خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر روانی / نکاتی که زنان شاغل برای حفظ و تحکیم خانواده باید به آن توجه کنند

نکاتی که زنان شاغل برای حفظ و تحکیم خانواده باید به آن توجه کنند

به بانوانى که مى خواهند در خارج منزل به کارى اشتغال داشته باشند، توصیه مى شود به نکات زیر توجه نمایند:

به گزارش سرویس قاب نقره برنا ،درست است که بر مردان واجب است مخارج خانواده را تأمین کنند و بانوان شرعاً در این باره مسئولیتى ندارند، اما خانم ها نیز باید شغل و کارى داشته باشند. در اسلام از فراغت و بى کارى مذمت شده است.

امام صادق (ع) مى فرماید: خداوند متعال خواب زیاد و فراغت زیاد را مبغوض مى دارد.
حضرت زهرا (س) هم در خانه کار مى کرد و زحمت مى کشید. انسان چه نیازمند باشد چه نباشد، باید شغل و کارى داشته باشد و عمر خویش را بیهوده هدر ندهد، کار کند و جهان را آباد نماید، اگر محتاج بود درآمدش را صرف خانواده مى کند و اگر نبود در امور خیریه و کمک به مستمندان به مصرف مى رساند. بى کارى، ملال آور و خسته کننده است، و چه بسا باعث بیمارى هاى روانى، جسمانى و فساد اخلاق مى شود.

آیت الله امینی در این زمینه در کتاب”همسرداری” نوشته اند: بهترین کار براى بانوان شوهردار، کارى است که در داخل منزل انجام گیرد. امور خانه دارى، بچه دارى و شوهردارى بهترین و آسان ترین آنان است. بانوان خوش سلیقه و فداکار مى توانند خانه را به صورت بهشت برین و مهد پرورش کودکان خوب و استراحتگاه شوهران مجاهد و پر تلاش خویش در آورند. و این کارِ بسیار بزرگ و ارزنده اى است.

رسول خدا (ص) مى فرماید: جهاد زن به این است که خوب شوهردارى کند.

هر زنى که به منظور اصلاح امور خانه چیزى را از جایى بردارد و در جاى دیگر بگذارد، خدا نظر مرحمت به او خواهد کرد و هر کس که مورد نظر خدا واقع شود، به عذاب الهى گرفتار نخواهد شد.

خوب است بانوان نیز شغل و کارى داشته باشند و بهترین کار براى آن ها کارى است که در داخل منزل انجام گیرد؛ زیرا در این صورت به کارِ خانه دارى آنان هیچ آسیبى وارد نمى آید.

اما بانوانى که میل دارند و یا احساس ضرورت مى کنند در خارج از منزل به کارى مشغول باشند، باید بدانند که بهترین و مناسب ترین شغل‌ها براى آنان اشتغالات فرهنگى یا پرستارى است. مى‌توانند در دبستان، دبیرستان و یا کودکستان به تعلیم و تربیت دختران دانش آموز بپردازند که هم شغل بسیار ارزنده‌اى است و هم با آفرینش لطیف آن ها سازگار است. یا این که به شغل پزشکى روى آورند و متخصص بیمارى هاى زنان شوند و یا شغل پرستارى را انتخاب نمایند. این قبیل اشتغالات هم با طبع لطیف و مهربان بانوان تناسب دارد، و هم در انجام آن ها نیازى به معاشرت با مردان بیگانه ندارند یا کم تر پیدا مى کنند.

به بانوانى که مى خواهند در خارج منزل به کارى اشتغال داشته باشند، توصیه مى شود به نکات زیر توجه نمایند:
۱- در انتخاب شغل با شوهرتان تفاهم کنید و بدون اجازه او شغلى را انتخاب نکنید، که این امر آرامش و صفاى خانوادگى را بر هم مى زند و زندگى را بر شما و فرزندانتان تلخ مى‌گرداند. این حق شوهر است که اجازه بدهد یا ندهد. به شوهران این قبیل خانم ها توصیه مى شود که اگر در شغل همسرشان مانعى نمى بینند، لج بازى نکنند و اجازه بدهند به شغل مورد پسندش مشغول باشد، هم به مردم خدمت مى کند هم به اقتصاد خانواده.

۲- در خارج منزل و در محل کار، حجاب اسلامى را کاملاً رعایت نمایید. ساده و بى آرایش به محل کار بروید، از معاشرت با مردان بیگانه تا حد ممکن دورى کنید. اداره جاى کار و خدمت است، نه جاى رقابت و خودنمایى. شخصیت به لباس، زر و زیور نیست، بلکه به متانت، سنگینى، کاردانى و انجام وظیفه است. آرامش، وقار و سنگینى خود را حفظ کنید، هم محترم باشید هم احساسات و عواطف لطیف همسرتان را جریحه دار نسازید، لباس هاى زیبا، آرایش، زر و زیورتان را در خانه و براى همسرتان بگذارید.

۳- در عین حال که شما در خارج به کار اشتغال دارید، ولى شوهر و فرزندانتان انتظار دارند از کار خانه دارى، شوهردارى و بچه دارى نیز غفلت نکنید. با کمک و همکارى شوهرتان نظافت منزل، طبخ غذا، شستن ظروف و لباس ها و سایر امور خانه را تنظیم کنید و در مواقع مناسب انجام دهید. منزل شما باید مانند منزل سایر مردم، بلکه بهتر اداره شود. کار کردن در خارج منزل، مجوز این نیست که به کارهاى منزل نرسید و شوهر و فرزندانتان را ناراحت سازید. کار در خارج از منزل، اصل نیست، اصل آن است که کار در منزل ـ که آسایشگاه اعضاى خانه است ـ انجام گیرد.

به شوهران چنین بانوانى نیز توصیه مى شود که در امر خانه دارى و بچه دارى حتماً با همسرشان تعاون و همکارى نمایند. از او انتظار نداشته باشند که هم به شغلش ادامه دهد و هم کارهاى منزل را به تنهایى انجام دهد. چنین انتظارى نه مقتضاى شرع است، نه مطابق انصاف و وجدان و نه رسم صفا و محبت و آیین همسردارى. انصاف اقتضا دارد که کارهاى منزل را در بین خودشان تقسیم نمایند و هر یک از آن ها با تناسب حال و وقت، کارهایى را انجام دهند.

۴- اگر بچه دار هستید، او را یا به کودکستان بسپارید یا نزد شخص امین و دل سوز و مهربان بگذارید و به محل کار بروید. مبادا او را تنها در اتاق بگذارید و بروید که کار بسیار ناروا و خطرناکى است. علاوه بر خطرات احتمالى، موجب ترس و عقده و بیمارى هاى روانى خواهد شد.

۵- اگر احساس ضرورت مى کنید که به شغل دیگرى غیر از مشاغل مذکور مشغول باشید، حتماً با همسرتان تفاهم نمایید و با اجازه و صلاحدید او کار بگیرید، و اگر موافقت نکرد از آن شغل منصرف شوید، و در صورت موافقت، سعى کنید شغلى را انتخاب کنید که کم تر با مردان بیگانه در تماس و ارتباط باشید که این کار هم به صلاح خودتان است و هم به صلاح جامعه. و به هر حال حجاب اسلامى، ساده و بى آرایش بیرون رفتن را حتماً رعایت کنید.

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *