خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / قربانیان سهل انگاری مسئولان فرهنگی!

قربانیان سهل انگاری مسئولان فرهنگی!

کارشناسان بر این عقیده اند که سهل انگاری مسئولان و متولیان فرهنگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی موجب شده تا روحانیون در جامعه امروزی به عنوان مرجعی آگاه و تاثیرگذار در راه امر به معروف و نهی از منکر قربانی شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دهم و شانزدهم اردیبهشت و ۲۵ تیرماه جاری چندین خبر رسانه های کشور را تحت تاثیر قرار داد. اخباری که هرچند ماهیت آن تکراری بود ولی مجروح شدن سه روحانی در مدت کمتر از ۳ ماه توسط گروهی اشرار موجب صدور بیانیه ها و اعتراضات متعددی از سوی مراجع عظام، مسئولان کشوری و لشکری شد.

بر اساس این گزارش روز دهم اردیبهشت ماه امسال حجت الاسلام سید محمود مصطفوی منتظری وقتی که با لباس شخصی داشت در محدوده خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی عبور می کرد شاهد حرکات زشت و خلاف عفت عمومی توسط یک دختر و پسر بوده و پس از نهی از منکر به این دوجوان توسط پسر مورد فحاشی قرار گرفته و از ناحیه چشم ضربه دید. به نحوی که پزشکان مجبور شدند به علت مصدومیت شدید چشم این روحانی را تخلیه کنند.

پس از این حادثه ۶ روز بعد یعنی روز ۱۶ اردیبهشت در خیابان شریعتی تهران حجت الاسلام فرزاد فروزش امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران که برای نجات یک دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگی کرد، در آستانه نابینایی چشم راست خود قرار گرفت ولی با عمل جراحی چشم در بیمارستان رسول‌ اکرم(ص) خطر تخلیه چشم او برطرف شد.
 
و سومین حادثه حمله به یک روحانی که در اعتراض به مزاحمتهای تعدادی از اراذل و اوباش برای چندین زن مجبور به مداخله شده بود شب روز ۲۵ تیرماه سال جاری در منطقه تهرانپارس رخ داد که این آمر به معرف ۲۰ ساله از ناحیه شاهرگ چاقو خورده و هنوز تحت مراقبتهای پزشکی قرار دارد.
 
نکته قابل توجه در این سه حادثه این است که هر سه روحانی در زمان امر به معروف و نهی از منکر لباس روحانیت بر تن نداشته اند. در این میان گروهی از کارشناسان با تاکید بر جایگاه ویژه روحانیت در جامعه معتقدند که روحانیون به تنهایی نمی توانند فرهنگ حاکم بر جامعه را تغییر دهند و هرگونه اقدام موجب عکس العمل از سوی افراد آسیب دیده می شود لذا باید امر به معروف و نهی از منکر به صورت ریشه ای از مدارس آغاز شده و دستگاههای متولی و رسانه ها این مهم را تبیین کنند.
 
اقدام هر سه روحانی قانونی و شرعی بوده است/ احتمال حمله به افراد متدین و روحانی وجود دارد
 
حجت الاسلام مهدی رنجبریان معاون آموزشی حوزه علمیه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حوادث اخیر و مجروح شدن روحانیون آمر به معروف گفت: متاسفانه فضای جامعه ما بسیار آلوده به فساد شده است و هر نیروی متدین و ارزشی وظیفه خود می داند تا با مظاهر فساد مقابله کرده و با عاملان فساد درگیر شود.
 
وی افزود: اینکه گفته می شود سناریویی تعریف شده تا روحانیون مورد حمله اشرار قرار بگیرند کاملا اشتباه است زیرا در جامعه امروزی در هر زمان و مکانی ممکن است به افراد متدین و روحانی حمله شود.
 
حجت الاسلام رنجبریان با اشاره به اصل ۸ قانون اساسی که مشروعیت امر به معروف و نهی از منکر در تعالیم و اصول دینی اسلام گفت: هر مسئول و فرد مسلمانی که در برابر امر به معروف و نهی از منکر مقاومت کرده و مانع شود گناه و کار غیرقانونی انجام داده است. پس نتیجه می گیریم اقدام این سه روحانی کاملا قانونی بوده و جامعه نیاز به اینگونه اقدامات دارد.
 
روحانیون قربانی سهل انگاری مسئولان فرهنگی شده اند
 
اصغر مهاجری کارشناس آسیبهای اجتماعی و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد می گوید: هر چند جایگاه روحانیت از دیر باز تاکنون به عنوان مرجعی دینی و راهنما در ایران نهادینه شده و جایگاه ویژه ای میان مردم دارد ولی متاسفانه حلقه اتصالی میان نسل امروز جامعه با روحانیت مجهول واقع شده است.
 
وی افزود: تمامی علتها در بروز آسیبهای اجتماعی و جرائم ریشه در بی اطلاعی و عدم فرهنگ سازی مناسب در جامعه دارد که این مهم بر عهده سازمانهای مسئول است ولی در این میان روحانیون به عنوان مرجعی آگاه و تاثیرگذار وظیفه خود می دانند که مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنند و چون جامعه از فرهنگ اصلاح پذیری خالی شده است در این میان روحانیون قربانی سهل انگاری مسئولان فرهنگی می شوند.
 
مهاجری تصریح کرد: البته این انتقاد وارد است که باید روحانیون از دانش و تخصص و مهارت کافی برای درک زمان و مکان امر به معروف و نهی از منکر با توجه به شرایط سنی و موقعیت مکانی و زمانی اشخاص آگاه باشند.
 
لباس روحانیت در جامعه تعریف شده است/ وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در روحانیون پررنگ تر است

حجت الاسلام مبشری معاون دیوان عدالت اداری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به اعتقاد من اگر این سه روحانی با لباس روحانیت امر به معروف می کردند این اتفاقات رخ نمی داد و یا شدت حادثه کمتر بود چون شان لباس روحانیت در جامعه تبیین شده و تمامی شهروندان می دانند که یکی از وظایف پررنگ روحانیون امر به معروف و نهی از منکر است. که البته این وظیفه هر مسلمانی است.

وی افزود: ولی این اتفاقات اخیر هر چند که در زمان و مکان مختلف رخ داده ولی برای من یک مسئله پیچیده است که چرا این سه روحانی به علت امر به معروف مجروح شده اند.

جامعه ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر را ندارد

حجت الاسلام عیسی علیزاده رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حوادث اخیری که برای روحانیون آمر به معروف رخ داده است گفت: متاسفانه فضای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی ما تبیین شده نیست و نهادهای دولتی و حکومتی به جای مردم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در دست گرفته اند.

وی گفت: اینکه عنوان می شود اگر این افراد لباس روحانیت بر تن داشتند شدت حادثه کمتر بود به اعتقاد من اشتباه است زیرا جامعه ظرفیت نهی از منکر و امر به معروف را ندارد. البته امروز مردم به راحتی می توانند از ظاهر افراد یک روحانی را بدون لباس روحانیت تشخیص دهند.

حجاب و عفاف،حجاب وعفاف،عفاف و حجاب،عفاف وحجاب،utht, p[hf،utht, p[hf،p[hf, utht،p[hf, utht

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *