خانه / بانک اطلاعات / کتب / معرفی کتاب / معرفی کتاب ” واکاوی فقهی پوشش مشکی”

معرفی کتاب ” واکاوی فقهی پوشش مشکی”

مقوله رنگ لباس و پوشاک به طور کلی و عام و استفاده از لباس‌ها و پوشش‌های رنگین، سفید و مشکی به طور جزئی و خاص در موارد و حالت‌های مختلف از دیرباز مورد توجه انسان بوده است.

کتاب واکاوی فقهی پوشش مشکی از «مقدمه و دو بخش کلیات و بررسی پوشش مشکی برای حجاب بانوان» گردآوری شده است.

این کتاب به بررسی تاریخی و فقهی استفاده بانوان از پوشش مشکی می‌پردازد و در ضمن آن، به برخی شبهات مطرح شده در زمینه استفاده بانوان از پوشش مشکی نیز پاسخ می‌دهد.

بخش اول به مباحث «کلیات تحقیق، مفهوم شناسی واژه‌ها، اوصاف و آثار رنگ مشکی، نگاهی اجمالی به دو نظریه عدم جواز و جواز مشکی‌پوشی و بررسی تفصیلی نظریه مشهور کراهت مشکی‌پوشی» پرداخته که هر مبحث دارای گفتارهای مختلفی است.

نویسنده در بخش اوصاف و آثار رنگ مشکی نوشته است: «در روان‌شناسی رنگ‌ها آمده است: رنگ سیاه به معنای نه و رنگ سفید به معنی بله است. سفید به صفحه خالی می‌ماند که داستان را باید روی آن نوشت، ولی سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن چیزی وجود ندارد. همچنین در روان‌شناسی رنگ‌ها آمده است سیاه نمایان‌گر مرز مطلق است. از ویژگی‌های رنگ مشکی این است که موجب استتار و اختفای بیشتر و کامل اشیا و مانع دیده‌شدن آن‌ها می‌شود.»

مباحث «مطلوبیت پوشیدگی بیشتر برای همه انسان‌ها به ویژه بانوان، عدم مطلوبیت تبرج جاهلی و مطلوبیت پوشاندن زینت‌ها مقابل نامحرم، خمار و جلباب دو نوع حجاب مشکی قرآنی بانوان، ادله مطلوبیت پوشش مشکی برای حجاب بانوان، پاسخ به برخی شبهه‌ها و مطالب پایانی» در بخش دوم مورد بررسی قرار گرفته است که هر مبحث شامل گفتارهایی است.

در گفتار عدم مطلوبیت تبرج جاهلی و مطلوبیت پوشاندن زینت‌ها مقابل نامحرم، آمده است: «قرآن فقط به نهی بانوان از تبرج اکتفا نکرده، بلکه با ارائه راه‌کار عملی رعایت حجاب در مقابل نامحرم سعی کرده استفاده از غریزه طبیعی تبرج را در مسیر صحیح آن هدایت و کنترل کند. بر همین اساس، در اسلام، بانوان تشویق شده‌اند تا سرمایه و زیبایی‌های وجودی خود را فقط در کانون گرم خانواده خرج کنند، تا هم نهاد خانواده به عنوان اساسی‌ترین نهاد تربیتی انسان به طور مستحکم شکل گیرد و هم غریزه تبرج آنان به نحو صحیح اشباع گردد.»

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۳۷۸۳۲۳۰۳ ـ ۳۷۷۴۹۴۹۴ ـ ۰۲۵ تماس بگیرند.

گفتنی است، کتاب واکاوی فقهی پوشش مشکی تألیف حسین مهدی زاده به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام در ۳۷۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب قاصدان نجابت ۴

این دوره ویژه فعالان عرصه جوان و قشر دانشجو و آمران به معروف و ناهیان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *