عشق پاک

آیا عشق پاک برای جنس مخالف هم وجود دارد یا نه یا اینکه اصلا مفهوم عشق را توضیح دهید.

اگر دختری بدون خواست خودش و در یک لحظه احساس کرد که اگر کارش را با یک پسر ادامه دهد ممکن است به آن شخص علاقه پیدا کند در صورتی که هیچ رفتار خارج از احکام دین از دو طرف صورت نگرفته باشد و در ضمن ایشان برای ادامه کار مجبور هستند که با هم ارتباط کلامی داشته باشند.

دوستم می گوید که من موقع حرف زدن از این می ترسم که او بفهمد که علاقه ای نسبت به او دارم (از روی رفتارم) چون در موقع صحبت کردن تن صدایم تغییر می کند در صورتی که در ساعتی که با ایشان کار می کند سعی می کند که برخوردهایش را به حداقل برساند. بیشتر عاشق افکار و عقاید ایشان هستند حال ایشان چه کنند؟

پاسخ:

علاقه و عشق محصول توجه به کمال است. آدمى زمانى که در چیزى و یا کسى کمالى را مى‏بیند، به آن علاقه‏مند مى‏گردد و اگر کشش به هر دلیل قوى باشد، این علاقه (اصطلاحاً) به عشق منجر مى‏گردد. اما از آنجا که ادامه رشته محبت گاهی از کنترل عقل و حواس آدمی خارج می شود و حتی گاهی عقل و قوای بدن را بدون اراده تحت الشعاع قرار می دهد. ممکن است خطرآفرین باشد. لذا درباره محبت به جنس مخالف در دوران مجردی و حتی بعد از ازدواج توصیه شده است که به شدت کنترل شده باشد لذا با توجه به شرایط خاص دوران جوانى، طولانى بودن دوران تجردِ غالب جوانان و خطرات جدى تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانى، لازم است برادران و خواهران جوان روابط خود را از نظر کمى و کیفى تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین، توصیه اکید ما این است که:

اولاً، اگر ضرورتى ایجاب نمى‏کند حتّى الامکان چنین روابطى با نامحرم برقرار نشود و باید در مقابل افراد نا محرم، رفتارى متکبّرانه داشته باشند نه رفتارى صمیمانه. اینکه در احکام شرعى مى‏فرمایند در غیر ضرورت مثلاً مکروه است مرد با زن هم صحبت شود، مخصوصا مرد و زن جوان، به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدنها، غرایز جنسى افراد را تحریک کند و یک اُلفت و محبت شهوانى بین مرد و زن ایجاد گردد.

بنابراین سعى کنید خود را عادت دهید که: در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید. بلکه به طور کلی از نگاه کردن به نامحرم خودداری شود. در همه حال، خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید.

ثانیا: به این نکته بسیار مهم توجه کنید که گرچه اینگونه علایق اگر منجر به ارتباط نامشروع نشود گناه نیست اما استمرار آن می تواند آسیب های جدی برای شما داشته باشد و آن هدر دادن انرژی عاطفی شماست یعنی چیزی که شما به عنوان یک سرمایه گران بها باید در زندگی آینده خود صرف کنید الان آن را بیهوده هزینه می کنید بدون این که در قبال آن چیزی به دست آورید علاوه بر این به روابط زناشویی شما در آینده نیز آسیب وارد می کند و شما نمی توانید به همسر آینده خود خوب دل ببندید و همواره آثار آن عشق کاذب پایه های زندگی شما را سست می کند. بنابراین اگر می خواهید با این عشق کاذب و مجازی که مبتنی بر تخیلات است مقابله کنید کمی بیندیشید و با خود بگویید چرا من باید با خود به صورت تخیلی چنین معامله ای را انجام دهم که یک طرف آن صرفا تخیل است اما طرف دیگر آن که مربوط به من می شود جنبه واقعی دارد یعنی من واقعا با این عشق مجازی بهترین سرمایه های وجودی خود را هزینه می کنم بدون این که چیزی به دست آورم و این یک خسران واقعی است و انسان هوشمند نه تنها از خسران که از بین بردن سرمایه های وجودی است اجتناب می کند حتی از ضرر احتمالی نیز دوری می جوید که مبادا به او ضرری وارد شود. بنابراین با یک محاسبه ساده و مقایسه بین آنچه به دست می آورید و آنچه از دست می دهید شما را متقاعد خواهد کرد که از ادامه آن مسیر پرمخاطره باز ایستید.

ثالثا: در صورت امکان و فراهم بودن شرایط و وجود خواستگار شایسته و مناسب هر چه زودتر ازدواج کنید زیرا همان طور که مرد با رسیدن به مرحله بلوغ نیازمند به جنس مخالف است و نیاز غریزی جنسی اش را باید بطور صحیح ارضا کند یک زن نیز همین نیاز را در وجود خود دارد و اگر به طور عاقلانه و صحیح تأمین نکند به انحراف کشیده می شود. و به هر چیزی و کسی این نیروی نهفته در وجود ش را اظهار و ابراز می دارد و به فساد و افساد منجر خواهد شد پس هر چه بهتر با فرد مورد پسند و علاقه خود به کمک والدین و نظر مشورتی آنها و تحت اشراف خانواده محترمتان اقدام به ازدواج نمایید که این سرمایه گرانبهای عفت و پاکدامنئ همچون گذشته محفوظ بماند و به سادگی توسط افراد سودجو به تاراج نرود.

مطمئنا اگر جمال و زیبایی های کمال مطلق یعنی خداوند مهربان را درک کنید درباره کمالات وجودی او بیشتر تفکر و تأمل کنید ، علاقه و عشقتان به امور مجازی و غیر حقیقی کاسته خواهد شد. پس بیایید بیش از گذشته به زیبایی ها و کمالات و جودی او فکر کنید و آینده زیبا و روشن خود را با آن گونه امور غیر واقعی مبهم و تاریک نکنید.

این علاقه‏ها امرى طبیعى است؛ ولى باید با رعایت نکات زیر مهار گردد تا در زمان مناسب در ازدواج و زندگى آینده انسان هزینه شود.

۱- نگاه‏هاى خود را به صورت کامل کنترل کنید؛ زیرا هر نگاهى مى‏تواند مشکل آفرین باشد. خداوند متعال زنان و مردان مؤمن را از نگاه به نامحرم منع کرده است.

۲- سعى کنید به هیچ وجه به بدن، به ویژه صورت و چشمان جنس مخالف، نگاه نکنید. این نگاه‏ها، حتى اگر در آغاز به قصد لذت نباشد، مقدمه آن را فراهم مى‏کند و به تکرار و استمرار مى‏انجامد.

۳- از حرف زدن با جنس مخالف، جز در مواقع ضرورى جداً اجتناب کنید و هنگام ضرورت، رعایت نکات ۱و۲ الزامى است.

۴- با کنترل نگاه، دل خود را نیز کنترل کنید.

زدست دیده و دل هر دو فریاد

که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجرى نیشش ز فولاد

زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

 

۵- در برخورد با جنس مخالف گرم نگیرید و بیش از حد ضرورت صحبت نکنید.

براى زدودن علاقه‏اى که به آن فرد پیدا کرده‏اید، راهکارهاى زیر مناسب است:

۱- سعى کنید هر گاه فکر او به ذهن شما خطور کرد، خودتان را به کار فکرى دیگرى مانند مطالعه مشغول سازید.

۲- تا آن جا که امکان دارد در تنهایى قرار نگیرید؛ زیرا این فکر هنگام تنهایى بیش‏تر شما را آزار مى‏دهد.

۳- به خود تلقین کنید که «من نباید به فردى که از تمایل او بى‏خبرم و چه بسا به دیگرى تمایل داشته باشد، علاقه داشته باشم».

۴- به نامشروع بودن این علاقه‏ها و نگاه‏ها توجه کافى داشته باشید و بدانید اگر این علاقه‏ها را کنترل نکنید، در زندگى آینده خود دچار مشکل خواهید شد.

۵- به خود تلقین کنید: من نباید علاقه و انرژى عاطفى‏ام را روى فردى هزینه کنم که تصمیم ندارد با من ازدواج کند. باید علاقه‏ام را براى زندگى آینده‏ام حفظ کنم.

۶- با توجه و تمرکز روى مسائل معنوى به ویژه نماز و شرکت در مراسم مذهبى به خود آرامش دهید.

۷- در اولین فرصت، اگر فرد مناسبى از شما خواستگارى کرد، ازدواج کنید و تمام عواطف و علاقه خود را در جهت صحیح هزینه کنید.

۸- سعى کنید با مطالعه درباره خداوند و اهل بیت محبت به خداوند و اولیایش را در خود تقویت کنید. کمال واقعى انسان با عشق به معنویت تأمین مى‏شود.

 

منبع: www.porseman.org

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *