گفتگو با فاطمه بداغی
معاون حقوقی دولت دهم و کارشناس حوزه زنان و خانواده
تحلیلی که برای بسیاری از افراد، آشناست و تحلیل درستی به حساب میآید، این است که اسلام نه به تساوی مطلق بین زن و مرد اعتقاد دارد، و نه به تفاوت مطلق، بلکه یکسری از ویژگی های زنان به ما هو انسان بودن با مردان مشترک است و لذا حقوق و تکالیف مد نظر نسبت به آنها برابر میشود. مثلا آنچه که در حوزه خودشناسی و خداشناسی، رشد روحی و معنوی و ارتقای اجتماعی وجود دارد تا حدود زیادی بین زن و مرد در نزد پروردگار مساوی است و در مراتب کمال انسانی تفاوتی در مسائلی که مربوط به خودشناسی و خداشناسی است وجود ندارد. یک بخشی از تفاوتهای زن و مرد، در احکام اسلام وجود دارد که نمیتوان آن را تساوی نامید.
کسانی که به تساوی زنان و مردان از دیدگاه اسلام معتقدند، باید برای این آیات صریح قرآن پاسخی مناسب داشته باشند. در بحث ازدواج و حقوق و تکالیف مربوط به خانواده، تفاوتهای صریح منبعث از آیات قرآن وجود دارد، البته این تفاوتها منشاء ارزش آفرینی نیست، بلکه متوجه نقشهای متفاوت زن و مرد در سیستم، نظام خانوادگی و اجتماع است که اسلام آن را ترسیم میکند. یعنی مرد نمیتواند به دلیلی که مسئول خانواده است، تفاخری نسیت به زن داشته باشد یا به طور مثال به سبب اینکه مسئول نفقه خانواده است، تفاخری نسبت به زن داشته باشد، بلکه به تناسب وظایفی که بر عهده وی است، اختیاراتی به او سپرده شده، بنابراین نگاه اسلام به زن در عین توجه کامل به تفاوتهای انسانی و تساوی زن و مرد در طی این مراتب، رشد و کمال را به همراه داشته و در عین حال، تفاوتهای زنان و مردان را نادیده نگرفته است.
برگرفته از فصلنامه جبهه فرهنگی حجاب و عفاف – شماره اول – بهار ۱۳۹۵٫
مطالب مرتبط
تفاوت جایگاه زن در ساختار ارزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با دوران پیش از آن چگونه میبینید؟
نظر شما در خصوص به کار گرفتن زنان در مسئولیتهای اجرایی در نظام جمهوری اسلامی چیست؟