خانه / مناسبتنامه / دوازدهم فروردین،گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران

دوازدهم فروردین،گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران

دوازدهم فروردین،گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران





یوم اللّه ۱۲ فروردین

۱۲ فروردین، یوم اللّه و روز احقاق حق و پیروزی دین بود؛
روزی که افسون ساحران جادوگر، و تلاش خناسان وسوسه گر باطل گشت؛
روزی که کشتی تلاش این ملت در ساحل استقرار و استقلال، لنگر انداخت؛
روزی که آتش افروخته شده از سوی جهان خواران نمرود سیرت،
به باغستان پرثمر و پُرسود جمهوری اسلامی بدل گردید و
صلای «بَردا و سلاما» شعله های ملتهب کینه توزی ها را به نفع حق
و در خدمت خلیل زمان، خمینی بزرگ، فرو نشاند.
روزی که سکه دقیانوس از رواج افتاد و نام حق بر همه جا سایه گستراند.


جُمهوری اسلامی ما جاوید است

دشمن ز حیات خویشتن نومید است

آن روز که عالم ز ستمگر خالی است

ما را و هَمه ستمکشان را عید است

۱۲ فروردین روز تاریخی ایران اسلامی

۱۲فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر یافت.در ۱۲فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.
در این روز ملت ایران با رای ۲/۹۸ درصدی خود ساختار سیاسی ، اجتماعی ایران را تغییر داد و جمهوری اسلامی مستقر شد. به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.
پس از آنکه قرنها تئوری جدایی دین از سیاست و نظامهای حکومتی لائیک بردنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می شد، در ۱۲فرودین سال ۵۸ نظامی متولد شد که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین وآموزه‌های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.
جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظامهای حکومتی است که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توئمان فراهم شود.
از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضوردر صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.
معنی لغوی «جمهوریت» یعنی حکومت برخواسته از مردم و یا همان دمکراسی گرچه مورد اتفاق اغلب تحلیلگران، سیاستمداران و حاکمان سیاسی است، اما نظام‌های حکومتی در معنی اصطلاحی این واژه دچار اختلاف نظرهستند و از آن برداشتهای متفاوتی دارند.

استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.


۱۲فروردین روز ” جمهوری اسلامی “ گرامی باد


در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» و … از جمله نظامهای بود که مطرح شد، ولی امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به طوری که برجمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تاکید کردند.
این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم شاهی بود که در شعار آنها موج می زد و مردم در همه تظاهرات‌ها یکپارچه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می‌کشیدند.
بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدا ناپذیردر نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.
«آزادی» از دیگرشعارها و خواسته‌های ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و قشرهای مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.
گرچه لغت آزادی نیزهمانند دیگر واژه‌ها، امروزه مظلوم واقع شده و در نظام سلطه مصادره می‌شود و با نام آزادی حقوق خیلی‌ها تضییع می‌گردد، ولی این واژه در اسلام معنای متعالی دارد. بر این اساس مردم طبق قانون برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردار است وکسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند. در این مکتب سلب آزادی و حق انتخاب از خود نیز نوعی ظلم به خویش است.
«استقلال» بعد دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت.
استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد تغییراتی که با اهداف استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت.
از این رو حفظ استقلال هزینه‌هایی در برداشته و دشمنان این مرزوبوم با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصت‌های سیاسی، تحریم قتصادی و… و درنهایت ایجاد موانع و دشمنی در دست یابی به فناوری صلح آمیزهسته‌ای سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت هوشیار ایران عزیز دارد.
ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار «استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی» با تجدید پیمان با آرمانهای امام خمینی (ره) معمارکبیر انقلاب اسلامی و شهیدان به خون خفته خود بار دیگر بر حفظ این آرزشها پای می‌فشارد و روز «جمهوری اسلامی» را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می‌دارد.

بخش سیاست تبیان

منبع:سایت آفتاب



 
پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ـ[ رحمهم الله ]

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمهم الله ، در پیامی به ملت ایران، ۱۲ فروردین را روز عید نامیدند در قسمتی از این پیام آمده است «صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگ ترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.
ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»



پایه های فکری جمهوری اسلامی (در بعد خارجی)

پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، جنبش بیداری اسلامی در جهان بیش از پیش، شتاب گرفت و بسیاری از جوانان، دانشگاهیان، روحانیان و تحصیل کرد مسلمان، برای حل مشکلات مسلمانان، به اسلام توسّل جستند.

این نهضت عظیم جهانی که با الهام از حرکت اسلامی امام خمینی ایجاد شد و رونق گرفت به تغذیه فکری پیاپی نیاز دارد.

از مهم ترین منبع های آن، آثار و دیدگاه ها و نظریه های امام خمینی است که در دوراندیشی فکری و فرهنگی نهضت بیداری اسلامی معاصر، مؤثر خواهد افتاد.



روز استقرار شعار
(استقلال آزادی جمهوری اسلامی )
 
بر همگان مبارک باد

مشارکت فعال زنان در تثبیت نظام جمهوری اسلامی

حضور جدی زنان


خوشحالی مهم زنان جامعه ما آن است که با مشارکت فعال آنان، نظام جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. نظامی مقتدر و مبتنی بر یک قانون اساسی متقن، که خوشبختانه در جهت تحقق اهداف خود در عرصه های بین المللی روز به روز موفق تر ظاهر می شود.
منیره نوبخت مسؤول شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو شورای انقلاب فرهنگی در گفتگویی اختصاصی با قدس، ضمن بیان این جملات مهمترین کار انجام شده توسط زنان جامعه در مسیر انقلاب اسلامی را، تثبیت نظام جمهوری اسلامی می داند و می گوید: خوشبختانه حرکت وسیعی را که با حضور زنان در مراحل اولیه شکل گیری انقلاب شروع شد، توانستیم ادامه دهیم و نظام جمهوری اسلامی هم توانست راهی را باز کند که این مشارکت و حضور جدی ادامه پیدا کند.
خانم نوبخت نقش زنان در پیروزی انقلاب و پس از آن را مرهون پشتکار و فعالیت خود زنان می داند و می گوید: البته در رأس همه عوامل، ایفای نقش خود زنان بسیار مؤثر بوده است و شاید اگر جدیت، همت، پشتکار و عزم زنان برای این حضور جدی در ایفای مسؤولیتها برای تحقق مشارکت اجتماعی شان و فی الجمله برای پاسداری از این نقش در نظام جمهوری اسلامی نبود معلوم نبود که تا این حد موفق می شدیم و من می توانم بگویم با وجود همه مشکلاتی که خیلی هم کم نبودند موفقیت زنان در همه عرصه ها بسیار چشمگیر و بی نظیر بوده است.



مشکلات، مانع پیشرفت نشد!


خانم نوبخت که از قبل و پس از انقلاب فعالیتهای زیادی در عرصه های فرهنگی اجتماعی جامعه داشته است، بسیاری از مشکلات موجود را مربوط به فضای فکری، فرهنگی، نگرشی و فکری افراد جامعه اعم از خانواده می داند و می گوید: در ایران اسلامی ما یک زن به عنوان عضو خانواده تصمیم داشت که هم در مجموعه خانواده و هم در سطح عمومی جامعه وظیفه خود را انجام دهد، این تصمیم جدی زنان، در حالی بود که حتی در محیط کوچک خانواده و افرادی که در خانواده با زنان مرتبط بودند و نیز بسیاری از افراد جامعه این تصمیم را خیلی جدی نمی شمردند.
وی ادامه می دهد: خوشبختانه وجود این مشکلات مانع از پیشرفتهای اجتماعی زنان در بیشتر عرصه ها نشد و زنان ما با باور و اعتقاد به اینکه مسؤولیت اجتماعی دارند و در اداره امور خانواده و شکل گیری جامعه در سطوح و ابعاد مختلف باید وظیفه و مسؤولیت خود را اجرا کنند مصمم به تحقق آن شدند و این صرفاً یک اعتقاد نبود، بلکه زنان مصمم به حرکت بودند و به این ترتیب توانستند حضور خود را در جامعه حفظ و تثبیت کنند و به یقین در سالهایی که پیش رو داریم وضعیت زنان در ایران اسلامی سالهایی توأم با موفقیت خواهد بود.



جُمهوری اسلامی ما جاوید است

دشمن ز حیات خویشتن نومید است

آن روز که عالم ز ستمگر خالی است

ما را و هَمه ستمکشان را عید است

امام خمینی رحمه الله علیه


نگاهی گذرا بر فرمایشات حضرت امام(ره) درباره ۱۲ فروردین

آنکه ملت ما مى‏خواهد، جمهورى اسلامى است، نه جمهورى فقط، نه جمهورى دمکراتیک، نه جمهورى دمکراتیک اسلامى؛ “جمهورى اسلامى “. آنچه من از شما ملت عزیز مى‏خواهم، این است که بیدار باشید، خون عزیزان خودتان را هدر ندهید.(صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۷۶)

در این کلام ، امام راحل بصورت غیر مستقیم میفرمایند اگر مسیر، غیر مسیری باشد که ختم به اسلام شود ، در این راه اگر خونی ریخته گردد، آن خون مانند این استکه هدر رفته باشد و فاقد ارزش است و تنها زمانی سعی و تلاش ارزش پیدا میکند که در مسیر خدا و اسلام باشد.

و این دقیقا مانند همان کلامی استکه رسول خدا(ص) بر سر یکی از افرادی که در میدان جنگ کشته شده بود و همه فکر میکردند از شهیدان است فرمودند که :«هذا قتیل الحمار» ، به معنی این که: «این بیچاره ، کشته شده خر است!»،‌ که همه متعجب شدند و از پیامبر پرسش نمودند، پیامبر فرمودند: «این برای جهاد و اسلام نیامده بود، این آمده بود که خر یکی از کافران را بگیرد و غنایم جنگی را جمع نماید»

اما اگه نیت ما خدایی و برای دین خدا باشه به قول شهید همت (که ۱۲ فروردین سالروز تولدشونه)، چه کشته بشیم چه بکشیم پیروزی برای ماست و شکست معنا نداره!

که البته کلام این شهید بزرگوار معنای آیه ای از قرآنه :

قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیینِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیدِینَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ(التوبه/۵۲)

بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟!(: یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما (مجازات شوید) اکنون که چنین است، شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار می‌کشیم!»

معنای جمهوری اسلامی:

جمهورى اسلامى به این معنى است که قانون کشور را قوانین اسلامى تشکیل مى‏دهد، ولى فرم حکومت اسلامى جمهورى است، به این معنى که متکى بر آراى عمومى است.( صحیفه امام، ج ۵، ص ۲۴۰)
ماهیت جمهورى اسلامى این است که با شرایطى که اسلام براى حکومت قرار داده است، با اتکا به آراى عمومى ملت، حکومت تشکیل شده و (آن حکومت تنها) مجرى (همان) احکام اسلام مى‏باشد.(صحیفه امام، ج ۴، ص ۴۴۴)

در این فراض امام(ره) مقصود از جمهوری اسلامی را بیان میکنند، که ساختار قوانین موجود در کشور می بایست بر اساس مبانی اسلام نوشته شود، منتها مجریان این قوانین اسلامی بر اساس رأی و نظر مردم انتخاب میشوند.

چه کسانی دشمنند ؟

(آنهایى که با) اسلام مخالفند، به حرفهاى آنها گوش ندهید. آنها مى‏خواهند ملت را منحرف کنند از مسیر خود. مسیر شما مسیر اسلام است، مسیر شما جمهورى اسلامى (است).(صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۵۳)

آنها که در نوشتجاتشان از “جمهورى ” دم مى‏زنند – جمهورىِ فقط – یعنى اسلام نه. آنهایى که “جمهورى دمکراتیک ” مى‏گویند، یعنى جمهورى غربى، جمهورى اسلامى نه، آنها مى‏خواهند باز همان مصایب را با فرم دیگر براى ما به بار بیاورند.(صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۵۳)

ملت ما خون داده است تا جمهورى اسلامى وجود پیدا کند، نه جمهورى، نه جمهورى دمکراتیک، یعنى جمهورى غربى، یعنى بى‏بند و بارى غرب.(صحیفه امام‏ج ۶، ص ۳۶۲)

ما اسلام را مى‏خواهیم. ما این همه فداکارى کردیم، جوانهاى ما این همه در مبارزات وارد شدند و زحمت کشیدند و رنج کشیدند و خون دادند، براى این بود که اسلام را مى‏خواستند. آنى که این نهضت را پیش برد، آنى بود که مى‏گفت: من شهادت را فوز مى‏دانم، شهادت را براى “دمکراتیک ” فوز مى‏داند؟ شهادت را براى مسیر چپ یا راست فوز مى‏داند؟ بچه‏هاى ما براى اینکه همان جمهورى که در شوروى هست، همان جمهورى که کمونیستها مى‏خواهند، (خون دادند؟) ما خون دادیم براى آن جمهورى؟! ما خون دادیم براى جمهورى غرب؟! ما براى اسلام خون دادیم. جوانهاى ما براى اسلام خون دادند. باید (دشمن را) بشناسید، علامتش هم همین است.(صحیفه امام، ج ۷، ص ۴۵۷)

و این حقیقتیه که نمیشه انکار کرد، جوانانی که لبیک گفتند به فرامین امام(ره)، هدفشان چیزی جز ادای دین به اسلام و سیدالشهدا(ع) نبود!

رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیا ینَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ(آل عمران/۱۹۳)

پروردگارا! ما صدای منادی (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت می‌کرد که: «به پروردگار خود، ایمان بیاورید!» و ما ایمان آوردیم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بدیهای ما را بپوشان! و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران!

رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِکَ وَلَا تُخْزِنَا یوْمَ الْقِیامَهِ إِنَّکَ لَا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ(آل عمران/۱۹۴)

پروردگارا! آنچه را به وسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودی، به ما عطا کن! و ما را در روز رستاخیز، رسوا مگردان! زیرا تو هیچ‌گاه از وعده خود، تخلف نمی‌کنی.

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَأُوذُوا فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ(آل عمران/۱۹۵)

خداوند، درخواست آنها را پذیرفت؛ (و فرمود:) من عمل هیچ عمل‌کننده‌ای از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد؛ شما همنوعید، و از جنس یکدیگر! آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه‌های خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، بیقین گناهانشان را می‌بخشم؛ و آنها را در باغهای بهشتی، که از زیر درختانش نهرها جاری است، وارد می‌کنم. این پاداشی است از طرف خداوند؛ و بهترین پاداشها نزد پروردگار است.


در روز پربرکت ۱۲ فروردین، نظامی متولد شد که نور اسلام عزیز را، دگر باره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت.

شعار اصلی انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزه ها در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده بودند.

این شعارها، حکومتی را پایه ریزی می کرد که عدالت اسلامی، از هدف های والای آن بود.

بیان شهید مطهری درباره جمهوری اسلامی


استاد شهید مطهری رحمهم الله واژه «جمهوری اسلامی» را چنین تفسیر می کنند: «مسأله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛
یعنی این که مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه «اسلامی» محتوای این حکومت را بیان می کند.
به این ترتیب، جمهوری اسلامی؛
یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می شود.»



۱۲ فروردین؛ ۱۲ ستون نور


دوازده شهر شهادت را آذین بستیم،
دوازده ستون برافراشتیم، به تعداد دوازده ماه سال،
دوازده برجِ فلک،
دوازده امام معصوم،
دوازده نهر خون،
دوازده شهر در هم کوبیده،
دوازده ستون بر افراشتیم از نور،
از آزادی، از پیکر شهیدان، از رایت شرف…
بر شانه پرتوان ۱۲ فروردین،
عرش جمهوری اسلامی را نهادیم، به سنگینی ۲/۹۸ درصد آرای این ملت.




همچنین ببینید

زنان افتخار آفرین شهید در دفاع مقدس

زهرا حسینی راوی کتاب دا با آغاز جنگ، زهرا حسینی که در آن هنگام دختری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *