خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / بدحجابی اختلاف نظر بر ظاهر شدن و نشدن چند تار مو نیست

بدحجابی اختلاف نظر بر ظاهر شدن و نشدن چند تار مو نیست

رییس سابق حوزه هنری گفت: ممکن است چنین تصور شود که موضوع بد‌حجابی یک مساله ساده و در حد یک اختلاف نظر بر ظاهر شدن یا نشدن چند تار مو در انظار عمومی بوده اما باید در نظر داشت که این موضوع یک مساله مهم فردی و اجتماعی است که بی‌توجهی به روند تحولات آن، می‌تواند نابود کننده مهمترین بنیان یک جامعه اسلامی یعنی خانواده و زمینه‌ساز شکل‌گیری انواع بحران‌های سیاسی و اجتماعی شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد:طرح فهرستی طولانی از آسیب‌ها و پیامد‌های بدحجابی به تنهایی، مشکل‌گشای تصمیم‌گیری‌ مدیران نیست و آنچه ضرورت دارد؛ طرح راهکارهای کاربردی با نگرشی آسیب‌شناسانه به پیامد‌های رشد بد‌حجابی و متناسب با ریشه‌های بروز این پدیده است.

وی توضیح داد:مساله بدحجابی از عوامل متعدد و متنوعی سرچشمه می‌گیرد و آسیب‌های گسترده‌ای در لایه‌های مختلف جامعه خواهدداشت اما می‌توان ساده‌انگاری برخی و بی‌توجهی عده ای دیگر را اصلاح کرده و بعضی از ضعف‌های اعتقادی به این امر مهم را جبران کرد.

نویسنده کتاب ‘پـوشش با رویکرد مهندسی فرهنگی در جامعه امروز ایران، چالش‌ها و راهکارها’ گفت: اصولا وقتی افراد یا جامعه‌ای در روندی آرام اما مستمر دچار یک معضل یا فساد اجتماعی می‌شوند؛ روند رشد آرام این پدیده از نظر فردی، خود فرد و اطرافیان او را و از منظر اجتماعی مسوولان و نخبگانی که باید با هشدار‌ها و نقدهای خود افراد بی‌تفاوت یا به خواب رفته را بیدار سازند، غافل می‌سازد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: بدیهی است اگر این پدیده بصورت یکجا یا در مدت زمان کوتاهی رخ می‌داد، همه دچار شوک شده و سراسیمه در جستجوی راه‌حل می‌رفتند.

بنیانیان ادامه داد: در شرایط موجود کشور متاثر از پیامد‌های روند جهانی‌شدن فرهنگ‌ها و اقدامات آگاهانه دشمنان در قالب تهاجم فرهنگی و جنگ نرم همچنین با اقدامات ناآگاهانه داخلی و مقطعی و ناقص بی‌توجهی به پیامد‌های فرهنگی تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، کیفیت حفظ پوشش اسلامی و ارتباط زن و مرد روندی نزولی به‌خود گرفته است. آثار و نماد‌های این افت کیفیت در شهرها و محیط‌های مختلف اجتماعی خودنمایی می‌کند.

رییس سابق حوزه هنری ادامه داد:‌ بهره‌گیری دشمنان انقلاب اسلامی از انواع رسانه‌های جمعی و بکارگیری همه شیطنت‌ها و تجربه‌های علمی و اجرایی آنان برای عادی سازی روابط غلط زن و مرد و تخریب گسترده و عمیق این مساله بر روی بنیاد‌های جامعه اسلامی، ایجاب می‌کند که متناسب با آثار مخرب ظاهری و پنهان این پدیده خطرناک، اقداماتی در خور آن صورت گیرد.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی یادآورشد: در این میان ساده‌انگاری برخی از جهت راهکار‌های پیشنهادی، در کنار بی توجهی افراد به عمق فاجعه‌ای که در پیش است، ایجاب می‌کند که این مساله با رویکردی همه‌جانبه مدنظر قرار گیرد و این موضوع همانطور که هست مورد شناسایی و سپس راه‌حل‌ یابی قرار گیرد.

بنیانیان گفت: مقایسه‌ی مبتنی بر عکس‌برداری از فاصله‌‌ای که ‌اکنون بین جامعه ما با جوامع غربی وجود، مشکلی است که باعث شده تا بسیاری از مدیران و نخبگانی که باید برای حل این مساله حرکت کنند؛ به بی‌تفاوتی تمایل پیدا کنند. در مسایل اجتماعی باید روند تحولات، مورد توجه قرار گیرد و پاسخ این پرسش داده شود که ادامه روند ۱۰‌سال گذشته، در ۱۰ سال آینده ما را به کدام نقطه خواهد رساند؟

استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) ادامه داد: با بهره‌گیری از نظریه‌های مطرح در مهندسی فرهنگی جامعه می توان این مساله مهم و ریشه‌ای را با نگرشی سیستمی و همه‌جانبه‌نگر تجزیه و تحلیل کرده و با فرض اینکه مدیران، مربیان و کارشناسان از دیدگاه‌های اسلام در این زمینه اطلاع دارند؛ از رهگذر مباحث علمی و عقلی فلسفه پوشش اسلامی و آسیب‌های ظاهری و باطنی بدحجابی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رییس سابق حوزه هنری ادامه داد: با طرح فلسفه پوشش اسلامی می توان افراد علاقمند به اسلام و انقلاب را متقاعد ساخت که مساله بد‌حجابی اختلاف نظر بر ظاهر شدن و نشدن چند تار مو نیست، بلکه این نمادی از شکل‌گیری بیمار‌ی‌‌های مزمن و خطرناک در لایه‌های پنهان جامعه بوده و لازم است دلسوزان عرصه فرهنگ ابتدا خود به این پدیده واقف شوند و آنگاه سایر نخبگان عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بیدار سازند.

بنیانیان با تاکید بر اینکه لازم است پدیده بد‌حجابی با نگرشی سیستمی بررسی شود؛ افزود: پس از مطالعه آثار تخربیی رشد این پدیده در سطوح آشکار و پنهان آن بر روی فرد و خانواده، لازم است تا آثار تخریبی آن بر روی سازمان‌های اجتماعی و در نهایت در کلیت جامعه ایران مورد بررسی قرار گیرد همانطور که این مساله می تواند از زاویه تاثیر مخرب آن در روند صدور پیام انقلاب اسلامی بین جوامع دیگر مورد مطالعه قرار گیرد.

وی همچنین گفت:‌ لازم است با درنظر گرفتن آن بخش از حل مساله پوشش اسلامی که با اعتقادات، ارزش‌ها و رفتار‌های فرهنگی یک جامعه ارتباط پیدا می‌کند و با شناسایی مجموعه عوامل داخلی و خارجی که از جهت فرهنگی عامل تضعیف اعتقادات دینی به صورت کلی، فرهنگ عفاف و حجاب به صورت خاص و تضعیف گرایش به پوشش ظاهری می‌باشد، زمینه را برای شناخت اکثریت عوامل مخرب فرهنگی فراهم ساخت و در تبیین راهکارها نیز از نظریه‌های موجود در بحث مهندسی فرهنگی بهره‌ گرفت.

مشاور رییس سازمان تبلیغات اسلامی توضیح داد: در بحث مهندسی فرهنگی جامعه، سخن از این رویکرد است که در جامعه اسلامی باید پیا‌مد‌ها و تاثیرات همه سیاست‌ها، فعالیت‌ها، روش‌های بکار گرفته شده در نظام‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر روی تغییرات و تحولات فرهنگی جامعه مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر کارکرد‌ها و پیامد‌های فعالیت‌ها، سیاست‌ها و طرح‌ها به ‌اعتقادات اسلامی
،ارزش‌ها و رفتار‌های مورد نظر دین الهی آسیب‌ می‌رساند، بایستی نسبت به اصلاح آن در چارچوب اصلاح نظام‌های مختلف اجرایی کشور اقدام شود.

بنیانیان همچنین گفت: از آنجا که پوشش اسلامی و فرهنگ عفاف پیوند وثیقی با استحکام و وجود خانواده سالم در جامعه اسلامی دارد و از جهت دیگر، بخش مهمی از عوامل تضعیف کننده ایمان اسلامی و فرهنگ عفاف و حجاب در داخل جامعه از دل کاستی‌ها، بی‌توجهی‌ها و عدم شناخت تاثیرات فرهنگی اقدامات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ لذا لازم است راهکارهایی ارایه شود که همه سلسله مراتب مدیران در همه سطوح در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتوانند نقش و تاثیر خود را در این امر شناسایی کنند.

وی گفت: رویکرد مهندسی فرهنگی به این مساله این امتیاز را دارد که حدود مسوولیت‌ها و اهمیت همه سازمان‌های فرهنگی، آموزشی در کنار نقش تمام دستگاه‌های اجرایی غیر‌فرهنگی در این مساله روشن می‌شود و از طرف دیگر هر شهروندی در هر موقعیتی از جامعه می‌‌‌تواند مسوولیت خاص خود را در تقویت فرهنگی دینی، فرهنگ عفاف و حجاب پوشش ظاهری درک کند و بصورت خاص مدیران اجرایی عرصه فرهنگ درمدارس، سازمان‌های
فرهنگی و روحانیون به این مسوولیت ویژه خود واقف شوند.

حجاب نیوز

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *