خانه / روایات در زمینه حجاب / بیانات رهبرى‏

بیانات رهبرى‏

بیانات رهبرى‏

جلو گیرى از فساد و برهنگى بهانه اى براى ضد زن وانمود کردن ایران ۰۳/۰۸/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۲، صفحه ۲۷۶
تبلیغات استکبارى و صهیونیستى، در این چند سال که سعى مى‏کند ایران اسلامى را ضد زن وانمود کند، بهانه‏یى جز این ندارد که در ایران امروز، فساد اجبارى و تحمیلىِ ساخته‏ى دست رژیم مزدور غرب متوقف شده و رسم برهنگى و آمیزش ناسالم زن و مرد، برافتاده است.
عدم مخالفت مدعیان حقوق بشر با اجبارى کردن بى حجابى ۱۰/۰۱/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۵۳- ۵۲
شما مى‏بینید که در همین کشور ما، یک روز بى‏حجابى را اجبارى کردند؛ اما احدى در دنیا اعتراض نکرد که چرا بى‏حجابى را اجبارى مى‏کنید! در کشور همسایه‏ى ما ترکیه، بى‏حجابى را اجبارى کردند و تا همین اواخر هم حتّى بعضى از دولتهاى ترکیه، همین اجبار و الزام را ادامه مى‏دادند- که نمونه‏هایى در همین سالهاى اخیر دیده شد- اما هیچ‏کس در دنیا اعتراض نکرد و اعتراض نمى‏کند!
بالاتر از این، در کشورهاى اروپایى که خودشان را پیشرفته مى‏دانند و در ادعا و تبلیغات، مسایل حقوق بشر و آراى انسانها برایشان حایز اهمیت است- یعنى فرانسه و انگلیس- اجازه ندادند که چند نفر زن یا دختر مسلمان، با حجاب اسلامى رفت و آمد کنند و به مدارس بروند! این‏جا اجبار و الزام را جایز مى‏شمارند و در آن ایراد و عیبى نمى‏بینند؛ اما جمهورى اسلامى به‏خاطر این‏که حجاب را در جامعه الزامى مى‏داند، همه‏ى این محافل، آن را مورد اعتراض قرار مى‏دهند! اگر الزام زنان به شکلى از لباس و زىّ ایراد دارد، ایراد آن بیشتر از الزام به حجاب است؛ زیرا این به سلامت نزدیکتر است. حداقل این است که این‏دو، با یک نظر دیده بشود؛ اما غرب این‏طورى عمل نمى‏کند.
غرب، جمهورى اسلامى را به عنوان کشورى که در آن، لباس زنان شکل الزامى دارد، مورد انتقاد قرار مى‏دهد؛ اما آن دولتهایى که‏برهنگى و نبودن حجاب میان زن و مرد را الزامى مى‏کنند، آنها را مورد انتقاد قرار نمى‏دهد! این براى چیست؟ براى همین است‏که این برخلاف فرهنگ پذیرفته شده‏ى غرب است. اینها روى این مسأله بشدت حساسند.
جنگ روسرى نشانه نفوذ اسلام در غرب ۰۲/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۲۱
آنچه در هفته‏هاى اخیر در فرانسه و بعضى دیگر از کشورهاى اروپایى ( (جنگ‏روسرى)) نامیده شد، در واقع مبارزه‏ى سراسیمه و ناشیانه‏یى از سوى سردمداران فرهنگ غربى با پدیده‏هایى است که آنان آن را جهش برقى از فرهنگ اسلام و نشانه‏ى نفوذ روزافزون اسلام تلقى مى‏کنند و در مقابله با آن به قدرى صبر و متانت را از دست مى‏دهند که یکباره رؤساى کشور به‏مبارزه‏جویى در برابر چند دختربچه‏ى متعبد و چند خانواده‏ى مقید مسلمان ظاهر مى‏شوند! اینها همانهایند که فریاد دفاع ریاکارانه‏شان از آزادیها و تمایلات فردى، گوش دنیا را کر کرده است!
مبارزه با دختران محجبه در غرب نشانه آتش زیر خاکستر ۰۷/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۵۰
تهاجم عجیبى وجود دارد. چیزهایى که شما مى‏شنوید- مثل حجاب در فرانسه و مبارزه با دختران محجبه در این کشور- اینها جرقه‏هایى است که نشان از آتشهاى زیر خاکستر مى‏باشد و از کار عظیمى در پشت پرده خبر مى‏دهد. قضیه فقط این نیست که‏یک دولتِ مثلًا لاییکى بگوید که ما نمى‏خواهیم محجبه‏یى باشد؛ نه، اینها اصلًا از اسلام به شدت احساس خطر کرده‏اند. البته، این موضوع تازگى هم ندارد؛ از سابق نیز این‏طور بوده است.

لکه دار شدن محیط ناب اسلامى با بى حجابى ۱۵/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۶۵- ۶۴
مردم ما باید چشم و گوش خود را باز کنند. برگشت به سمت فرهنگ فاسد و منحط غربى، در جامعه‏ى انقلابى و اسلامى ما محال‏وممنوع است. ملت و مسؤولان انقلاب ما، ممکن نیست اجازه دهند تا مجددا رفتار و زندگى مردم به سمتى رود که فرهنگ فاسد غرب تزریق کرده‏بود و آن را بزور به این ملت تحمیل نموده‏بود.
کسانى‏که تاریخچه‏ى ورود بى‏حجابى و عریانى زنان در جامعه‏ى ما را که به‏وسیله‏ى خاندان شوم پهلوى انجام گرفت، خوانده‏اند و یا کسانى‏که سنشان اقتضا مى‏کند و آن‏روزها را دیده‏اند، مى‏دانند که چگونه بى‏حجابى و بى‏حدومرزى و اختلاط زن و مرد را به‏داخل کشور وارد کردند و آن را به ملت تحمیل نمودند. ملت ما به آسانى این پدیده را نپذیرفت؛ ولى متأسفانه به‏دلیل گذشت دو سه نسل در زیر سایه‏ى سنگین و شوم خاندان پهلوى تا پیروزى انقلاب اسلامى، عده‏یى با این فرهنگ به‏دنیا آمدند و قبح آن را نفهمیدند و سلامت و صفاى محیط ناب اسلامى را در نیافتند. دستگاههاى تبلیغاتى ما هم، توان شناسایى عیوب فرهنگ غربى را به آنان نداشتند.
فرهنگ برهنگى و فساد و مخالفت با فضایل و ارزش ها ۱۵/۰۹/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۶۲
فرهنگ غرب، فرهنگ برنامه‏ریزى براى فساد انسان است، فرهنگ دشمنى و بغض با ارزشها و درخشندگیها و فضیلتهاى انسانى‏است، فرهنگى است که همچون ابزار در اختیار خداوندان زور و زر و امپراتوران قدرت است. با این فرهنگ، درصددند نسل‏بنى‏آدم را از همه‏ى فضایل انسانى تهى‏دست کنند و انسانها را به موجودات فاسد و مطیع و تسلیم و غافل از یاد خدا و معنویت‏تبدیل کنند. منافع آنها، جز از طریق گسترش این فرهنگ تأمین نمى‏شود. این فرهنگ، برهنگى و اختلاط و امتزاج بى‏قید و شرط زن و مرد با هم است که یکى از پایه‏هاى اصلى فرهنگ غربى مى‏باشد و از روز اول، براى فساد انسانها و خروج انسانیت از دایره‏ى فضایل انسانى بنیانگذارى شد. آنها که دلشان براى انسانیت نسوخته است.
بزرگترین ایستگاههاى تلویزیونى و رادیویى، از آنِ صاحبان بزرگترین کارخانه‏ها و معادن و منابع وعظیمترین ثروتهاست.

حضور زن با حفظ متانت در میدان هاى گوناگون ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۶۰- ۱۶۱
به برکت انقلاب، زن ایرانى در راه بسیار خوبى افتاد
به برکت انقلاب، زن ایرانى در راه بسیار خوبى افتاد. امروز، زن ایرانى مى‏تواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمى را طى‏کند؛ در حالى که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد. الان در بین همین‏جمع شما، چه قدر دانشجویان و اساتید و دانشمندان زن وجود دارند؟ همچنین زن مى‏تواند در میدان علوم و آگاهیهاى دینى‏وارد بشود؛ بدون این که هیچ مانعى بر سر راهش باشد. الان در بین همین جمع شما، عده‏ى کثیرى از طلاب و دانشجویان و مدرّسان و اساتید علوم دینى هستند که در میدان فقه اسلامى و بینش دینى تحصیل مى‏کنند. امام بزرگوارمان هم به این مسأله‏بسیار اهمیت مى‏دادند و به‏همین خاطر دستور دادند که این مؤسسه‏ى قم تأسیس شود.
امروز، زن در کشور ما مى‏تواند در میدان سیاست و فعالیتهاى سیاسى و اجتماعى و جهادى و کمک به مردم و انقلاب و حضور در میدانهاى گوناگون، شخصیت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامى نشان بدهد.
وابسته نمودن زن به زیور، لباس و مد ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۸
آنهایى که در طول تاریخ- چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم- سعى کرده‏اند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینتهاى ظاهرى معرفى نمایند و پایبند مد و لباس و آرایش و طلا و زیور آلات کنند و وسیله و دست مایه‏یى براى خوشگذرانیهاى زندگى وانمود نمایند و عملًا در
این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقى است که مثل برف و یخ، در مقابل گرماى خورشیدِ مقام معنوى فاطمه‏ى‏زهرا (علیهاالسّلام) ذوب مى‏شود و از بین مى‏رود.
علم آموزى زنان بدون اختلاط و بى بندوبارى ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۴- ۱۵۵
شما خانمها براى دنیا پیامى دارید. این پیام را دقیق و مسجل کنید و به دنیا بدهید. پیام هم فقط پیام‏زبانى و شفاهى و کتبى نیست؛ بلکه بیشتر پیام عملى است. زنهاى ایران، بخصوص کسانى که در رشته‏هاى گوناگونِ دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامى و مهمتر از همه مسأله‏ى حجاب توانسته‏اند حرکت بکنند، بایستى به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملًا تفهیم کنند که علم به معناى بى‏بندوبارى نیست و لازمه‏ى تحصیل علم، بى‏قیدى نسبت به‏موازین‏اخلاقى در مورد معاشرت زن و مرد نیست؛ بلکه مى‏توان با رعایت کامل این موازین، علم را هم تحصیل کرد و به جاهاى بالایى‏رسید و وجود شما مى‏تواند به عنوان یک نمونه از پیام جهانى اسلام نشان داده بشود.
بله، من هم این را قبول دارم که گفتید امروز دنیا تشنه است تا ببیند پیام ادیان چیست. در میان ادیان عالم، آن دینى که ادعا مى‏کند مى‏تواند جامعه را به صورت همه جانبه بسازد، اسلام است. مسیحیتِ امروز و بقیه‏ى ادیان به طریق اولى، این ادعا را ندارند؛ لیکن اسلام ادعا مى‏کند که ارکان بناى یک نظام اجتماعى را در اختیار دارد و مى‏تواند این پایه‏ها و رکنها را بنشاند و بر اساس این پایه‏ها، یک نظام اجتماعى و یک جامعه‏ى سالم و پیشرفته بنا کند. ما بایستى در همه‏ى بخشها، از جمله در مسأله‏ى‏کسب دانش و همچنین در پیوند با این مسأله، مسأله‏ى زن و دانش، نشان بدهیم که این امکان در اختیار اسلام است.
تحقیر و تمسخر حجاب در نظام پهلوى و رسانه هاى غربى ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۲

از برخوردهاى لوده و هرزه‏ى کسانى هم که در دوران رژیم طاغوت، حجاب را مسخره مى‏کردند، مى‏گذریم. در آن دوران، افراد معدودى از خانمها و دختر خانمها در دانشگاهها حجاب داشتند که مورد تمسخر و استهزا بودند. آن برخورد، یک برخورد غیر انسانىِ جلف و غلطى بود که انسان چیزى را که خودش قبول ندارد، آن را به لجن بکشاند و به باد استهزا بگیرد؛ کارى که امروز رسانه‏هاى غربى عیناً انجام مى‏دهند. در آن دوران، این گونه افراد کار اجلاف را انجام مى‏دادند که اصلًا محل بحث نیست؛ اما کسانى هم که اهل این جلافتها نبودند، بلکه اهل فکر و منطق و به میزان گفتن و به میزان اندیشیدن بودند، باور نمى‏کردند که‏ممکن باشد خانمى مقید به مسایل اسلامى- از جمله مسأله‏ى حجاب- باشد و بتواند مدارج علمى را طى کند و عالم بشود؛ همچنان که باور نمى‏کردند چنین کسى بتواند در زمینه‏ى مسایل سیاسى و اجتماعى کسى بشود؛ کما این که فکر نمى‏کردند بتواند یک عنصر فعال انقلابى باشد.
حجاب مانع اختلاط بى قید و شرط ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۱- ۱۵۲
مسأله‏ى حجاب، به معناى منزوى کردن زن نیست. اگر کسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملًا غلط و انحرافى است. مسأله‏ى حجاب، به معناى جلوگیرى از اختلاط و آمیزش‏بى‏قیدوشرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به‏ضرر زن و مرد- بخصوص به ضرر زن- است.
حجاب، به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهاى سیاسى و اجتماعى و علمى نیست؛ دلیل عینیش هم شما هستید. شاید عده‏یى‏تعجب مى‏کردند و هنوز هم تعجب کنند که خانمى در سطح بالاى علمى در هر رشته‏یى وجود داشته باشد که خودش را با تعالیم‏اسلامى و از جمله با مسأله‏ى حجاب منطبق کند. این، براى بعضى باورنکردنى بود و نمى‏توانستند تصورش را بکنند.
مقاومت در برابر تهاجم تبلیغاتى جهان علیه حجاب ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۶۱
تمام دنیاى غرب و مطبوعات آنها و این نویسندگان قلم‏به‏مزد و عامل سرمایه‏داران و صهیونیستهاى بزرگ جهانى، دست به دست‏هم داده‏اند تا جمهورى اسلامى را هو کنند. مسأله‏ى حجاب را مورد تهاجم تبلیغاتى قرار دادند تا شاید ما را از میدان خارج کنند. على‏رغم تبلیغات آنها، ایران اسلامى و زن مسلمان، پایبندى خود را به مسأله‏ى حجاب و حیثیت اسلامىِ زن مسلمان و آموزش‏اسلام در مورد زن، با قدرت و قاطعیت و روح اعتماد و اطمینان به خود حفظ کرد و امروز دنیاى غرب است که تدریجاً به سمت‏حجاب اسلامى متمایل مى‏شود.
فعالیت در اوج زنان ایران و پر چمدارى انقلاب همراه با حفظ عفاف ۲۶/۱۰/۱۳۶۸ حدیث ولایت، جلد ۳، صفحه ۱۵۹- ۱۶۰
اسلام و انقلاب و امام آمد و در این کشور، زن را در مرکز فعالیتهاى سیاسى قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپرد؛ در حالى که زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامى و عفاف و دین و تقواى خود را حفظ کند. کسى حقى از این‏بزرگتر بر گردن زن ایرانى و مسلمان ندارد.
حجاب، مساله مهم جمهورى اسلامى ۱۰/۰۱/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۵۲
جمهورى اسلامى، در مقابل این مفاسد ایستاد و از اول اعلام کرد که به روابط بى‏بندوبار زن و مرد معتقد نیست؛ معتقد به وجود حجاب و روابط اسلامى میان زن و مرد است، و بر این مسأله هم پافشارى کرد. به نظر بعضیها، این یک مسأله‏ى فرعى و جزیى‏است؛ در حالى که اشتباه مى‏کنند، این مسأله‏ى بسیار مهمى است.
داعیه حجاب دختران مسلمان در غرب ۱۵/۰۳/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۴، صفحه ۲۸۹
یک دختربچه‏ى مسلمان، چه موقع جرأت مى‏کرد که در قلب دنیاى کفر و فساد، داعیه‏ى مسلمانى و حجاب مسلمانى داشته باشد؟
مد گرایى ریشه بد حجابى و فساد ۱۶/۱۰/۱۳۶۹ حدیث ولایت، جلد ۶، صفحه ۱۴۳- ۱۴۲
نظر من، آن چیزى که امروز مجموعه‏ى شما و هر مجموعه‏یى از زنان- که در شکلها و با هدفهاى مختلف کار مى‏کنند- برعهده‏دارند، این است که باور غلطى را که فرهنگ غربى و اروپایى در این دهها سال اخیر در ذهن زن ایرانى وارد کرده است، بزداید. البته باور غلطى هم در گذشته بوده است؛ یعنى گرایش به برخى از شکلهاى غلط مصرف و تجمل، از گذشته هم وجود داشته‏است. با ورود فرهنگ اروپایى، این مدگرایى و نوگرایى در مصرف، به شکل عجیبى تشدید شد. این، محاسبه‏شده و پیش‏بینى‏شده‏بود. سردمداران سیاستهاى غربى- که غالبا صهیونیستها و استعمارگران بودند- به قصدى و با نیتى این کار را کردند. این باورهاى‏غلط را باید بزدایید؛ و این نمى‏شود، مگر با ارایه‏ى بحثها و کارهاى اسلامى. اگر این کار بشود، ریشه‏ى این مشکلاتى که گاهى‏اوقات مطرح مى‏شود- بدحجابى و رواج فساد و فحشا و این چیزها- به خودى خود کنده خواهد شد. اینها غالبا معلولند؛ علل، همان باورها و فرهنگها هستند که باید روى آنها کار بشود.
دشمنى با حجاب ۲۲/۰۸/۱۳۷۰ چشمه نور، صفحه ۲۶۶
آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟ با حجاب او. آنها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند. چرا؟ چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد. اروپاییها این‏طورند؛ آنها مى‏گویند هرچه را که ما فهمیده‏ایم، دنیا باید از ما تقلید کند! مایلند که جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند. آنها مى‏خواهند زن به سبک اروپایى را در جامعه رواج بدهند؛ که‏عبارت است از سبک مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بین دو جنس؛ مى‏خواهند این چیزها را به وسیله‏ى زنان رواج بدهند. هرجا با این هدفگیرى غربیها مخالفت بشود، فریادشان بلند مى‏شود.

همیارى زن و مرد در جامعه با حفظ حجاب ۲۲/۰۸/۱۳۷۰ چشمه نور، صفحه ۲۶۶
در مکتب اسلام، حفاظ و حجابى بین زن و مرد وجود دارد. این به معناى آن نیست که زنان، عالم جداگانه‏یى غیر از عالم مردان‏دارند؛ نه، زنان و مردان در جامعه و در محیط کار، با هم زندگى مى‏کنند؛ همه جا با هم سر و کار دارند؛ مشکلات اجتماعى را با هم‏حل مى‏کنند؛ جنگ را با هم اداره مى‏کنند و کردند؛ خانواده را با هم اداره مى‏کنند و فرزندان را پرورش مى‏دهند؛ اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتماً حفظ مى‏شود. این، آن نکته‏ى اصلى در الگوسازى اسلامى است. اگر این نکته‏رعایت نشود، همان ابتذالى که امروز غرب دچار آن است، پیش مى‏آید. اگر این نکته رعایت نشود، زن از پیشتازى در حرکت‏به سمت ارزشها- که در ایران اسلامى دیده شد- باز خواهد ماند. غربیها مایلند با تمام توان، آن نکته را هم در جایى به نحوى‏نسبت به هر کسى رسوخ دهند
ثاثیر نگرفتن از تبلیغات غرب علیه چادر ۰۴/۱۰/۱۳۷۰ حدیث ولایت، جلد ۹، صفحه ۶۳- ۶۲
به نظر ما، بحثهایى که درباب پوشش زن مى‏شود، بحثهاى خوبى است که انجام مى‏گیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثى در این زمینه‏هاى مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتى غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلًا بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطى است. نه این‏که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من مى‏گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‏ى ملى ماست؛ هیچ اشکالى هم ندارد؛ هیچ منافاتى با هیچ نوع‏تحرکى هم در زن ندارد. اگر واقعاً بناى تحرک و کار اجتماعى و کار سیاسى و کار فکرى باشد، لباس رسمى زن مى‏تواند چادر باشد و- همان‏طور که عرض کردم- چادر بهترین نوع حجاب است.
البته مى‏توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‏جا هم بایستى آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار مى‏کنند، به خاطر این‏که هجوم تبلیغاتى غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار مى‏کنند، به آن حجاب واقعى بدون چادر هم رو نمى‏آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مى‏دهد!
شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ى کذایى و آن لباسهاى ( (و لیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ)) و همانهایى را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر مى‏دارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها مى‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل مى‏شد. در آن زمان، زن اصلًا پوشش و حجابى‏نداشت؛ حتّى در این‏جاها وقتى نوبت به این کارها مى‏رسد، بى‏بندوبارى خیلى بیشتر هم مى‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بى‏بندوبارى‏یى که در همین شهر تهران و بعضى دیگر از شهرهاى کشور ما بود، از معمول شهرهاى اروپا بیشتر بود! زن معمولى در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طورى نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و مى‏دانستیم و مناظرى‏که از آن وقت الان جلوى نظر من هست، انسان واقعاً حیرت مى‏کند که چرا بایستى این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلى از کشورهاى متأسفانه عقب‏مانده‏ى مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوى و بدون‏اغماض، مسائل ارزشى را رعایت کرد.
حجاب، مساله ارزشى و عامل صعود به مراتب معنوى ۰۴/۱۰/۱۳۷۰ حدیث ولایت، جلد ۹، صفحه ۶۰
باید مسائل ارزشى اسلام در جامعه‏ى ما احیاء بشود. مثلًا مسأله‏ى حجاب، یک مسأله‏ى ارزشى است. مسأله‏ى حجاب، مسأله‏یى‏است که اگرچه مقدمه‏یى است براى چیزهاى بالاتر، اما خود یک مسأله‏ى ارزشى است. ما که روى حجاب این‏قدر مقیدیم، به‏خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک مى‏کند تا بتواند به آن رتبه‏ى معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاههاى بسیار لغزنده‏یى که سر راهش قرار داده‏اند، نشود.

عدم تنافى حجاب و عفاف با کسب علم ۲۵/۰۹/۱۳۷۱ روزنامه جمهورى اسلامى‏ تبلیغ نکنند که با حفظ حجاب، با حفظ عفت، با خانه‏دارى و با تربیت فرزند، انسان نمى‏تواند کسب علم کند.
لزوم حفظ فرهنگ اسلامى در دانشگاه ها توسط بانوان ۲۵/۰۹/۱۳۷۱ فرهنگ و تهاجم فرهنگى، صفحه ۲۵۹
محیط دانشگاهها بسیار مهم است. در محیط دانشگاهها، خانمهاى دانشجو و استاد باید سعى کنند روحیه و فرهنگ اسلامى را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانى- اگر خداى نکرده در دانشگاههاى کشور هستند- که نسبت به حجاب اسلامى یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بى‏احترامى کنند. اجازه ندهید که‏اینها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامى باشد؛ محیطى براى رشد انسان طراز اسلام؛ انسانى که الگویش فاطمه‏زهرا، سلام‏الله علیها، است. و این، براى آینده‏کشور فوق‏العاده مهم است.
حجاب عامل حفظ عفاف زن ۳۰/۰۷/۱۳۷۶ زن از دیدگاه مقام معظم رهبرى، صفحه ۹۶- ۹۵
این مساءله ى حجاب و محرم و نامحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه ى اینها به خاطر آن است که این قضیه ى عفاف در این بین سالم نگهداشته بشود. اسلام به مساءله ى عفاف زن اهمیت مى دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه مرد به خاطر قدرت جسمانى و برترى جسمانى، مى تواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، لذا روى عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.
شما الان هم که در دنیا نگاه کنید، مى بینید که یکى از مشکلات زنان در دنیاى غرب، بخصوص در کشور ایالات متحده ى امریکا، همین است که مردان با تکیه به زورمندى خودشان، به عفت زن تعدى و تجاوز مى کنند. آمار منتشر شده ى از سوى مقامات رسمى خود امریکا را من دیدم که یکى مربوط به دادگسترى امریکا، و یکى هم مربوط به یک مقام دیگرى بود. آمارها واقعا وحشت انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور امریکا صورت مى گیرد! ببینید چه قدر مساءله ى عفت مهم است.
تبریج و خود نمایى زنان ۰۷/۰۲/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجوى مسلمان، جلد ۴، صفحه ۳۰
اگر ارتباط بى قید و شرط و بى بندوبارى در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، این موجب فساد خواهد شد.
اگر این مقوله زیباسازى و رسیدن به سر و وضع و لباس و امثال اینها، مشغله اصلى زندگى بشود، انحراف و انحطاط است؛ مثل این که در دوره طاغوت، آن خانمهاى اعیان و اشراف، پشت میز آرایش مى نشستند. فکر مى کنید چند ساعت مى نشستند؟ شش ساعت! این واقعیت دارد، و ما خبرهاى دقیق داشتیم که شش ساعت مى نشستند! یک انسان، این مدت براى آرایش صرف وقت کند، که مى خواهد مثلا به عروسى برود و موى سرش را، یا صورتش را این طورى درست کند! اگر کار به این شکل دربیاید، انحراف و انحطاط است؛ اما فى نفسه، رسیدن به سر و وضع و لباس، بدون این که در آن خودنمایى و تبرج باشد، عیبى ندارد.
در اسلام،” تبرج” ممنوع است. تبرج، یعنى همان خودنمایى زنان در مقابل مردان، براى جذب و فتنه انگیزى. این، یک نوع فتنه است و خیلى اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان، یا این پسر جوان به گناه مى افتند- این اولیش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است- دنباله اش به خانواده ها مى رسد.
حجاب احترام به زن و مظهر تقوا ۱۳/۱۱/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجو، جلد ۴، صفحه ۱۸۰- ۱۷۹

هر جا که هستند، با پاکى و پارسایى و دیندارى و تقوا، این نیروى عظیم جوانى را به کار گیرند.
البته گاهى اوقات هست که تقوا اقتضایى دارد. مثلًا فرض بفرمایید ما در مورد خانمها، حجاب و آن حفاظ زنانه را- که در واقع احترام به زن است- مظهر تقوا مى‏دانیم. البته من الان لازم نمى‏دانم که درباره مسأله حجاب صحبت کنم؛ چون شما همه‏تان باحجابید و اهل حجابید و معتقد به حجابید. حجاب چیز خوبى است؛ حالا چگونه این حجاب را تأمین کنند، البته ممکن است که سلایق و نظرها مختلف باشد.
حجاب احترام به زن و مظهر تقوا ۱۳/۱۱/۱۳۷۷ دانشگاه اسلامى و رسالت دانشجو، جلد ۴، صفحه ۱۸۰- ۱۷۹
هر جا که هستند، با پاکى و پارسایى و دیندارى و تقوا، این نیروى عظیم جوانى را به کار گیرند.
البته گاهى اوقات هست که تقوا اقتضایى دارد. مثلًا فرض بفرمایید ما در مورد خانمها، حجاب و آن حفاظ زنانه را- که در واقع احترام به زن است- مظهر تقوا مى‏دانیم. البته من الان لازم نمى‏دانم که درباره مسأله حجاب صحبت کنم؛ چون شما همه‏تان باحجابید و اهل حجابید و معتقد به حجابید. حجاب چیز خوبى است؛ حالا چگونه این حجاب را تأمین کنند، البته ممکن است که سلایق و نظرها مختلف باشد.
گرایش زنان جهان به حجاب ۳۰/۰۶/۱۳۷۹ روزنامه جمهورى اسلامى‏ این که مى بینید در بعضى از کشورهاى غربى، در بعضى از کشورهاى مسلمان اما با حکومتهاى غیراسلامى این جور حجاب اسلامى مورد تهاجم دشمنان دین قرار مى گیرد، این نشاندهنده ى گرایش آنها به حجاب است. در کشورهاى همسایه ى ما، آن جاهایى که به حجاب اهتمام نمى شد، در کشورهاى اسلامى که بنده خودم از نزدیک بعضى جاها را دیدم که هرگز اسمى از حجاب در آن جا آورده نمى شد، در مدت بیست ساله ى بعد از انقلاب، زنان بخصوص زنان روشنفکر، بخصوص دختران دانشجو، به حجاب، گرایش پیدا کردند، علاقه پیدا کردند؛ رو آوردند و حجاب را حفظ کردند؛ که نمونه هایش علاوه ى بر اینها در کشورهاى غربى هم مشاهده شده است.

همچنین ببینید

معرفی کتاب «حماسه عفاف و حجاب»

مقدمه: کتاب «حماسه عفاف و حجاب» به تحلیل روانشاسی-اجتماعی مسئله حجاب و بدحجابی می‌پردازد. این ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *