آموزشهای جنسی در اسلام

اساسا در اسلام برای ارتباط زن و مرد، اصول متفاوتی درباره آموزشهای جنسی نسبت به آنچه که امروز در غرب تبلیغ می شود وجود دارد که این اصول باید به خانواده ها آموزش داده شود. در منابع دینی و روایات اسلامی نکته های بسیاری چون انتخاب زمان، مکان و فضا مناسب وجود دارد.

مدیرگروه زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم با تأکید بر اینکه اصول اسلام درباره آموزشهای جنسی با آنچه که امروز در غرب تبلیغ می‌شود متفاوت است گفت: تمام این آموزشها باید همراه با حیا باشند تا منتهی به پرده دری و از بین رفتن حیای جامعه نشوند .

حجت الاسلام دکتر سید جعفر حق شناس مدیر گروه زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با مهر در رابطه با شکل و محتوای ارائه آموزشهای جنسی به خانواده ها گفت: بحثی که امروزه میان کارشناسان مطرح بوده این است که یکی از عوامل اختلافات خانوادگی و طلاق در میان زوجین مسئله عدم اشباع و ارضای جنسی این دو از یکدیگر است، معمولاً در میان خانواده هایی که در این زمینه از یکدیگر رضایت ندارند، زمینه اختلاف ایجاد می شود و با افزایش این اختلافها به طلاق می رسند.

وی افزود: اصل ارائه آموزشهای جنسی که مورد تأکید روان شناسان و کارشناسان بوده ، قابل پذیرش است اما در تحلیل این مسئله باید به نکاتی توجه کرد.

حق شناس گفت: ممکن است برخی تصور کنند روابط زن و شوهر ارضای جسمی، فیزیکی و مادی است و توجه به این امر روابط زن و مرد را اصلاح می کند. آنچه در دنیای امروز مورد توجه قرار گرفته نیز همین امر است. چرا که رابطه عاطفی، معنوی و روحی زن و شوهر افول کرده و در غرب تلاش می شود رابطه جنسی و فیزیکی میان این دو نفر تقویت شود، درحالی که ما اعتقاد داریم توجه به این بعد از ارتباط زوجین کافی نیست، اگر رابطه زن و شوهر آکنده از  محبت و عاطفه  و دوستی باشد در روابط فیزیکی آنها تأثیرگذار است.

مدیرگروه زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم گفت: چنانچه امروز در غرب در فرآورده ها و سایتها و تبلیغات خود به طور مستمر به انواع داروها و روشهای مختلفی برای بهبود وضعیت فیزیکی روابط جنسی زن و مرد توجه می کنند. درحالی که توجه به این بعد رابطه کافی نیست، ابتدا باید روی روابط معنوی، عاطفی و روحی زن و مرد کار کرد و در کنار آن آموزشهای لازم برای روابط زناشویی ارائه شود.

حجت الاسلام حق شناس گفـت: اساسا در اسلام برای ارتباط زن و مرد، اصول متفاوتی درباره آموزشهای جنسی نسبت به آنچه که امروز در غرب تبلیغ می شود وجود دارد که این اصول باید به خانواده ها آموزش داده شود. در منابع دینی و روایات اسلامی نکته های بسیاری چون انتخاب زمان، مکان و فضا مناسب وجود دارد.

وی تصریح کرد: در روایات ما در رابطه با این روابط روی مسئله بچه دار شدن تأکید شده است و آدابی برای شکل گیری و تولد فرزندانی پاک ارائه شده است؛ اما در عین حال خارج از فرزند داشتن آدابی که در اسلام برای روابط زن و شوهر ذکر شده بسیار گسترده است.

مدیرگروه زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم گفت: اعتقاد داریم که این آموزشها باید مورد توجه قرار بگیرند و باید اسلامی باشند. روشهایی که در دنیای امروز هست و تمام توجه آن به ابعاد فیزیکی معطوف شده ناقص است. اسلام هم به ابعاد فیزیکی و هم به ابعاد روحی توجه کرده و مطالبی دارد که در آموزشهای مرسوم دنیا وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است.

وی تأکید کرد: ما باید به زنان و مردان متأهل به ویژه افرادی که تازه ازدواج می کنند آموزش جنسی و تنظیم روابط زناشویی ارائه کنیم و در کنار آن باید به آموزشهای اخلاقی و آداب زندگی هم پرداخته شود اما مسئله مهم این است که تمام این آموزشها باید با مراعات یک سری اصول همراه باشد.

حق شناس با اشاره به اینکه تمام این آموزشها باید همراه با حیا باشد تا منتهی به پرده دری و از بین رفتن حیای جامعه نشود گفت: تمام آموزشهایی که با این محوریت صورت می گیرند باید از زبان غیر مستقیم استفاده کنند تا حیای اجتماعی از بین نرود. اگر در این راستای سی دی هایی با رعایت تمام نکات شرعی تولید می شود در اختیار افراد خاص قرار بگیرد و در اختیار جوانان و افراد مجرد قرار نگیرد تا مبادا باعث بلوغ زودرس و تحریکات جنسی نشود.

حجت الاسلام دکتر سید جعفر حق شناس یادآور شد: درفرآیند تولید منابع آموزشی باید مراقبت کرد که کار حرامی انجام نشود. در فرهنگ اسلامی تولید محتوا در این رابطه با آنچه در غرب متداول است کاملا متفاوت است. آموزشهای مکتوب، ذکر نکات و مطالبی در این رابطه قابل پذیرش است اما به تصویرکشیدن، با آموزه های دینی ما سازگار نیست و ما آن را اشاعه فحشا و منکر می دانیم.

 

 

حجاب و عفاف،حجاب وعفاف،عفاف و حجاب،عفاف وحجاب،utht, p[hf،utht, p[hf،p[hf, utht،p[hf, utht

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *