خانه / از منظر اسلامی / حقوق زن / شرط تعدّد زوج ها در اسلام

شرط تعدّد زوج ها در اسلام

شرط تعدّد زوج ها در اسلام

از دیدگاه اسلامى، مرد فقط در صورتى مى‌تواند بیش از یک زن بگیرد که قدرت اجراى عدالت میان آنان را در خود بیابد.

قرآن کریم مى‌فرماید:

فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً….۱

و اگر بیم آن دارید که به عدالت رفتار نکنید، فقط یک زن بگیرید.

بدون شک، مقصود از عدل در این آیه کریمه، عدالت در مقام عمل (عدم اجحاف و ستم به زنان در باره حقوق زناشویى و خانوادگى) است، وگرنه محبّت ها و علاقه باطنى و قلبى به طور کامل قابل مهار نیست. به بیان دیگر، مردى که چند همسر دارد، موظّف است میان همسرانش عدالت را رعایت کند; به طور مثال خوراک، پوشاک و مسکن یکسان براى آن ها تهیّه کند; اگرچه یکى از آنان را به سبب آن که زیبایى و کمال ظاهرى یا درونى بیش تر دارد، قلباً بیش تر دوست دارد; بنابراین خداوند متعالى به محال امر نفرموده و از مرد نخواسته است که همه همسرانش را یکسان دوست بدارد; امّا در عین حال به او حق نداده است تا به همسرى که کم تر دوستش دارد، در مقام عمل و در حقوق خانوادگى و زناشویى ستم کند و چنان بى اعتنایى و بى مهرى به او روا دارد که گویى وى زنى بى شوهر است.

در آیه ۱۲۹ سوره نساء،  چنین آمده است:

وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَهِ.

هرچند بکوشید، هرگز نتوانید که میان زنان به عدالت رفتار کنید; امّا یکباره به سوى یکى میل نکنید تا دیگرى را سرگشته رها کرده باشید.

با این شرط بسیار مهم، اسلام کوشیده است تا جلو ستم مرد به همسرش گرفته شود. نکته هاى دیگرى در باره ازدواج موقّت و تعدّد زوج ها از جهت فقهى وجود دارد که در رساله هاى عملیّه مراجع عظام آمده است.


۱. نساء (۴)، ۳٫

 

پرسشها و پاسخها جلد ۵ آیت الله مصباح یزدی

همچنین ببینید

مدیریت در خانواده

آیا در اسلام اجازه تنبیه بدنی زن به مرد داده شده است؟ با توجه به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *