خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / نگاه شهوت‌انگیز و آلوده، خطرناک است

نگاه شهوت‌انگیز و آلوده، خطرناک است

به گزارش خبرگزاری برنا، این روزها سایت‌ها و منابع الکترونیکی بسیاری در کنار شبکه‌های ماهواره

به دنبال ترویج فرهنگ بی‌بند و باری غربی و نابسامانی در هویت جوانان این مرز و بوم هستند و هزینه‌های بسیاری را در این راه صرف می‌کنند. به همین جهت برخی از آنان مبادرت به پخش تصاویر و فیلم های مبتذل می‌کنند و فضای مجازی به آنان اجازه می‌دهد تا با کمترین کنترل ممکن اقدامات شوم‌‎شان را انجام دهند. البته در این میان وزارت فرهنگ و سازمان های مربوطه نیز اقدامات مناسبی را انجام داده‌اند اما باید توجه داشت که بیشتر مخاطبان این‌گونه برنامه‌های فاسد؛ جوانان و نوجوانان کشورمان هستند و باید آگاهی‌های لازم و ضروری در این زمینه را در اختیار آنان قرار داد تا به هنگام برخورد با این قبیل برنامه‌ها بتوانند راه صحیح و درست را تشخیص دهند.

در همین رابطه حضرت آیت الله مظاهری در سلسله درسهای اخلاقی خود درباره این موضوع فرموده‌اند: سرانجام نگاه حرام و آلوده، بی‌عفتی است. قرآن کریم با ظرافت خاصی، مردان و زنان را به «غضّ بصر» یا «خودداری از نگاه»، فرا می‌خواند و در کنار آن به پاکدامنی و حفظ عفّت سفارش می‌فرماید:
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند، و دامان خود را از بى عفتى حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزه تر است؛ خداوند به آنچه انجام مى دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند، و دامان خویش را از بى عفتى حفظ کنند و زینت خود را  جز آن مقدار از آنان که نمایان است آشکار ننمایند (سوره مبارکه نور، آیه ۳۱-۳۰).

بنابراین، نگاه شهوت‌انگیز و آلوده، خطرناک است و توبه از آن، مبارزه جدی می‌طلبد. در این مبارزه نیز ممکن است گاهی پیروز شود و گاهی شکست بخورد، امّا نباید ناامید و دلسرد شود، بلکه باید همّت کند و انصراف از نگاه را ادامه دهد تا در نهایت پیروز گردد. همچنین کمک گرفتن از نماز اوّل وقت به جماعت و مداومت بر ذکر، در این مبارزه، کارساز است.

نگاه به عکس و فیلم مبتذل نیز گناه است و مفاسد فراوانی دارد. جوانان باید از نگاه به فیلم‌های تحریک آمیز و شهوت انگیز بپرهیزند و در صورت نگاه، توبه کنند. به تجربه اثبات شده است، نگاه به فیلم‌های شهوت‌انگیز، موجب اختلاف شدید خانوادگی می‌شود و در بسیاری از موارد، منجر به طلاق می‌گردد.

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *