خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / آیت‌الله سبحانی: حجاب با فطرت زنان سازکار است

آیت‌الله سبحانی: حجاب با فطرت زنان سازکار است

ملاک تنها چادر و پوشش ظاهری نیست و باید به عفاف پرداخت که یکی از آثار و نتایج آن، رسیدن به حجاب و پوشش مناسب در جامعه است. 

حضرت آیت‌الله محمدتقی سبحانی نیز در سخنانی در هم‌اندیشی حجاب، مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی گفت: در این همایش، حجاب از دو جهت فرهنگ سازی در جامعه و اختیارات دولت اسلامی در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است و در نظر است با انجام این گونه کارهای فرهنگی، عفاف مطرح شود.

وی افزود: همه بایدها و نبایدها انسانها از باورهایشان سرچشمه می‌گیرد. انسانی که اصالت ها را در مادیات می‌داند، به ماوراء اعتقاد نخواهد داشت. رفتارهای ما میوه‌ای از درخت عقیده است و اگر ما بتوانیم عفاف را در جامعه احیا و ریشه‌ای کنیم، در این صورت، دیگر مسایل نیز قابل حل خواهد بود.

آیت‌الله سبحانی، جوهر زن را در عفاف دانست و خاطرنشان کرد: تنها اسلام به پوشش اهمیت نداده، بلکه پیش از اسلام نیز حجاب و پوشش ظاهر برای زنان وجود داشته است. زنان یونان و فینیقی‌ها نیز لباس بلندی می‌پوشیدند که تا روی پا را می‌پوشاند. این موضوع نشان می‌دهد که حجاب برای زنان امری فطری است و زمانی که مسئله‌ای در تمام قانون‌ها باشد، فطری محسوب می‌شود و حجاب هم از این دسته مسایل است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که پوشش مخصوص مسلمانان نیست، گفت: جرجی زیدان می‌گوید اگر مقصود از حجاب، پوشاندن بدن است، این موضوع پیش از اسلام نیز بوده و مسیح نیز به آن سفارش کرده است. ایرانیان باستان نیز به پوشش زنان اهمیت بسیاری می‌دادند و نمونه‌هایی از آن در شاهنامه فردوسی دیده می‌شود. فردوسی با وجود آن که از شاعران شیعی بود، علاقه خاصی به ترسیم ایران پیش از اسلام داشت و حجاب را در آن دوران نیز به تصویر کشیده است. او در یکی از ابیات شعرش از زبان دختر رستم می‌گوید نه کسی صدایم را شنیده و نه خودم را دیده است.

این موضوع نشان می‌دهد که حجاب و پوشش زنان برخلاف فطرت آنها نیست و بدحجابی بر آنها تحمیل شده است.

آیت‌الله سبحانی یادآور شد: داشتن حجاب به آن معنا نیست که بانوان در گوشه خانه بنشینند. زنان علاوه بر وظایف خانه، می‌توانند در مسایل اجتماعی و سیاسی نیز شرکت کنند. گاهی دشمنان در این مورد سم‌پاشی می‌کنند تا حجاب را به عنوان محدودیتی برای زنان معرفی کنند. عفت کنترل کننده قوای درون انسان است که به این موضوع در مفردات راغب نیز اشاره شده است. راغب در این کتاب به مسئله حجاب که می‌رسد، بدن را مانند کشوری به تصویر می‌کشد که سلطان آن عقل است و سرباز سرکش آن، شهوت که تنها با عفاف و حجاب می‌توان این سرباز را کنترل کرد.

 در غرب برای انجام هر کاری آزادی می‌دهند، ولی با حجاب مخالفت می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که آنها از غلبه اسلام بر مسیحیت نگرانند و اجازه ورود محجبه‌ها را به دانشگاه نمی‌دهند. آنها می‌خواهند با از بین بردن حجاب، مسئله برهنگی را مطرح کنند و به این ترتیب اسلام را نابود سازند. از این رو دولت اسلامی باید بیش از هر چیز به این موضوع اهمیت دهد و از راه رسانه و مدارس وارد عمل شود و جامعه را به هویت اسلامی خود نزدیک کند.

 برخی، حجاب را دخالت در حقوق زنان می‌دانند. در حالی که ملت ایران، تابع قرآن و اسلام هستند و اسلام نیز اقتضا می‌کند که زنان با حجاب وارد اجتماع شوند. دشمنان گاهی به دید وارثیه زنان اشاره می‌کنند و آن را ظلمی در حق زن می‌دانند. پاسخ این افراد را مرحوم آیت الله طباطبایی در المیزان می‌دهد و می‌گوید ظاهر قضیه این است که زن، نصف مرد حق دارد ولی از آن جا که تمام هزینه‌های زنان بر عهده مردان است و وظیفه‌ای در این راستا بر عهده ندارند، این قانون درست به نظر می‌رس

 

راسخون

 

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *