خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / آیا عفت تنها برای افراد زیباست؟

آیا عفت تنها برای افراد زیباست؟

با توجه به این حدیث که می فرماید: “زکات زیبایی پاکدامنی و عفت است ” آیا افراد زشت نباید عفت داشته باشند؟

برترین حجاب

از نظر اسلام حفظ عفاف و حجاب برای زن و مرد چه زیبا و چه نازیبا واجب است بنابراین این حدیث شریف دلیلی بر عدم حفظ عفاف برای افراد نازیبا نیست به قول معروف اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند.
افرادی که خدای متعال به آنها نعمت زیبایی را عطا فرموده در قبال این زیبایی مسئولیت بیشتری دارند؛ چون خداوند متعال لطف بیشتری در حق ایشان نموده است. از طرفی به خاطر این حسن بیشترشان و به خاطر ضعف انسان ها در کنترل نفسانیاتشان، یک فرد زیبا در معرض انواع خطرات و سوء نیت های احتمالی است – که هر که بامش بیش برفش بیشتر- از این رو به پاکدامنی زیادی نیاز دارد و با حفظ حجاب و عفاف بیشتر، می تواند در رفع این مخاطرات چه برای خود و چه برای دیگران، کمک شایانی انجام دهد.

از سویی دیگر در واژگان متن حدیث ، دو کلمه زکات و عفاف جای تامل بیشتر دارد. به این معنا که زکات در لغت به معنی رشد و نمو آمده است و چون دادن مال به فقیر، باعث رشد و برکت از سوی پروردگار می شود، به آن زکات اطلاق می گردد. از این رو حدیث می خواهد بفرماید که رمز بقای حسن و زیبایی، عفاف است که باعث رشد زیبایی در شخص جمیل می گردد.

اینکه گفته شده زکات زیبایی عفت است در واقع شکر زیبایی است چرا که این روایت طولانیست و حضرت فرمودند هر نعمتی را شکریست و در ادامه یکایک نعمتها را بر شمرده و در کنار هرکدام از شکر با کلمه زکات نام برده پس اگر هر انسانی به خود نگاه کند حتی اگر دیگران به او صفت زشت را بدهند با این حال یک زیبایی ظاهری در وجودش هست . نازیبا یا زشت در عالم وجود ندارد هرانسانی زیبایی خاص خود را دارد گاهی اگر دو نفر کنار هم قرار گیرند و نسبت به هم سنجیده شوند اینجا صفت زشت و زیبا داده میشود ذات انسانیت زیباست بنا بر این شکر یا زکات آنرا باید با عفت ادا کند. و از آنجایی که زن زیبایی اش به خاطر ظرافت زنانه اوست و به خاطر همین هم قرآن خطاب به خانمها دارد که زینتهای خود را آشکار نکنید مگر برای محارم و منظور از این زینت آن زیبایی ذاتی جنس زن است.

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *