خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / زن با حجاب مانند گوهر در صدف

زن با حجاب مانند گوهر در صدف

زن با حجاب مانند گوهر در صدف

بطور کلى هر چیزى که در همه جا پیدا مى شود و در دسترس همه به آسانى مى رسد از ارزش کمترى برخوردار است . ولى از اشیاء کم یاب و ذى قیمت و پر بها بخوبى نگهدارى مى نمایند و از دسترس دیگران دور نگه مى دارند و بطور خاصى از آن مراقبت مى کنند. مثلا طلا و جواهرات را در گاوصندوقهاى محکمى حفظ مى کنند که از دسترس دزدان محفوظ باشد.

زن هم مثل گوهر گرانبهایى است که باید محفوظ باشد. اسلام زن را جواهر گرانبهاى هستى مى داند و براى او شخصیت والایى قائل است و او را انسانى کامل شناسانده و حجاب را همچون گاوصندوق و صدف و ویترین ، و پوشش را بهترین وسیله براى حفظ و ثبات شخصیت زن معرفى کرده است .

آنهایى که زن را تشویق و ترغیب به آرایش و تزئین و نمایش زیبائیهاى جسمى مى کنند در حقیقت زن را فاقد شخصیت و روح انسانى مى شمارند.

تجربه این مطلب را ثابت کرده . قبل از ظهور اسلام نه تنها زنان ارزشى نداشتند، بلکه با داشتن یک دختر ننگ به حساب مى آمدند در چنین جامعه اى بى حجابى که علامت آن بى ارزشى بود رواج داشت .

اسلام مقام زن را بالا بُرد و شخصیت او را مورد تکریم قرار داد و با آوردن قانون حجاب حفظ و دوام این شخصیت را براى همیشه بیمه کرد.

دکتر گوستاو لبون مورخ معروف فرانسوى مى گوید: این مطلب نیز روشن شد که اسلام در بهبودى وضع زن بسیار کوشیده و اولین مذهبى است که مقام زن را بالا برده و روى هم رفته زنان مشرق زمین از نظر احترام و شخصیت علمى و تربیتى و سعادت بهتر از زنان اروپائى هستند.

اسلام نه تنها زن را یک انسان کامل مى داند بلکه احترام به او را ملاک کرامت انسان معرفى مى کند: آقا رئیس اسلام حضرت رسول اللّه (ص) فرمود:

ما اَکْرَمَ النِّساءِ اِلاّ الْکَریم وَ ما اَهانُهُنَّ اِلا الْلَئیم .

هرگز زنان را گرامى نمى دارند مگر کریمان با کرامت و به آنان اهانت نمى کنند مگر لئیمان بى ارزش .

خانم ((ایفیلین کوبالاد)) نویسنده انگلیسى ، که بالا خره به اسلام گروید و مسلمان شد، در کتاب ((بسوى خدا)) مى گوید: در مقام و بزرگى زن در اسلام همین بس که مسلمین او را ((حرم )) که از احترام و حرمت گرفته شده مى خوانند.

بدین اساس حجاب وسیله اى است در خدمت زن تا موفّقیت خویش را در جامعه تحکیم کرده و شخصیّت و احترام خویش را فزونى بخشد.

((ویلیام جمیس )) روانشناس معروف در تأیید این مطلب چنین مى گوید: زنان دریافتند که دست و دل بازى مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند.

قرآن مى فرماید:

((اى پیامبر به همسران و دخترانت و همه زنان مسلمان بگوى که : حجاب و روسرى شان را به خود نزدیک سازند تا (به عفاف ) زنان عفیفى شناخته شوند و مورد آزار اوباشان قرار نگیرند. خداوند آمرزنده و مهربان است .

عصمتیان را به مقام جلال

جلوه حرام است مگر با حلال

بى حجابى یا بدحجابى یعنى تنزّل شخصیت زن

امروزه با رواج بى حجابى شخصیت انسانى زن بفراموشى سپرده شده و تنها به زیبائیهاى جسمى او توجّه مى شود.

در استخدام او بیشتر از صلاحیتهاى تخصصى زیبائى جسمش مورد دقّت قرار مى گیرد. چاپ تصویر برهنه او بمنظور تبلیغ بر روى بى ارزشترین اجناس امرى عادى شده ، زن از نظر آنها موجودى است با هویّت صرفا جنسى ، نه داراى یک شخصیّت انسانى ، بدین صورت ارزش زن را تا حدّ یک (کالاى لوکس ) نظیر اجناس دیگر تنزل داده اند و این نگرش توهین آمیز به زن هر ساله با جارو جنجال فراوانى انتخاب (ملکه زیبائى ) صورت مى پذیرد.

زن را وسیله اى براى کامیابى قلمداد کرده اند که بعد از مدّتى ملال آور مى گردد و هر چند گاه یک بار باید به او تنوّع بخشید، در همین راستا روابط آزاد جنسى مورد حمایت قرار مى گیرد.

به قول گاندى : زن با اینکه به ظاهر در صدد آزادى بر آمده ولى در خطر جدیدى قرار گرفته و آن خطر بازیچه و قرار گرفتن وسیله هوسرانیهاى مرد است .

وى اضافه مى کند: من ترجیح مى دهم که نسل انسان نابود شود تا اینکه بماند و با تبدیل زن یا ظریفترین مخلوق الهى (به یک وسیله عیاشى و شهوترانى مرد) از هر حیوانى پست تر گردد…

اگر من زن بودم علیه دعوى مرد دائر بر اینکه زن بدنیا آمده تا بازیچه او باشد، سخت عصیان مى کردم ، اى زنان اگر آرایش کردن شما تنها به خاطر جلب شهوت مردهاست از این کار خوددارى کنید و زیر بار ننگ چنین خفتى نروید.

ولى این اقدامات غرب جز مزاحمت و تجاوز نتیجه دیگرى براى زنان بهمراه نداشته است .

طبق آمارگیرى در ۶۳ شهر آمریکا ۹۱ در صد زنان دامن کوتاه و نیمه عریان هر روز در معرض تهدید و تجاوز جنسى قرار دارند.

طبق این آمار تنها ۹ در صد از آنان از این تهدیدات مصون مانده اند.

امید آنکه زنان جهان با روى آوردن به حجاب ، ارزش و شخصیت از دست رفته خویش را به چنگ آورند و هر ساله بجاى انتخاب ملکه زیبائى شاهد انتخاب ملکه علمى و هنرى یا ملکه اخلاقى و عاطفى زنان باشیم .

 

 

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *