خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / چه کنم آدم با حیایی گردم؟

چه کنم آدم با حیایی گردم؟

پرسش:

حس می کنم خیلی بی حیا هستم، چه کنم؟

پاسخ:

خداوند متعال بندگانش را آفریده است و به همه آنها ارزش و شخصیت داده است، اما حفظ این ارزش و شخصیت به دست خود انسان است.

از سرمایه هایی که خداوند به انسان داده، حیا و وقار است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. کسی که خود را دوست دارد و به شخصیت خود احترام می گذارد، سعی دارد این سرمایه ها را به نحو احسن حفظ کند و آنها را پرورش دهد. اما کسی که برای خود ارزشی قائل نباشد و شخصیت خود را پست و بی ارزش بداند مسلماً بدون کوچک ترین مقاومتی سرمایه های خود را از دست می دهد.

خداوند متعال بندگانش را دوست دارد و با آنها مهربان است و هر دستوری که به آنها داده است به خاطر نفعی است که در انجام آن دستور است و به بندگانش می رسد، و ارزش و شخصیت آنها را هم در بین مردم و هم در پیشگاه خداوند بالا می برد، آیا باز هم نسبت به دستورات او در مورد حفظ وقار و حجاب و حیاء و عفت تردیدی به خود راه می دهید؟ خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»[i]

«مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‏دهد!»

غریزه جنسی و میل به جنس مخالف، یکی از نعمت هایی است که خداوند در وجود همه موجودات و از جمله انسان ها قرار داده است. اما از آنجایی که انسان اشرف مخلوقات است راه های اشباع این غریزه، باید بهترین راه ها باشد و آن راه هایی است که خداوند تعیین کرده است. زیرا غریزه از اوان جوانی تا سن پیری در انسان وجود دارد و باید اشباع شود. اگر این غریزه به دست هوی و هوس سپرده شود آن کسی که ضرر می بیند خود انسان است. فرض کنید دختر یا پسری از طریق حرام بخواهد غریزه خود را اشباع کند، بعد از اینکه ازدواج کرد همسر او از این مسأله خبردار شود، یا فرزندان او متوجه شوند، آیا زندگی او پایدار خواهد بود؟ آیا دیگر در این زندگی اعتمادی بین زن و شوهر باقی خواهد ماند؟

اعتمادی که پشتوانه یک زندگی استوار است از محبت به دست می آید، محبت از ایمان و عمل صالح به دست می آید و عمل صالح یعنی مقاومت در برابر گناه و فساد و خواهش های نفسانی. آری برای یک جوان مقاومت در برابر غریزه جنسی بسیار سخت است، اما اگر این سختی را تحمل کند ثمره شیرین آن، دارای ارزش بالایی است که قابل قیمت گذاری نیست!

هر گاه هوای نفس می خواهد بر شما غلبه کند تنها اگر به عواقب آن فکر کنید در می یابید که بعد از این لذت آنی، ضررهای جبران ناپذیری است که شخصیت روح و جسم و سلامت شما را ممکن است نابود کند. آنگاه تسلیم شیطان و هوای نفس نخواهید شد.

در پایان به بعضی از توصیه های ضروری در این باره اشاره می کنیم:

۱- به خودت تلقین کن که می توانی در خودت تغییرات را ایجاد کنی و در این کار اعتماد به نفس داشته باش و بدان که انحراف یک امر جبری نیست که تو قادر نباشی آن را تغییر دهی.

۲- این را بدان که همیشه خداوند مواظب شماست و ناظر بر اعمال شماست.

۳- برای خود یک دوست صالح و مومن انتخاب کن که همچون آینه در تصحیح خطاها و عیوب کمکت کند.

۴- در مواقعی که قصد داری گناهی را انجام دهی در شرایط و حالات و… تغییراتی ایجاد کن مثلا از آن مکان خارج شو یا به کار دیگری خودت را مشغول کن و…

۵- در مکان خلوت از همنشینی با غیر محارم دوری کن و همچنین در اتاق خواب تنها مباش.

 


[i] سوره مریم، آیه ۹۶٫

منبع: پایگاه حوزه

 

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *