خانه / خبر و تحلیل / معرفی و ثبت نام طرح تربیت مربی رشد

معرفی و ثبت نام طرح تربیت مربی رشد

معرفی طرح تربیت مربی رشد

ویژه فعالان فرهنگی و علاقمندان به کار با نوجوانان

مقدمه و پیشینه طرح

از آنجا که داشتن مربی توانا، به روز و با دانش کافی همواره یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مراکز فرهنگی برای اعزام مبلغ و انجام کار فرهنگی بخصوص در زمینه‌ی تربیتی دینی می‌باشد لذا این مجموعه در صدد برآمد تا دوره تربیت  مربی نوجوان رشد را به منظور تربیت مربی جهت گسترش فعالیت های تربیتی در سطح استان یزد، تبیین نیازمندی‌های فکری و عملیاتی مربیان تربیتی و تکمیل کادر مربیان خود برای اجرا و توسعه طرح های مجموعه  از قبیل “همنفس فرشته ها”، “خط خوب”، “نگاه پاک”، “نوجوانان آسمانی” و “پروانگی” برگزار کند.

دوران نوجوانی؛ دوران خیرگزینی و حسن گزینی

خیرگزینی:

نوجوان در این سن در مرحله‌ای قرار دارد که در آن لازم است قوه اختیار به تدریج فعال شود و بتواند آگاهانه در زندگی خود تصمیم بگیرد و با اهداف مشخص و افق‌های بلند، برنامه ریزی کند. لذا این دوره، دوره فعال‌سازی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در زندگی است و لازم است مقدمات و لوازم این فعال‌سازی مهیا شود. در روایات این دوره به نام دوره عبودیت معرفی شده و به نظر می‌رسد که با شکوه‌ترین دوره زندگی انسان باشد که در آن می‌تواند بایدها ‌و نبایدها ‌از جمله گردن نهادن به تکالیف الهی را به صورت کاملاً رضایتمندانه بپذیرد. یکی از لازم‌ترین اموری که می‌بایست در تشخیص بایدها ‌و نبایدها ‌و عمل به آنها ‌و نیز در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد، تقویت انواع تفکر است. محورهای یاد شده فوق را می‌توان تحت عنوان جامع “خیرگزینی” بررسی کرد. با توجه به مطالب فوق برخی از آنچه در خیرگزینی مورد توجه قرار می‌گیرد عبارتست از:

۱٫                       شناخت تفضیلی و جزئی خوبی‌ها ‌و بدی‌ها‌

۲٫                       ترجیح دادن “بهتر” نسبت به “خوب” و “بد” نسبت به “بدتر”

۳٫                       دستیابی به توانایی در اخذ تصمیمات زندگی بر مبنای ترجیح حکم خداوند

۴٫                       تقویت اراده در اجرای خیر تشخیص داده شده و تحقق آن

 

اهداف خیرگزینی:

برای طی مراحل خیرگزینی لازم است موارد زیر محقق شود:

v            تفکر فرد فعال شود.

v            قدرت تصمیم گیری در فرد تقویت شود.

v            قدرت برنامه‌ریزی در فرد تقویت شود.

v            عزم به انجام حکم الهی در فرد احیا شود.

v            موانع عمل به خیر شناسایی و برطرف گردد.

با کمک مربیان توان تفکر و تعقل در نوجوان فعال شده و از مُد و تقلیدهای کورکورانه و ناهشیارانه پرهیز می‌کند و با تشخیص و گزینش خیر، به کنترل درونی یا تقوا دست می‌یابد و می‌تواند از بحران‌های مختلف درونی و محیطی رهایی یابد.

 

حسن گزینی:

در دوره سوم رشد (مخاطبین دوره حسن گزینی) نوجوان،آماده دریافت حقایق به شکل تفضیلی، کاربردی و جزیی و نیز عمل براساس آن هست. به عبارت دیگر از یک سو دارای قوه و توان ادراکی فعال بوده و از سوی دیگر توان عملی و رفتاری در آنها به شکوفایی بالاتری می رسد. به گونه ای که هر دو در ظاهر آنها آشکار و هویداست.

آنچه این عزیزان خدا را به سرعت به سمت تعالی پیش می‌برد تقویت توان علمی و عملی آنها، توأم با یکدیگر است. اگر یکی از این دو توان مجزای دیگری در آنها تقویت شود اگر ضرری متوجه آنها نکند بی‌تردید منفعت زیادی هم برای آنها نخواهد داشت.

علم همراه با عمل ضروری‌ترین نیاز این دوره و مهم‌ترین کاری است که لازم است والدین و مربیان برای ایشان تدارک ببینند.

سخنان پاکیزه به سوی او صعود می‌کند، و عمل صالح آن را بالا می‌برد. (سوره مبارکه فاطر آیه ۱۰)

در واقع اگر درس می خواند، درس را باید در عمل تجربه کنند وگرنه دروس برایشان بی‌فایده یا کم فایده می‌شود و قدرت یادگیری آنها کاسته می‌شود.

اگر اخلاقی را آموزش می‌بینند لازم است پایبند آن شوند وگرنه افرادی شعاری و قشری بار می‌آیند و بیشتر می خواهند دیگران حقوق آنها را ادا کنند در حالی که خود به حقوق دیگران اعتنا نمی‌کنند.

جدایی علم و عمل بلیه و آسیبی است که نوعا از این دوره به فرزندان ما وارد شده به آنها لطمه می‌زند و گاهی تا آخر عمر آنها را در تعارض‌های جدی قرار می‌دهد.

برای جلوگیری از این آسیب جدی و نیز فراهم ساختن شرایط رشد و بلوغ بالاتر، سعی می شود همه آموزش های این سن تلفیقی از علم و عمل باشد، آن هم علم و عملی که با زیبایی و هماهنگی آراسته شده باشد.

به هماهنگی علم و عمل و هم سویی این دو که موجب خلق صحنه های زیبا و به یادماندنی از فرد می‌شود در فرهنگ دین “حسن” گفته شده و از چنین فردی با عنوان “محسن” یاد می‌شود.

در این دوره با تکیه بر توان‌مند شدن فرزند در تفکر و استدلال، لازم است او را به معیارهای عقلی رجوع داد، در غیراینصورت با زیبا دیدن زشتی‌ها به تبعاتی چون فریب خوردن از مظاهر دنیایی و اشتباه گرفتن مسیر رسیدن به خدا و در نتیجه گمراهی و عذاب، دچار می‌شود.

 

مخاطبان

خواهران و برادران دغدغه مند و علاقمند به کار با نوجوان شامل طلاب، دانشجویان، مدیران پایگاههای بسیج، کانون ها و موسسات فرهنگی و سایر اقشار

 

برنامه زمانی طرح

شروع دوره از روز چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷ است. دوره در مدت ۴ الی ۵ هفته در ماههای مرداد و شهریور در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود. (چهارشبه ها از ساعت ۸ تا ۱۵ و پنجشنبه ها از ساعت ۸ تا ۱۳)

 

 

نحوه ثبت نام

‌أ.               حضوری: مراجعه  به دفتر موسسه آفتاب ولایت یزد واقع در صفاییه بلوار پاسداران کوچه ۱۱ پلاک ۸۵۶۰۸ تلفن ۳۸۲۲۹۵۴۶

‌ب.           تماس با شماره های ۰۹۱۶۷۲۵۸۶۱۵ یا ۰۹۱۳۴۵۰۹۶۲۰

‌ج.            ارسال نام و نام خانوادگی به سامانه پیامکی به شماره ۵۰۰۰۵۱۵۹۰۰۰۰۰۱

 

مهلت ثبت نام:

مهلت ثبت نام تا دوشنبه اول مرداد است

 

هزینه دوره

هزینه دوره مبلغ  800.000 ریال است.

طبق توافق صورت گرفته مبلغ ثبت نامی برای طلاب برادر نصف قیمت می باشد

 

جوایز دوره

به سه نفر از افرادی که در پایان بیشترین امتیاز را از دوره کسب کنند جوایز ارزشمندی اهدا می شود.

 

اساتید دوره:

۱-استاد احمدرضا اخوت استاد تدبر در قرآن و مدیر موسسه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران

۲-حجت الاسلام و المسلمین استاد حسن محمودی مدرس دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان و استاد مرکز تخصصی مهدویت قم

۳-حجت الاسلام والمسلمین مهدی دادآفرین مدیر موسسه تبلیغی امیر بیان یزد

۴-حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر جعفر خرمی  مدرس مهارت های کار با نوجوان

 

 کارگاه های آموزشی

برای افزایش توانایی مربیان،دو موضوع  کلی برای کارگاه های این دوره در نظر گرفته شد. این کارگاه ها بر حسب محتوای ارائه شده به شرح زیر می باشند.

‌أ.               محتوای تربیت دینی

در این بخش از حضور استاد احمد رضا اخوتاستاد تدبیر در قرآن و  مدیر موسسه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران استفاده می شود. مباحث مطرح شده در این بخش شامل موارد ذیل است:

·        ساختار وجودی انسان

به نقشه جامع مراحلی که در وجود انسان به ودیعه نهاده شده تا در ارتباط با عالم بیرون ازخود، ابتدا به ادراک درست، آنگاه علم یقینی و ایمان به آن و در نهایت به عمل (صالح) برسد ساختار وجودی انسان می گویند. این فرایند با محوریت توجه نفسانی(ذکر) از حواس و خیال شروع و به عمل ختم می شود.

·        خیرگزینی

تفکر به معنای مواجهه با نیاز و سوال و رسیدن به پاسخ مطلوب و حقیقت است. انتخاب بهترین گزینه از بین گزینه هایی که به عنوان پاسخ نیاز در مقابل انسان قرار دارد را خیرگزینی می نامند. در واقع دوره دوم رشد انسان دوره شکوفایی تفکر و تعبد است که هر دو باهم انسان را به تصمیم های درست می رساند. بدین نحو، اختیارِ بهترین گزینه ها شکل می گیرد.

·        حسن گزینی

حسن گزینی همان بلوغ عقلی است بدین معنا که انسان با کاهش فاصله علم و عمل خود را به زیباترین اعمال برساند. از او اعمال حسنه سر بزند و به مقام محسنین برسد.

 

 

‌ب.          محتوای مهارتی

این مباحث توسط اساتید ذیل برگزار می شود:

·        حجت الاسلام و المسلمین استاد حسن محمودی مدرس دوره های تربیت مربی کودک و نوجوان و استاد مرکز تخصصی مهدویت قم

موضوعات:

۱-ضرورت کار برای نوجوان

۲-شناخت نوجوان و تعامل با او

۳-شاخص های مربی جذاب

۴-شیوه های جذاب سازی معارف دین

۵-نقش بازی ها و مسابقات در جذاب سازی

۶-ارائه متن و قالب های جذاب

·        حجت الاسلام والمسلمین مهدی دادآفرین مدیر موسسه تبلیغی امیر بیان یزد

موضوعات:

۱- فن بیان(آماده سازی و انگیزه سازی، اقناع، احساس، رفتار، ماندگاری، جذابیت)

۲- اصول کلاسداری

۳-اردوداری

۴-راز گل ها

۵-راز دایره ها

۶-راز جداول

۷-راز خطوط

۸-بازی با اعداد

·        حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر جعفر خرمی  مدرس مهارت های کار با نوجوان

موضوع:

کارگاه مسابقات

 

فعالیت پژوهشی و کاربردی

به منظور آشنایی فراگیران با فن پژوهش و تولید محتوا  برای تبلیغ، فعالیتی در این قالب به هر یک از نفرات محول می شود. این فعالیت زیر نظر استاد سید جواد امامی استاد تدبر در قرآن و مسئول طرح تربیت مربی رشد و در موضوعات زیرمجموعه خیرگزینی و حسن گزینی تعریف می شود.

بدین صورت که در ابتدای دوره معرفتی،  موضوعات در اختیار فراگیران قرار می گیرد و مربیان موظفند تا زمان اعلام شده محتوای خود شامل محتوای مکتوب و چند رسانه ای را در قالبی جذاب و قابل ارائه به مخاطب نوجوان به همراه پاورپوینت تهیه نمایند. این محتوا  نهایتا توسط استاد امامی مورد ارزیابی قرار می گیرد  و نقاط قوت و ضعف آن تشریح می شود.

لازم به ذکر است که مربیان خواهر و برادر طی جلسه ای با حضور اساتید، پژوهش های خود را ارائه می دهند و اساتید  مربوطه نقاط قوت و ضعف ارائه ها را به مربیان گوشزد می نمایند.

افرادی که در دوره های قبلی موسسه آفتاب ولایت از قبیل قاصدان نجابت محتوای خود را ارائه داده اند و مربیان موسسه آفتاب ولایت از این امر مستثنی هستند.

علاوه بر مورد فوق، یکی دیگر از توانمندی هایی که مربی باید بدان دست یابد خلاقیت و نوآوری در تولید قالبهای جدید و متنوع است بدین منظور برنامه های اینچنینی برای مخاطبین تعریف می شود.

 

اخذ آزمون

امتیاز پایانی از موارد ذیل استخراج شد:

الف)         آزمون علمی

ب)          آزمون مهارتی: شامل مهارت تدوین پژوهش (محتوای متناسب با نوجوان)،  مهارت ارائه پژوهش و همچنین خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای جدید می باشد.

ج)         حضور فعال در دوره و کارگاهها

در پایان دوره برای افرادی که موفق به اخذ حد نصاب لازم شدند گواهی پایان دوره صادر می شود.

محل برگزاری دوره:

خیابان امام خمینی-چهار راه موزاییک سازی(چهار راه شهیدان ذاکری نژاد)
کوچه سیدالشهدا
کوچه مجاهد
فرهنگسرای خانواده

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *