خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / هرزه بینی(مبتذل بینی)علل،آسیبهاودرمان

هرزه بینی(مبتذل بینی)علل،آسیبهاودرمان

مقاله ای که در قالب پرسش و پاسخ، پیش روی شماست، شامل مطالبی است که به موضوع هرزه بینی (مبتذل بینی) پرداخته است که پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، جستاری در مفهوم شناسی، مرور نظر مراجع عظام تقلید، علت شناسی، آسیب شناسی و راهکارهای درمانی این اختلال خواهد داشت.

مقدمه

داشتن شهوت از ویژگی های انسان است، ولی در صورتی وجود این غریزه مفید است که به صورت متعادل اداره شود. افراط در شهوت، عقل را ضعیف می کند و انسان را به وادی هوای نفس و گناه وارد می نماید. دستورات اسلام به گونه ای است که هم باعث حفظ این نیرو می شود و هم آن را کنترل می نماید و به حفظ تعادل آن توصیه می کند؛ زیرا انسان در مسیر سعادت و بهروزی و رسیدن به قرب الهی نیازمند ابزارها و زمینه های است که او را پاداش داده و آماده سازد. چشم و گوش و سایر ابزار معرفتی خود را کنترل نماید تا عقل و فکر او را به تسخیر نگیرد، چون طبیعی است که چشم، شاهد تاثیرات عمیق و فوری است که از آهنگ و فیلم های مبتذل برمی خیزد، بر دل می نشیند و در قلب شور و هیجان بر پا می کند، تا آن جا که این ارتعاشات سوار بر احساس آدمی او را به وادی خیال، شهوت، فساد و بی بند و باری سوق می دهد. این پیشامد موجب می شود که عقل از محاسبات جدی، دقیق و واقع بینانه به دور بیفتد، و در نهایت به پژمردگی، ستم یا افسردگی در انجام وظایف دینی و الهی (فردی و اجتماعی) منتهی شود. به اتفاق همه دانشمندان علم اخلاق، رمز خوشبختی و سعادت حقیقی بشر در کنترل اعضاء و جوارح و تعدیل احساساتش نهفته است که از آن به عدالت تعبیر می شود و آن به معنای واقعی کلمه در منطبق کردن مسیر زندگی با راه خدا که صراط مستقیم است خلاصه می شود، زیرا روح آرامش و اطمینان آن جاست.

خواهر محترم، طریقی که گناه نکردن را در طول زندگی تضمین کند، برای افراد عادی بشر سهل نیست؛ زیرا انسان موجودی مختار و دارای تمایلات گوناگون است. رفتار هر انسانی متأثر از ویژگی های شخصیتی او است. اگر روح تقوا بر شخصیت فردی حاکم باشد، رفتار او نیز رنگ معنوی اخلاقی دارد که با عزمی آهنین و مبارزه ای دائمی و تدریجی با نفس، می توان به چنین جایگاه رفیعی دست یافت. نگاه کردن از این قاعده مستثنا نیست بنابراین کنترل چشم، تابعی از روح تقوا است که اگر در آدمی پدیدار شد، به تبع آن کنترل چشم نیز خواهد آمد.

اختلال «هرزه بینی» در دنیای مجازی که از ارمغان های تکنولو‍ژی رسانه ای دوره پست مدرنیزم، نقش بی بدیلی در ایجاد، تشدید و تو سعه آن دارد، متعلق به قشر جوان و یا یک گروه سنی خاص نیست بلکه موضوعی است که براحتی می تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی، گروه های فرهنگی و حتی مذهبی تاثیر گذار باشد. با چنین رفتارهایی باید قبل از اینکه غیرقابل کنترل شوند، مقابله کرد. هرزه بینی هم مثل چیزهای دیگر، عادتی اعتیادزا است که خیلی زود از کنترل خارج می شود. باور این نکته ضروری است که هرزه بینی و هرزه نگاری (پورنوگرافی[۱]) تنها تولید و مشاهده جنسی نیست بلکه اعتیادی است که همچون مواد مخدر، ویرانگر و دارای درجات مختلف می باشد.

تعریف هرزه بینی

«هرزه بینی» به معنای استفاده (غالبا مشاهده) مطالبی است مستهجن که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتاً به قصد تحریک جنسی ارائه می شوند که اغلب دارای سه خصیصه هستند:

۱- به طور کلی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بی شرمانه یا شهوانی) جنسی هستند؛

۲- ارتباط جنسی را به شیوه ای آشکار و آزار دهنده توصیف می کنند. (به عبارت دیگر، از معیارهای جامعه کنونی فراتر می روند و توصیفاتی از ارضا یا فعالیت جنسی را بیان می کنند)؛

۳- به طور کلی فاقد ارزش ادبی، هنری، سیاسی و علمی هستند.

بیان شرعی

همانگونه که می دانید ملاک قبولی اعمال در قیامت، همراهی عمل با نیت تقرب به خدا (در عبادات) و تطابق ظاهر آن عمل با دستور شرع است. در زمان غیبت ائمه (علیهم السلام) منشاء دستورات شرعی (به فرموده خود معصومین) فقها و مراجع عظام تقلیدند. پس ملاک قبولی اعمال، مطابقت آن با دریافت اجتهادی (برای مجتهد) و تبعیت آن از فتوای مرجع تقلید (برای غیر مجتهد) است؛ به نظر مراجع عظام در این مورد نگاهی بیاندازیم:

همه مراجع بزرگوار تقلید بر این باورند که: «نگاه به فیلم های محرک و شهوت انگیز، جایز نیست و بین مجرد و متأهل تفاوتی ندارد»[۲].

تصاویر و عکس های شهوت انگیز نیز به همین حکم ملحق شده است.

ایشان حتی به بهانه تحریک جنسی (مقدمه آمیزش جنسی با همسر) نیز چنین رفتاری را جایز نمی دانند: «تحریک شهوت با نگاه به فیلم هاى مبتذل و جنسى، جایز نیست»[۳].

علت شناسی

بهترین مستندات می گویند که اکثر یا همه علل ابتلا به این انحراف جنسی، آموخته شده هستند و تا کنون هیچ دلیل قانع کننده ای درباره انتقال ارثی الگوهای این رفتار، گزارش نشده است. تحقیقاتی و تجربیات بالینی نشان می دهد که این اختلال می تواند دارای علل مختلفی باشد؛ از جمله:

۱٫ تجربه محدودیت های انعطاف ناپذیر و افراطی و بدرفتاری در سنین کودکی و داشتن روحیه ای منزوی، تنها و کسل، به عنوان زمینه های بروز این اختلال شمرده می شوند.

۲٫ وجود صفات یا رفتارهای هرزه بینانه در الگوها (والدین، آشنایان، همسالان یا الگوهای رسانه ای)

۳٫ وجود استرس به عنوان یـک عامل برانگیزنده و تشدید کننده: در واقــع فـــرد از طریق مشاهده سکس و بازسازی ذهنی و رفتاری آن، آلام عاطفی و عـقـده های روانــی خود را تسکین می دهد. باید توجه داشت که نباید ابتلا به این اختلال را بـــا شــهــوت جنسی قوی اشتباه گرفت. فرد هرزه بین ممکن است دارای شـهـوت جـنـسـی اندکی باشد.

۴٫ رؤیاپردازی جنسی: انگیزه ابتدایی یا در ادامه مشاهده گری این تصاویر، دیدن جنبه تفریحی سکسی است که خودشان در رویاها و خیالات تصور می کردند. از آنجا که نمی توانند این نوع از سکس ها را با همسر خود مطرح کنند، این روشهای مقاربت جنسی را در کتب، مجلات، فیلم ها و سایتها جستجو می کنند.

۵٫ دریافت تحریک برای خود ارضائی

۶٫ نارضایتی از روابط جنسی با همسر: این نارضایتی بعد از دیدن اعمال غلوآمیز جنسی در فیلم های مستهجن، افزایش یافته، از زنان خود ارضا نمی شوند و آنها را ناکافی می دانند (و برعکس).

آسیب شناسی

برخی آثار فاجعه آمیز این انحراف را می توان اینگونه برشمرد:

۱٫ مشاهده مکرر و زیاد آن و در دسترس همه بودن این نوع فیلم ها (حتی به عنوان آموزش) باعث شکستن قبح و زشتی اموری است که اسلام، عقلاء و عرف جامعه آنها را زشت و قبیح می شمارند. حتی انسان های مؤدب و با نزاکت از بیان و ذکر برخی الفاظ که مستقیما اشاره به یکی از اعضاء بدن انسان می کند، اکراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبیح می دانند چه رسد به این که به مشاهده و تجزیه و تحلیل آن بپردازند. کما این که اسلام نیز به فتوای برخی فقهاء گفتن و ذکر و به زبان آوردن اعضاء تناسلی انسان به طور صریح حرام می داند.

۲٫ مشاهده، بیان، نقل این گونه مطالب به طور زیاد و صریح و بدون پرده و به طور فراوان در اختیار همگان قرار دادن چنین فیلم ها و… باعث از بین رفتن عفت عمومی و اجتماعی می شود.

۳٫ به دنبال مشاهده این گونه فیلم ها، افراد به مقایسه آنچه در فیلم دیده اند و آنچه از همسر خود سراغ دارند می پردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعف های احتمالی خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود می شود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشی می کند.

۴٫ کاهش شدید ظرفیت عشق: به عبارت دیگر، هرزه بینی منجر به گسست آشکار عمل جنسی از دوست داشتن، عاطفه، توجه و دیگر احساسات طبیعی سالم و ویژگی هایی که به روابط زناشویی کمک می کنند، می شود.

۵٫ کاهش روابط سالم جنسی با همسر: در تحقیقی، اغلب همسران افراد مبتلا اعلام کردند که شوهرانشان جهت انجام سکس با ایشان بی علاقه شده اند و علت جدا شدن از همسرانشان را هرزه نگاری اعلام کردند.

۶٫ جنبه جنسی بسیاری این افراد، عاری از ویژگی های انسانی می شود. از آنها یک حالت «من غریبه» (جنبه تاریک) را توسعه می دهند که محور آن، شهوت جامعه ستیز و عاری از اکثر ارزش ها است.

۷٫ نقش بستن تصاویر جنسی در مغز: در این جا بهتر است که به تجربه دکتر روان شناس، «مک گاف» در دانشگاه کالیفرنیا بپردازیم. یافته های او (که بسیار ساده شده اند) نشان می دهند که خاطرات تجربه هایی که به هنگام تحریکات احساسی (مثل تحریک جنسی) رخ می دهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می نشینند و پاک کردن آنها دشوار است. این فرض می تواند تا حدودی اثر اعتیاد به هرزه نگاری و هرزه بینی را توصیف کند. خاطرات نیرومند تحریکات جنسی از تجربه های گذشته، خودشان را در صحنه مغز حفظ می کنند و مرتباً به ذهن خطور می کنند و فرد را از لحاظ شهوانی تحریک می کنند. اگر او به هنگام این تخیلات، استمنا کند، باعث تقویت پیوند بین تحریک جنسی و اوج لذت جنسی می شود که همراه با منظره ویژه یا تکرار پی درپی آن صحنه در ذهن خواهد بود.

۸٫ تأثیر بر رفتار جنسی: برخی از جامعه شناسان آلمانی ادعا می کنند که «عادت بیمارگونه دیدن عکس یا فیلم های پورنو» بر رفتارها و برخوردهای جنسی «معتادان پورنو» تأثیر منفی دارد. تا جایی که این بیماران، از انجام سکس عادی و عشق ورزی لذتی نمی برند. کاربرانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد خود به روانکاو مراجعه کرده اند، اعتراف می کنند که «دیدن پورنو، به بخش جدایی ناپذیر ارضای جنسی آنان تبدیل شده است» و آنان نمی توانند بر «وسوسه و نیاز» دیدن این تصاویر غلبه کنند.

۹٫ انزوا و کاهش روابط اجتماعی: پژوهشگران آلمانی معتقدند که اعتیاد به دیدن پورنو ، هم چنین سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می شود.

۱۰٫ هرزه بینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب می گذارد بلکه افراد را تشویق می کند تا از نظر جنسی بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند.[۴]

۱۱٫ دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد.

۱۲٫ این گناه، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می گرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کنند.

۱۳٫ محروم شدن از شیرینی و لذت انس با خدا: هشیار بودن این تصاویر در ذهن و مرور دائمی و ناخودآگاه آن، حضور قلب را در عبادات به خطر می اندازد و تکرار نافرمانی خدا، بهره رابطه با او را از لذت می اندازد.

۱۴٫ مردن دل ها و افسردگی: همانگونه که روایات نیز بر این امر تصریح دارند، ولنگاری جنسی و ارتباطی، باعث بروز قصاوت قلب می شود و مرگ معنوی قلب را درپی دارد.

۱۵٫ تحلیل توان عقل: هرقدر که اطلاعات موجود در ذهن، منظم تر و دارای عناوین کمتری باشد، دسترسی عقل به آنها برای پردازش های جدید، مهیاتر خواهد بود. اما وجود داده های فراوان و متعدد که فضای ذهن را به جهت پر کرده باشند و با تکرار درگیری ذهنی و رفتار بیرونی، تقویت شده باشند، باعث می شود توان عقل را به مقدار چشمگیری کاهش دهند، چه رسد جایی که این داده ها، دارای تاثیر بر هورمونهای مختلف نیز باشد که تأثیرات ارگانیک را نیز درپی داشته باشد.

۱۶٫ سقوط شخصیت زن و مرد و تبدیل شدن به وسیله ای برای اشباع هوس های سرکش: با پرداختن افراطی فرد به مسائل جنسی، شخصیت او به شخصیتی شهوانی تبدیل خواهد شد که تدعی ها و برداشت های وی با کوچکترین ارتباطی (حتی توهمی) رنگ جنسی به خود می گیرد. کارکرد افراد برای چنین فردی تنها ارضاء غریزه جنسی است و اهتمام خود او نیز صرفا بر ارضاء همین بعد وجودی خویش است.

۱۷٫ عذاب های فوق تصوری که به وسعت بینهایت قیامت خواهد بود: هرچند عرصه قیامت، صحنه بروز تمامیت فرد است که عمل و رفتار نیز در ن دارای نقش است اما همانگونه که عرفا و فلاسفه اسلامی بیان داشته اند، تمامیت انسان به روح و نفس اوست. حال حال روحی که تمام توانمندی های خود را فراموش نموده و تنها به بعدی حیوانی، آن هم به شکلی نامعقول و نامشروع، پرداخته است، چگونه خواهد بود؟ کاشته های مزرعه کوچک دنیا، وقتی به وسعت بینهایت آخرت، گسترده می شود، این همه تأثیرات روحی و جسمی، چه نمایی خواهد داشت؟

۱۸٫ آسیب جسمی : علم پزشکی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری که در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده کنیم و در آینده ای نزدیک ضرر آنها از نظر پزشکی ثابت شود. بنابراین اگرچه تاکنون برای هرزه بینی، اثر جسمانی مستقیم تشخیص نشده است (و احتمال این وجود دارد که با پیشرفت علم مشخص گردد) ولی قطعا اثر غیرمستقیم دارد. یعنی نگاه به عکس و فیلم های مبتذل غالبا موجب تحریک سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و تحریک شهوت می گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند؛ ترشح برخی از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایق و گاه ساعات و گاه روزها به مخاطره می افتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را دربر خواهد گرفت.

۱۹٫ سلامت جنسی انسان که تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است که درپی تحریک واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این عدم تعادل، از عقلانیت انسان می کاهد و او را وادار به گناه می کند.

درمان

از آنجا که امکان دسترسی ما به شوهرتان وجود ندارد و شیوه خانواده درمانی در این نوع مشکل مؤثر خواهد بود، راهکارهای درمانی را در دو بخش تقدیم نگاه دقیق و توجه وافرتان می کنیم.

الف. آنچه باید در مورد شوهرتان مورد اهتمام قرار دهید:

۱٫ در موقعیت های مناسب عاطفی، با لحنی آرام به او تذکر دهید و هرگز در این مورد با او مشاجره نکنید. از حرکت حادّ و تند بپرهیزید؛ زیرا ممکن است آرامش و نظم زندگی شما را مختل نماید.

۲٫ در فضایی عاطفی، ناراحتی های خود را که باعث نگرانی ها و اضطراب های شما شده است به او اطلاع دهید تا به خاطر علاقه ای که به شما دارد این کار را به حداقل برساند.

۳٫ موقعیت هایی که او را بیشتر تحریک می کنند تا چنین فیلم هایی ببیند را شناسایی کنید و آن زمینه ها را از بین ببرید. آیا وقتی بی حوصله است به هرزه بینی روی می آورد یا وقتی عصبانیست؟ یا وقتی دلش شکسته؟ خسته است یا احساس تنهایی می کند؟

۴٫ هرزه بینی، می تواند پوششی برای مشکلات مختلفی باشد که همسرتان با آن روبه روست و در این حالت نیاز به درمان هایی خارج از منزل به کمک متخصص احساس می شود در این حالت می توانید از مشاوران حضوری یا مراکز درمانی کمک بگیرید یا سعی کنید بیشتر با او ارتباط کلامی داشته باشید تا به مرکز مشکل دست یابید.

۵٫ او را تشویق کنید اوقات خالی خود را با برنامه های مفید پر کند؛ به گونه ای که اصولاً مجال دیدن آن فیلم ها را نداشته باشد.

۶٫ تلاش کنید تنها و بیکار نماند، بویژه شب ها: بیکاری عامل بسیاری از رفتارهای ناهنجار است. مولای ما اما علی (علیه السلام) به زیبایی فرموده اند که: «نفس را مشغول نگاه دارد، که اگر چنین نکنی، او تو را مشغول [خود] خواهد کرد». از آنجا که شب فرصت استراحت و فراغت از مشغله کاریست، اقتضای روانی و گستره زمانی مناسبی برای اینگونه رفتارها فراهم می آید. کم شدن احتمال حضور دیگران نیز بر توان مضاعفی به فرد در پرداختن به این مسائل خواهد داد.

۷٫ تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین برای همسرتان مفید است. به تناوب دیدن اینگونه فیلم ها را با دیگر سرگرمی ها و مشغولیت های جذاب که قبلا انجام می شدند جایگزین کنید.

۸٫ فیلم های سالم و جذاب دیگری در صورت امکان تهیه و آنها را در معرض قرار دهید. فیلم های سینمایی، فیلم های علمی بسیار شیرین، راز بقا، مناظر تاریخی و طبیعی دلکش و جذابی که بتدریج ایشان را از فیلم های مبتذل منصرف سازد.

۹٫ گاهی انتقال به بازی های سالم رایانه ای هم می تواند مفید باشد البته اگر دچار افراط نشود.

۱۰٫ او را تشویق کنید یک عادت تازه و مورد علاقه ای را شروع کرده تا جایگزین عادت به هرزه بینی شود. مثلا رمان زیبایی بخواند یا به ورزش با دوستان برود.

۱۱٫ اگر کودکی در خانه دارید به همسرتان تذکر دهید که مشاهده رفتار منحط جنسی، برای همیشه از دید او مخفی نخواهد ماند و می تواند منجر به انحراف جنسی کودک شود که به نوبه خود، سلیقه های جنسی وی را شکل می دهد و در سنین بزرگسالی وی نیز نمود خواهد داشت.

۱۲٫ منابعی که از آن پورنوگرافی دریافت می کند را شناسایی کنید. اگر از فرد خاصی است، ارتباط با او را کاهش داده یا قطع کنید.

۱۳٫ موارد تحریک کننده اعم از شنیدنی ها و دیدنی ها و … همانند جرقه ای است که کنار مواد محترقه قرار گرفته. در این صورت نتیجه ای جز اشتعال و آتش سوزی مورد انتظار نخواهد بود. پس مراقب آهنگ ها، فیلم ها، کتاب ها و مجلاتی که به خانه وارد می شود باشید و او را نیز تشویق کنید همین توجه را داشته باشد.

۱۴٫ اگر رایانه یا تلوزیون در اتاق شخصی یا در محل مجزا قرار دارد، انتقال آن به مکانی مثل آشپزخانه، اتاق ناهارخوری، هال یا هر مکانی در منزل که براحتی بتوان آن را مشاهده کرد می تواند به شما کمک کند.

۱۵٫ مطالبی در زمینه خطر و آسیب های دنیوی و اخروی هرزه بینی و جدّی بودن این خطر را به ایشان گوشزد کنید. مثلا بیان عواقبی که امامان ما برای این رفتار شمرده اند؛ مانند غفلت از یاد خدا و خود، زمینه سازی انحراف عملی، حسرت و اندوه طولانی، به خطر افتادن امنیت و سلامت عاطفی خانواده و جامعه، ایجاد نگرانی و اضطراب و عذاب اخروی و …

۱۶٫ بدون اینکه احساس اجبار از سوی شما نماید، حس دینی را در ایشان تقویت کنید. ایشان را نسبت به مسائل دینی و حرمت نگاه به تصاویر مستهجن و سکسی حتی برای افراد متأهل از نظر تمامی مراجع تقلید و نیز حرام بودن اسراف در وقت و اسراف در هزینه های غیر ضروری آگاه نمائید.

۱۷٫ سعی کنید او را ترغیب به مطالعه (در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قیامت)، مجالست با نیکان و صالحان و استماع سخنرانی های دینی و ارزشمند نمایید تا مایه های دینی خود را تقویت کند. اگر همسرتان از حضور در چنین محافلی امتناع می نماید می توانید از مسؤولین چنین مجالسی (بدون اینکه حرفی از مشکل بزنید) بخواهید که به بهانه کمک در موقعیتی که همسرتان در آن تبحر یا علاقه دارد، او را به چنین محافلی بکشانند.

۱۸٫ سفرهای زیارتی از قبیل مشهد، عمره و سوریه برای او مفید است.

۱۹ . او را نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) تشویق کنید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است.

۲۰٫ به او بگویید که شما شرعا وظیفه دارید حتی بدون اجازه او یا بدون در نظر گرفتن امانت بودن منابع مستهجن، آنها را از بین ببرید تا احساس امنیت او در نگهداری آنها در منزل کاهش یابد. پس از آن می توانید به این وظیفه شرعی عمل کنید.

۲۱٫ او را تشویق کنید روند پیشرفتش را پیگیری کند. به ازای هر روزی که بدون پورنوگرافی می گذراند یک تیک روی تقویمش بزنید. سعی کند یک رشته طولانی از این تیک ها ایجاد کند و در مدت کوتاه از سوی خودش یا شما یک پاداش کوچک و جذاب دریافت کند.

۲۲٫ بعد از گذشت یک موفقیت طولانی (مثلاً شش ماه، یک سال) پاداش را بزرگتر نمایید. مثلا یک سفر.

۲۳٫ با او قرار بگذارید اگر به هر دلیل پس از مدتی دوباره به هرزه بینی روی آورد، برای اینکه نتوانسته خودش را کنترل کند، خود را مجازات کند. میزان مجازات را باید از قبل تعیین کنید.

ب. آنچه باید خودتان مورد توجه قرار دهید:

۱٫ از آنجا که افراد مبتلا به هرزه بینی، به تنهایی نمی توانند از شر آن خلاص شوند و آن را کنار بگذارند، وجود همراهی صبور و فعال، شرط ضروری درمان این بیماری است. پس صبور باشید و با نشاط.

۲٫ بدانید هر کاری که عادت انسان شده باشد یک شبه قابل تغییر نیست. در روایتی از امام عسکری(علیه السلام) آمده است: «برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است»[۵].

۳٫ امر به معروف و باز داری از زشتی ها و منکرات، مراتب و شرایطی دارد که باید با مدارا و در طول زمان انجام گیرد تا نتایج مثبتی به بار آورد. همانطور که می دانید هدایت شدن و تأثیرپذیری نیازمند تدریج و استمرار است. نه یک مرتبه می توان به درجات بالای هدایت رسید و نه با یک بار ارشاد کردن می توان در افراد تأثیر گذاشت. افراد به فراخور استعداد و هوش خود و نیز محیطی که در آن زندگی می کنند، می توانند از راهنمایی و ارشاد دیگران استفاده کنند. بنابراین همانطور که باید در اصلاح خود قدم به قدم پیش رویم و نیز حرکت به سوی کمال را در تمام طول عمر خود استمرار دهیم، در اصلاح دیگران نیز باید این دو اصل را رعایت کنیم.

۴٫ از کلمات شما چنین برمی آید که در این مورد دچار اضطراب و حالت وسواس گونه شده اید به این معنا که این مشکل، ذهن شما را رها نمی کند در حالیکه این نکته اساسی را باید در نظر داشته باشید که شما در جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر هستید؛ نه کسی که بخاطر گناه دیگری، سوهانی باشد برای از بین بردن توان روحی و جسمی خود و طرف مقابل. هر کس به اندازه ظرفیت خود نزد خدای تعالی وظیفه دارد پس از خود خوری های بی جا خودداری کنید و این را بدانید که همسر شما مسؤول اعمال خویش است شما نباید بخاطر خطاهای ایشان، خود را از بین ببرید. نهی از منکر نیز داری مراحل خاص خود است که قطعا شما فراتر از آن، وظیفه ای نخواهید داشت. شما ابراز ناخشنودی خود را از این امر هم با ناراحتی و هم با تذکرات رفتاری و کلامی ابراز داشته اید و خواهید داشت. حق مشاجره و برخورد فیزیکی هم ندارید.

۵٫ طبق بعضی آیات قرآن، هدایت شدن افراد یا هدایت نشدن شان بستگی به لطف و اراده خدا دارد[۶]. ما فقط وظیفه داریم راه درست را به آنها نشان دهیم و قلب و روح آنها را متوجه حقیقت کنیم.

۶٫ استفاده از شیوه های کارآمد و مؤثر برای تأثیرگذاشتن روی افراد بسیار مهم است. برای اینکار لازم است هم از شیوه های نفوذ در افراد استفاده کنیم و هم از ویژگی های شخصیتی افراد و نیازهای روانی که در سنین مختلف دارند آگاهی پیدا کنیم.

۷٫ مؤثرترین و کارآمدترین روش برای تأثیرگذاشتن روی افراد، برقرار کردن رابطه اثربخش با آنهاست. کسی که بتواند رابطه خوبی با افراد پیدا کند به آسانی می تواند روی شخصیت و اخلاق آنها تأثیرگذار باشد.

۸٫ هرگز در این مورد در مقابل دیگران با او صحبت نکنید و تذکر ندهید.

۹٫ این مطلب را با نزدیکان خود درمیان نگذارید، مگر افراد رازداری و آگاهی که بتوانند روی همسر شما تاثیر داشته باشند و او را از این رفتار بازدارند؛ آنهم بصورتی که نفهمد شما با نفر سوم صحبت کرده اید.

۱۰٫ اوقاتی که شوهرتان در منزل است، از او در کارهای منزل یاری بخواهید تا فرصت کمتری برای بیکاری بماند.

۱۱٫ وظایف خود را به عنوان همسر یا مادر به خوبی انجام دهید.

۱۲٫ فضای منزل را شاد و هیجانی نگه دارید.

۱۳٫ رابطه عاطفی خود را با همسرتان گسترش دهید.

۱۴٫ سعی کنید ارتباط جنسی خود را متنوع و بیشتر نمایید.

۱۵٫ حتما راهکارهای ارتقاء لذتبخشی رابطه جنسی را از ما بخواهید.

۱۶٫ همیشه در حد مقدور در پیش همسرتان آرایش کرده و با لباسهای زیبا ظاهر شوید. آنگونه آرایش کنید و لباس بپوشید که او دوست دارد. در عین حال بگونه ای رفتار نکنید که عطش جنسی او نسبت به شما کاسته شود یعنی در پیش همسر، گاهی ناز و کرشمه کنید؛ نه اینکه بلافاصله و سریع در همه موقعیت ها پاسخگوی جنسی باشید.

۱۷٫ وظایف دینی و اخلاقی خود را با دقت بیشتری دنبال کنید.

۱۹٫ خود شما نیز مواقب ارتباطات کلامی و بصری خود در مقابل نامحرم باشید تا بهانه ای برای او نباشد.

۲۰٫ نصب تصاویر معنوی در خانه نیز (در صورتی که به تنش با او نمی انجامد) مفید است.

۲۲٫ بهترین دعا در حق همسرتان درخواست از خدای تعالی مبنی بر دور شدن خواهش ها و خطورات شیطانی از اوست: «ربّ انّی اَعوذُ بِک مِن هَمَزاتِ الشّیاطین و مِن خُطُوات الشیاطین».

۲۳٫ در این راه از توکل به خدا و توسل به ائمه (علیهم السلام) غافل نشوید.

خواهر گرامی ، موفقیت در نیت خیرتان را از درگاه الهی آرزومندیم.

پی نوشت ها:


[۱] Pornography

[۲] آیت اللّه خامنه‏ ای: اجوبه الاستفتاءات، س‏۱۱۹۹؛ آیت اللّه سیستانی:,sistani.org ( واژه فیلم)، س‏۷؛ آیت اللّه تبریزی: صراط النجا، ج‏۶، س‏۱۴۲۲؛ آیت اللّه صافی: جامع‏الاحکام، ج‏۲، س‏۱۳۲۹؛ آیت اللّه نوری: استفتاءات، ج‏۲، س‏۵۵۴؛ آیات عظام امام خمینی، مکارم، وحید، بهجت و فاضل: دفاتر.

[۳] آیت‏ اللّه خامنه‏ اى: اجوبه الاستفتاءات، س‏۱۲۰۳؛ آیت‏اللّه صافى: جامع‏الاحکام، ج‏۲، س‏۱۳۲۹؛ آیت‏ا للّه نورى: استفتاءات، ج‏۲، س‏۵۵۴؛ آیت‏اللّه سیستانى: ,sistani.org ( واژه فیلم)، س‏۳؛ آیات عظام وحید، بهجت، امام خمینى، فاضل و مکارم: دفتر.

[۴] دنیای خبر، مورخ ۲۷/۳/۲۰۰۰

[۵] بحارالانوار، ج‏۱۴، ص ۳۸

[۶] قصص، آیه ۵۶

 
منبع: 
porseman.org

حجاب و عفاف،حجاب وعفاف،عفاف و حجاب،عفاف وحجاب،پوشش،utht, p[hf،utht, p[hf،p[hf, utht،p[hf, utht

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *