خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / بالاخره موسیقی خوبه یا بد؟؟!!

بالاخره موسیقی خوبه یا بد؟؟!!

موسیقی یه حس قشنگه، یه آرامش واقعی .این حرفا هم همش چرتو پرته .تو این دنیا به این بزرگی من فقط یه مشت آدم متظاهر میبینم .تو اسلام یه عالمه چیزای مهمتر برای عمل کردن وجود داره البته نه برای کسایی که هر غلطی میخوان میکنن و فقط جانماز آبکشیدن و امر به معروف ونهی از منکرشون واسه مردمه .د همین چرتو پرتا رو به خورد ما جوونا میدین که همه حالمون از هر چی دین و مذهبه به هم میخوره تازه موسیقی به جنبه ی هر کسی بستگی داره بله اصلا اگه کسی با یه موسیقی به انحراف میوفته همون بهتر که بیوفته کسی که اینقدر از خودش اراده نداره اصلا آدم نیست تازه با این نسخه هایی که امثال شما واسه آدم تجویز میکنه آدم بهشت و جهنم نمیره خدا خیلی با مرام تر از این حرفاس

 

پاسخ:

با سلام به خدمت دوست عزیزم که در حقیقت سفره دل خویش را گشوده  و از دردها ی جامعه و دو رویی های برخی افراد آن  حکایت کرده است.
دوست عزیز!
۱٫   این که نوشته ای: من فقط یه مشت آدم متظاهر میبینم .تو اسلام یه عالمه چیزای مهمتر برای عمل کردن وجود داره البته نه برای کسایی که هر غلطی میخوان میکنن و فقط جانماز آبکشیدن و امر به معروف ونهی از منکرشون واسه مردمه “ هر چند در برخی افراد صدق می کند، ولی حرف کاملی به نظر نمی رسد. انسان های خدایی – هرچند اندکند- ولی در میان همین مردم مخفی هستند و برای هر کسی قابل شناسائی نیست[۱]؛ دیگران وقتی به آنها نگاه می کنند چه بسا خیال می کنندمتظاهرند، مانند مرحوم شیخ انصاری که هر روز در مقابل ضریح علی (ع) ایستاده زیارت می خواند. فردی به خیال خودش مطمئن شد که او ریا می کند، جلو آمد و با صدای بلند داد زد که : ای شیخ این ریا کاری تا کی؟ و شیخ با تبسم جواب داد: شما هم از این ریا کاری ها بکنید.
خلاصه این که انسان های ریا کار زیادند و مردان خدا نیز در میان همین انسان ها مخفی هستند؛ مبادا همه را به یک چشم ببینم و به یک چوب برانیم و خدای نکرده ندانسته به کسی توهین کنیم، شاید همان فرد دوست خدا باشد.
۲٫   اما این که نوشته ای: ” تو اسلام یه عالمه چیزای مهمتر برای عمل کردن وجود داره “؛ حرف کاملی نیست؛ زیرا احکام اسلام یک پارچه است و واجب است به مجموع آن عمل شود و یکی از آنها نماز دیگری خمس ،…و یکی هم مسئله موسیقی های لهوی حرام بودن آهنگ هایی است که متناسب با مجالس گناه است. بنابراین نمی شود که نماز خواند و روزه نگرفت یا به موسیقی حرام گوش داد.همه لازم الإجراء است.
۳٫    اما این که نوشته ای: ” موسیقی به جنبه ی هر کسی بستگی داره”، از جهتی درست و از جهت دیگر غلط است. یعنی در این که بخشی از موسیقی ها می تواند یک حس قشنگ و آرام بخشی به ما دهد، با شما موافقم و هر نوع موسیقی حرام نیست، بلکه موسیقی حلال و جایز هم داریم موسیقی های آرام مانند: صدای آبشار، موسیقی های آرام سنتی همچون شهرام ناظری، مختاباد، افتخاری و…بدون اشکال است. و تشخیص حرام بودن موسیقی های دیگر نیز- به بنا به فتاوای برخی مراجع – به خود شخص بستگی دارد.
۴٫   اما این که نوشته ای: ” با این نسخه هایی که امثال شما تجویز میکنه آدم بهشت و جهنم نمیره خدا خیلی با مرام تر از این حرفاس ” ؛ باید توجه کنی که این نسخه ها تفسیر آیات و روایات پیامبر و أئمه معصومین از کتب روایی است. این فرموده پیامبر در مستدرک الوسائل است که می فرماید” هر کس به لهویات گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد[۲] “

[۱] . در حدیث قدسی خداوند متعال می فرماید: ” أولیائی تحت قبائی لا یعرفهم‏ غیری “؛  دوستانم زیر لباس ستاریتم پنهان است و ایشان را کسی غیر از من نمی شناسد.( روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط – القدیمه)، ج‏۹، ص: ۲۸۵).
[۲] . مستدرک ج ۲ ص ۴۵۹ – مستدرک، ج ۱۳، ص ۲۲۲٫

مطالب مرتبط:

مضرات موسیقی از دیدگاه اسلام

موسیقی از دیدگاه اهل سنت

موسیقی حلال و حرام؟

آیا موسیقی از پایه حرام است!؟؟؟

من عاشق موسیقی هستم!

حالا که گوش دادن به موسیقی عادی شده چیکار کنیم:؟

موسیقی ، محرمیت ، گفتگو بانامحرم ، تراشیدن ریش و ….

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *