خانه / مناسبتنامه / در مکتب حضرت زینب (علیهاسلام)

در مکتب حضرت زینب (علیهاسلام)

ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن نیمه رجب المرجب ، روز وفات عقیله بنی هاشم – زینب کبری (سلام الله علیها) :

در فضیلت های حضرت زینب (علیهاسلام) می توان به قناعت ، زهد ، عبادت و تحمل در مقابل پیشامدهای ناگوار و مشکلات روزگار اشاره کرد . از شگفتی های آن بانو این که در حدود شش سالگی، خطبه بلیغ و طولانی مادر بزرگوارشان را در مسجد النبی راجع به فدک و ولایت امیرمؤمنان حفظ کرده بود . بشیر بن خزیم اسدی از شخصیت های مهم کوفه می گوید : «به خدا سوگند هرگز زنی را که سراپا شرم و حیا باشد ، سخنران تر از زینب (علیهاسلام) ندیده ام؛ گویی از زبان علی علیه السلام نطق می کرد و سخن گفتن را از زبان آن حضرت فرا گرفته بود». موقعیت علمی و اجتماعی آن بانو به گونه ای بود که شوهرش عبداللّه نیز او را با این عنوان می خواند : “ای دختر مرتضی ، ای بانوی خردمند بنی هاشم”. امام سجاد (علیه السلام) پس از خطبه آتشین زینب در کوفه ، در مقام تأیید به ایشان فرمود: «بحمداللّه تو دانشمند بدون آموزگار و اندیشمند بدون استاد هستی»

الگوی حجاب

قرآن مجید در سوره نور درباره حجاب بانوان تأکید ، و زنان و دختران پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را به عنوان الگوهای جامعه اسلامی معرفی کرده است و زینب (علیهاسلام) چون مادر بزرگوارش، اسوه حجاب و عفت بود . یحیی مازنی می گوید: «من مدت زیادی در همسایگی خانه امیرمؤمنان سکونت داشتم. در طول این مدت ، نه قامت زینب را دیدم و نه صدای او را شنیدم . هر گاه زینب می خواست به زیارت جدش برود ، امام حسن (علیه السلام) ، امام حسین (علیه السلام) و حضرت علی (علیه السلام) گرداگرد او را می گرفتند و علی (علیه السلام) ، پیش از رسیدن به روضه مبارک پیامبر ، چراغ ها را خاموش می کرد و می فرمود : «نمی خواهم چشم بیننده ای به خواهرتان زینب (سلام الله علیها) بیفتد .»

وفات حضرت زینب (سلام الله علیها)

در تاریخ و روز و سال وفات  حضرت زینب (سلام الله علیها) دیدگاه های گوناگونی وجود دارد . نظر معروف این است که آن حضرت پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) بیش از یک سال و نیم زندگی نکرد و در نیمه رجب سال ۶۲ هجری قمری ، در ۵۶ سالگی از دنیا رفت . نویسنده بحرالمصائب نوشته است :  حضرت زینب (سلام الله علیها) بعد از واقعه کربلا و رنج شام و محنت ایام ، چندان گریست که قدش خمیده شده و گیسوانش سفید گردید و زندگی ای سراسر حزن و اندوه داشت تا به سرای دیگر رخت بربست .

زیباترین شکیب

تابش آفتاب شکوهمند  زینب (سلام الله علیها) بعد از ورود به مدینه طیبه بیش از یک سال و اندی دوام نیاورد و همین مقدار زندگانی هم بدون حسین (علیه السلام) برای زینب (علیهاسلام) بسیار سخت بود . اگر مقام والای صبر و تسلیم  حضرت زینب (علیهاسلام) در برابر مقدرت الهی نبود ، کافی بود که  زینب (سلام الله علیها) بعد از حسین (علیه السلام) با تجدید هر خاطره ای از خاطره های کربلا و عاشورا جان بسپارد و با زندگی وداع کند ؛ اما ایشان بنده شایسته خدا بود و بندگی خدا را در میدان های مختلف نشان داد و فرمان «فاصبِرْ صبرا جمیلاً» را لبیک گفت و بسان برادرش حسین نقش زیباترین شکیب را بر صحنه تاریخ بشریت ترسیم کرد . بدین سان ، روحی بلند ، پس از حیاتی شکوهمند ، به جوار رحمت بیکران حق بار یافت و به دودمان پاکش پیوست و درس بندگی ، عفت ، ایثار ، تعهد و صبر در راه خدا را به همگان آموخت .

شیرزن قافله اهل بیت

عالمه عاقله اهل بیت

خیز و بیاشوب شب شهر را

پر زعلی کن نفس دهر را

کوفه بیمار طبیبش تویی

منبر و محراب حبیبش تویی

خطبه بخوان ، شهر به پا می شود

کوفه افسرده حرا می شود

مظهر اعجاز خدا در دمشق

آنچه تو کردی ، همه عشق است ، عشق

خطبه بخوان ، سنگ صدا می دهد

منبر و محراب ، ندا می دهد

یوسف  دل بر سر بازار تو

مصر و دمشق اند گرفتار تو

در دو کران قبله اهل دلی

شاهد اسرار چهل منزلی

محمد فخارزاده

همچنین ببینید

زنان افتخار آفرین شهید در دفاع مقدس

زهرا حسینی راوی کتاب دا با آغاز جنگ، زهرا حسینی که در آن هنگام دختری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *