خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / به نظر شما، منشاء حقوقی الزام به حفظ پوشش در نظام جمهوری اسلامی چیست و آیا عدم رعایت این قانون به معنای مجرم بودن افراد تلقی می‌شود و یا در قانون وجه تمایزی برای این مهم وجود دارد؟
38557405878526497233

به نظر شما، منشاء حقوقی الزام به حفظ پوشش در نظام جمهوری اسلامی چیست و آیا عدم رعایت این قانون به معنای مجرم بودن افراد تلقی می‌شود و یا در قانون وجه تمایزی برای این مهم وجود دارد؟

گفتگو با فاطمه بداغی

معاون حقوقی دولت دهم و کارشناس حوزه زنان و خانواده

الزام به رعایت حجاب، از اویل انقلاب مطرح شد. در حدود یک سال و نیم که از پیروزی انقلاب گذشته بود، بحث ضرورت حفظ حجاب اسلامی در اماکن عمومی، ادارات و وزارتخانه‌ها اعلام شد و حتی یک پوشش کامل اسلامی نیز ترسیم گردید. بخشنامه‌ای که در این زمینه تدوین شده، به گونه‌ای بود که نحوه پوشش کامل را توضیح می‌داد و اولین حرکتی که در عرصه حجاب و عفاف بعد از انقلاب آغاز شد، همین حرکت بود. البته همان موقع بحث حدود پوشش برای مردان نیز جدی گرفته می‌شد، یعنی مبتنی بر نظریه پوشش ایرانی – اسلامی برای زن و مرد مسلمان ایرانی ابتدا مدنظر بود و به تدریج بحث پوشش برای بانوان جدی‌تر مطرح شد و این بحث در قوانین دیگر نیز وارد شد.

به طور مثال، در قانون مجازات اسلامی بحث قابل تعزیر بودن بی‌حجابی مطرح است. قانون مجازات اسلامی از همان سال ۱۳۷۰ بحث الزام رعایت حجاب را مطرح کرد. منتهی این تنها تبصره برای یک ماده بود، براساس ماده مذکور، هر کس علناً در انظار و امکن عمومی تظاهر به عمل حرامی نماید، متحمل جزای کیفری می‌شود، در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، حد مجازات آن نیز تعیین شده است. تبصره این ماده برای زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر عمومی ظاهر شوند حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی در نظر گرفته شده است. این قانونی است که بحث عدم رعایت حجاب را جرم‌انگاری می‌کند. قانون، قید بدون حجاب شرعی به طور مطلق، در اماکن و معابر عمومی را می‌آورد، بنابراین اماکن خصوصی مشمول این قانون نمی‌شوند.

نظر شما در خصوص به کار گرفتن زنان در مسئولیت‌های اجرایی در نظام جمهوری اسلامی چیست؟

در این موضوع می‌توان گفت دو دیدگاه اعمال می‌شود. دیدگاه نخست، براساس سهمیه‌بندی جنسیتی است که از حضور تعداد مشخصی از زنان به شکل فرمایشی در سطوح مختلف اجرایی و مدیریتی حمایت می‌کنند، تفکر دیگری هم این است که زنان می‌توانند رشد کرده و به طور طبیعی و در شرایط مساوی به موقعیت‌هایی که توانایی آن را دارند دست پیدا کنند. این دو دیدگاه در سطح منطقه ما وجود دارد اما به نظر می‌رسد که در جمهوری اسلامی در سطح قوانین، دیدگاه دوم مورد باور و پذیرش است اما در کشورهایی نظیر افغانستان و عراق، برای حضور زنان در پارلمان، سهمیه‌بندی جنسیتی در نظر گرفته شده است.

برگرفته از فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف – شماره اول – بهار ۱۳۹۵٫

مطالب مرتبط

نگاه شرع مقدس اسلام به جایگاه زن چگونه است؟ تحلیلی اجمالی در این خصوص برای ما بیان کنید؟

تفاوت جایگاه زن در ساختار ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با دوران پیش از آن چگونه می‌بینید؟

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *