خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / سبک زندگی فردی (حیا و عفت – حجاب و پوشش)

سبک زندگی فردی (حیا و عفت – حجاب و پوشش)

حیا و عفت

در اندیشه انقلاب اسلامی حضور اجتماعی زنان یک اصل است و بین زن و مرد در جامعه همکاری وجود دارد. در نظام اسلامی هیچ کس مدعی آن نیست که در محیط‌های گوناگون جامعه، زنان و مردان هیچ تلاقی‌ای با یکدیگر نداشته باشند، اما در عین حال، زن و مرد موظف شده‌اند که از اختلاط و بی‌بند و باری به طور جدی پرهیز کنند، اسلام این همکاری و تلاقی را مشروط به حجابی از حیا نموده است که فطری و مختص به انسان است و در حیوانات نیست.

نکته‌ی اصلی در الگوسازی اسلامی این است که زن و مرد در جامعه و در محیط کار با هم زندگی می‌کنند، با هم سر و کار دارند، اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده حتما حفظ می‌شود. اگر این نکته رعایت نشود، همان ابتذالی که امروز غرب دچار آن هست، پیش می‌آید. فرهنگ غربی در حال حاضر عامل بر هم زننده‌ی این امر فطری است و فرهنگ برهنگی را به رسمیت می‌شناسد و امروز نتیجه‌ی آن عواقب تلخی است که از جمله آن تلاشی خانواده، خرابی اخلاق، گسترش فساد اخلاقی به سنین پایین و تضییع حقوق زنان می‌باشد که آمار وحشت انگیز تعدی به زنان این امر را تأیید می‌کند.

عفاف رکن اصلی دفاع از زن و عامل تعالی و تکریم شخصیت او حتی در برابر افراد بی‌بند و باری است. از نظر قرآن پاکدامنی فراتر از یک امر شخصی و در سرنوشت تمدنها مؤثر است. اصل عفاف با آنکخ یک اصل همگانی است، اما در مورد زنان مورد تأکید بیشتر قرار گرفته چرا که به خاطر قدرت جسمانی مردان، زنان در این زمینه آسیب‌پذیرترند و احکام حجاب و نگاه نیز به خاطر حفظ پاکدامنی و عفاف به صورت ویژه در مورد زنان از طرف شارع مقدس بیان گردیده است.

حجاب و پوشش

اسلام مسأله حجاب را بسیار حکیمانه بررسی کرده و بحق مورد توجه و حساسیت شدید قرار داده است. تبدیل نشدن دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعی آنها به صورت روزمره به یک عامل تحریک، مقصود و هدف اسلام در باب حجاب است. به این وسیله از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط که به ضرر زن و مرد است و جلوگیری می‌شود. به بیان دیگر حفظ حجاب و عفت، حفظ خط اسلام و ایمان مردم است.

حجاب برای زن مصونیت می‌آفریند نه محدودیت، همچنانکه حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی حضوری تعیین کننده بوده و در اندیشه انقلاب اسلامی هم ممانعتی برای حضور او وجود ندارد اما پوشش و معاشرت نامناسب مذمت شده است.

از آنجا که در انقلاب اسلامی نگاه به زن نگاهی جهانی است، نه صرفا داخلی و حجاب زن یکی از ابزارهای اساسی نهضت به شمار می‌رود لذا در این مسیر نیازمند تعیین مرزبندی و ایجاد یک اصل مدون و اساسی برای حجاب می‌باشیم چرا که عدم وجود آن حضور اجتماعی زن را با مشکل مواجه می‌کند، در همین راستا اگر بتوان نظریه‌ی اسلام را در مورد حجاب به شکلی سالم عرضه کرد، یعنی تز و نظریه‌ی سازنده و مستدل داشت و آن را تبیین کرد و به دنیا فهماند، جنجال‌های مقرضانه و جوسازی‌های جهانی از بین خواهد رفت.

برگرفته از کتاب “سبک زندگی زنان” مجموعه موضوعی بیانات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی زنان تدوین شده توسط امیر حسین بانکی‌پورفرد محصولی از انتشارات حدیث راه عشق، ۱۳۹۴٫

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *