خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / تفاوت جایگاه زن در ساختار ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با دوران پیش از آن چگونه می‌بینید؟

تفاوت جایگاه زن در ساختار ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با دوران پیش از آن چگونه می‌بینید؟

گفتگو با فاطمه بداغی

معاون حقوقی دولت دهم و کارشناس حوزه زنان و خانواده

جایگاه قبل از انقلاب را باید دوگانه دید، یعنی یک تعداد معدود از خانم‌ها در خانواده‌های خاصی نظیر خانواده دانشمندان، علماء یا سردمداران حکومتی در این دوران زندگی می‌کنند، که حتی ممکن است به دلیل موقعیت خاص خانوادگی خود، یک یا دو زبان دیگر دانسته و تحصیلات آکادمیک نیز داشته باشند و یا در بعضی از مناصب البته به شکل بسیار محدود حضور پیدا کنند، ولی عموم جامعه زنان همان جامعه‌ای است که آمار جمعیت بیسواد قبل از انقلاب را تشکیل می‌دهند، زیرا اکثریت جمعیت بیسواد قبل از انقلاب را زنان تشکیل داده بودند، به حدی که مطابق برخی از آمارها و ارقام ۸۰ درصد از میزان جمعیت بی سواد و کو سواد کشور را زنان تشکیل می‌دادند. نگاه به چهره جامعه، شهر و روستاها در آن ایام، کاملا موضوع را تأیید می‌نماید. دختران در این مقطع در سنین بسیار پایین ازدواج می‌کردند و به واسطه شرایط فرهنگی جامعه در حداقل امکانات به سر می‌بردند. عمده زنان در این مقاطع، با تجربه خشونت و بداخلاقی مردان در دوران نوجوانی و جوانی مواجه بودند. بعد از انقلاب اسلامی، حرکتی هماهنگ، وسیع و گسترده شکل گرفت. در طی این حرکت، عموم مردم به سمت سوادآموزی روی آوردند و عموم زنان نیز به فراگیری علم و تحصیلات جذب شدند. این عموم زنان به تدریج رشد کردند و تا جایی رسیدند که حالا جامعه زنان، سهم بسیار خوبی از دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است و در مراحل بعدی به تدریج حضور زنان در مناصب سیاسی و مدیریتی را تجربه کرده‌ایم. بنده تفاوت مده‌ای در مورد موقعیت زن، قبل و بعد از انقلاب قائل هستم. پیش از انقلاب، محدودیت بسیاری به زنان تحمیل می‌شد و با پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع به شدت کاهش یافت. اکنون تقریبا همه خانواده‌ها اعم از روستایی، شهری، کارگری و کشاورزی و خانواده‌هایی در سطوح بسیار بالاتر، دخترانشان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

برگرفته از فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف – شماره اول – بهار ۱۳۹۵٫

مطالب مرتبط

نگاه شرع مقدس اسلام به جایگاه زن چگونه است؟ تحلیلی اجمالی در این خصوص برای ما بیان کنید؟

به نظر شما، منشاء حقوقی الزام به حفظ پوشش در نظام جمهوری اسلامی چیست و آیا عدم رعایت این قانون به معنای مجرم بودن افراد تلقی می‌شود و یا در قانون وجه تمایزی برای این مهم وجود دارد؟

نظر شما در خصوص به کار گرفتن زنان در مسئولیت‌های اجرایی در نظام جمهوری اسلامی چیست؟

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *