خانه / آیات و تفاسیر در زمینه حجاب / معرفی کتاب “برایم حجاب را ثابت کن”

معرفی کتاب “برایم حجاب را ثابت کن”

معرفی کتاب “برایم حجاب را ثابت کن”

نام پدیدآور:

حسین عظیما

مشخصات ناشر و نشر دیجیتالی:

اصفهان، مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان، ۱۳۹۵

موضوع:

حجاب

در بخشی از این کتاب آیات قرآنی در رابطه با حجاب آورده شده است که برای آشنایی بیشتر با کتاب در ذیل به آنها اشاره کوتاهی می‌شود.

آیات قرآن در مورد وجوب حجاب زنان

آیه اول “سوره احزاب آیه ۵۹”

“یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً”

ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (ترجمه الهی قمشه‌ای)

نکته: جلابیب جمع جلبات است و آن جامه‌ای است سرتاسری که تمامی بدن را می‌پوشاند و یا روسری مخصوص است که صورت و سر را ساتر می شود. (ترجمه تفسیر المیزان ج ۱۶ ص ۵۱۰)

شهید مطهری: قرآن کریم پس از آنکه توصیه می‌کند زنان، خود را بپوشانند می‌فرماید: این کار برای اینکه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختیار مردان قرار نمی‌دهند بهتر است در نتیجه حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبکسر می شود. (مسأله حجاب ص ۹۵)

آیه دوم: “سوره نور آیه ۳۱”

“وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُ ضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ”

و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است (مانند صورت و دو کف دست) – آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا … و هنگام راه یافتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود و همگی بسوی خدا بازگردید ای مومنان، تا رستگار شوید!

آیه سوم: “سوره احزاب ۳۲ و ۳۳”

“فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً …….وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولی”

پس زنهار نازک و نرم (با مردان) سخن مگویید مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد (بلکه متین) و درست و نیکو سخن بویید …. و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید.

آیه چهارم: “سوره احزاب آیه ۵۳”

“وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّه”

و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از انان (همسران پیامبر) می‌خواهید از پشت پرده بخواهید این کار برای پاکی دل‌های شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید.

تفسیر نور: رابطه با نامحرم بدون حفظ حجاب سبب رنجاندن رسول اکرم (ص) است. تفسیر نور ج ۷ ص ۳۹۲

آیه ینجم: “سوره نور آیه ۶۰”

“وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَ َ ض عْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ”

و بر زنان از کار افتاده‌ای که امید ازدواجی ندارند، گناهی نیست که لباس‌های (روبین) خود را کنار بگذارند، در صورتی که با زیور و آرایش خویش قصد خود آرایی نداشته باشند. و پاکدامنی برای انان بهتر است، (یعنی در این سن هم اگر حجاب کامل داشته باشند بهتر است) و خدا شنوا و داناست.

علامه طباطبایی: معنای این آیه این است که برر هر زنی حجاب واجب است الا زنان مسن البته در صورتی که خودآرایی نداشته باشند. (تفسیر المیزان ج ۱۵ ص ۲۲۸)

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *