خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / معرفی کتاب “گوهر نجابت”

معرفی کتاب “گوهر نجابت”

گوهر نجابت منتخب سخنرانی‌های حرم مطهر رضوی با موضوع حیا و عفاف

تهیه و تدوین: ادارۀ تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی

به کوشش: جعفر حسن زاده

ناشر: انتشارات قدس رضوی

چاپ: مؤسسۀ فرهنگی قدس

در مقدمه این کتاب ارزشمند می‌خوانیم که:

مقدمه:

آغاز سخن به نام خداوند بخشایندۀ مهربان؛ سپس سلام بر آخرین فرستادۀ او (ص) و خاندان پاک ایشان (ع).

سخنوری، عمری به درازای تفکر بشری دارد؛ از دورۀ باستان تا روزگار معاصر، سخنرانان برجسته‌ای داشته‌ایم که نامشان، ثبت و ضبط شده است. در تمدن اسلامی نیز خطبا و واعظان زیادی سراغ داریم که آوازۀ آنها در تاریخ پیچیده است. هنوز می‌توان از لابه‌لای سطور نهج‌البلاغه، ندای بزرگترین خطیب تاریخ اسلام، امیرالمؤمنین علی (ع) را شنید که با تأسی به خاتم الأنبیا (ص) بر بالای منبر کوفه فریاد بر می‌آورد و راه و رسم زیستن و بندگی را به تشنگان معرفت می‌آموخت.

بهره‌گیری از منبر، به عنوان یکی از بلیغ‌ترین و رساترین شیوه‌های تبلیغ دینی، روش عملی تمامی ائمۀ معصومان (ع) بوده است. در میان پیروان مکتب اهل بیت (ع) نیز در قرون میانۀ تمدن اسلامی، خطبا و واعظان بزرگی برخاسته و در تبیین آموزه‌های دینی نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

خطابه و منبر از ظرفیت‌های عظیم حوزه و روحانیت است که هنوز هم با وجود توسعه و گسترش انقلاب اطلاعاتی و عصر دیجیتال، می‌تواند در پیشبرد رسالت تبلیغ و تربیت، بسیار مؤثر باشد.

آشنایی هر چه بیشتر امت اسلامی با سنّت و سیرۀ معصومان (ع)، توبۀ بسیاری از گنهکاران، اسلام آوردن بسیاری از غیرمسلمانان و مقابله با نحله‌های فکریِ انحرافی، از مهمترین برکات و ثمرات منبر و وعظ و خطابه است.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (قدسه‌ سره) و خلف صالح ایشان، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، آستان قدس رضوی با مدیریت فقیه عالی مقام، حضرت آیت الله واعظ طبسی (رحمه‌الله)، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت منبر و دعوت از سخنرانان برجسته، توانسته است پذیرای ۲۵ میلیون زائر و مجاور حریم رضوی باشد و به جایگاه والای عالی‌ترین پایگاه نشر معارف دینی دست یابد.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در جهتِ بهره‌وری بیشتر از محتوای ارزشمند سخنرانی‌های ایراد شده در حرم مطهر رضوی، پس از پژوهش، آنها را فهرست‌برداری، مستندسازی و خلاصه نویسی کرده و با هدف بهره‌مندی هر چه بیشتر تشنگان معرفت، در قالب‌های مختلف ارائه می‌کند.

به همین منظور، با هدف مستندسازی سخنرانی‌های ارزشمند سخنوران و به همت خادمان فرهنگی حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مجموعه کتاب‌های مشکات تهیه و تدوین شده است.

نوشتار حاضر با عنوان گوهر نجابت و موضوع حیا و عفاف در سخنرانی‌های ایراد شده در حرم مطهر رضوی، مجلّد دوّم از دوّمین مجموعۀ مشکات است که تقدیم ارادتمندان امام مهربانی‌ها، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) می‌شود.

امید است این اثر، موردِ قبول مولا و ولی نعمتمان، حضرت ولی‌عصر (عج) و استفاده شما گرامیان قرار گیرد؛ ان شاءالله.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *