خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / فاز جدید حملات ناجا به تئوری های فرهنگی حلقه انحراف

فاز جدید حملات ناجا به تئوری های فرهنگی حلقه انحراف

تئوری های فرهنگی حلقه لانه کرده در دولت به نقطه بی بازگشت رسیده است. نقطه بی بازگشتی که نمی توان آینده خاصی را برای آن متصور بود اما نکته آنجاست که انقلاب ما از این گردنه های کوچک و بزرگ در پیش روی خود زیاد دیده و البته از آنها به سمت جامعه رحمانی عبور کرده است. به نظر می رسد نیروی انتظامی کشورمان وارد فاز جدیدی از برخوردهای خود با مظاهر ضد فرهنگی و ضد دینی در عرصه جامعه است. صحبت های شجاعانه مقامات انتظامی کشور در ردّ رفتارهای ضد فرهنگی برخی چهره های به اصطلاح هنری و رفتارهای خلاف ارزش آنها و همچنین اقدامات اخیر ناجا در برخورد جدی تر با بدپوششی ها، مثال هایی از این فاز جدید هستند.

 

تئوری های فرهنگی حلقه لانه کرده در دولت به نقطه بی بازگشت رسیده است. نقطه بی بازگشتی که نمی توان آینده خاصی را برای آن متصور بود اما نکته آنجاست که انقلاب ما از این گردنه های کوچک و بزرگ در پیش روی خود زیاد دیده و البته از آنها به سمت جامعه رحمانی عبور کرده است. *نقطه آغاز اردیبهشت ماه سال ۸۵ و تنها یکسال از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد و یارانش گذشته بود که دستور احمدی نژاد به رئیس وقت سازمان تربیت بدنی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه ها، شوک بزرگی را به جامعه دینی و ارزش مدار ایران وارد کرد. او به علی آبادی دستور داده بود که بهترین جای ورزشگاه ها را به زنان اختصاص دهد. دستور احمدی نژاد اما با واکنش شدید مراجع و مردم مواجه شد.

مراجعی همچون حضرات آیات فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی و چهره های مبرّزی مثل حسین شریتعمداری، مدیر مسئول اصولگرای نشریه کیهان به این تصمیم واکنش نشان دادند. مرحوم آیت الله فاضل، حضور زنان در ورزشگاه ها را حرام اعلام کرد و سایرین نیز به تقبیح این تصمیم پرداختند. این در حالی بود که تصمیم احمدی نژاد حتی صدای اعتراض رسانه هایی مثل روزنامه جمهوری اسلامی که مواضعش به اصلاح طلبان نزدیک است را نیز به دلیل شرعی نبودن این تصمیم درآورد. و مدتی بعد نیز چهره های سیاسی نزدیک به دولت از لغو تصمیم احمدی نژاد به دلایل مختلف خبر دادند. اما باید تأکید کرد که اعلام این تصمیم از سوی احمدی نژاد علیرغم آنکه اقدامی غیر منتظره می نمود اما چندان هم عجیب نبود. هم او بود که در سال ۸۴ و قبل از رئیس جمهور شدندش، در برنامه تلویزیونی دیدگاه گفته بود: “واقعاً مشکل مردم ما این حرف‏هاست که حالا لباسشان چه باشد؟ مویشان چطور باشد؟ مشکل کشور اینهاست؟ … البته اگر مسئولیت دولت را بر عهده من بگذارند من حتماً جلو این تعدى‏ هاى به مردم در خیابان‏ها را با کمک مردم خواهم گرفت.”

و البته شاید عده ای این نکات مهم را در صحبت های احمدی نژاد نشنیده بودند و یا تعابیر دیگری را به حرف های احمدی نژاد وصل کرده بودند تا کسی متوجه مواضع اصلی او نشود. *این ره که تو می روی… تصمیم احمدی نژاد برای ورود دادن زنان و دختران به ورزشگاه ها لغو شد اما در ماه ها و سال های بعد؛ این، مواضع عجیب دیگر آقای رئیس جمهور در مورد مقولاتی مثل مبارزه با بدحجابی، گشت های ارشاد، مخالفت با نصب دوربین های ناجا برای ایجاد امنیت بیشتر و … بود که حساسیت های جدیدی را ایجاد کرد. نقطه کانونی برخوردهای احمدی نژاد و یارانش نیز نیروی انتظامی و فرماندهان ناجا بودند. ماجرای تقابل احمدی نژاد و یارانش با ناجا نیز از عزم ناجا برای اجرای توصیه های مقام معظم رهبری به نیروی انتظامی پیرامون طرح امنیت اخلاقی آغاز می شود.

معظم له در سال ۸۳ و در دیداری که با فرماندهان ناجا داشتند پیرامون ضرورت اجرای طرح امنیت اخلاقی، فصل الخطاب را بیان فرمودند و خطاب به فرماندهان ناجا تأکید کردند: “امنیت اخلاقى از مهمترین مقولاتى است که مردم به آن احتیاج دارند. ناامنى اخلاقى این است که مردم در محیط جامعه و در کوچه و خیابان نتوانند طبق اعتقادات و دین و ایمان خود آسوده و بى‏دغدغه حرکت کنند و با مناظرى مواجه شوند که وجدان دینى آنها را آزرده مى‏کند؛ مردم دوست دارند وقتى جوان‏هایشان از خانه بیرون مى‏روند و باز مى‏گردند و با محیط اجتماعى مواجه مى‏شوند، تأثیر اخلاقى بد روى ذهن آنها گذاشته نشود؛ لذا نیروى انتظامى در کوچه و خیابان باید با همه چیزهایى که از نظر اخلاقى ممنوع و خلاف است، مقابله کند و این جزو وظایف شماست.”

تأکیداتی که البته بعدها و در سال های بعد نیز باز هم خطاب به فرماندهان ناجا از سوی معظم له صورت گرفت. در واقع شاید اگر در سال ۸۴ و هنگامیکه احمدی نژاد بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح بود؛ این سوال از وی پرسیده شده بود که نظرش راجع به اجرای طرح امنیت اجتماعی چیست؟ هرگز شاهد این تقابلات نبودیم. البته حضرت آیت الله خامنه ای، پیش از این و در سال ۸۰، هنگام ایراد بیانات در مراسم تنفیذ رئیس دولت اصلاحات نیز محکماتی را پیرامون ضرورت مقابله با شیوع منکرات و تظاهر به آن در جامعه بیان فرموده بودند. “ما خوب میدانیم این جزو تعالیم اسلام است که با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقى آشنا کرد و از منکرات دور نگه داشت. این به جاى خود درست، اما با شیوع منکرات و با تظاهر به آن باید مقابله کرد. اسلام مرتکب منکر را نصیحت و هدایت مى‏کند اما حد هم براى او مى‏گذارد. با صِرف زبان و توصیه نمى‏شود کارى کرد. قدرت نظام باید جلوى سیر فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید که هوس‏هاى یک عده‌ی معدود، یک گروه کوچک و اندک در داخل جامعه، موجب اغواى ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنى شود که هیچ انگیزه‌ی فساد ندارند. شما باید جلوى آن‏گونه افراد را بگیرید. همه‌ مسئولان بخش‏هاى مختلف کشور در این زمینه مسئولند.”

و این بخشی از بیانات معظم له در همان روز پیرامون ضرورت برخورد با منکرات بود. داستان مخالفت های احمدی نژاد با طرح های برخوردی ناجا در رابطه با منکرات دینی و عرفی، باز هم ادامه یافت. طرح تئوری کار فرهنگی به جای برخورد، نامه های متوالی به وزیر کشور برای ضرورت عدم برخورد ناجا، اعتراض به نصب دوربین توسط ناجا در مکان های عمومی، اعلام رسمی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با برخوردهای پلیس با بدحجاب ها و غیره. *مخالفت هایی که سایر مدیران دولتی بارش را بر دوش می کشند ماجرای مخالفت های احمدی نژاد با برخوردهای ناجا اما اخیراً گویا به میان برخی دیگر از دولتیان در وزارتخانه های کابینه کشیده است.

سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اخیراً درباره مخالفت ناجا با حضور زنان در سینماهایی که فوتبال پخش می کنند گفته است: “مسئولیت سینماها به عهده ماست و نه هیچ نهادی دیگر.” اظهارات سجادپور و برخی دیگر از چهره های سینمایی اما سبب قانون شکنی ناجا نشد و پردیس های سینمایی زندگی و ملت که بر اساس دستور وزارت ارشاد! اقدام به پخش فوتبال برای تماشاگران مختلط کرده بودند مورد برخورد پلیس قرار گرفتند و توسط پلیس پلمب شدند. ماجرای تأکید وزارت ارشاد بر حضور زنان در سینماهایی که فوتبال پخش می کنند اما در سایه رخداد دیگری نیز قرار گرفت و آن برخورد پلیس امنیت اخلاقی تهران با برخی شرکت کنندگان زن و مرد بدپوشش در یک کنسرت بود. این اقدام پلیس تهران که البته باید اذعان کرد ضرورت اجرای آن مدتها قبل از این نیز احساس می شد، در حالی صورت گرفت که بسیاری از کنسرت ها در پایتخت و حتی در شهرستان های کشور به دلیل حضور افراد بدحجاب، به فضایی ناامن برای متدینین، خانواده های اصیل و کودکان تبدیل شده اند و هیچکس هم پاسخگو نیست.

 در واقع، شاید غیر از ناجا، هیچکس هم نیست که پاسخگوی محدود شدن فضاهای تفریحی برای خانواده های اصیل و کودکان و نوجوانانی باشد که قرار است در لایف استایل انقلاب اسلامی تربیت شوند. راجع به اقدامات اخیر ناجا برای حفظ امنیت اخلاقی و روانی جامعه، خبرهایی مبنی بر اعتراض برخی چهره های دولتی وجود دارد اما حضور تکلیف مدارانه ناجا در عرصه امنیت اخلاقی جامعه نوید بخش روزهای شیرینی خواهد بود. روزهایی که اپوزسیون فرهنگی مجبورند راه خود را از راه جامعه اصیل ایران جدا کنند و جلوه های بد پوششی و دهن کجی به ارزش های عرفی و قانونی ایران اسلامی در سایه عمل تکلیف مدارانه پلیس اسلامی ایران از سطح جامعه برچیده شود.

 منبع:مشرق

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *