خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / نگرانی از سختی ترک استمنا

نگرانی از سختی ترک استمنا

سوال:من سالهاست به این امر مبتلا هستم هیچوقت از وسیله استفاده نکرده ام اما خیلی نگرانم باید چه کنم ترک این کار هم خیلی سخته

پاسخ:با سلام خدمت شما بزرگوار عزیزم! راهکار های زیر را جدی بگیرید و مطمئن باشید که شما می توانید ترک کنید

راهکارهای پیشگیری و درمان:

۱-      امیدواری و باور به ترک ؛ خطرناکترین مانع برای اصلاح، یاس و نا امیدی است؛ از همین رو نا امیدی از گناهان کبیره شمرده شده، بنابراین نخستین گام ،ایمان و باور به درمان پذیری است.

۲-      اما رسیدن به نتیجه ، نیازمند زمان ، و به کار گیری صحیح دستورات است؛ مهم اراده و خواست خود فرد است و این اراده ، همچون نهالی ، پرورش یافتنی و تقویت شدنی است.راه تقویت آن ، این است که بر خلاف میل خود عمل کنی.پس با اراده جدی و تصمیم قاطع به مقابله با این عادت شوم برخیزید تا لذت توانستن را بچشید.

بار دیگر اثرات دنیوی – اخروی این عادت زشت را در نظر آورده و بدانید که اگر واقعا بخواهید ، می توانید این عادت را از خود دور کنید.

ممکن است اراده ضعیف شود ، ولی هیچ گاه از بین نمی رود .دلیل آن، اینکه :کسی که می گوید ، قدرت تصمیم و هیچ گونه اراده ندارم؛ میگوئیم : آیا او حاضر است این عمل را در حضور دیگران نیز انجام دهد.

به طور حتم میگویید:نه، چون این کار زشت است.

گوئیم: پس معلوم می شود اراده ایشان به کلی سلب نشده است و الاخلوت و در میان مردم بودن تفاوتی نداشت ، معنی سخن ایشان اینست که چون این کار زشت است ، لذا تصمیم می گیریم در پیش دیگران انجام ندهم. پس باید همین اراده را به جاهای دیگر سرایت دارد.

به قول روان شناس فرانسوی ،افراد مبتلا به این عادت شوم ، هر روز مکرر، و به ویژه وقت خواب و لحظه اولیه بیداری_ با تمرکز به خود بگوید من می توانم این عادت بد را از خود دور کنم؛ من می توانم.

۳-      کوشش کند که وسایل تحریک کننده مصنوعی مانند: تصاویر مبتذل رمانهای عشقی ، فیلم های گمراه کننده و… را از دسترس خود خارج کرده و دیگر به دنبال آنها نباشد ؛ به محض مواجهه اتفاقی نیز چشم خود را بسته و خدا را در نظر آورد .

۴-      از معاشرت با افراد منحرف به شدت بپرهیزند.

۵-      با انتخاب دوست ، از گوشه گیری و خلوت بپرهیزد؛حتی در اتاق تنها استراحت نکند.

۶-      هیچگاه نباید بی کار بود ؛ باید برای اوقات فراغت برنامه داشته باشد،مانند: مطالعه ، ورزش، زیارت،عبادت و دیگر سرگرمی های سالم.

۷-      ریتم های ورزشی که تحریک کننده شهوت نباشد ، شرکت کرده ؛ ورزش کند تا انرژی زاید بدن تخلیه شود و شب آسوده به بستر رود ، معروف است که ورزشکاران دارای قوای جنسی ضعیفی هستند.

۸-      تخیلات خود را کنترل کند و بداند هر آن چه به ذهن می گذرد، خدا به آن آگاه است و هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شد، فورا تغییر مکان و موقعیت داده و خود را به کاری سرگرم کند. مانند : گفت و گو با دوستان ، مشارکت در عبادت های جمعی و بیرون زدن از اتاق خلوت و…

۹-      از نگاه به نامحرم و خلوت با جنس مخالف- حتی برای آموزش و مباحث علمی- بپرهیزد.

۱۰-  حداقل زمان ممکن را برای خوابیدن اختصاص دهد و زمانی به بستر رود که خواب بر او مستولی شده، تا زود به خواب رود؛ همچنین به محض بیدار شدن ، از رختخواب جدا شود.

۱۱-  سعی کند نماز ها را در اول وقت و با جماعت به جای آورد؛ قرآن زیاد بخواند و در آن فکر کند

نکته آخر :

          ممکن است گاهی خللی در تصمیمش پدید آید، ولی باید استقامت و پشتکاری را از دست ندهد و اگر خدا نکرده لغزید ، نا امید نشده و با در نظر گرفتن مضرات دنیوی و اخروی آن ، دوباره تصمیم قاطع تر از پیش بگیرد

 

همچنین ببینید

کارگاه تربیت مربی کودک رشد

با حضور اساتید مطرح کشوری ویژه فعالین فرهنگی و علاقمندان به کار با کودک   ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *