خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / فعالیت‌های اجتماعی بانوان چه نسبتی با حجاب دارد؟

فعالیت‌های اجتماعی بانوان چه نسبتی با حجاب دارد؟

طاهره همیز، از افراد باسابقه در حوزه مطالعه و پژوهش در حیطه زنان، خانواده و تربیت است. وی از جمله دانش آموختگان فقه و حقوق محسوب می‌شود و پژوهش‌های بی‌شماری در حوزه زنان از خود به جا گذاشته است. همین مهم سبب شد تا در خصوص حضور فعال بانوان محجبه در جامعه گفت و گو کنیم.

خانم همیز اساسا حضور بانوان مسلمان در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی آنان چه نسبتی با حجاب دارد؟

حضور بانوان در جامعه یک مسئله اجتناب‌ناپذیر است. به این دلیل که در بخش رفع نیازهای گوناگون زنان، بانوان متخصص باید فعال باشند. چه در مسائل بهداشتی، چه مسائل فنی و حتی در بخش فرهنگی، جامعه حتما باید از حضور بانوان متخصص و کارآمد بهره‌مند شود.

باید قوانینی در جامعه وضع شود که این مسئله برای بانوان قابل اجرا باشد و قوانین مربوط به حجاب و عفاف این فرصت و امنیت را برای فعالیت آنها و حضورشان در جامعه فراهم می‌کند و در حقیقت زلف امنیت بانوان، با حجاب گره خورده است.

در عصر حاضر که شاهد فوران تکنولوژی و پیشرفتگی در تمامی زمینه‌ها هستیم، آیا حجاب یک ابزار کمکی برای حضور فعال بانوان در جامعه به عنوان یک عنصر مفید محسوب می‌شود یا مانع و محدودکننده آنهاست؟

حجاب، در حقیقت فقط محدود به بحث پارچه و لباس نیست، بلکه حجاب محدودیت تماس دو جنس نامحرم با یکدیگر را مطرح می‌کند. در واقع وقتی که مردان زنان را صرفاً براساس جنسیت زن بودن و لذت جویانه نگاه می‌کنند، به فرموده حضرت علی (ع) از جنس نر هستند و خوی نر بودن در آنها مطرح می‌شوند.

در واقع وجود حجاب در جامعه، مانعی است برای برقراری این نگاه لذت جویانه به زن. زیرا جامعه محل رفع نیازهای انسان است نه محلی برای لذت جویی و حجاب فضای امن را برای رفع نیازهای بانوان فراهم می‌کند. چنان چه در تمامی کشورها، قوانینی مربوط به حجاب و پوشش بانوان وضع می‌شود تا فضای مناسب برای فعالیت بانوان و رفع احتیاجات آنها در جامعه برقرار شود به آنها به عنوان یک انسان و براساس مهارت، هنر و تخصص آنها نگاه شود نه بر معیار جنسیت زن بودن آنها.

اساساً حضور بانوان در جامعه امروزی با وجود تمام آسیب‌هایی که بانوان را تهدید می‌کند، چه معنایی دارد؟

ما باید تمام سنگرها را حفظ کنیم. وقتی زنان ما با حجاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون ظهور می‌کنند زمینه‌های تحول در جامعه را به وجود می‌آورند و می‌توانند زمینه‌های ترویج حجاب و عفاف را در زنان دیگر نیز ایجاد کنند. حضور زنان عفیف و با حجاب می‌تواند قدرت انتخاب حجاب و رعایت حریم اسلامی در روابط با نامحرم، تبلیغ کند.

آیا رعایت عفاف و حجاب در جامعه، تأثیری در محدوده فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های گوناگون شغلی، تحصیلی، سیاسی و فرهنگی آنها داشته است؟

حتما تأثیر گذار خواهد بود. زیرا تا زمانی که افراد متعرض به این قانون در جامعه حضور دارند، بانوان محجبه و عفت پیشه را محدود خواهند کرد. وقتی بانویی بداند که حضور او در یک محیط، تعرض به او و حریمش را در بردارد و امنیتش به خطر می‌افتد، قطعا ترجیح می‌دهد خود را محدود کند و در آن محیط قرار نگیرد تا پاکدامنی خود را حفط کند. در حالی که جامعه به دلیل این قانون‌شکنی‌هایی که از طرف خاطیان در این مقوله رخ می‌دهد، از حضور و فعالیت بانوان کارآمد و متخصص محروم می‌ماند.

ادامه گفت و گو: راه برقراری امنیت برای بانوان محجبه در جامعه

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *