خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / نگرانی از سختی ترک استمنا

نگرانی از سختی ترک استمنا

سوال:من سالهاست به این امر مبتلا هستم هیچوقت از وسیله استفاده نکرده ام اما خیلی نگرانم باید چه کنم ترک این کار هم خیلی سخته

پاسخ:با سلام خدمت شما بزرگوار عزیزم! راهکار های زیر را جدی بگیرید و مطمئن باشید که شما می توانید ترک کنید

راهکارهای پیشگیری و درمان:

۱-      امیدواری و باور به ترک ؛ خطرناکترین مانع برای اصلاح، یاس و نا امیدی است؛ از همین رو نا امیدی از گناهان کبیره شمرده شده، بنابراین نخستین گام ،ایمان و باور به درمان پذیری است.

۲-      اما رسیدن به نتیجه ، نیازمند زمان ، و به کار گیری صحیح دستورات است؛ مهم اراده و خواست خود فرد است و این اراده ، همچون نهالی ، پرورش یافتنی و تقویت شدنی است.راه تقویت آن ، این است که بر خلاف میل خود عمل کنی.پس با اراده جدی و تصمیم قاطع به مقابله با این عادت شوم برخیزید تا لذت توانستن را بچشید.

بار دیگر اثرات دنیوی – اخروی این عادت زشت را در نظر آورده و بدانید که اگر واقعا بخواهید ، می توانید این عادت را از خود دور کنید.

ممکن است اراده ضعیف شود ، ولی هیچ گاه از بین نمی رود .دلیل آن، اینکه :کسی که می گوید ، قدرت تصمیم و هیچ گونه اراده ندارم؛ میگوئیم : آیا او حاضر است این عمل را در حضور دیگران نیز انجام دهد.

به طور حتم میگویید:نه، چون این کار زشت است.

گوئیم: پس معلوم می شود اراده ایشان به کلی سلب نشده است و الاخلوت و در میان مردم بودن تفاوتی نداشت ، معنی سخن ایشان اینست که چون این کار زشت است ، لذا تصمیم می گیریم در پیش دیگران انجام ندهم. پس باید همین اراده را به جاهای دیگر سرایت دارد.

به قول روان شناس فرانسوی ،افراد مبتلا به این عادت شوم ، هر روز مکرر، و به ویژه وقت خواب و لحظه اولیه بیداری_ با تمرکز به خود بگوید من می توانم این عادت بد را از خود دور کنم؛ من می توانم.

۳-      کوشش کند که وسایل تحریک کننده مصنوعی مانند: تصاویر مبتذل رمانهای عشقی ، فیلم های گمراه کننده و… را از دسترس خود خارج کرده و دیگر به دنبال آنها نباشد ؛ به محض مواجهه اتفاقی نیز چشم خود را بسته و خدا را در نظر آورد .

۴-      از معاشرت با افراد منحرف به شدت بپرهیزند.

۵-      با انتخاب دوست ، از گوشه گیری و خلوت بپرهیزد؛حتی در اتاق تنها استراحت نکند.

۶-      هیچگاه نباید بی کار بود ؛ باید برای اوقات فراغت برنامه داشته باشد،مانند: مطالعه ، ورزش، زیارت،عبادت و دیگر سرگرمی های سالم.

۷-      ریتم های ورزشی که تحریک کننده شهوت نباشد ، شرکت کرده ؛ ورزش کند تا انرژی زاید بدن تخلیه شود و شب آسوده به بستر رود ، معروف است که ورزشکاران دارای قوای جنسی ضعیفی هستند.

۸-      تخیلات خود را کنترل کند و بداند هر آن چه به ذهن می گذرد، خدا به آن آگاه است و هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شد، فورا تغییر مکان و موقعیت داده و خود را به کاری سرگرم کند. مانند : گفت و گو با دوستان ، مشارکت در عبادت های جمعی و بیرون زدن از اتاق خلوت و…

۹-      از نگاه به نامحرم و خلوت با جنس مخالف- حتی برای آموزش و مباحث علمی- بپرهیزد.

۱۰-  حداقل زمان ممکن را برای خوابیدن اختصاص دهد و زمانی به بستر رود که خواب بر او مستولی شده، تا زود به خواب رود؛ همچنین به محض بیدار شدن ، از رختخواب جدا شود.

۱۱-  سعی کند نماز ها را در اول وقت و با جماعت به جای آورد؛ قرآن زیاد بخواند و در آن فکر کند

نکته آخر :

          ممکن است گاهی خللی در تصمیمش پدید آید، ولی باید استقامت و پشتکاری را از دست ندهد و اگر خدا نکرده لغزید ، نا امید نشده و با در نظر گرفتن مضرات دنیوی و اخروی آن ، دوباره تصمیم قاطع تر از پیش بگیرد

 

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *