حجاب در دانشگاه

این روزها بدحجابی و بدپوششی در دانشگاه‌های کشور قابل مشاهده است و این موضوع فقط به دختران دانشجو اختصاص ندارد چرا که بدپوششی در میان دانشجویان پسر نیز معضلی است که این روزها در دانشگاه‌های کشور دردسرساز شده است.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا»، در شرایط کنونی که می‌توان بدحجابی را در جای جای کشور مشاهده کرد، دانشگاه‌ها نیز از این معضل در امان نمانده‌اند و پوشش نامناسب در میان قشر دانشجویان نیز رواج یافته است.

این روزها بدحجابی و بدپوششی در دانشگاه‌های کشور قابل مشاهده است و این موضوع فقط به دختران دانشجو اختصاص ندارد چرا که بدپوششی در میان دانشجویان پسر نیز معضلی است که این روزها در دانشگاه‌های کشور دردسرساز شده است.

قانون گسترش حجاب و عفاف که در سال ۸۴ تصویب شد، به منظور فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در سطح دانشگاه‌های کشور ۱۷ وظیفه را بر عهده وزارت علوم قرار داده است.

وظایف وزارت علوم چیست؟

۱- تدوین برنامه جامع فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به ضرورت الگوسازی، بهینه‌سازی و به روز کردن الگوها، با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی موجود در کشور در محیط‌های دانشگاهی توسط پژوهشگاه‌ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

۲- آشنا ساختن دانشجویان خصوصاً دختران با توطئه‌ها، زمینه‌ها و روش‌های نفوذ فرهنگ غرب و تأثیر منفی آن در عفاف و حجاب.

۳- انتشار فصلنامه‌ علمی – پژوهشی در مورد توسعه فرهنگ عفاف و انجام تحقیقات جامع در این زمینه.

۴- نظارت جدی بر اجرای آئین نامه انضباطی دانشجویی در محیط دانشگاهی، دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، اردوها و همایش دانشجویی در زمینه توسعه فرهنگ عفاف.

۵- تقدم رعایت کنندگان حجاب و عفاف در جامعه و حمایت از نخبگان باحجاب و معرفی افراد نمونه محجبه.

۶- حمایت از پایان‌ نامه‌های دانشجویی مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب.

۷- رعایت آمایش سرزمینی در جذب دانشجویان بومی.

۸- برگزاری میزگرد و انجام مناظره در خصوص فلسفه عفاف و حجاب.

۹- آموزش، ساماندهی و به کارگیری نیروهای آگاه زن به منظور نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع، همراه با روش‌های پسندیده و احترام به حریم افراد.

۱۰- تهیه و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در زمینه تقویت بنیه اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف برای والدین و دانشجویان توسط دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها.

۱۱- آموزش و به کارگیری جوانان آشنا به معارف اسلامی، روان‌شناسی و جامعه شناسی زن و مرد جهت ارائه مشاوره، ترویج معروف‌های اخلاقی و اجرای مناسب‌تر اصول حجاب.

۱۲- برخورد غیر مستقیم با عوامل فساد و پوشش نامناسب از طریق تشکل‌های دانشجویی.

۱۳- عدم به کارگیری کارکنان بی‌تفاوت به ارزش‌ها و فاقد صلاحیت در دانشگاه‌ها.

۱۴- تهیه گزارش سالانه از وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور و نشان دادن نتایج اجرایی راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۱۵-حمایت از تشکل‌های فعال دانشگاهی جهت انجام اقدامات مناسب در گسترش فرهنگ عفاف.

۱۶- تأکید بر ضرورت رعایت پوشش و الگوهای اسلامی توسط کارکنان، دانشجویان و اساتید و آرایش نکردن در دانشگاه‌ها.

۱۷- آشنا کردن دانشجویان با شرایط ازدواج آسان و تشکیل خانواده مستقل و نیمه مستقل و کمک به انجام ازدواج‌های سالم دانشجویی.

این موارد وظایفی است که در راستای قانون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بر عهده وزارت علوم قرار گرفته است اما سؤالی که مطرح می‌شود، این است که تاکنون برای اجرای این وظایف چه اقداماتی در وزارت علوم انجام شده است؟

انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی

فاطمه بلغانی، مسئول گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» در ‌خصوص اقدامات صورت گرفته برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه‌‌های کشور اظهار می‌کند: مطالعات و برنامه‌ریزی در زمینه پوشاک ایرانی، پیشنهاد راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ویژه فرهنگ و پوشاک ایرانی در دانشگاه‌ها و انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی پسران و دختران در قالب نمایشگاه از طریق همکاری با طراحان هنری از جمله اقدامات وزارت علوم در رابطه با گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه‌هاست.

وی می‌افزاید: تهیه ال‌سی‌دی‌های دیجیتال و نصب در مراکز پرجمعیت دانشگاه‌ها با هدف پیام‌رسانی فرهنگی، تشکیل ستاد حجاب و عفاف در وزارت علوم و برنامه ریزی مراحل تحقق راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ حجاب و عفاف از طریق بسترسازی، هوشیارسازی، بهسازی، تثبیت و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف از اهم برنامه‌های تدوین شده است.

تهیه آئین نامه ترویج فرهنگ عفاف

بلغانی با اشاره به تهیه آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ عفاف می‌گوید: این آیین نامه پس از تصویب در شورای اسلامی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام دانشگاه‌ها لازم الاجرا خواهد بود.

مسئول گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم تصریح می‌کند: تشکیل کمیته‌های تخصصی برای آسیب شناسی، مسئله یابی، ارائه راهکارهای علمی، نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف و درونی کردن آن در میان نسل دانشجو و بازنگری آیین نامه انضباطی پوشش دانشگاهی به ویژه در بخش خوابگاهی و ابلاغ به تمام دانشگاه‌ها از سایر موارد در دست اجراست.

پذیرش دانشجویان بومی به منظور کاهش تبعات اجتماعی دوری از خانواده

وی در‌خصوص رعایت آمایش سرزمینی در جذب دانشجویان بومی که طبق قانون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بر عهده وزارت علوم قرار گرفته است، بیان می‌کند: هماهنگی لازم با معاونت آموزشی وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان بومی از طریق طرح آمایشی سرزمینی در آزمون کنکور سراسری به منظور کاهش تبعات اجتماعی دوری از خانواده‌ها که به طور غیر مستقیم بر مسائل رعایت حجاب و عفاف نیز مؤثر بوده، صورت گرفته است.

بلغانی می‌افزاید: اجرای تحقیقات و طرح‌های پژوهشی متعدد با موضوع حجاب و عفاف، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی در زمینه حجاب و عفاف، تهیه و تدوین کتاب‌نامه پوشش و طراحی مدل‌های مختلف پوشش دختر و پسر از سایر اقدامات وزارت علوم است.

اجرای بی کم و کاست قانون حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها!

همچنین غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اردیبهشت امسال عنوان می‌کند: قانون حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها را بی کم و کاست اجرا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در رابطه با مسأله حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها تفریط و کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته است، می‌افزاید: این قانون، مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدون هیچ‌گونه کم و کاستی دنبال خواهد شد.

خواجه سروری، دانشگاه‌های ایران اسلامی را دینی دانسته و بر ضرورت اجرای قانون حجاب و عفاف در این مکان‌ها تأکید دارد.

راه‌اندازی حداقل یک دانشگاه دخترانه برای هر استان

وی همچنین با اشاره به بررسی طرح راه‌اندازی حداقل یک دانشگاه دخترانه برای هر استان در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، از بررسی سه طرح در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها توسط این شورا خبر داد.

به گزارش توانا، در وضعیت کنونی که این انتظار می‌رود تا دانشگاه‌ها به مقابله با بد حجابی و تهاجم فرهنگی دشمن برخیزند، شاهد گرفتاری آنها در منجلاب بد حجابی هستیم؛ به‌گونه‌ای که وضعیت کنونی دانشگاه‌های کشور اعتراض بسیاری از افراد را به همراه داشته و کار به جایی رسیده است که وزیر علوم، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مطرح کرده و اجرای آن را از مهر امسال قطعی می‌داند.

اما تا زمانی ‌که در گزینش اساتید، تقویت اعتقاد دانشجویان و شناساندن صحیح مبانی حجاب و عفاف به جوانان تلاش نشود، آیا می‌توان به گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها دل خوش کرد؟

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *