاب به مراتب بیشتر است، اینها شواهد عینی خلل ناپذیری است که بیانگر فواید حجاب و بازدارندگی آن از بسیاری از تباهی هاست، و به عکس بی حجابی و بی بند و باری وسیله نزدیک شدن و عامل موثر برای افزایش فساد و گسترش دامنه انحراف ها خواهد بود.

پوشش برای زنان دارای فواید و مصلحتهای بسیار مهم برای جامعه است، که هرگز بخاطر بعضی از مصلحت های فرضی و جانبی نمی توان از آن دست کشید. و در آن مواردی که مصلحت مهمتری در میان باشد، اسلام پوشش را در آنجا لازم نمی داند، بلکه گاهی عدم پوشش را واجب می داند. به عنوان مثال: اگر مردی در حال غرق شدن یا سوختن است و در آنجا مردی نیست تا او را نجات دهد، بر زنان نامحرم واجب است گر چه موجب کنار رفتن پوششان گردد آن مرد را نجات دهند.

منبع: (حجاب بیانگر شخصیت زن، صفحه ۸۵)

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *