خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / خواستگاری از طریق ایمیل!

خواستگاری از طریق ایمیل!

من دختری هستم فوق العاده حساس و عاطفی اخیرا دچار یک مشکل شده ام از شما خواهش می کنم تمنا می کنم راهنمایی ام کنید

تابستان امسال یک ایمیل از یک پسر برایم ارسال شده بود که به من ابراز علاقه کرده بود. نمیدانم چطور شد که با این که تاکنون به هیچ پسری محل نگذاشته ام و همواره سعی کرده ام حفظ آبرو کنم به رابطه ام با آن پسر ادامه دادم

درطی ایمیلهایم به او گفتم که نمی خوام به عنوان دوست باهاش ادامه ارتباط بدم و ایشان نیز چند هفته قبل از من از طریق ایمیل خواستگاری کرد

حال آن قدر در عشق او غرق شده ام که حاضر نیستم به هیچ عنوان به کس دیگری فکر کنم …

سلام به هر کس که این نامه و در واقع درد دل را می خواند سلام می کنم.من دختری هستم فوق العاده حساس و عاطفی اخیرا دچار یک مشکل شده ام از شما خواهش می کنم تمنا می کنم راهنمایی ام کنید و شرعا به من بگویید که کارم درست است یا نه؟ من دانشجوی سال دوم هستم تابستان امسال یک ایمیل از یک پسر برایم ارسال شده بود که به من ابراز علاقه کرده بود. نمیدانم چطور شد که با این که تاکنون به هیچ پسری محل نگذاشته ام و همواره سعی کرده ام حفظ آبرو کنم به رابطه ام با آن پسر ادامه دادم در طی این شناخت که تاکنون نیز ادامه دارد فهمیدم که پسر فهیم و تحصیل کرده و خوش اخلاق و مومن است من درطی ایمیلهایم به او گفتم که نمی خوام به عنوان دوست باهاش ادامه ارتباط بدم و ایشان نیز چند هفته قبل از من از طریق ایمیل خواستگاری کرد و البته از من خواست تا به صورت تلفنی به رابطه امان ادامه بدهیم چون من اجازه نداشتم شماره موبایلم که مال بابام بود به ایشان بدهم ایشان قبول کردند و شماره شون رو به من دادند و من هم قول دادم که هر وقت توانستم به ایشان زنگ بزنم اولین بار که زنگ زدم آن قدر متحول شدم که شب تا نصف شب فقط راه رفتم ایشان پسر بسیار مودبی هستند و حتی در هنگام صحبت با هم ادب و نزاکت را بجا می آورد و خودش را سبک نشان نمی دهد حال آن قدر در عشق او غرق شده ام که حاضر نیستم به هیچ عنوان به کس دیگری فکر کنم به خدا اصلا اهل این کارها نبودم یعنی حتی الان هم بعضی وقتها فکر می کنم که گناه می کنم که بهش زنگ می زنم برای همین موقع نماز گریه می کنم از یک طرف عشقمان مرا در خود غرق کرده از طرف دیگر نمی خواهم گناه کنم البته این را بگویم که من به ایشان گفتم برای خواستگاری رسمی تا اسفند ماه که ایشان کنکور ارشدشان را بدهند صبر کنیم تا هم شناختمان از هم بیشتر شود و هم من روی این موضوع خوب فکر کنم البته بگویم که من پارسال در حرم امام رضا از آقا خواستم مرد آینده ام آدم پاک و صادقی باشد و فکر می کنم این همان پسر است چون همیشه دعا کرده ام اگر این پسر مناسبی نیست رابطه امام قطع شود اما با این وجود هنوز هم عشقمان روز به روز بیشتر می شود، ایشان قبول کردند تا آن موقع صبر کنند و ما از طریق ایمیل و تلفن بیشتر با هم آشنا شویم من هنوز ایشان را ندیده ام اما به صداقتش ایمان دارم. تو را به خدا کمکم کنید آیا روزه ام باطل می شود آیا نمازم باطل می شود چون شنیده ام که صحبت با نامحرم گناه است البته ما به قصد لذت با هم صحبت نمی کنیم برای آشنایی بیشتر است کمکم کنید کمکم کنید.

 

پاسخ :

از اینکه به ما اعتماد کردید و مشکل خود را صادقانه با ما در بیان گذاشتید خرسندیم این صداقت در گفتار حاکی از ضمیر و فطرت پاک شماست و نشان می دهد شما نمی خواهید مبتلا به آلودگی نفسانی شوید و از آلوده شدن به گناه نگران هستید. این حالت علامت ایمان و اعتقاد قوی به ارزشهای اللهی و انسانی است و امیدواریم در این برهه حساس زندگی بتوانید ایمان خود را کماکان حفظ کنید و با درایت و مشورت با افراد مجرب همسر خوب و شایسته ای را انتخاب کنید. در اینجا لازم می دانیم به عنوان مشاوری امین و دلسوز نکاتی را خدمت شما دانشجوی گرامی عرض کنیم:
۱_ ازدواج و انتخاب همسر مسئله بسیار مهم و سرنوشت سازی است از این رو باید در یک حالت عادی و به دور از احساسات و بر اساس معیارهای صحیح انجام گیرد.
۲_ دوستیهای قبل از ازدواج از هر طریقی که باشد اعم از ارتباط حضوری، تلفنی و نامه یا از طریق سیستم رایانه ای (ایمیل) در انتخاب تاثیر می گذارد و چه بسا آن قدر احساسات و عواطف را تحریک کند که عقل، منطق و شرع را تحت الشعاع قرار دهد و انسان نتواند واقعیت ها را خوب ببیند و به نحو صحیح تصمیم بگیرد به عبارت دیگر عشق و علاقه قبل از ازدواج قدرت انتخاب را کاهش می دهد به گونه ای که گاهی اوقات اصلا اراده و اختیار را از انسان سلب می کند به همین دلیل اسلام سفارش کرده دختران و پسران به صورت مخفیانه با یکدیگر دوست نشوند یعنی بدون اطلاع خانواده و بدون مجوز شرعی ارتباط با یکدیگر برقرار نکنند. زیرا این ارتباطات آتش شهوت و نیازهای جنسی را بشدت تحریک می کند و عواقب خطرناکی برای آنها می تواند داشته باشد
۳_ اگر این فردی که با شما ارتباط برقرار کرده واقعا شما را به عنوان همسر می خواهد راه صحیح و شرعی آن اینست که با خانواده شما تماس بگیرد و در صورت اجازه والدین شما به صورت رسمی خواستگاری کند.
۴_ گر چه سوء ظن به دیگران خوب نیست اما در یکی از جاهایی که انسان باید خیلی خوش گمان نباشد و احتمالات دیگر را نیز برای خود مطرح کند همین جاهاست چه بسا زبان چرب و نرم و بسیار مودبانه افراد در این گونه موارد فریبی بیش نباشد و در واقع برای بدام انداختن صید و طعمه باشد. حداقل شما باید این احتمال را بدهید و براحتی دل نبندید و قول و قراری هم با هم نگذارید.
۵_ارتباط خود را با ایشان به حداقل برسانید و به او بگویید اگر واقعا قصد ازدواج دارد به صورت رسمی از طریق خانواده اقدام کند و والدین شما را در جریان بگذارند و با آنها صحبت کنید.
۶_ بعد از خواستگاری رسمی باید درباره ایشان و خانواده او تحقیق شود آن هم نه خود شما بلکه افراد مجرب و مورد اطمینان (مثل پدر، برادر یا عمو و …) باید تحقیق را انجام دهند.
۷_ادامه این ارتباط اصلا به نفع شما نیست جز اینکه شما را بیش از پیش اسیر یک عشق خیالی می کند و به مرحله ای می رسید که نمی توانید خود را کنترل کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید و ممکن است حوادث بدی رخ دهد یعنی همان چیز هایی که اصلا دوست ندارید اتفاق بیفتد.
۸_بزرگان گفته اند «حب الشی یعمی و یصم» یعنی علاقه و دوستی چیزی (با کسی) کوری و کری انسان می شود یعنی چشم عقل و فهم انسان را از کار می اندازد و فقط احساسات و عواطف حاکم می شوند و هنگامی که احساسات حاکم شد و از طرفی نیازهای طبیعی (جنسی) نیز در کنار ان قرار گرفت باعث می شود که انسان اصلا نتواند واقعیت ها را ببیند و به احتمال زیاد اشتباه می شود و در واقع بجای اینکه انتخاب کند اسیر احساسات فرد می شود.
۹_ارتباط شما در حال حاضر علاوه بر اینکه شرعا جایز نیست از نظر عاطفی نیز آسیب زا است زیرا هنوز معلوم نیست که شما با هم ازدواج کنید و ممکن است والدین شما با دیدن آن پسر و خانواده اش اجازه ندهند که شما ازدواج کنید یا بالعکس آن پسر وقتی شما را می بیند از ازدواج منصرف شوند
۱۰_ خواستگاری از طریق ایمیل آن هم بدون دیدن شما و بدون صحبت با خانواده شما به هیج وجه قابل اطمینان نیست.
۱۱_ اینکه فرمودید از امام رضا(ع) خواسته اید که همسر مناسبی را نصیب شما کند این مستلزم اینست که شما نیز در انتخاب خود معیار و ملاکهایی را که ائمه علیهم السلام برای انتخاب همسر بیان کرده اند مورد توجه قرار دهید. برای اطلاع بیشتر به معیارهای انتخاب همسر به کتاب «جوانان و انتخاب همسر» از علی اکبر مظاهری مراجعه کنید.
گفتنی است از نظر شرعی, گفت و گوی تلفنی اگر موجب تحریک شهوت نشود و صحبت های خاص رد و بدل نشود اشکال ندارد اما از آنجا که امکان لغزش بسیار است توصیه می شود ارتباط تلفنی قطع گردد و در هر صورت به درستی نماز و روزه ضرر نمی رساند.

 

به نقل از:

http://www.porseman.org

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *