خانه / خبر و تحلیل / پرسمان۲

پرسمان۲

پرسمان

اهمیت روش هاى فرهنگى۱

«اکرم مصورى منش» نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم در این باره مى گوید: «اگر نظام ما بخواهد حجاب را توجیه کند و آن را جا بیندازد، روش القاى آن زور نیست و باید آموزش داده شود.»

 

 

این عضو شوراى مرکزى جبهه مشارکت در گفت‏وگو با خبرنگار آفتاب، با تأکید بر اینکه «قوه قهریه در مورد حجاب مفید نبوده»، مى گوید: «برخوردهاى قهرى در بعضى جاها دختران را جرى کرده است.» نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم به روش هاى فرهنگى و آموزشى از طریق صدا و سیما و نیروى انتظامى در برخورد با بدحجابى معتقد است و مى گوید: «قطعا روش هاى قهریه نتیجه عکس براى حکومت و نظام و جامعه دارد.»
آنچه مسلم است جوانان سرمایه اى هستند که هر ملتى با استفاده از این سرمایه مى تواند پله هاى ترقى و پیشرفت را سریع تر بپیماید. از صحبت هاى کارشناسان اینطور بر مى آید که فرهنگ سازى و آگاه سازى جامعه بهترین راه مواجهه با پدیده هایى با گستردگى بدحجابى است. در کمتر جامعه اى در دنیا پوشش دغدغه اصلى است و ایران در این مورد از اندک استثناهاست. تابستان نزدیک است. آیا تابستان امسال شاهد رویارویى پلیس و جوانان خواهیم بود؟
کد مطلب: ۴۵۲۳۳
پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۵ ساعت ۵۱: ۱۸ نظر یک نماینده مجلس در مورد بدحجابى‏ برخورد با بدحجاب ها غیر اجرایى است‏
آفتاب: عضو کمیسیون اجتماعى مجلس رفتار دختران ایران را از گروههاى فاشیست تابع حزب سبز آلمان که نژاد پرست و لائیک هستند و هیچ قید و بند اجتماعى را نمى پذیرند، زشت تر خواند. «محمد عباسپور» که در مورد طرح هاى مجلس در برخورد با بدحجابى دختران در فصل تابستان با خبرنگار سیاسى آفتاب گفتگو مى کرد، اعلام رسمى نیروى انتظامى مبنى بر برخوردهاى جدى با بدحجاب ها در فصل تابستان را غیر اجرایى دانست.
او با طرح انتقادى از نیروهاى انتظامى و نمایندگان مجلس‏
مى گوید: «در حال حاضر مجلس هیچ برنامه خاصى در دستور کار خود براى برخورد با بدحجابان ندارد. نیروى انتظامى هم اگر نگوییم تا کنون ناکارآمد بوده لااقل باید بگوییم که با مسامحه از کنار موضوع بدحجابى رد شده است.
حالا باید ببینیم آیا بعد از گذشت ۲۷ سال از انقلاب چه کرده ایم که حتى تعریف مشخصى از بى حجابى هم‏نداریم.»
نماینده ارومیه به آسیب شناسى مقوله بدحجابى مى پردازد. از نظر او وضعیت پوشش امروز دختران ایرانى باید در یک «جریان سوم» بررسى شود. او مى گوید: «این حجاب و پوشش نه حجاب کامل است و نه بى حجابى کامل. این یک جریان سوم است که اصلا در شأن ما نیست.»
عباسپور مصادیق این خط سوم را «شال از وسط سر پوشیده، شلوارک هاى بالا کشیده و پاشنه هاى خوابیده کفش ها»
مى داند و در مقابل آن مصداق پوشش مناسب را بنا به تجربه خود در سفرهاى خارجى به پاکستان، کشورهاى عربى، تایلند، اندونزى و حتى چین عنوان مى کند. او مى گوید: «باور نمى کنید که ۶۰۰ میلیون زن چینى از حجاب بهترى برخوردار هستند که بر مبناى سنت هاى ملى خودشان است و نه مثل ما که به مسخره گرفتن و دهن کجى سنت ها نشانه تمدن و فرهنگ شده است.»
انتقادات این نماینده مجلس البته تنها شامل پوشش و حجاب نمى شود. او تبعات بدحجابى را در مکانهاى عمومى نیز مورد نظر قرار مى دهد. «سگ هاى خانگى» محور اصلى انتقادات اوست که مرزها را مى شکافد و تا کشور آلمان مى رسد. عباسپور با گلایه مى گوید: «امروز این سگ هاى خانگى متداول شده. در پارک و فروشگاه در رستوران هااشخاصى را مى بینید که سگ ها را بغل مى کنند و مقابل چشم دیگران آنها را مى بوسند. این آزادى است؟ خب اگر سگ دوست دارند، ببرند در خانه خود، در رختخواب خود و نه در معابر عمومى»
او اضافه مى کند: «من این رفتارها را که برخى از دختران ایرانى انجام مى دهند در هیچ کجا ندیده ام. حتى در آلمان. حتى گروه هاى فاشیست که نژاد پرستند و خود را نژاد برتر مى دانند، لائیک هم هستند و با هزار جور کثافت کارى تابع هیچ قید و بند اجتماعى هم نیستند، چنین رفتارهایى را از آنها ندیده ام. این رفتارها بى آبرویى است.»عباسپور رفتارهاى اجتماعى امروز را تا حدودى «پیامد استفاده از ماهواره» مى داند. به نظر او «خانواده هاى ایرانى نیز بى مبالات شده اند.» و رفتار بعضى از جوانان نیز «ایجاد چندش» مى کند. او این رفتارها را «شفافیت بى مایه» مى داند و قتل و جنایت را بدترین رهاورد استفاده از ماهواره عنوان مى کند. او معتقد است که باید غرب را در مقابل فرهنگ ملى خود از پاى در آوریم نه اینکه ما در مقابل فرهنگ آنان از پا بنشینمیم و به عنوان نمونه مى گوید: «همین انرژى هسته اى که امروز داریم. مال کشور خودمان است اگر این ۱۰ تا نیروگاه را هم بزنند، باز ما دانش و علم آن را داریم. مال خودمان است و با زور و اسلحه هم نمى توان آن را گرفت»
عباسپور امیدوار است که همچنان بتوان با برخوردهاى فرهنگى راه را براى اصلاح و تربیت باز کرد. او «برخورد با بدحجابان» را وظیفه نیروى انتظامى و مشروط به «عبور از خط قرمزها» مى داند. به هرحال، با آغاز فصل گرما بحث حجاب نیز داغ تر مى شود. چندى پیش نیروى انتظامى اعلام کرد که از اول اردیبهشت ماه با زنان بدحجاب در تهران برخورد جدى صورت مى گیرد. مجلس نیز حدود یکسال است درگیر طرح ملى مد و پوشش است و هنوز با تمام جنجال ها این طرح نیز به جایى نرسیده است.آیا بدحجابى، بحران اجتماعى بى پایانى است که کسى قادر به گذاشتن نقطه پایان بر این موضوع همیشه داغ نیست؟

کد مطلب: ۴۵۱۰۰
پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ ساعت ۱۴: ۱۸ انصار حزب الله: در مورد حجاب خفه مى شویم‏
آفتاب: «یالثارات الحسین» ارگان مطبوعاتى انصار حزب الله در شماره اخیر خود با انتقاد از بى تفاوتى مسئولان به پدیده بدحجابى نوشت: «شاید وزیر کشور یا بقیه کابینه یا خود رئیس جمهور یا مسئولان قوه قضاییه و یا نمایندگان مجلس خیال مى کنند فساد دامنگیر جامعه سراغشان نخواهد آمد.» ارگان مطبوعاتى انصار حزب الله افزود: «شاید این جماعت تصور مى کنند عفونت بى حیایى و فساد براى شرفیابى به محضرشان منتظر اجازه از روساى دفاتر خواهد ماند و یا پشت زنجیرها و کیوسک هاى نگهبانى ناجا متوقف مى شود.»
یالثارات الحسین در ادامه نوشت: «بدون شک بى حجابى و فساد اخلاقى روز افزون با همین آهنگ کنونى سراغ آقازاده ها و حبیبه هاى مکرمه و نوداگان ارجمند عالیجنابان خواهد رفت. ارگان مطبوعاتى انصار حزب الله افزود: وقتى ویروس نا امنى اخلاقى خانواده ها را از هم مى پاشد دیگر نخواهد پرسید که این خانواده با فلان سردار ناجا نسبتى دارد یا نه؟» یالثارات الحسین در ادامه افزود: «و اینگونه است که از این به بعد ما خفه خواهیم شد تا دیگر کسى خواب غفلت مسئولان ارجمند انتظامى، فرهنگى و قضایى را بر آشفته نکند. تا آمار فرزندان نامشروع جامعه مثل بلاد متمدن اروپایى به مرز ۳۰ درصد کل موالید برسد!» ارگان مطبوعاتى انصار حزب الله در پایان نوشت: «وقتى گند تعفن مفاسد اخلاقى به نوک دماغ مسئولان مغرور و خود به کوچه على چپ زن رسید دیگر حتى بخشنامه ریاست جمهورى در الزام کارکنان دولت به رعایت پوشش اسلامى یا توبیخ دفتر رئیس جمهور در خصوص پوشش نامناسب مهمانداران زن هما و کارکنان زن فرودگاه ها گرهى از کار باز نخواهد کرد.»
کد مطلب: ۴۶۲۰۰
تهران- خبرگزارى کار ایران‏

رییس سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى:
حجاب مانعى براى ورود گردشگران زن به ایران نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اسفندیار رحیم‏مشایى، رییس سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى، در کنفرانس مطبوعاتى نخستین کنفرانس جهانى گردشگرى و صنایع دستى با بیان این مطلب، افزود: در دنیا به حجاب به عنوان امرى سیاسى و تحمیلى نگاه مى‏شود.رییس سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى، در ادامه خاطرنشان کرد: این در حالى است که در ایران حقیقت حجاب به عنوان یک سنت و باور فرهنگى در عمق جامعه وجود دارد و در ایران زنان شخصاً به این امر پایبند هستند. وى تاکید کرد: در ایران بیش از ۳۵ میلیون نفر زن وجود دارد که پوشش و حجاب را به عنوان فرهنگ و باورهاى علمى و عمومى انتخاب کرده‏اند. مشایى اضافه کرد: برخى زنان غیرمسلمان در ایران به خاطر احترام به ارزش‏هاى اسلامى ما پوشش حجاب را انتخاب کرده‏اند و این در حالى است که تبلیغات منفى بر علیه حجاب در ایران نوعى تبلیغات منفى سیاسى است.
وى ادامه داد: صنایع دستى و توسعه فرهنگى این امکان را فراهم مى‏کند که گردشگران با سفر به ایران به رونق بازار صنایع دستى بیفزایند و چرخه تولید این صنعت را رونق دهند.
به گفته معاون اول رییس جمهور، با اشضاره به اینکه بازاریابى محصولات صنایع دستى در ابعاد داخلى و خارجى یکى از ابعاد مختلف این کنفرانس است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: این امر باعث استمرار و پویایى صنعت صنایع دستى در کشور خواهد شد.
وى با بیان این که صنایع دستى یکى از انگیزه‏هاى مهم سفر تلقى مى‏شود، گفت: در این میان گردشگر فرهنگى مى‏تواند مورد توجه مسوولان ذى‏ربط قرار گیرد، ضمن اینکه توسعه این بخش باعث رونق صنعت گردشگرى خواهد شد.
وى ادامه داد: صنایع دستى مى‏تواند در غنى‏سازى سفر یک گردشگر نقش مهمى ایفا کند و افزایش توسعه اقتصادى، افزایش اشتغال‏زایى در سطح جهانى و مبارزه با فقر از جمله فواید توسعه صنایع دستى است.
مشایى اضافه کرد: این صنعت مى‏تواند در اعماق روستاها و با هدف اشتغال‏زایى به خصوص در میان زنان، مفید واقع باشد.

کد خبر: ۳۰۵۶۶۸
سایت انتگراسیون ایرانیان ساکن آلمان‏

تن فروشى پشت پرده حجاب‏

ناهید پرسون بعنوان بهترین مستند ساز تلویزیونى سال سوئدبرگزیده شد
(برگرفته شده از سایت روشنگرى)
/ten .iragnahsor .www //:ptth
روشنگرى: در آخرین ساعات روز ۱۲ سپتامبر، ۲۱ شهریور، بینندگان تلویزیون سوئد ناهید پرسون کارگردان فیلم مستند تن فروشى پشت پرده حجاب را به عنوان بهترین مستند ساز سال تلویزیونى سوئد برگزیدند. جایزه کریستالن در سوئد معادل جایزه امى آمریکاست و بینندگان مستقیما به یکى از چهار نامزدى که به عنوان نامزدهاى فینال معرفى شده اند راى میدهند. ناهید پرسون هنگام معرفى جایزه خود را به زنان تحت ستم ایران تقدیم کرد.
فیلم ناهید پرسون زندگى دو دختر را که از سر ناگزیرى به تن فروشى کشیده شده اند نشان میدهد. پرسون فیلم را بطور مستند در ایران تهیه کرده است. گزارشى در مورد فیلم قبلا در روشنگرى درج شده بود که میتوانید آن را در نشانى زیر بخوانید.
lmth .20050204132049 :tra ?igc .sd /sa /moc .iragnahsor .www //:ptth
21 شهریور ۱۹: ۲۳ ۱۳۸۴
اعتراض‏

قانون جدید حجاب و عفت عمومى!!!!!

جوانان ایرانى‏

میخواهیم بگوییم ما جوانان ایرانى اندیشه داریم- فکر میکنیم و برتریم- به خطر یکسرى از مسایل شخصى‏قانون تصویب نکنید و یادتان نرود این ما بودیم که به شما راى دادى بله آقاى احمدى نژاد و نمایندگان مجلس ما بودیم که میفهمیدیم و به شما راى دادیم و شما را به قدرت و اینجا که هستید نشاندهایم حال میخواهید با تصویب قانون حجاب و عفت به خاطر عقده عده اى بگویید ما نمیفهمیم!!!!؟ آزادى را از ما بگیرید و بقول خودمان گیر بازار راه بیندازید؟!! اما بدانید جوان ایرانى عاقل و توانا است و با دو مصاحبه ویژه خبرى با مرکز قم و برخى حرفها نمیترسد و به راه آزادمندانه و حقوقى خویش ادامه میدهد و به فکر سال دیگر باشید همین جوان که نمیفهمد چگونه لباس بژوشد به شما راى خواهد داد!!!!
آزادى ایرانیان آزاد
شرق‏
تاکید سه نماینده بر تدوین آیین نامه حجاب شنبه تیر- جمادى الاول- جولاى‏
گروه مجلس: سه نماینده مجلس هفتم بر تدوین آیین نامه اى در خصوص تعریف حجاب و مقابله با مظاهر بدحجابى تاکید کردند.
به گزارش ایلنا محمدرضا میرتاج الدین نماینده تبریز و نایب کمیسیون فرهنگى مجلس تدوین آیین نامه اى در خصوص حجاب را مثبت خواند و گفت: کمیسیون فرهنگى مجلس آمادگى دارد آیین نامه حجاب را بررسى و در صورت جامع و کامل بودن تصویب کند. وى در مورد بررسى آیین نامه اى در خصوص حجاب در دفتر فرهنگى وزارت کشور گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در جامعه ما افراد حجاب را رعایت نمى کنند، تدوین چنین آیین نامه اى در زمینه حجاب ضرورى به نظر مى رسد. وى با تاکید بر اینکه از تدوین این آیین نامه استقبال مى کنیم، تصریح کرد: آیین نامه اى که به صورت مدون و قانونى وظیفه دولت و نیروى انتظامى را در زمینه حجاب در جامعه مشخص نماید، ضرورى است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگى با بیان اینکه احکام اسلام در جامعه اسلامى باید رعایت شود، افزود: درزمان پیروزى انقلاب از اولین دستورات امام (ره) ملزم نمودن مردم به حجاب بود، در حال حاضر نیز چیزى عوض نشده است. از طرفى رفعت بیات نماینده زنجان گفت: برخورد با عاملان بدحجابى نیاز به یک آیین نامه مدون دارد. وى نیز در خصوص تدوین آیین نامه حجاب و پوشش ظاهرى تصریح کرد: به دلیل برخورد سلیقه اى با مسئله بدحجابى در جامعه ما نیاز به یک آیین نامه مدون در نحوه برخورد با مفاسد اخلاقى و بدحجابى داریم. وى با تاکید بر اینکه رعایت حجاب حداقل دارد اما حداکثر ندارد، تصریح کرد: این حداقل ها باید مشخص شود و از برخورد سلیقه اى در این زمینه اجتناب شود. بیات همچنین تصریح کرد: تدوین چنین آیین نامه اى باید زیر نظر فراکسیون زنان و نمایندگان مجلس باشد.
وى خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر نمایندگان مجلس به دلیل کم کارى هاى دولت، نقش مجرى قانون را ایفا مى کنند. بیات تصریح کرد: در خصوص برخى از مشکلات موجود در جامعه ما باید به جاى دولت پاسخگوى مردم باشیم. عفت شریعتى نماینده مشهد نیز در خصوص تدوین آیین نامه اى در مورد حجاب و نحوه پوشش در بخش فرهنگى وزارت کشور گفت: من بعید مى دانم دولت چنین لایحه اى را به مجلس بفرستد. وى افزود: کمیسیون فرهنگى مجلس با همکارى دولت، دانشگاه و حوزه باید یک راهکار فرهنگى را براى حل معضل بدحجابى و فساد اخلاقى در جامعه پیشنهاد کند. شریعتى تصریح کرد: وظیفه فردى و اجتماعى هر فردى است که در جامعه اسلامى مسائل را رعایت کند. نماینده مشهد خاطرنشان کرد: برخى این نحوه پوشش را آزادى مى دانند در حالى که این یک نوع ابتذال است.
تعجب از پیشرفت زنان ایرانى‏ از طرفى عشرت شایق نماینده تبریز و عضو هیات اعزامى ایران به اجلاس وزرا و نمایندگان زن منطقه اى آسیا و اقیانوسیه گفت: گزارشى از وضعیت و پیشرفت زنان ایران به اعضاى شرکت کننده ارائه کردیم که براى آنان بسیار تعجب آور بود. به گزارش ایسنا، وى افزود: حضور فعال دختران ایرانى در سطوح دانشگاهى از جمله گزارش هایى بود که در این زمینه از ما خواسته شد آمار موجود در این باره را همراه با عملکرد عینى در اختیار آنها قرار دهیم و حتى براى آنها علامت سئوال ایجاد شده بود که آیا ایران از این حد استاندارد بالا رفته یا خیر؟
نماینده مردم تبریز، خاطرنشان کرد: در مورد حمایت از زنان در ایران از سوى سازمان بهزیستى، گزارش ما براى مشاوران زنان استرالیا بسیار جالب بود. حتى تعداد حضور زنان در مجلس ایران را قابل توجه مى دانستند و عنوان مى کردند که ما سال در این خصوص کار کرده ولى هنوز به آنچه مى خواستیم، نرسیده ایم ولى شما در ایران بعد از سال ثمره کار بسیار خوبى به دست آورده اید
قانون پوشش شنبه تیر- جمادى الاول- جولاى‏
ایرج جمشیدى: شوراى اجتماعى وزارت کشور با بهره گیرى از نظرات کارشناسانه نیروى انتظامى درصدد تهیه طرح نوع پوشش مردم است تا پس از تصویب آن در هیأت دولت و ارائه آن به مجلس از طریق یک لایحه، زمینه هاى تبدیل آن را به قانون فراهم کند. طرح نوع پوشش مردم که روز چهارشنبه قالیباف فرمانده نیروى انتظامى در جمع خبرنگاران پارلمانى به آن اشاره کرد اگر با تصویب مجلس به قانون تبدیل شود درواقع یکى از عجیب ترین نمونه هاى تصویب قوانین در کل دنیا رخ داده است. زیرا نوع پوشش مردم پیش از اینکه امرى عمومى باشد امرى عرفى به شمار مى آید و قاعدتاً دولت نمى تواند با تصویب یک قانون چنان با جامعیت عمل کند که سلیقه بیش از میلیون ایرانى را در آن بگنجاند. اساساً نوع پوشش مردم بیش از آنکه در حیطه وظایف دولت یا قواى انتظامى باشد در حیطه تصمیم گیرى هاى فرهنگ ملى قرار دارد به طورى که حتى پدران و مادران نیز از اختیار مطلق براى تحمیل نوع پوشش مورد نظر خود به فرزندان برخوردار نیستند تا چه رسد به اینکه دولتى یا حکومتى به جاى تک تک شهروندان بنشیند و براى آنها تعیین تکلیف کند که چه لباسى با چه مدلى و چه رنگى بپوشند. همیشه با فرا رسیدن فصل تابستان مردم براى پوشیدن لباس هاى راحت تر و خنک تر تمایل نشان مى دهند اما برخى از این تمایل طبیعى تحت عنوان تشدید پدیده بدحجابى به بهانه فرارسیدن فصل گرما تعبیر مى کنند، و به همین دلیل برخوردهایى بین طرفداران این نظریه با قشر جوان جامعه رخ مى دهد. شاید انگیزه اصلى وزارت کشور این است تا با تعریف محدوده هاى نوع پوشش مردم از بروز هر ساله این مشکل بکاهد اما مطمئناً چنین اقدامى در راستاى وظایف نه تنها دولت که در راستاى وظایف هیچ نهاد حکومتى نیست. نوع پوشش مردم مستقیماً از اعتقادات دینى و بافت فرهنگى آن جامعه نشأت مى گیرد. شهروندان به گونه اى نوع پوشش خود را انتخاب مى کنند که افکار عمومى آن را پذیرا باشد.
مطمئناً در جامعه ایرانى نوع پوششى که در برخى مناطق اروپا یا آمریکا رواج دارد مورد اقبال عامه ایرانیان نیست لذا اگر دولت آزادى مطلق هم بدهد شاهد چنین پوششى نخواهیم بود. اما اینکه بخواهیم در این زمینه با تصویب قانونى براى مردم تعیین کنیم که چه لباسى بپوشند با واکنش منفى جامعه روبه رو خواهد شد که این دقیقاً خلاف انگیزه هاى تدوین کنندگان چنین قانونى است. اصولًا بافت فرهنگى هر جامعه در طول زمان شکل مى گیرد و هر گونه اعمال نظرات آمرانه از سوى حکومت به بروز ناهنجارى هایى در این مقوله منجر خواهد شد. زمانى رضاشاه تحت عنوان کشف حجاب به دخالت در نوع پوشش مردان و زنان پرداخت که همگان از تبعات این تجربه آگاهیم. به همین ترتیب این امکان وجود دارد که با دخالت بى مورد در امر پوشش شرایطى را به دست خود در جامعه ایجاد کنیم که به بروز ناهنجارى هاى بیشتر در بافت فرهنگى جامعه منجر شود. در نهایت راهکار اصلى نوع پوشش مردم بیشتر از آنکه مقوله اى در حیطه مسئولیت دولتمردان باشد، مقوله اى در اختیار فرهنگ عامه جامعه است و باید با آزاد گذاشتن مردم در انتخاب نوع پوشش خود به آنان تفهیم کنیم که ذره بین هاى نظارتى حکومت تا آن حد وارد حیطه خصوصى افراد نشده که به آنان امر کند چگونه فکر کنند، چگونه بخورند و چگونه بپوشند. این مسئله امرى است که حتى در دنیاى امروز و در بسته ترین نظام ها هم حل شده قلمداد مى شود، ولى گویا برخى جریانات پس از گذشت سال از استقرار نظام جمهورى اسلامى و استقرار نوعى حجاب قابل قبول، همچنان حیات و ممات خود را در دامن زدن به چنین مقولاتى مى بینند و هر ساله از طریق ایجاد جو برخورد با جوانان بیش از پیش بافت فرهنگى جامعه را به سوى ناهنجارى هاى غیرمتعارف هدایت مى کنند
شبستان‏
کد خبر: ۸۵۰۲۲۵۱۰۵۵۲۵۰۴ سرویس: شهرستانها زمان: ۵۵: ۱۰ دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵
همایش در در حجاب در در در ایلام برگزار شد
گروه شهرستان ها: همایش در در حجاب در در و نقش آن در تعالى جامعه عصر روز دیروز یکشنبه در دانشکده فنى شهر ایلام برگزار شد.
به گزارش خبرگزارى شبستان از ایلام، رییس سازمان تبلیغات اسلامى ایلام در این همایش از حجاب بعنوان فرهنگى ماندگار، تاثیرگزار و پیشتاز در اهداف انقلابى، دینى و اجتماعى جامعه ایران عنوان کرد
حجت الاسلام در در حجت الله شریفى راد در در افزود: جامعه اى که حجاب در آن نهادینه شود ازبسیارى از لغزشها پاک خواهد شد.
وى با اشاره به تهاجمات اخیردشمنان در خصوص کمرنگ کردن حجاب در جامعه اسلامى گفت: دنیاى غرب قصد دارد از زنان به عنوان ابزارى آرایشى و کالایى معرفى در راستاى اهداف شوم خود استفاده کند.
وى با ذکر اینکه این افراد دم از حقوق بشر مى زنند، افزود: این در حالى است که ابتدایى ترین حقوق زنان در غرب رعایت نشده و زن در این کشورها هیچ ارزشى ندارد.
شریفى راد با ذکر اینکه تهاجم فرهنگى براى انحراف جوانان این کشور از راه هاى مختلف وارد مى شود افزود: اکنون دشمن نسخه بدحجابى و متبدل براى ملت ایران پیچیده است. وى با توجه به شرایط مذکور از دستگاه هاى فرهنگى خواست با ترویج فرهنگ هاى دینى در راه دفاع از اسلام اهتمام جدى بورزند.
وى اظهار داشت با شرایط کنونى مى توان خواسته رهبر معظم انقلاب که چند سال خطر تهاجم را گوشزد مى کرد فراهم کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامى ایلام خاطر نشان کرد: امروز مهمترین ابزار دفاعى زن حفظ حجاب بوده که عمل به فرامین دینى، تبعیت از مقام معظم رهبرى و پاسدارى از حریم شهدا محسوب مى شود.
وى بزرگترین تکلیف امروزى زنان را حفظ حجاب دانست.
در این همایش جمعى از دانشجویان این دانشکده و اساتید شرکت داشتند.
پایان پیام/
ایونا خبر گزارى زنان ایران ۰۳/۰۲/۱۳۸۴

توکلى: علت گسترش بدحجابى رفتار برخى علما و امراست.
رئیس مرکز پژوهش‏هاى مجلس شوراى اسلامى خاطر نشان کرد: افق روشن‏ترى در آینده کشور وجود دارد به شرطى که نسخه‏اى ایرانى از تجربه بشرى به اجرا بگذاریم. به گزارش خبرنگار ایونا به نقل ازفارس، احمد توکلى در سفر یک روزه خود به کرمانشاه با حضور در مسجد آیت‏الله بروجردى این شهر، ضمن دیدار با مردم کرمانشاه به سؤالات آنان پیرامون برنامه‏ها و طرح‏هاى خود براى حل مشکلات اقتصادى، سیاسى و فرهنگى پاسخ گفت. وى در این مراسم با تبیین دولت مورد نظر خود گفت: دولتى که خدمتگزار است باید بدنبال دغدغه هاى عام مردم باشد نه گروهى خاص. رئیس مرکز پژوهش‏هاى مجلس هفتم گفت: ما به کارى پرداختیم که دولت آن راقبول داشته باشد و اجرا کند و یا به سمت عمل کردن به آن انگیزه داشته باشد. توکلى با اشاره به طرح تثبیت قیمت کالا گفت: برخى به گونه‏اى این قضیه را تعریف کردند که نباید هیچ کالایى گران شود در صورتى که گرانى یک شبه صورت نگرفته نشده که بتوان آن را یک شبه درست کرد. وى ادامه داد: در مرکز پژوهش‏هاى مجلس از دستگاه‏هایى که مرتبط با این طرح بودند دعوت کردیم و خواستار پاسخگویى آنان شدیم که متاسفانه هیچ جواب روشنى نشنیدیم. نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى با بیان این که وزرا و مسئولان نباید زندگى اشرافى و سفرهاى پرهزینه داشته باشد، تصریح کرد: برخى مسئولان در سفرهاى خود ۳۰۰ نفر همراه دارند و هزینه آنان را از بیت‏المال پرداخت مى‏کنند. توکلى در ادامه سخنان خود عنوان کرد: باید با فساد اقتصاد مبارزه کرد چرا که بدون مبارزه با فساد، حکومت موفق نخواهد بود. این استاد دانشگاه با اشاره به تبعیض‏هاى موجود در میان رفتارهاى بخشهاى مختلف کشور تاکید کرد: مى شود با تبعیض و فساد مبارزه کرد اما این امر نیاز به اراده‏اى سیاسى و فراگیردارد. البته به عناصرى هم نیاز است که از فساد و رانت دورى گزیده باشند. استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتى اضافه کرد: نگاه برخى مسئولان اقتصادى کشور عقب مانده است و منطبق با اسلام، منطق، علم و تجربه هم نیست و در نتیجه بهترین صرفه‏جویى را در وزارتخانه‏اى مثل آموزش و پرورش و بهداشت مى‏کنند و این نگاه موجب مى‏شود از تربیت نیروى متخصص و متعهد محروم شویم. وى تاکید کرد: کارهاى بزرگ از عهده دولتهاى بزرگ و مقتدر بر مى‏آید. احمد توکلى در خصوص وضعیت بدحجابى و برخى ناهنجارى‏هاى اجتماعى در جامعه گفت: از زمانى که تبعیض‏هاى جامعه رو به فزونى رفت این مشکلات به منصه ظهور رسید در نتیجه وقتى که عده‏اى دیدند برخى علما و امرا به این صورت رفتار مى‏کنند این رفتارها بیشتر شد. وى افزود: البته مهمتر از بحث توجه به اقدامات فرهنگى و بازدارنده، برقرارى عدالت عنوان مهمترین عامل است. این کاندیداى اصولگرا در زمینه اجماع در جبهه اصولگرایان گفت: من با تمام قوا به فعالیت ادامه مى‏دهم ولى در آخر باید فقط به یک نفر رسید.

وى گفت: فقط به نفع کسى کنار مى‏روم که مردم او را بهترین بدانند حتى اگر خود را بهتر از آن فرد بدانم. این استاد دانشگاه بینش و اخلاق در دانشجویان را بسیار مهم دانست و گفت: من به عنوان یک اقتصاددان فرهنگى، رفع احتیاجات دانشجویان را یکى از اولویت کارى خود مى‏دانم. وى دو عامل را موجب درک صداقت کاندیدا ها از سوى مردم دانست و اظهار داشت: اول کارنامه قبلى افراد و دوم طرح‏هایى که داشته و نظریاتى که مورد قبول همه است و به آن عمل مى‏کند. رئیس مرکز پژوهش‏هاى مجلس، قدرت بى‏اندازه مافیاى ثروت و قدرت را در کشور توهم دانست و گفت: این مافیا قابل برخورد است به شرط آنکه از این القائات نترسیم و به کار صحیح خود اعتقاد داشته باشیم. این نماینده مجلس در پایان با اشاره به مسئله انرژى هسته‏اى گفت: جوانان و دانشمندان ما به فناورى بومى هسته‏اى دست یافته اند و این مشکل غرب با ماست، ما حتما غنى سازى را ادامه مى‏دهیم چون بسیار پرسود و اقتصادى است و یک صادرات پرمنفعت است همچنین هیچگاه به سمت سلاح هسته‏اى نمى رویم همانطور که در جنگ سلاح شیمیایى علیه ما مصرف شد ولى ما هیچ گاه از این شیوه ها برضد عراق استفاده نکردیم.
۱۹/۰۲/۱۳۸۴ رئیس قوه قضاییه: بدحجابى با بگیر و ببند درست نمى‏شود” بسیج” مبارزه با بدحجابى را رها کرده است‏
رئیس قوه قضاییه گفت: برداشت من از قانون اساسى این است که کشور ما بهترین و پیشرفته‏ترین قانون اساسى دنیا را دارد. به گزارش خبرنگار ایونا به نقل از” ایلنا”، آیت‏الله هاشمى شاهرودى در ادامه سخنان خود در اولین گردهمایى سراسرى دادستان‏هاى عمومى و انقلاب، نظامى و روساى ستادهاى حفاظت اجتماعى، احیاى دادسراها را یک کار بزرگ و عظیم خواند و به تدوین آیین دادرسى کیفرى اشاره کرد و گفت: آیین دادرسى کیفرى ابتدا در معاونت حقوقى و توسعه قضایى طرح ریزى شد و اکنون در هیات منتخب رئیس قوه‏ قضاییه در حال بررسى است که امیدواریم هر چه سریع‏تر در دولت و مجلس به تصویب برسد.وى بر استفاده و بهره‏گیرى از علوم روز دنیا در مسائل مربوط به دادسراها تاکید کرد و اظهار داشت: قانون اساسى دو وظیفه ایجاد امنیت و اجراى عدالت را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است.
هاشمى شاهرودى با بیان اینکه سلب هرگونه حق و آزادى‏هاى مشروع ظلم است، گفت: گسترش عدل باید محور کار دستگاه قضایى قرار گیرد، ایجاد امنیت و اجراى عدالت نیازمند یک دستگاه قضایى کارآمد است و مردم باید احساس کنند که عدالت اجرا مى‏شود و هیچ‏گونه ظلم و تبعیض و اطاله دادرسى وجود ندارد البته این همه هدف و مقصد نیست بلکه دستگاه قضایى باید احساس اجراى عدالت و احقاق حقوق مردم را نهادینه کند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به تلقى برخى کشورها از دادسراها و دادستانى‏ها اشاره کرد و گفت: دریک دیدگاه دادستان، زیرمجموعه قوه مجریه در نظر گرفته شده است البته این ساختار، با ساختار قضایى کشور ما در تعارض است چون قوه قضاییه در ایران مستقل از سایر نهادهاست، در دیدگاهى که برخى کشورهاى دنیا دنبال مى‏کنند، دادستان به دنبال احیاى حقوق دولت و حاکمین است، در این ساختار طرف دادستان دولت است و باید حقوق دولت را احیا و تضمین کند. وى افزود: در دیدگاه دوم که دیدگاه جمهورى اسلامى ایران نیز هست و نشأت‏گرفته از قانون اساسى و فقه نورانى اسلام است، دادستانى و دستگاه قضایى مدافع حقوق دولت نیست بلکه مدافع حقوق مردم است، این دیدگاه باید به صورت شفاف بیان شود و بر روى آن تکیه کرد تا به صورت فرهنگ درآید و مشکلات کاهش یابد. هاشمى شاهرودى تاکید کرد: دادستان ساخته شده است که حقوق مردم را تامین کند نه حقوق دولت را، حتى باید در برخى مواردى که حق با دولت است، باید مسائل را علیه دولت پیگیرى کند. رئیس قوه قضاییه با تصریح به اینکه دستگاه قضایى وامدار مردم و حقوق جامعه است، گفت: دیدگاه سومى که نشات گرفته از دو دیدگاه قبل است، بحث مشارکت عمومى است که مقام معظم رهبرى نیز بر روى آن تاکید کرده‏اند، بحث مشارکت عمومى و همبستگى ملى یک شعار نیست بلکه یک استراتژى و راهبرد است‏ که باید دنبال شود. هاشمى شاهرودى با بیان اینکه نظام ما یک نظام مردم‏سالار است، افزود: رضایت‏مندى و مشارکت مردم در مسائل از جمله اصول این نظام است، مردم نباید از کارهاى اجتماعى و کلان حکومتى عقب نشینند، مردم نباید قهر کنند بلکه باید مشارکت و نظارت داشته باشند، مردم باید احساس کنند که در نظام نقش دارند. رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: هیچ نظامى در دنیا این‏گونه مردم سالار نیست، ما به طور میانگین در هر سال یک انتخابات برگزار مى‏کنیم، کیفیت و ویژگى‏هاى انتخابات ما منحصر به فرد است چون تکیه آن بر مردم است. وى، در ادامه به موضوع ستاد حفاظت اجتماعى اشاره کرد و گفت: تشکیل این ستاد نیز بر گرفته از اصل مشارکت عمومى است، تشکیل این ستاد جهت کسب اطلاع از مردم ازمحله‏ها و محیطهاى آموزشى با هزینه کمتر دور از اعمال غرض و ایجاد رضایت‏مندى است. هاشمى شاهرودى به موضوع بدحجابى اشاره کرد و گفت: نباید این‏گونه خیال کرد که با بگیر و ببند همه این مسائل حل مى‏شود، ده‏ها راه مدنى براى مبارزه با این گونه فسادها وجود دارد، برخورد امنیتى کارها را بدتر مى‏کند و باعث سوء استفاده دشمنان خارجى و اپوزیسیون ضد انقلاب مى‏شود و این گونه برخوردها حتى باعث شده که بسیج که وظیفه امر به معروف و نهى از منکر را دارد، عقب کشیده است و بحث مبارزه با مفاسد بدحجابى را رها کرده است، در زمینه مبارزه با این مفاسد مى‏توان نهادهاى مدنى زیادى را براى مبارزه با آن تشکیل داد که یکى از آن نهادها ستاد حفاظت اجتماعى است. هاشمى شاهرودى با تاکید بر این که حوزه اختیارات ستاد حفاظت اجتماعى هیچ منافاتى با اختیارات سایر نهادها ندارد، گفت: حوزه اختیارات این ستاد فقط کسب اطلاع و گزارش از تخلفات است و وظیفه بگیر و ببند را ندارد.
برخى بى‏حجابى‏ها تنها بى‏بند و بارى نیست ۲۲/۱۲/۱۳۸۳

حجت‏الاسلام «محمدتقى رهبر» معتقد است: امر حجاب علاوه بر آن یک امر شرعى است یک امر سیاسى نیز محسوب مى‏شود، چرا که معتقدیم حرکت‏هایى که بعضا در جامعه از سوى برخى دیده مى‏شود، هدایت شده است و اینهاتنها بى‏بند و بارى نیست. این عضو کمیسیون فرهنگى مجلس در گفت‏وگو با خبرنگار پارلمانى خبرگزارى دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسى مساله‏ى حجاب و لباس ملى را از موارد مهم در دستور کار کمیسیون فرهنگى مجلس دانست و افزود: معتقدیم هنوز اول کار و راه هستیم و بحث حجاب و لباس اسلامى و ملى و گسترش دادن آن رها نشده و هم‏چنان در دستور کار ما قرار دارد. وى اظهار کرد: در این راستا هنوز کارى نکرده‏ایم و بحث مدل خاص لباس را خواهیم داشت. در بحث مدل لباس شرعى و اسلامى این که کسى بخواهد چادر بپوشد و یا از روسرى و مانتو استفاده کند حرفى نیست. در واقع آزادى در نوع لباس وجود دارد ولى بحث رعایت شئونات اسلامى و حجاب اسلامى است. عضو فراکسیون اکثریت مجلس ادامه داد: نباید منتظر باشیم مجلس، کمیسیون فرهنگى یا مرکز پژوهش‏ها چه طرحى ارائه مى‏دهد که آن مدل لباس است، چون نوع لباس شرعى و اسلامى معلوم است و ما باید فکر اجرایى کردن این موضوع باشیم و ببینیم این قانون در این راستا چگونه باید اجرا شود. وى با بیان این که «چیزى شبیه بى‏حجابى در جامعه در حال رواج است و متاسفانه در این مدت نیز کارى براى آن نشده»، تصریح کرد: به عنوان کمیسیون فرهنگى در این باره گفت‏وگوهایى داشته‏ایم و مرکز پژوهش‏ها نیز کارى علمى و طرح‏هایى روى این موضوع داشته‏اند اما هنوز چیزى دست ما نداده‏اند که بگویند این الگو و روش ماست. لذا باید در فکر اجرایى کردن این مسائل باشیم و مجریان این مساله باید مشخص شوند. رهبر ادامه داد: حرف ما این است که مدل لباس اسلامى و کیفیت آن و شئونات حجاب یعنى آنچه در قرآن بیان شده و اجرایى شدن آن به این است که اول از بخش‏هاى زیر مجموعه‏ى دولت و دستگاه حاکمه شروع شود، یعنى باید از بخش‏هاى فرهنگى، دانشگاه، موسسات، سازمان‏ها و وابسته‏هاى حاکمیت شروع کنیم و این دستور اسلامى را اجرایى کنیم و از این بخش‏ها به جامعه الگو دهیم. این نماینده‏ى مجلس شوراى اسلامى، با تاکید بر پیگیرى این مساله از سوى مجلس، گفت: باید طرح و ساز و کارى با همکارى دولت و مجلس ایجاد شود و باید در ابتدا ریشه‏هاى این مسائل را شناسایى کنیم و از عوامل شروع شود تا بعد در سطح جامعه خواهان اجرایى شدن آن باشیم. محمدتقى رهبر ادامه داد: معتقدم امر حجاب بحث سیاسى نیز است.

وقتى عوامل و یا هدایت بیگانه در کار باشد و فضاى جامعه را برهم مى‏زند اینها همه هدایت شده‏اند؛ مثلا روسرى‏هاى کوچک درست مى‏کنند که کنار آن مارک آمریکایى زده شده، جوراب درست مى‏کنند و مارک آمریکایى روى آن مى‏زنند، که نمونه‏هاى آن را براى ما آورده‏اند و دیده‏ایم. طراحى صهیونیست‏ها و آمریکا و هجوم فرهنگى همه دست به دست هم داده و این وضع را هدایت مى‏کند که نباید از این مساله غافل باشیم. وى در پایان گفت: حجاب براى ما عنوان یک پرچم و علامت دارد و کمیسیون فرهنگى نیز پیگیر مساله‏ى حجاب است و همه‏ى جوانب موضوع را باید دید و پیگیر آن باشیم.
بهترین راه مقابله با پدیده ى بدحجابى، جذب جوانان و مشارکت دادن آنها در امور مذهبى است.

۱۷/۱۲/۱۳۸۳
معاون فرهنگى واحد علوم و تحقیقات و فن آورى اطلاعات گفت: بهترین راه مقابله با پدیده ى بدحجابى، جذب جوانان و مشارکت دادن آنها در امور مذهبى است. به گزارش خبرنگار سرویس زنان ما دکتر خلیل على محمد زاده در همایش ملى بررسى نقش و جایگاه زن درجامعه ایرانى در اهواز با اعلام مطلب فوق گفت: تبیین عقلانى مقوله حجاب و ترسیم رابطه آن با آزادى و فعالیت هاى اجتماعى زنان و آگاهى دادن و اقناع فکرى آنان تا حدود زیادى وضعیت پوشش خانم ها درجامعه را بهبود مى بخشد. وى با تاکید بر واکاوى، شناسایى و رفع مشکلات فرا روى دانشجویان درخصوص حجاب از منظر خود آنان تجویز نسخه هایى از بیرون دانشگاه و بدون ابتناء به نیازها، خواست ها، تمایلات و اعتقادات دانشجویان را کم اثرخواند و درعین حال افزود: حجاب و پوشش کامل یکى از نمودهاى جامعه اخلاقى و دینى است و باید با توسل به روش هاى صحیح و جاذب، در ترویج و تعمیق فرهنگ آن کوشید. وى با بیان این مطلب که پژوهش هاى اخیر نشان داده است که تطابق با مد روز و راحت بودن از جمله معیارهایى است که دانشجویان دختر هنگام خرید لباس در نظر مى گیرند خاطر نشان ساخت: ترویج الگوهاى پسندیده لباس وتنوع بخشیدن به گونه هاى پوشش اسلامى و بومى گرایش به مدرا در چارچوب فرهنگ ملى و دینى و درمسیر اعتدال هدایت مى کند. معاون فرهنگى واحد علوم وتحقیقات توجه به مسئله حجاب از سوى اساتید در دانشگاه ها را مهم توصیف کرد وگفت: غالب دانشجویان به ویژه رشته هاى پزشکى علوم پایه، فنى و صنایع به دیدگاه اساتید خود در مواردى از این قبیل اهمیت فراوانى قائلند. وى گفت: برابر تحقیقات به عمل آمده بیش از ۸۵ درصد دانشجویان بد حجاب به عنوان بخشى از هویت ایرانى خود اعتقاد دارند. دکتر خلیل على محمد زاده با برشمردن عوامل موثر برنوع حجاب دانشجویان و مستندات آمارى آن گفت: دانشجویان متاهل شاغل و در مقطع تحصیلى بالاتر وضعیت پوشش رضایت بخشى دارند. وى مهمترین عنصر تاثیرگذار بر نوع حجاب دانشجویان دختر را درخانواده معرفى کرد وگفت: صرف آیین نامه اى کردن حجاب و عدم پاسخگویى به سووالات و شبهات جوانان باعث مى شود زنان فارغ از تاثیرات مهم حجاب در ایمنى خود خانواده در اجتماع در محیط هاى مختلف برخوردهاى متفاوت و دوگانه اى با آن داشته باشند. وى ضمن تاکید بر پرهیز از برخوردهاى سلیقه اى مرسوم در مقوله حجاب و تعامل مسوولین دانشگاه ها با دانشجویان در این رابطه اظهار داشت: باید انتظارات مسوولین از دانشجویان کاملا مشخص و روشن باشد. وى همچنین با اشاره به این موضوع که برابر بررسى هاى صورت گرفته آگاهى دانشجویان از حدود شرعى حجاب با بهبود وضع پوشش درجامعه رابطه مستقیم دارد افزود: آگاهى مسوولیت آور است و دانشجویان باید در این زمینه ها به وظایف خود عمل کرده و الگوهاى خوبى براى سایر جوانان باشند. معاون فرهنگى واحد علوم وتحقیقات در پایان ضرورت آشنایى جوانان با حقوق زن در اسلام را یادآور شد وگفت: پیروزى انقلاب اسلامى و تحقق نظام جمهورى اسلامى در ایران به وضوح نشان داد که زن به عنوان رکن مکمل انسانیت از امکان مشارکت درعرصه هاى مختلف سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى بهره مند است‏
احمدى نژاد: حجاب اسلامى، انتخاب تاریخى زنان ایرانى است ۱۳۸۵/۰۲/۲۰: ۱۰ ۰۴

سرویس اجتماعى حجاب از دید رییس جمهور

رییس جمهورى، حجاب اسلامى را انتخاب تاریخى زنان ایرانى وداراى ریشه چند هزار ساله عنوان کرد وگفت: بانوان ایرانى بدلیل عظمت روحى، فهم، بزرگوارى وبزرگ منشى وایمان واعتقادات خود همواره بهترین‏ها از جمله پوشش وحجاب اسلامى راانتخاب کرده‏اند.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران «ایونا» به نقل از دفتر امور رسانه‏هاى ریاست جمهورى، دکتر محمود احمدى نژاد در جلسه هیات وزیران با بیان اینکه زنان وبانوان ایرانى همواره درصحنه‏هاى مختلف تاریخى وبخصوص انقلاب اسلامى پیشتاز بوده‏اند گفت: امروز نیز باراصلى ترویج فرهنگ اسلامى و عفاف برعهده مادران مومن وبرومند ایرانى است که هزاران هزار انسان عالم، مومن، فداکار وارزشمند را در دامان خود پرورانده وتربیت کرده‏اند.
دکتر احمدى نژاد باانتقاد از برخى سخنان سخیفى که اخیرا به بهانه با بدحجابى عنوان شده است گفت: حجاب وعفاف بسیار مهم واصلى خدشه ناپذیر و تضمین‏کننده سلامت حضور زنان درعرصه‏هاى اجتماعى است ولى اینکه هرگاه صحبت از فساد وناهنجارى مى‏شود برخى منشاء وعامل آن را زنان عنوان مى‏کنند، نگرشى بسیار غلط وظلم وجفایى بزرگ است.
به گزارش ایونا، رییس جمهورى حضور زنان درعرصه‏هاى اجتماعى براساس معیارهاى اسلامى را موجب ارتقاى سلامت اجتماعى دانست وگفت: نباید رفتار عده‏اى قلیل‏از آقایان و بانوان که معیارها رانادیده مى‏گیرند مبناى داورى قرار گیرد و این گروه اندک باید دقت داشته باشند که محیط اجتماعى، تاثیرگذار برهمه آحاد جامعه است وهمه باید به معیارهاى قانونى واخلاقى اجتماع پایبند باشند.
دکتراحمدى نژاد تاکید کرد: دستگاه‏هاى فرهنگى بخصوص سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى نباید با این پدیده فرهنگى منفعل برخورد کنند وهمه باید از اندیشمندان وصاحب نظران امین وآگاه به اصول مترقى اسلام براى تبیین صحیح مساله حجاب استفاده کنند.
وى افزود: برخى افراد بدون توجه به آرمان‏هاى امام راحل (ره) ومقام معظم رهبرى بااستفاده از تریبون‏هاى عمومى سخنانى مطرح مى‏کنند که ارتباطى با اسلام ناب ندارد و وانمود مى‏کنند که جامعه اسلامى ومتدین ایران دست به گریبان مشکلى خانمان برانداز شده است.
به گزارش ایونا، رییس جمهورى با یادآورى ناکارآمدى شیوه‏هایى که درگذشته براى جلوگیرى از بدحجابى به کارگرفته شده به تبعات منفى برخوردهاى مستقیم درمسایل فرهنگى اشاره کرد و گفت: مسایل فرهنگى یک شبه حل نمى‏شود و نباید براساس جوسازیها وجنجالها، دستگاههاى فرهنگى وانتظامى دچارانفعال شوند ودر فضایى گرفتار شوندکه مشخص نیست مدیریت آن برعهده کیست وتنها برخى فرصت طلبها از آن بهره مى‏برند.
دکتر احمدى نژاد علاقه وافر واعتقاد زنان ومردان ایرانى به حجاب اسلامى راخاطر نشان کرد وافزود: دستگاه‏هاى حکومتى واجرایى باید زمینه‏ها وبستر لازم، از جمله امکان عرضه لباسهاى متناسب با فرهنگ، دین، اخلاق و عرف جامعه ودرعین حال تامین‏کننده ذائقه نوگرایى وتنوع خواهى جوانان را فراهم کنند بطورى که افراد به راحتى قدرت انتخاب لباسهاى مناسب شان زن ومرد مسلمان راداشته باشند.
رییس جمهورى باتاکید بر استفاده از نظرات علماى بزرگ وصاحبنظران حوزوى و دانشگاهى براى ترویج فرهنگ حجاب وعفاف گفت: متاسفانه برخى‏ها طورى صحبت مى‏کنند که گویى تنها راه حل مشکل، برخورد فیزیکى ودیوار کشیدن در خیابانهاست وبرخى دیگرنیز جوانان فرهیخته ومتعهد ایرانى راناسازگار توصیف مى‏کنند درحالى که در امور فرهنگى باید به شدت از برخوردهاى حساب نشده جلوگیرى کرده و اجازه نداد مباحث وپدیده‏هاى فرهنگى به بحث‏هاى سیاسى و دعواهاى گروهى تبدیل شود.
رییس جمهورى باتاکید بر اینکه راه حل پدیده‏هاى اجتماعى باید آمیخته با متانت وتدبیر باشد افزود: درعین حال باید بادقت، ظرافت وخیرخواهى و دوستى، کسانى راکه قصد نادیده گرفتن‏هنجارهاى جامعه را دارند برحذر داشت، زیرا ماباانسانهاى داراى شخصیت وکرامت مواجهیم که درعمق‏وجودخود دین مدار هستند.
کد خبر: ۸۵۰۲۱۳۱
فریبا علاصوند: حجاب مى تواند ابژه جنسى بودن زن را برطرف کند ۱۳۸۳/۱۲/۰۰: ۱۳ ۲۵
پست مدرن ها معتقدند از مسیر ساخت و فروش لوازم آرایش فقط مردها جیب خود را پر مى‏کنند، زنها نیز همیشه یک ابژه جنسى باقى مى‏مانند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه ایلنا عصر دیروز در نشست حجاب در بوته نقد که در دانشکده علوم و پایه دانشگاه تهران برگزار شد فریبا علاصوند ضمن بیان اینکه در تمام طول تاریخ رد پاى دفاع از حق خویشتن دیده مى‏شود و زنان هم جزو آنها بوده‏اند گفت: حال فمنسیم مى‏خواهد این فعالیت‏هاى زن‏گرایانه، حق خواهانه را به نفع خود مصادره کند.وى به جریان رادیکال فمنسیم که با دید چپى در نظر داشت مساله ستیز زن و مرد را که از خانواده مطرح شده بود، گسترش دهد اشاره و تصریح کرد: این ستیز به صلح نخواهد انجامید کما این که وجود ستم‏هایى که قطعا بعضى آنها که به حس مرد سالارى مربوط مى‏شود، مى‏تواند منشا نهادینه شدن ستم ها در مورد زن شود و سرانجام مى‏تواند به بحث حجاب هم گره بخورد.
علاصوند با اشاره به نظرات مطهرى در زمینه حجاب و فرار فمنیست‏ها از این نظر که زنها به عنوان ابژه جنسى نگاه شوند، تاکید کرد: به غیر از عده‏اى محدود از زنان ویژه، باقى زنان از این که در نگاه اول به آنان به چشم وابسته جنسى دیده شود متنفر هستند، اگر حجاب راهکارى براى خروج از این منظور باشد پس مى‏تواند مدلى مترقى براى حضور موفق زن در اجتماع باشد.
وى به نظر پست مدرن ها مبنى بر این که از مسیر ساخت و فروش لوازم آرایشى جیب مردان پر مى شود و زن‏ها نیز همیشه به یک ابژه جنسى تبدیل شده‏اند اشاره و تصریح کرد: اگر جریان حجاب در روند درست خود در موضع حداقل پوششى به پیش رود، بسیارى از مشکلات جوابى خواهند داشت. از منظر دین حجاب به غیر ازحداقل حجاب دو گونه دارد تقلیل یافتن از این حداقل حجاب (برهنگى) و شدت حجاب که هر دو مورد قبول اسلام نیست.
علاصوند با طرح این سوال که آیا بحث بى‏حجابى علت نهادینه شدن بحث‏هاى پور نوگرافى نیست؟ در پایان گفت: فارغ از این که مساله پورنو از جانب زن‏ها یا مردها ترویج مى‏شود و یا به کدام یک ضرر بیشتر مى‏رساند مى‏توان از تعصب زنانه و حجاب براى رفع این مشکل اقدام کرد.
گفتنى است این جلسه عصر دیروز در تالار دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران و به همت انجمن اسلامى دانشجویان دانشکده علوم و پایه دانشگاه تهران برگزار شد در ادامه این جلسه نیز جلسه پرسش و پاسخ بین حضار و سخنرانان صورت پذیرفت.
لاریجانى: حجاب زنان به معناى پرده نشینى نیست ۱۳۸۴/۰۳/۱۵: ۱۳ ۱۲

خبرگزارى زنان ایران مشهد
سرویس تا انتخابات کاندیداى نهمین دوره انتخابات‏
على لاریجانى کاندیداى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى گفت: حجاب به معناى پرده نشینى نیست بلکه به معنى حضور فعال اجتماعى با حفظ عفت و پاکدامنى است.وى بیان داشت: جمعیت چشمگیر دختران و زنان تحصیلکرده ایرانى، سرمایه اى بزرگ براى پیشرفت و تعالى کشور است خانواده مرکز اساس و رکن بى دلیل تربیت و هدایت انسان و جامعه است و اگر خانواده سالم بماند جامعه به سعادت و نیکبختى خواهد رسید.
وى با اشاره به جایگاه زنان در خانواده افزود: درالگوى اسلامى، خانواده محیط آرامش و آزادى زن است ایجاد محدودیت و سختگیرى همچنین بیگارى کشیدن از زنان و دختران در محیط خانواده با آموزه هاى دینى مغایر است.لاریجانى در تبلیغات انتخاباتى خود متذکر شده است زنان و مادران حقیقى هویت و شخصیت جامعه هستند رشته پیوندى که گذشته ما را به آینده وصل مى کند به وسیله زنان ساخته مى شود.
کدخبر: ۸۴۰۳۱۷۲
خبرنگار: على اکبرى‏
نباید به شکلى وانمود کنیم که تنها معضل فرهنگى جامعه،” بدحجابى زنان” است ۱۳۸۵/۰۲/۳۰: ۰۷ ۰۵
سرویس اجتماعى حجاب‏
رییس شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان گفت: از مسوولان دستگاههاى مرتبط با مسایل فرهنگى مجدانه درخواست مى‏کنم، از انجام کارهاى سلیقه‏اى، تکرارى و بى‏اثر در برخورد با پدیده بدحجابى پرهیز کنند.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران «ایونا» به نقل از روابط عمومى شوراى فرهنگى اجتماعى زنان منیره نوبخت” گفت: تجربه نشان داده‏است که برخوردهاى حذفى با معضلات فرهنگى در کشور، نتیجه مطلوبى به‏همراه ندارد.
نوبخت افزود: اقدامات مقطعى، غیرهماهنگ و سلیقه‏اى در جامعه تاکنون نه تنها دستاوردى به‏همراه نداشته است، بلکه ه بروز لطمات اساسى نیز منجر شده، بنابر این لازم است موضوع را جامع و فراگیر مورد بررسى قرار دهیم.
به گزارش ایونا، رییس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان خاطرنشان کرد: نباید به شکلى وانمود کنیم که تنها معضل فرهنگى جامعه،” بدحجابى زنان” است.
وى گفت: جریمه نقدى براى کنترل بدحجابى فقط توهین صرف به جامعه زنان است و براى گسترش مظاهر اخلاق و ایمان و رعایت حد و حدود شرعى، مساله باید کلان تر و اساسى تر مورد ارزیابى قرار گرفته و راه حلهاى کاربردى از سطح به عمق موضوع بپردازد.
وى ادامه داد: جرایم بسیارى در جامعه وجود دارد که مجازاتهایى براى آن لازم است و یک شکل این جرایم نیز بدحجابى آشکار است اما تعمیم این مساله به یک معضل فرهنگى در جامعه، نگرش جزیى به موضوعى است که نیازمند کلى نگرى است.
به گزارش ایونا، عضو شوراى انقلاب فرهنگى با اشاره به این که نتایج بسیارى از پژوهشها و نظرسنجى‏ها نشان مى‏دهد که بیش از درصد جامعه زنان ما به رعایت حجاب اسلامى اعتقاد عمیق قلبى دارند، افزود: علت عدم رعایت حجاب در مواردى سهل انگارى، عدم اطلاع، عدم توجه و گاهى اوقات، میل به تنوع طلبى است.وى افزود: اگر اطلاع رسانى درست انجام شود و تبعات بدحجابى براى زنان تشریح و آموزش داده شود، بسیارى از عدم توجه‏ها نسبت به مقوله حجاب، حل مى شوند. نوبخت در بخش دیگرى از سخنانش در خصوص” عدم وجود چارچوب مشخص و حد و حدود تعیین شده در تعریف حجاب” اظهار داشت: در قرآن به طور صریح به حجاب اشاره شده‏است و حد معین و مشخصى دارد و هیچ کدام از فقها در مورد این مقوله که زنان باید جاذبه‏ها و زیباییهاى ظاهرى خود را بپوشانند، اختلاف نظر ندارند.وى تصریح کرد: اگر چه مقوله لباس و پوشش، یک مقوله کاملا فرهنگى و اجتماعى است اما این به این معنا نیست که موجودیت، شخصیت، سلیقه و فردیت افراد را در این مورد انکار کنیم.
رییس شوراى فرهنگى- اجتماعى زنان با اشاره به نیازهاى بحق نوجوانان ادامه داد: جوانان و نوجوانان عاشق رنگهاى شاد و تنوع در پوشش هستند که از یک سو باید این حس طبیعى آنان اقناع شود و از سوى دیگر فرهنگ پوشش و فلسفه حجاب نیز براى آنان نهادینه شود. وى همچنین به عنوان عضو شوراى انقلاب فرهنگى با تاکید بر این که اکثریت جامعه ایران به رعایت ارزشها و فضائل اخلاقى معتقدند، به اجراى طرح” گسترش و توسعه فرهنگ عفاف در جامعه” که به تصویب شوراى انقلاب فرهنگى نیز رسیده‏است، اشاره کرد.
نوبخت در این زمینه گفت: این طرح بسیار دقیق و عمیق مورد مطالعه و کارشناسى قرار گرفته‏است و مبانى آن نیز به تصویب این شورا رسیده‏است.
وى افزود: با تصمیم این شورا، کمیته” گسترش فرهنگ عفاف در جامعه” به ریاست وزیر فرهنگ وارشاد اسلامى و عضویت نمایندگان تمامى دستگاههاى مسوول، همچون قوه قضائیه، نیروى انتظامى و دستگاههاى فرهنگى تشکیل شده و راهکارهاى لازم نیز براى حل مشکلات فرهنگى، از جمله بدحجابى، به‏تصویب نهایى رسیده است.
وى تصریح کرد: با توجه به این که کلیه دستگاههاى ذیربط در این کمیته عضو هستند و سیاستهاى کلى کمیته را قبول دارند، توقع مى‏رود خارج ازچارچوب هماهنگیهاى درون این کمیته هیچ اقدام ناهماهنگى توسط دستگاهها و به صورت مستقل انجام نشود.
وى در پایان تاکید کرد: کمیته” گسترش و توسعه فرهنگ عفاف در جامعه” قادر است با همه‏جانبه‏نگرى، ضمن حفظ حرمت افراد و توجه به فردیت آنان، راهکارهاى عملى را در جهت تامین حقوق اجتماعى و شرعى ارایه دهد.
۸۵۰۲۰۵۰۲- ا: کد خبر
حجاب باعث سهولت کار زنان شاغل مى شود ۱۳۸۵/۰۲/۴۵: ۰۹ ۰۳
خبرگزارى زنان ایران- قم‏
سرویس اجتماعى حجاب‏
لیلا صابرى، استاد جامعه الزهراى قم، با اشاره به نقش حجاب در اشتغال گفت: قطعا حجاب مصونیت کامل براى یک زن است و در مسئله اشتغال، حجاب باعث سهولت کار میشود و این مساله محدودیت حجاب را رد مى کند.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران «ایونا» استاد جامعه الزهراى قم اظهار داشت: حضرت خدیجه در جامعه حاضر بودند و به تجارت مى پرداختند و این کار ایشان در اوج پاکى و آراستگى دینى و اخلاقى بود. این مسئله نشانگر اهمیت اسلام به بحث اشتغال زنان است.صابرى افزود: حضور اجتماعى زنان در رشته هایى که به حضور زن نیاز است، الزامى مى باشد به شرط آنکه باعث پیشرفت جامعه به سوى اخلاق دین و تکنولوژى شود.
وى تاکید کرد: حضور ناشایست زنان در اشتغال به خانواده و جامعه ضررهاى جبران ناپذیرى وارد مى کند
کد خبر: ۸۵۰۲۱۱۴
ورود به این دانشگاه انتهاى ابتذال و نابودى است ۱۳۸۴/۰۲/۳۰: ۱۶ ۱۱

خبرگزارى زنان ایران. مشهد
سرویس زنان. روسپیگرى‏

با شکل و ظاهرى آرایش کرده در کنارخیابان منتظر بود، لحظه اى ازخیابان چشم بر نمى داشت، ۲۸ ساله به نظر مى رسید ولى طورى آرایش کرده بود که فکر مى کردى ۱۸ سال دارد ماشین ها در حال حرکت بودند و فقط بعضى از آنها براى او بوق مى زدند و بالاخره‏أ
یکى از کارشناسان مبارزه با مفاسد اجتماعى در رابطه با مسئله مهم روسپیگرى مى گوید: روسپیگرى یکى از ناهنجارى هاى اجتماعى است که با آن مواجه هستیم و در تعاریف اجتماعى به افرادى که از خانواده طرد و براى برآورده شدن خواسته ها و امیال نفسانى خود به جامعه و دیگران پناه مى برند اطلاق مى شود.رضوى طهماسبى در ادامه افزود: برخى از این افراد بین ۱۵ تا ۶۰ سال مى باشند که هر کدام با هدف خاصى بیرون مى آیند و اکثر آنها از خانواده هاى کم درآمد و متوسط جامعه مى باشند، ولیکن برخى نیز ازخانواده هاى طبقه مرفه هستند، چنین افرادى فقط به خاطر امیال نفسانى خودشان وارد اجتماع مى شوند. وى گفت: زنان روسپیگر در میان خود” دانشگاه اجتماعى” تشکیل مى دهند که تفاوت این دانشگاه با دانشگاه علمى در دروس و محتواى آن است؛ ورودى این دانشکده ابتذال و دایره قرمز و فارغ التحصیلى آن‏فقط سقوط و انتهاى نابودى و فساد اجتماعى است. یکى دیگر از کارشناسان آسیب هاى اجتماعى اظهار داشت: روسپیگرى نه تنها مسئله جامعه اسلامى بلکه کلیه کشورها مى باشد اما در ایران بنابر دلایل معنوى و گرایشات مذهبى و تعصبات خاص نمى توان آمار دقیقى را از لحاظ وضعیت این افراد به دست آورد.
رمضانعلى قادرى وجود این پدیده را به علت فقر، افزایش طلاق، تغییر جایگاه اجتماعى زنان و مردان، متزلزل بودن خانواده ها و نبود تربیت متناسب فرزندان درخانواده ها دانست.
وى افزود: در برخورد باچنین افرادى که به عنوان مجرم شناخته مى شوند معمولا دو روش را پیش مى گیرند.روش اخلاقى که در آن برخورد قضایى و یا جریمه نقدى و شلاق براى اصلاح این افراد صورت مى گیرد. روش علمى مشاوره خانواده کاریابى و مددکارى اجتماعى براى بازگرداندن آنان به سطح خانواده و اجتماع صورت پذیرفته که در این دو روش، روش اخلاقى و قضایى مناسب نیست.
مهدیزاده یکى از کارشناسان سازمان بهزیستى در این خصوص گفت: زنان آسیب دیده در اجتماع بسیار زیاد مى باشند ولى آمار دقیقى از آنها وجود ندارد و همچنین روسپیگرى یک پدیده آنومى مى باشد.
وى ادامه داد: مشهد بعد از تهران بیشترین آمار زنان آسیب دیده در اجتماع را دارد و این افراد متعلق به شهر مشهد نیستند.
وى از مرکز دختران فرارى و آسیب دیده خبر داد و افزود: دختران فرارى و آسیب دیده مشهد در مرکز باز پرورى توس به مدت ۶ سال نگهدارى مى شوند.
مهدیزاده گفت: در مراکز شبانه روزى بهزیستى حدود ۲ هزار نفر ۸ نگهدارى مى شوند که تعدادى از آنها در مدت زمان کمترى نگهدارى مى شوند همچنین آمار ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته و علت این کاهش را مى توان نشانه دورماندن این افراد از دید نیروهاى انتظامى دانست. به گفته کارشناسان پدیده روسپیگرى یک درد اجتماعى مى باشد که دلایل بسیارى دارد: تردید درباره‏ قدرت جنسى، لذت طلبیها، وسوسه هاى ناشى از دیدن و شنیدن و لمس کردن، بى ایمانى و ضعف ایمان از جمله این موارد است.
وى در ادامه اعتیاد، بیسوادى یا کم سوادى، فقر، کمبود محبت درخانواده، تبعیض در بین فرزندان، طلاق، وارد شدن به سیستم ابتذال فرهنگى، اینترنت، اعتیاد به موادمخدر، فیلم هاى ویدئویى، ماهواره و موسیقى هاى مبتذل را از عوامل مهم و تاثیر گذار دانست.
وى درباره زنان خیابانى و وضعیت آنها از لحاظ ظاهرى اظهار داشت: معمولا افرادى که زیباتر هستند محور قرار مى گیرند و دیگر افراد در زیر دست اوکار مى کنند، پوشش هایشان معمولا مانتویى و با نوع آرایش خاص است البته در میان آنها چادرى نیز وجود دارد، هدفشان ماجراجویى، تست قدرت جنسى خود، پول، تفریح، امید به ازدواج، صیادى و غیره است. نحوه عمل آنها به طریقه ایستادن درمکان هاى خاص است طرز نگاه کردن، علامت هاى چشم و ابرو، طریقه راه رفتن، رنگ لباس ها و کفش هایشان، نوع آرایش همه و همه نوعى از ابزار کارشان مى باشد.
شخصیت این افراد را دروغگویى، بى هویتى، سنگدلى، نبود شخصیت ثابت و چند شخصیتى، تنفر ازخانواده هاى سالم و خوشبخت واحساس رو به تمام شدن تشکیل مى دهد. وى در پاسخ به این مسئله که چه نوع بیمارى هایى براى آنها به وجود مى آید گفت: آنها به بیمارى هایى از قبیل خستگى و کوفتگى عضلات و اعصاب خردى و بیمارى هاى جسمى و روانى مختلفى مثل ایدز، ۸ سفلیس، سوزاک و هپاتیت دچار مى شوند.
مهدیزاده بیان داشت: اگر بر فرض به کلى هرگونه محدودیتى برداشته و روابط آزاد شود این مسئله از بین نمى رود و غریضه جنسى عادى نمى شود زیرا این تجربه را سالها پیش کشورهاى غربى آغاز کردند و بعضى از کشورها در رفع محدودیت و برداشتن شرم از مسائل جنسى تاحدودى ۸ نیز پیش رفته اند ولى آمار نشان مى دهد که واقعا این مسئله حل نشده است.
به گفته یکى از کارشناسان بیشتر این افراد مکانیزه مى باشند که کارشان را به صورت شبکه اى انجام مى دهند در سطح جامعه نیز شکل خاصى ایجاد مى کنند که به صورت تلفنى قرارهاى خویش را مى گذارند و بیشتر درحواشى شهر به این طریق عمل مى کنند.
براساس تحقیقى که درخصوص بحث زنان خیابانى صورت گرفته که این زنان اکثرا کم سواد و بیسواد هستند و نیز سطوح لیسانس و بالاتر نیز دربین آنها دیده مى شود.
وى تصریح کرد: تنها ۸ درصد زنان خیابانى به دلیل شهوترانى و توسعه فساد و ۹۲ درصد زنان خیابانى براى انگیزه هاى دیگر به این راه وارد مى شوند.
به این ترتیب ۸۰ درصد زنان خیابانى به جهت نیازهاى مالى اقدام به خود فروشى مى کنند و ۱۲ درصد دیگر با همین انگیزه و با نیت زیاده طلبى به روسپیگرى مى پردازند البته اگر درآمد سرانه و قدرت خرید مردم افزایش یابد و ثروت به صورت عادلانه توزیع شود یقینا مفاسد اجتماعى کاهش مى یابد.
راهکارهایى که بتوان براى از بین بردن این مسئله انجام داد عبارتند از:
سنت حسنه ازدواج که طبیعى است ازآغاز پیدایش بشر تاکنون در جامعه بشرى دائر بوده است و شارع مقدس اسلام سنت ازدواج دائم را با ازدواج موقت توام و جفت نموده تا امر ازدواج آسان گردد و براى آن شروطى قرار داده تا محذورهاى زنا را نداشته باشد و همانطور که قرآن مجید مى فرماید: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل لینکم موده ورحمه! و از نشانه هاى اولین است که از نوع خودتان همسرانى براى شما آفریده تا بدانها آرام گیرید، ازدواج موقت که اگر فردى نمى تواند ازدواج دائم داشته باشد این کار را انجام دهد، فرهنگ آسان ازدواج کردن و تسهیلات ویژه که باید دولت و دستگاه هاى اجرایى بدان بپردازند، حجاب باید جایگزین بى حجابى و بدحجابى شود، خانواده حرمت یابد احترام پدر و مادر افتخار گردد، ایجاد مراکز مشاوره و ارتباطات رایگان براى بازسازى خانواده ها، استفاده از روش علمى و از بین بردن خشونت دراجتماع و فرهنگ سازى اخلاق اسلامى دررسانه ها، فرهنگ سازى اوقات فراغت متناسب در دانشگاه و مدارس، ازبین بردن بیکارى و ایجاد تسهیلات براى جوانان،
آمار گیرى و برطرف کردن نیازهاى دختران از ۱۰ تا ۲۵ سال همچنین وضعیت مدارس راهنمایى و متوسطه عمیقا تغییر یابد.
حمایت از کسانى که آسیب دیده اند و ایجاد اشتغال براى این افراد و بازگرداندن به محیط خانواده.
به هر حال جامعه درحال گذر از سنت به مدرنیته است و روسپیگرى و فاحشگى زنان و دختران خیابانى درجامعه ضمن آنکه مشابهاتى بادیگر جوامع دارد و با توجه به خصوصیات ویژه ایرانى، اسلامى و انقلابى جامعه باید مورد بررسى قرارگیرد.
کدخبر: ۸۴۰۱۲۳۸
خبرنگار: یساقى و ترحمى‏
نباید به خاطر چند تار مو یا نوع پوشش با جوانان برخورد کرد ۱۳۸۴/۰۳/۴۵: ۱۳ ۰۷
سرویس زن و رسانه ها
مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس تشکیل ساختار استانى و فدراسیونهاى مجمع ملى جوانان در استان سیستان و بلوچستان با حضور نماینده ولى فقیه در استان، معاون سیاسى امنیتى استاندار، سرپرست حوزه امور فرهنگى و رفاهى دانشجویان علوم پزشکى و نمایندگان نهادها و دستگاه هاى دولتى و تشکلهاى غیر دولتى جوانان‏ برگزار شد.
به گزارش ایونا به نقل از سینا،” على کریمى” نماینده سازمان ملى جوانان در استان گفت: مجمع ملى جوانان به عنوان یک نهاد ملى و فراگیر مى تواند تعامل بین تشکل ها را افزایش و میزان مشارکت در بین جوانان را بالا برد.
وى افزود: براساس مصوبه شوراى عالى جوانان و هیات وزیران در اسفند سال ۸۲ مجمع ملى جوانان با حضور رئیس جمهور کار خود را آغاز کرد و پس از تشکیل شوراى مرکزى منتخب مجمع موسسین به تدوین اساسنامه و آئین نامه هاى اجراى مجمع مشغول شد.
کریمى تاکید کرد: ۳۲۰ تشکل غیر دولتى جوانان براى فعالیت فدراسیونها و مجمع استانى در این استان نام نویسى کرده اند که فدراسیون هاى بشر دوستانه، علمى، آموزشى، دینى، عقیدتى، ادبى و هنرى بیشترین تقاضا را داشته اند.
نماینده سازمان ملى جوانان در این استان اظهار داشت: با بالا رفتن سطح مشارکت در بین جوانان تعامل و ارتباط با نهادها و دستگاه هاى دولتى نیز افزایش مى یابد و مدیران دولتى باید بیشتر از گذشته به جوانان یارى رسانده و از خلاقیت آنان استفاده کنند.
بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین” عباس على سلیمانى” نماینده ولى فقیه و امام جمعه زاهدان خاطر نشان کرد: هر کشورى که مى خواهد به توسعه و پیشرفت دست یابد باید در ابتدا به توسعه انسانى و سپس رشد علمى توجه و تکیه کند.
وى افزود: سرمایه هر جامعه بر نیروى انسانى که بر محور جوانان شکل گرفته استوار است و در بینش دینى ما نیز به جوانان به عنوان گرانبهاترین و عظیم ترین سرمایه نگاه مى شود.
امام جمعه زاهدان اظهار داشت: در متون دینى محبوبترین مخلوق در پیشگاه خداوند جوانان هستند و نباید به خاطر چند تار مو و یا نوع پوشش با آنان برخورد کرد. حجت الاسلام سلیمانى تاکید کرد: در دوران جنگ نیز جوانان بودند که با توکل و ایمان به خدا پالایشگاه هاى نفت را که در آتش مى سوخت دوباره احیاء کردند و تا کنون انقلاب را به پیش بردند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس: براى ساماندهى بى حجابى خلاء قانونى نداریم اشکال در عدم اجراى قوانین است ۱۳۸۵/۰۲/۳۰: ۱۱ ۰۳
سرویس اجتماعى- حجاب‏
موضوع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جلسه کمیسیون فرهنگى مجلس مورد بحث و بررسى قرار گرفت و با بررسى موردى برقوانین گذشته مشخص شد ما با خلاء قانونى در این زمینه مواجه نیستیم. نایب رییس کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى در گفتگوى اختصاصى به خبرنگار خبرگزارى ایونا گفت: در مورد کارکنان دستگاه هاى اجرایى در قانون تخلفات، بد حجابى و کوتاهى در این زمینه تخلف محسوب میشود و حداقل در مورد کارکنان باید به عنوان هنجار اجتماعى و وظیفه دولتى به این مسئله توجه شود.
آرین منش افزود: نکته اى که مطرح است، این است که در ۱- ۲ سال گذشته شوراى فرهنگ عمومى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به تصویب رسیده که جامعیت دارد. وى گفت: این طرح هم از جهات ایجابى و هم سلبى آن مورد بررسى قرار گرفته یعنى مشخص شده براى تبیین اهمیت حجاب چه باید کرد و هر ارگان فرهنگى و مرتبطى در این زمینه چه وظیفه اى دارد وچون مصوبات شورایعالى انقلاب فرهنگى به منزله قانون تلقى میشود، پس با خلاء قانونى مواجه نیستیم بلکه اشکال در عدم اجراى قوانین است.
وى در جواب خبرنگار ایونا در عدم اجرا شدن این قانون گفت:
براى اینکه ما به کار فرنگى اهمیت چندانى نمى دهیم و حرکات مقطعى داریم. به طور مثال در تابستان که مسئله بد حجابى شدید تر میشود بحث برخورد با بد حجابى مطرح میشود اما نه بحث کار مستمر بلکه کار مقطعى.

آرین منش افزود: در ۷- ۸ سال گذشته هم با طرح شعار آزادى و دموکراسى حریم اجتماعى به مثابه حریم خصوصى انگاشته شده و نظارت کم شده است.
همچنین انجام نشدن فریضه امر به معروف و نهى از منکر و اصل ۸ قانون اساسى نیز باعث اجرایى نشدن این قوانین است.
آرین منش با اشاره به کوتاهى هاى صورت پذیرفته در این خصوص گفت:
حال باید از مسئولین مربوطه در این زمینه سئوال شود که چرا در آموزش و پرورش کوتاهى شده است؟ از متولیان امور فرهنگى براى این کوتاهى سوال شود؟ عقیده دارم باید از افراد هم سوال شود. به طور مثال وقتى از خانمى سوال میشود موانعى را مطرح میکند به طور مثال قیمت گران چادر ها و د رکنار آن ارزانى مانتو هاى نامناسب.
براى پاسخگویى به این مسئله، باید جهات اقتصادى، انتظامى و فرهنگى یک جامعه مورد بررسى قرار گیرد.
نائب رییس کمیسیون فرهنگى مجلس در خصوص برخورد نظامى یا فرهنگى در این خصوص به خبرنگار ایونا گفت: قاعدتا ما که عضو کمیسیون فرهنگى هستیم اصالت را بر کار انتظامى و برخورد نظاى نمیدهیم، البته با کسانى که عناد دارند و به ضوابط و قوانین عمل نمى کنند باید برخورد شود اما توده مردم چنین نیتى ندارند. در برخورد با بد حجابى تنهال محکوم کردن افراد از سوى نیروى انتظامى مشکل را حل نمیکند. یک عزم ملى میخواهد. باید خانواده ها و رسانه ها توجیه شوند و بعد وارد میدان شوند.
وى در خصوص طرح پوشش ملى گفت: طرح مد و لباس که در دستور کار مجلس است معنایش این نیست که با تصویب آن یک شبه مسئله حل میشود.
این طرح بیشتر حول امر فرهنگى است یعنى حمایت از تولید کنندگان، حمایت از مد سازان در زمینه متناسب با اسلام و فرهنگ ایرانى، حمایت از برگزار کنندگان نمایشگاه هاى پوشاک در این زمینه و ….. که البته یک کار کوتاه مدت نیست.
خبرنگار: حسینى‏
کد خبر: ۸۵۰۲۱۲۴
عفت شریعتى: رسانه ها و نهادهاى فرهنگى اهمیت حجاب را تبیین کنند ۱۳۸۵/۰۲/۳۰: ۰۹ ۰۹

سرویس اجتماعى حجاب‏
عفت شریعتى نماینده مردم مشهد خواستار تبیین مساله حجاب از سوى رسانه ها و نهادهاى فرهنگى و تبلیغى شد.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران «ایونا» وى در خصوص نحوه برخورد با بدحجابى به خبرنگار ایونا گفت: در حال حاضر باید رسانه هاى صدا و سیما و مطبوعات وارد کار شوند.وى افزود: صدا و سیما بدون فوت وقت میزگردهاى علمى و کارشناسى با حضور افرادى از حوزه علمیه، دانشگاه، سیاسیون، صاحبنظران و تئوریسین ها تشکیل دهد و مسئله را براى مردم توضیح دهند و آنها را توجیه نمایند که حل این معضل براى حفظ بهداشت فرهنگى، اجتماعى و عمومى کشور الزامى و ضرورى است. شریعتى ادامه داد: این وضعیت در طى سالهاى گذشته با ندانم کاریها، تسامح و تساهل بوجود آمده است و در حال حاضر نیز باید از جنبه فرهنگى و اجتماعى مورد بررسى قرار گیرد.
وى در مورد علت به وحدت نرسیدن نهادهاى فرهنگى در این زمینه اظهار داشت: بنده نمى دانم آنها به وحدت رسیدند یا نه اما مشکل از کم کارى آنهاست.
در صدا و سیما کدام فیلم نمودارى از عفت مردم ایران و طرحهاى جامعه است.
به گزارش ایونا، نماینده مشهد با اشاره به رواج اباحه گرى ها در سطح شهرها افزود: دیگر قبح مسئله محرم و نامحرم برداشته شده و متاسفانه مطبوعات نیز در طى سالهاى گذشته فقط توانستند مسئله سیاسى را علم کنند و هیچکدام به مسئله حجاب نپرداخته و آن را باز نکردند و به مردم آگاهى ندادند.
اکنون نیز بنده دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه هاى علمیه، سازمان تبلیغات، سازمان ملى جوانان و وزارت ارشاد را در این امر دخیل مى دانم. آنها باید برنامه ها و حاصل کار خود را مورد بازنگرى قرار دهند. شریعتى در مورد نحوه برخورد با این افراد گفت: نیروى انتظامى باید دست هاى پشت پرده اى که بوجود آورنده این عوامل هستند و یا کسانى را که با عناد مى خواهند فحشا را گسترش دهند، شناسایى و برخورد کنند اما برخورد فیزیکى با عامه جوانان که ناآگاهانه و نادانسته گام در یک سمت و سوى چشم و هم چشمى گذاشته اند نه تنها زیبا نیست بلکه نتیجه بخش هم نمى باشد.
کد خبر: ۸۵۰۲۰۹۰۷
عفت شریعتى: مجلس موافق استفاده از خشونت در خصوص پوشش دختران نیست ۱۳۸۴/۰۲/۰۰: ۱۶ ۲۷

سرویس زن و رسانه ها- پوشش دختران‏
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى گفت: هنوز تعریف خاصى از لباس ملى وجود ندارد و کمسیون فرهنگى در جلسات خود بحث ساماندهى مد و لباس را دنبال مى کند.
به گزارش ایونا به نقل از سینا شریعتى گفت: کشورى چون ایران با غناى فرهنگى و استعداد هنرى که دارد نیاز به طراحى مد و لباس منطبق با فرهنگ ایرانى واسلامى خود دارد. وى افزود: نباید که اجازه دهیم تا از خارج به ما دیکته کنند که چه بپوشیم، ادبیات، هنر، نگرش هاى فرهنگى و اعتقادى ما نیز اجازه‏ چنین کارى را نمى دهند و نباید نسبت به نوع پوشش جوانان بى تفاوت بود.
شریعتى درباره تعریف لباس ملى تصریح کرد: لباس ملى به لباسى گفته مى شود که اقشار مختلف مردم در محیط کار وفعالیت هاى اجتماعى از آن استفاده کنند و دستور طراحى آن نیز در کمسیون فرهنگى مجلس در حال بررسى است.
این نماینده مجلس تأکید کرد: تمامى طرح ها و مدل هایى که از سوى برخى از نشریات مطرح شده فقط حدس و گمان خودشان وجود داشته و تا کنون ما هیچ طرحى را در این خصوص منتشر نکرده ایم.
عضو کمسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى درباره فرارسیدن ایام تابستان و نوع پوشش دختران جوان اظهار داشت: مجلس موافق استفاده از زور و خشونت براى حل این مسأله نیست بلکه جامعه خود باید براى حفظ بنیادهاى اخلاقى تلاش کند.
شریعتى خاطر نشان کرد: رسانه هاى گروهى و روزنامه ها نقش فزاینده اى در تنویر افکار عمومى و بالا بردن کرامت انسانى و حفظ جامعه از آسب هاى اجتماعى دارند و بسیار موثر تر از ارگان هاى دیگر مى توانند به ایفاى نقش در این خصوص بپردازند.
عضو فراکسیون زنان مجلس شوراى اسلامى: خواسته معترضین به بدحجابى در قالب طرح مد برآورده مى‏شود ۱۳۸۵/۰۱/۵۰: ۰۸ ۳۱

سرویس اجتماعى، مد و لباس‏
” عفت شریعتى” عضو فراکسیون زنان در مجلس شوراى اسلامى گفت: مجلس در قالب طرح” مد و لباس” خواسته معترضین به بدحجابى را برآورده مى‏کند.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران (ایونا)، نماینده مردم مشهد روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مورد نمى‏توان یک شبه تصمیم گرفت، طرح مد و لباس بهترین محمل براى این کار در مجلس است.
وى درپاسخ به‏سوالى درباره تصمیم قوه قضاییه براى جریمه نقدى بدحجابان گفت: این روش ها جواب نمى‏دهد. شریعتى با بیان این که باید به شیوه‏اى دیگر متوسل شویم، گفت: لازم است براى رفع ناهنجارى ها برنامه‏ریزى فرهنگى صورت گیرد. وى با اشاره به نقش رسانه‏هاى گروهى و نهادهاى فرهنگى در این زمینه، گفت: صدا و سیما همان دانشگاهى است که امام فرمود اما مى‏بینیم که در بسیارى از سریال‏ها عملا تبلیغ بدحجابى و اباحه‏گرى صورت مى‏گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس تاکید کرد: باید در سریال‏ها، فیلم ها و حتى مستندهاى صدا و سیما اهمیت مساله حجاب و عفاف به تصویر کشیده شود و مطبوعات نیز نقش روشنگرى خود را ایفا کنند.
وى خاطر نشان کرد: اگر همه این کارها انجام شد و عده‏اى پا روى محترمات جامعه گذاشتند، قوه قضاییه و نیروى انتظامى باید با هنجارشکنان برخورد کنند.
کد خبر: ۸۵۰۱۱۹۸
رییس مجمع بانوان عضو شوراهاى اسلامى کشور: تلاش مى کنیم فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه گسترش دهیم ۱۳۸۵/۰۲/۰۰: ۱۳ ۰۷
خبرگزارى زنان ایران مشهد
سرویس فرهنگى، حجاب‏
رییس مجمع بانوان عضو شوراى اسلامى کشور گفت: جامعه ما باید تلاش کند که با برگزارى برنامه هاى فرهنگى عفاف و حجاب را در بین مردم گسترش دهد و اعتقادمان بر این است که این فرهنگ را به صورت نهادینه در جامعه اجرایى کنیم.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران (ایونا)، صدیقه قنادى در گفتگو با خبرنگار ایونا در خصوص ترویج پوشش اسلامى در جامعه گفت: ما باید طورى عمل کنیم که فرهنگ عفاف و پاکدامنى در بین جوانان نهادینه شود و با این عمل بتوانیم این فرهنگ را گسترش دهیم.وى افزود: گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تنها با شعار دادن در کشور نهادینه نمى شوند و بلکه بایستى تمام مسوولین با فعالیت هاى عملیاتى به این امر مهم بپردازند.
قنادى با توجه به اینکه هر گاه صحبت از فساد و ناهنجارى مى شود برخى منشا و عامل آن را زنان عنوان مى کنند اذعان داشت: جامعه ما اگر زنان را بشناسند هیچ موقع این گونه تجمع ها و ناهنجارى ها را شاهد نخواهیم بود و همانطور که جامعه براى ترویج پوشش اسلامى با زنان برخورد مى کند با مردها هم باید برخورد شود و فرهنگ عفاف و پاکدامنى را نیز در بین مردها گسترش یابد.
کد خبر: ۸۵۰۲۱۷۱
رییس کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى: برخورد با بدحجابى ربطى به مجلس ندارد ۱۳۸۵/۰۲/۲۰: ۰۹ ۰۲
سرویس اجتماعى، لباس‏
رییس کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى گفت: برخورد با بدحجابى ربطى به مجلس ندارد و در این زمینه به اندازه کافى قانون وجود دارد.
به گزارش خبرگزارى زنان ایران (ایونا)، عماد افروغ در مصاحبه اختصاصى با خبرنگار ایونا اظهار داشت: چنانچه بخواهند با مسئله بدحجابى ریشه اى مقابله کنند در این زمینه طرح ایجابى مد و لباس وجود دارد.
وى پیرامون طرح ملى پوشش بانوان گفت: این طرح در کمسیون فرهنگى تصویب شده و به مجلس ارائه شده که باید در صحن علنى مجلس مطرح شود و به طور حتم با وجود تقاضاهایى که مطرح شده در اولویت قرار مى گیرد.
عضو فراکسیون زنان مجلس شوراى اسلامى نیز در این مورد اظهار داشت: برخورد با این مسئله کار فراکسیون زنان مجلس نیست یک جمعیت ۱۲ نفرى مسوول این امر نیستند بلکه متولیان فرهنگى و مذهبى باید در این زمینه عمل کنند (صدا و سیما که بطور مثال میتواند یک برره تولید کند و به کودک چند سال اصطلاحاتى را آموزش دهد چه طور نمیتواند در زمینه حجاب و عفاف و تقوا مبلغ باشد؟)
عفت شریعتى افزود: نهادهایى مانند فرهنگ و ارشاد، حوزه علمیه، شوراى فرهنگى اجتماعى زنان، آموزش و پرورش و دانشگاه ها که نماد فرهنگ در جامعه هستند باید روى این مسئله کار کنند و این یک مسئله فرهنگى است و باید در رابطه با وضعیت پوشش کمیسیون فرهنگى مجلس وارد عمل شود نه فراکسیون زنان مجلس. وى همچنین در رابطه با عملکردهاى فراکسیون زنان مجلس تا اکنون گفت: فراکسیون زنان مجلس تا به حال طرح ساماندهى مد و لباس را داشته و منشور زن مسلمان.
مهمتر از همه عقیده دارم مسئله حجاب را باید از خانواده شروع و بررسى کرد ما حتى در این زمینه در محیط هاى ادارى، دانشگاه ها، سازمان ها و آموزش و پرورش سهل انگارى کرده ایم.
ما قانون عفاف و حجاب داریم ولى مجرى قانون نداریم؟ چرا دستگاه هاى اجرایى این قانون را به مراحل اجرا نمیگزارند؟
چرا مدارس ما و آموزش و پرورش در مورد حجاب آرایش و پوشیدن مانتوهاى چسب و اصلاح دختران واکنشى ندارد؟
چرا صدا و سیما در این زمینه فیلمى براى آموزش حجاب و عفاف ندارد؟
چرا کتاب ها و مطبوعات که هر از گاهى فکر و شعور مردم جامعه را در دست میگیرند کارى د ر این زمنه نمى کند؟ و فقط هر از گاهى با مطرح کردن بحث هلى سیاسى فضا را دگرگون مى کنند؟ میزگردها و دانشگاه ها چرا در رابطه با حل این مسئله سهل انگارى مینمایند؟
در رابطه با برخورد نیروى انتظامى در این ماجرا ذما هم معتقدیم که نیروى انتظامى باید با افراد هنجار شکن و کسانى که به قانون دهن کجى میکنند برخورد کند و مگر میشود براى هر انسانى زندان و مامور گذاشت یا اینکه اصلا مراقبت دائمى و کنترل دائمى افراد جواب نمیدهد و کار بیهوده ایست‏
در این زمینه متولیان فرهنگى باید دست به کار شوند
کدخبر: ۸۵۰۲۱۱۱
خبرنگار: حسینى‏
دانشگاه آزاد با بد حجابى دانشجویان برخورد مى کند ۱۳۸۴/۰۶/۱۸: ۱۴ ۲۳

خبرگزارى زنان ایران سرویس زن و رسانه ها
به گزارش ایونا به نقل از مهر، معاونت فرهنگى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران مرکز با ابلاغ بخشنامه اى به دانشکده هاى این دانشگاه نسبت به بد حجابى و عدم پوشش مناسب دانشجویان هشدار داد.
طبق بخشنامه دکتر جاسبى رئیس دانشگاه آزاد، معاونت فرهنگى دانشگاه آزاد تهران مرکز در راستاى اعتلاى اخلاق و معنویت و لزوم سالم سازى فضاهاى آموزشى از هر گونه رفتار نابهنجار و دور از شان محیط هاى دانشگاهى، نسبت به امر بد حجابى و عدم پوشش مناسب برخورد خواهد کرد.
در این بخشنامه مراحل قانونى برخورد با بدحجابى، در بدو امر تذکر شفاهى و ثبت آن، در مرحله بعد تذکر کتبى از طریق حوزه معاونت آموزش و دانشجویى به دانشکده ها و ابلاغ به دانشجو، در صورت تکرار، اخذ تعهد انضباطى به هنگام ثبت نام در نیمسال بعد و اطلاع به خانواده دانشجو، در صورت استمرار طرح مسئله در کمیته انضباطى و به ترتیب تعلیق امتحان یک درس، دو درس یا بیشتر در همان نیمسال و در نهایت اخراج از یک دو تا دو نیمسال تحصیلى ذکر شده است.
معاون فرهنگى دانشگاه آزاد تهران مرکز در همین خصوص گفت: آموزش هایى براى پرسنل دانشگاه در نظر گرفته شده تا ضمن برخورد مناسب با دانشجو این افراد را به سمت پوشش بهتر سوق دهند.دکتر آرام افزود: دانشگاه آزاد در نظر دارد که از برخورد تند و توهین آمیز با دانشجویان جلوگیرى شود و با بستر سازى هاى فرهنگى در دانشگاه دانشجویان را به سمت رعایت پوشش مناسب حرکت داد.
اولین نشست” بررسى روابط دختر و پسر، حجاب و ازدواج دانشجویى” برگزار شد ۱۳۸۵/۰۲/۳۰: ۱۱ ۰۶
خبرگزارى زنان ایران اصفهان‏
سرویس اجتماعى، روابط دختر و پسر
نشست” بررسى روابط دختر و پسر، حجاب و ازدواج دانشجویى” با عنوان” گرد بى‏پردگى اما … کو گوش شنوا!؟” در دانشگاه آزاد اسلامى کاشان برگزار شد.
به گزارش سرویس اجتماعى خبرگزارى زنان ایران (ایونا)، مسوول آموزشکده علم و زندگى اصفهان در این نشست با اشاره به آیاتى از کلام‏الله مجید گفت: زیربناى ازدواج و زندگى نگاه و عشق نیست، بلکه چهارچوب زندگى اندیشه، تفکر و اعتماد به یکدیگر است.
حجت‏الاسلام” مهدى دانشمند” افزود: دختران باید سیره، منش و خلقیات بزرگ بانوى اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) را در تمامى مراحل زندگى الگوى خود قرار دهند. وى اظهارداشت: دختران و زنان در کتاب آسمانى و دین مبین‏اسلام از احترام و شخصیت والایى برخوردار هستند. وى با قرائت آیاتى از قرآن کریم گفت: خداوند تبارک و تعالى هنگام خلقت زن از وى دفاع کرده و اسلام آنقدر براى زن احترام قایل شده که مى‏فرماید” بهشت زیر پاى مادران است” و در جاى دیگرى عنوان مى‏کند که، زنانى که وضع حمل مى‏کند دوباره متولد مى‏شوند.
به گفته وى، باید به گونه‏اى دیگر به دانشجویان نگریست و دانشجو را انسان‏هاى هوسران ندانیم که اینگونه واژه‏ها در شان آنان نیست. حجت‏الاسلام دانشمند تصریح کرد: با نگاه به تیپ نمى‏توان دانشجو را شناخت، بیشتر دانشجویان مومن، دیندار و اهل نماز و قرآن هستند. مسوول آموزشکده علم و زندگى اصفهان یادآور شد: برخى دانشجویانى که بد حجاب هستند از صمیم قلب حضرت فاطمه زهرا (س) را دوست دارند و از سر لج و لجبازى حجاب را رعایت نمى‏کنند.وى از مسوولان فرهنگى و آموزشى خواست تا با ارایه طرحها و راهکارهاى مناسب و به دور از تنش زدایى، دانشجویان را به رعایت حجاب ترغیب و تشویق کنند.وى، خطاب به متولیان امور فرهنگى تاکید کرد: نگرش خود را نسبت به دانشجویان و جوانان عوض کنید و دانشجویانى را که به چهارچوب دین مبین اسلام پایبندند با لج و لجبازى، دین گریز و از اسلام دور نکنید.
وى خاطرنشان کرد: با لج و لجبازى و عناد هیچ چیزى حاصل نمى‏شود، جز اینکه وقت سوزى و فرصت‏ها از دست بروند.
حجت‏الاسلام دانشمند گفت: لج و لجبازى با دانشجویان بر سر مساله حجاب به اسلام و انقلاب ضرر و لطمه وارد مى‏کند.
این نشست به همت تشکل دانشجویى” ولایت” دانشگاه آزاد اسلامى کاشان در سالن سعدى این دانشگاه، برگزار شد.
استقبال دانشجویان از این نشست به حدى بود که علاوه‏بر سالن سعدى، دو راهرو مجاور این سالن نیز مملو از حضور دانشجویانى بود که با شوق بسیار با تلویزیون‏هاى مدار بسته به نظاره این آیین نشسته بودند.
کدخبر: ۸۵۰۲۱۵۴
سازمان بسیج مهندسین یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵

رئیس جمهور:ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نیازى به برخورد آمرانه ندارد.از برخوردهاى مستقیم در مسائل فرهنگى فقط برخى فرصت طلب ها بهره مى برندرئیس جمهور حجاب اسلامى را انتخاب تاریخى زنان ایرانى و داراى ریشه چند هزار ساله عنوان کرد و گفت: بانوان ایرانى بدلیل عظمت روحى، فهم، بزرگوارى و بزرگ منشى و ایمان و اعتقادات خود همواره بهترین ها از جمله پوشش و حجاب اسلامى را انتخاب کرده اند و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ما نیازى به برخوردهاى آمرانه ندارد.
به گزارش خبرگزارى” مهر” رئیس جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیات وزیران، با بیان اینکه زنان و بانوان ایرانى همواره در صحنه هاى مختلف تاریخى بخصوص انقلاب اسلامى پیشتاز بوده اند گفت: امروز نیز بار اصلى ترویج فرهنگ اسلامى و عفاف بر عهده مادران مومن و برومند ایرانى است که هزاران هزار انسان عالم، مومن، فداکار و ارزشمند را در دامان خود پرورانده و تربیت کرده اند.
دکتر احمدى نژاد با انتقاد از برخى سخنان سخیفى که اخیرا به بهانه مقابله با بدحجابى عنوان شده است، گفت: حجاب و عفاف بسیار مهم و اصلى خدشه ناپذیر و تضمین کننده سلامت حضور زنان در عرصه هاى اجتماعى است ولى اینکه هرگاه صحبت از فساد و ناهنجارى مى شود برخى منشاء و عامل آن را زنان عنوان مى کنند، نگرشى بسیار غلط و ظلم و جفایى بزرگ است.
رئیس جمهور حضور زنان در عرصه هاى اجتماعى بر اساس معیارهاى اسلامى را موجب ارتقاء سلامت اجتماعى دانست و گفت: نباید رفتار عده اى قلیل از آقایان و بانوان که معیارها را نادیده مى گیرند مبناى داورى قرار گیرد و این گروه اندک باید دقت داشته باشند که محیط اجتماعى، تاثیرگذار بر همه آحاد جامعه است و همه باید به معیارهاى قانونى و اخلاقى اجتماع پایبند باشند.
دکتر احمدى نژاد تاکید کرد: دستگاههاى فرهنگى بخصوص سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى نباید با این پدیده فرهنگى منفعل برخورد کنند و همه باید از اندیشمندان و صاحب نظران امین و آگاه به اصول مترقى اسلام براى تبیین صحیح مساله حجاب استفاده کنند.
وى افزود: برخى افراد بدون توجه به آرمانهاى امام راحل (ره) و مقام معظم رهبرى، با استفاده از تریبون هاى عمومى سخنانى مطرح مى کنند که ارتباطى با اسلام ناب ندارد و وانمود مى کنند که جامعه اسلامى و متدین ایران دست به گریبان مشکلى خانمان برانداز شده است. رئیس جمهور با یادآورى ناکارآمدى شیوه هایى که در گذشته براى جلوگیرى از بدحجابى به کار گرفته شده، به تبعات منفى برخوردهاى مستقیم در مسائل فرهنگى اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگى یک شبه حل نمى شود و نباید بر اساس جوسازى ها و جنجال ها، دستگاههاى فرهنگى و انتظامى دچار انفعال شوند و در فضایى گرفتار شوند که مشخص نیست مدیریت آن بر عهده کیست و تنها برخى فرصت طلب ها از آن بهره مى برند.
دکتر احمدى نژاد علاقه وافر و اعتقاد زنان و مردان ایرانى به حجاب اسلامى را خاطر نشان کرد و افزود: دستگاههاى حکومتى و اجرایى باید زمینه ها و بستر لازم، از جمله امکان عرضه لباسهاى متناسب با فرهنگ، دین، اخلاق و عرف جامعه و در عین حال تامین کننده ذائقه نوگرایى و تنوع خواهى جوانان را فراهم کنند بطورى که افراد به راحتى قدرت انتخاب لباسهاى مناسب شان زن و مرد مسلمان را داشته باشند.
رئیس جمهور با تاکید بر استفاده از نظرات علماى بزرگ و صاحب نظران حوزوى و دانشگاهى براى ترویج فرهنگ حجاب و عفاف گفت: متاسفانه برخى ها طورى صحبت مى کنند که گویى تنها راه حل مشکل، برخورد فیزیکى و دیوار کشیدن در خیابانهاست و برخى دیگر نیز جوانان فرهیخته و متعهد ایرانى را ناسازگار توصیف مى کنند در حالى که در امور فرهنگى باید به شدت از برخوردهاى حساب نشده جلوگیرى کرده و اجازه نداد مباحث و پدیده هاى فرهنگى به بحث هاى سیاسى و دعواهاى گروهى تبدیل شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه حل پدیده هاى اجتماعى باید آمیخته با متانت و تدبیر باشد افزود: در عین حال باید با دقت، ظرافت و خیرخواهى و دوستى، کسانى را که قصد نادیده گرفتن هنجارهاى جامعه را دارند برحذر داشت، زیرا ما با انسانهاى داراى شخصیت و کرامت مواجه ایم که در عمق وجود خود دین مدار هستند.

جایى که زنان فارغ از حجاب ورزش کنند

آذر- بعد از ظهر: بازتاب کد خبر:
شهردارى تهران طرحى دارد که امیدوار است بتواند با اجراى آن، این مشکل زنان را حل کند. چندى پیش کمیسیون فرهنگى- اجتماعى شوراى شهر موضوع جالبى را عنوان کرد. روزنامه «همشهرى» نوشت: این کمیسیون و در رأس آن رسول خادم، طرحى را به شورا ارایه کرد. طرح این بود که فضاهایى در پارک‏ها به زنان اختصاص داده شود. طرحى که شاید در نگاه اول نشدنى به نظر برسد. اما محصور کردن بخشى از پارک‏ها یا ایجاد فضاهاى جدید در تهران، کار عجیبى است. مگر مى‏شود در شهرى با ساختمان‏هاى بلند، خیابان‏هاى تنگ که فضاى سبز زیادى هم ندارد، زنان بدون پوشش اسلامى ورزش یا تفریح کنند؟ این سؤال بزرگ منتقدان طرح بود.
آنها که مى‏دانستند زمین شماره ۳ ورزشگاه آزادى به علت مشکل حصارکشى نمى‏تواند میزبان فوتبال زنان باشد مى‏پرسیدند، چطور شهردارى مى‏تواند داخل شهر این کار را انجام بدهد؟ رسول خادم، اما مطمئن است که این طرح اجرا شدنى است: حصار این فضاها طبیعى است. آنها مى‏خواهند با درختان بلند و بوته‏هاى فشرده دور این فضاها را دیوار بکشند. نه خادم و نه بقیه کسانى که این طرح را داده اند به این بخش از موضوع اهمیت چندانى نمى‏دهند. براى آنها مهم این است که چطور مشکل حضور زنان را در این مکان‏ها حل کنند، با توجه به اینکه نیمى‏از جمعیت کشور را زنان تشکیل مى‏دهند و نیاز به استفاده از امکانات تفریحى و ورزشى را دارند. طالبى نژاد یکى از مشاوران کمیسیون فرهنگى- اجتماعى مى‏گوید: نقش مادر در خانواده براى تحکیم خانواده مهم است. باید جایى باشد که مادر در کنار فرزندانش بتواند ساعتى از روز را پر کند. دغدغه جامعه زنان این است که بیشترشان از افسردگى و کم تحرکى رنج مى‏برند. ورزش کردن با حجاب دشوار است و باید جایى باشد که آنها بتوانند از فضاى طبیعى استفاده کنند.
اصفهانى‏ها قبل از تهرانى‏ها به فکر ایجاد این فضا بودند. آنها در سال پیش باغ زنان را ساختند. باغى بالاتر از ترمینال زاینده رود و حصارکشى شده که هر روز زنان اصفهانى آنجا دور هم جمع مى‏شدند. حتى تابستان امسال اولین دوره بسکتبال خیابانى زنان اصفهان آنجا برگزار شد. با تعریفى که میترا عطابخش سرپرست تیم بسکتبال ذوب آهن از این باغ مى‏کند، همه زنان را براى داشتن چنین مکانى وسوسه مى‏کند: خانم‏ها خیلى راحت، با هر لباسى که مى‏خواهند به این باغ مى‏آیند، دسته جمعى به پیک نیک مى‏آیند. اسکیت سوارى و دوچرخه سوارى مى‏کنند؛ ورزش‏هایى که بیرون انجامشان سخت است. اردوهاى تفریحى- ورزشى مى‏گذارند و … نفس مى‏کشند و احساس راحتى مى‏کنند.
دور این باغ دیوار بلند کشیده‏اند. این تفاوت عمده کار اصفهانى‏ها و تهرانى‏هاست. شوراى شهر تهران مى‏خواهد این دیوار نباشد و زنان فکر نکنند که آنها را پشت دیوارهاى مصنوعى پنهان کرده اند. اما به هر حال براى آنها نیز امنیت این فضاها خیلى مهم است؛ چیزى که در اصفهان هم اهمیت ویژه دارد. عطابخش مى‏گوید: همه خانم‏ها قبل از ورود به این پارک کنترل مى‏شوند تا دوربین و موبایل دوربین دار نداشته باشند. خادم هم مى‏گوید: امنیت این فضاها خیلى مهم است. در این طرح به آن اهمیت ویژه‏اى داده شده است که حفظ این امنیت با خود خانم‏هاست …
به گفته رسول خادم، ۵ منطقه در تهران تا پایان سال ۸۴ به زنان اختصاص پیدا مى‏کند. اولین این مناطق، پارک مادر است؛ منطقه اى در افسریه که قرار است تا پایان سال ۸۳ به بهره بردارى برسد و رسول خادم مطمئن است این کار انجام مى‏شود. اما با این حال شهردارى منطقه ۱۵ هنوز اطلاعى از این موضوع ندارد و گفته مى‏شود هنوز این پارک در مرحله طرح است.
به جز افسریه، چهار منطقه دیگر نیز قرار است در تهران شناسایى شود و تا پایان سال ۸۴، ۵ پارک به زنان اختصاص پیدا کند. ملت، چیتگر و لاله از پارک‏هایى هستند که به احتمال زیاد بخش‏هایى از آنها در اختیار خانم‏ها قرار مى‏گیرد. اما اینکه چه موقع این طرح شروع مى‏شود و چه موقع به پایان مى‏رسد، هنوز چیزى مشخص نیست.
ابلاغ آئین نامه” گسترش فرهنگ عفاف و حجاب”

اردیبهشت- بعد از ظهر: کد خبر:
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى، از ابلاغ آئین نامه اجرایى” گسترش فرهنگ عفاف و حجاب” از سوى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به تمامى دستگاههاى مرتبط خبر داد. فاطمه رهبر در گفتگو با «مهر»، افزود: این آئین نامه مصوبه شوراى فرهنگ عمومى از زیر مجموعه هاى شوراى انقلاب فرهنگى است و بر اساس قانون براى تمام دستگاهها لازم اجراست و این موضوع را در اولویت توجه آنها قرار مى دهد.
به گفته وى، آئین نامه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، یکى از قوانین بسیارى جامع و خوبى است که در کمیسیون فرهنگى مجلس مورد بررسى قرار گرفته و در حال حاضر در دستور کار دولت قرار دارد.
رهبر تصریح کرد: در آئین نامه مذکور سیاستها و راهکارهاى کلى گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مشخص شده و وظایف مراکز فرهنگى و حتى غیر فرهنگى که به صورت مستقم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیتى دارند، پیش بینى شده است.
آوینى‏

بررسى طرح حذف حجاب مدارس دخترانه مستتر در شوراى شهر تهران‏

عضو کمیسیون فرهنگى و اجتماعى شوراى اسلامى شهر تهران از بررسى طرح حذف حجاب برخى از مدارس دخترانه تهران در این شورا خبر داد.” منظر خیرحبیبالهى” روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افرود: این طرح هم اکنون در مرحله شناسایى مدارس دخترانه قابل استتار قرار دارد و پس از نتایج نهایى براى تصویب در شورا قرائت خواهد شد. وى افزود: بر اساس این طرح مدارس دخترانه اى که قابلیت استتار دارند، براى حذف حجاب مدارس (روپوش) شناسایى و استتار خواهند شد. به گفته وى، شهردارى و آموزش و پرورش شهر تهران در اجراى این طرح مصمم هستند و تاکنون نیز ۱۸۰ مدرسه دخترانه توسط آموزش و پرورش استتار و دانش- آموزان بدون حجاب در مدرسه حضور مى یابند. عضو شوراى اسلامى شهرتهران اظهارداشت: مدارس شهر تهران به دلیل مشرف بودن به آپارتمان ها و مجتمع هاى گوناگون تجارى و ادارى، دانش آموزان را مجبور به پوشش حجاب در مدارس کرده است. حبیب الهى تاکید کرد: فلسفه پوشش حجاب (روپوش) درمدارسى که قابلیت استتار را دارند، بدون دلایل عقلانى و شرعى است و باید حذف شود. وى تصریح کرد: متاسفانه دانش آموزان دختر به خاطر فشارهایى که به آنها در مدارس وارد مى شود، مساله حجاب را نمى فهمند و بلافاصله پس از خروج از مدرسه حجاب خود را رعایت نمى کنند. عضو کمیسیون فرهنگى و اجتماعى شوراى اسلامى شهر تهران افزود: آزادى، جست و خیز و ورزش حق طبیعى دانش آموزان دختر است و اجراى این طرح آنها را به حقوق طبیعى خود مى رساند. وى توضیح داد: بر اساس آمار نزدیک به سه هزار مدرسه در تهران وجود دارد که نیمى از آنها دخترانه بوده و ما بر روى آنها براى استتار اطراف مدرسه، در حال بررسى هستیم. وى ابراز امیدوارى کرد: این طرح در کمترین زمان ممکن و درسال جارى تصویب شود.
کمیسیون فرهنگى موضوع” حجاب و عفاف” را در دستورکار قرار داد ” فاطمه رهبر” عضو کمیسیون فرهنگى مجلس گفت که این کمیسیون درپى درخواست تجمع‏کنندگان، موضوع” حجاب و عفاف” را تا دستیابى به نتیجه نهایى در دستور کار قرارداد.
نماینده تهران گفت: قرار شده است، کمیسیون فرهنگى هرچه زودتر در این زمینه نشست مشترکى با رییس جمهورى برگزار کند.
وى برگزارى جلسات مشترک با دستگاههاى فرهنگى که مستقیم یا غیرمستقیم مى توانند در این امر موثر واقع‏ شوند را از دیگر تصمیمات کمیسیون فرهنگى عنوان کرد. رهبر گفت: مسلم این است که قوانین موجود در این زمینه لازم وکافى است، بخصوص مصوبات وسیاست‏هاى تدوین وتصویب شده توسط شوراى فرهنگ عمومى شورایعالى انقلاب فرهنگى که به نظر مى‏رسد جهت بالا رفتن ضمانت اجرایى این مصوبات از طرف رییس جمهورى به کلیه دستگاههاى اجرایى بخش‏هاى رسمى و ادارى کشور ابلاغ شود.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس افزود: از جمله دستگاههاى قانونگذار واجرایى مى‏توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان صدا وسیما، مرکز امور زنان وخانواده، سازمان تبلیغات اسلامى، سازمان ملى جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، دانشگاههاى و مراکز آموزش عالى، سازمان تربیت بدنى و وزارت بهداشت را مى‏توان نام برد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر، سازمان همزیستى کشور، مجلس شوراى اسلامى، وزارت کار و امور اجتماعى، سازمان مدیریت وبرنامه ریزى، نیروى مقاومت بسیج، سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى، قوه قضاییه، وزارت کشور، شهردارى‏ها، وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات، وزارت بازرگانى، نیروى انتظامى، وزارت امور اقتصادى و دارایى، وزارت امورخارجه و وزارت مسکن وشهرسازى را از دیگر دستگاههایى عنوان کرد که باید مصوبات مزبور به آنها ابلاغ شود.
رهبر، حل مشکل بدحجابى و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را نیازمند،” عزم عمومى” دانست وگفت: اشاعه و عمیق آن نیازمند آموزش‏هاى بنیادین و مداوم درخانواده، مدرسه دانشگاه و اجتماع است.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس افزود: از طرفى ارائه الگوهاى مناسب نیازمند مشارکت وتوجه جدى همه نهادهاو دستگاه به صورت مستمر و هدفمند مى باشد. نماینده تهران برلزوم نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان هاى دولتى و عمومى مخصوصا، نظارت و ارزیابى دقیق بر عملکرد رسانه‏ها و وضع قوانین و مقررات لازم و یا اصلاح قوانین موجود تاکید کرد. عضو کمیسیون فرهنگى مجلس همچنین خواستار تعریف استانداردهاى فرهنگى مناسب جهت ترویج فرهنگ دینى و ملى، احیاى اصل قانون اساسى و بستر- سازى براى تهیه نشریات و تولیدات علمى و سیاست‏هاى تشویقى براى مدیران و کارگزارانى شد که در محیط کار خود اصول اولیه ارزش ها، عفاف و پوشش اسلامى را رعایت مى‏کنند.
نظرات بینندگان بازتاب درباره «شل حجابى»
شهریور- بعد از ظهر: کد خبر:
آیا منظور شما از پاراگراف آخر این مقاله لبنانیزه کردن جمهورى اسلامى است بنده این طور میفهمم که منظور نویسنده محترم اشتباه نمودن حضرت امام ره در جمع آورى مراکز فساد و فحشائ علنى است که با حکومت اسلامى شکل گرفته است به نظر بنده اگر این است نویسنده سخت در اشتباه است زیرا اگر به تاریخ مراجعه کنید خواهید فهمید که هر جوان مسلمان ومعتقد واقعى به نحوى تحت آموزشهاى اسلامى در مقطعى از زندگى قرار گرفته است و ایجاد این خمیر مایع موجب مصونیت وى از اعمال خلاف شرع شده است حال چرا کوتاهى صورت گرفته در برنامه ریزى و آموزش صحیح جوانان را با مسائل اسلامى از عهده حکومت اسلامى خارج میدانید و به مثال زدن از کشورى میپردازید که فاحشه خانه هاى آن در فساد رتبه اول را دارد.
آیا میتوان سم و آب را یک جا به جوانى که فطرت پاک دارد وقوه تمیز ندارد یک جا عرضه نمود آیا شما براى فرزند خود چنین میکنید.
چرا امثال شماها که به نوعى نان این حکومت را میخورید نتوانسته اید تعدادى جوان با ایمان تربیت کنید.
آیا اگر امثال شما قلم بدستان وقت براى ایجاد مراکز اموزش وارتباط فرهنگى با جوانان مگذاشتید وضع بهتر از این نبود.
پس اى برادر کوتاهى خود وامثالهم را به پاى دیگران نگذارید.
هیجوقت به مقوله حجاب منطقى وباتوجه به شرایط مکان وزمان نکاه نشده یا افراط بوده یا تفریط والبته مسئله بسیار بسیار مشکلى میباشد براى حل این مسئله میبایست کلیه فرضها رامدنظر قرار داد وگرنه قطعا مسئله حل نخواهد شد فرضهاى حجاب عبارتنداز:
۱- نگاه اسلام نسبت به حجاب چیست ودر قیاس با دیگر معاصى چقدر برروى آن تاکیید شده است آیا براى عدم رعایت حجاب حد میبایست جارى کردویا فقط گناه براى فرد منظور میشود همانند بسیارى از معاصى …
۲- ایا در بحث حکومت اسلامى علما چقدر دراین مقله تحقیق وتفحص کردهاند …
۳- باپدیده انترنت چه باید کرد که از عوامل رواج بى حجابى وفساد است ایا روش مزحک فیلتر گذارى مناسب ویا موجب تمسخر است … با ماهواره چه باید کرد … ۷۰ درصد جوانها دسترسى دارند مابقى یا امکانات ندارندویا پول شاید درصد بسیار کمى بدلایل مذهبى ماهواره نگاه نکنند که البته درچند سال اینده امکان براى همه مهیا خواهد شد …
۴- چقدربراى مسئل فرهنگى اهمیت قایل بودیم واقعا چقدرکار واقعى شده کسى واقعا میتواند امار وقعى ارائه کند براى حل مشکل ازدواج کارو …. قوام خانواده ها چقدرکار وتلاش واقعى شده است …
۵- ازهمه فرضیات بگذریم واسیاستهاى غلط وگاه مغرضانه عبور کنیم با مشکل زیاد بودن تعداد زنها نسبت به مردها چه باید کرد …
به نظر براى حل این مشکل باید تیمى متشکل از افراد عاقل وباشعور نشسته واین مشکلات راتجزه وتحلیل نمایند وسپس عده اى عاقل راه حلى مناسب طراحى نمایند.
فکر مى کنم قضیه بسیار فراتر از این حرفهاست. پشت این چهره هاى به قول شما شل حجاب و بزک کرده و به دنبال آنها پسرهایى دنباله رو آنها. موجى از بى هویتى تضاد خود کمبینى بى هدفى و سرگردانى نهفته است و این ظواهر که مى بینیم آثار آنهاست. در جامعه اى که از در و دیوار آن تبلیغات ال جى و سامسنگ و با … زندگى زیباترست آنهم با همین قیافه هاى بزک کرده مى بارد در جامعه اى که با عکس زن و جنس زن دنبال فروش محصولات و پر کردن شکمهایشان هستند در جامعه اى که به اصطلاح هنرمند ان آن به جاى آفرینش زیباییها و هدایت مردم به سوى نیکیها به دنبال تبلیغ کالاهاى مصرفى هستند در جامعه اى که سینما و تلویزیون آن به جاى تبلیغ سیرتهاى زیبا به دنبال خلق و تبلیغ صورتهاى زیبا هستند جز این چه مى توان انتظار داشت. چقدر در این جامعه شخصیتهایى چون مولوى و عطار و فردوسى و … و همتها و باکریها و صیادشیرازیها تبلیغ و شناسانده شده اند. از اینها فقط به اسم خیابان و بزرگراه بسنده شده و تازه بر تارک همین بزرگراهها هم که با این اسامى مزین است باز هم سامسونگها و ال جى ها سرافرازانه ایستاده اند! آیا ظرفیت تلویزیون فقط در این حد است که ایام شهادت مطهریها و چمرانها و شریعتى ها به آنها بپردازد، آنهم در حد یک بزرگداشت؟. آرى این شل حجابها آینه هایى هستند که نشان دهنده شلى تصمیم گیرنده ها و شل بودن تاثیرگذاران جوامع ما هستند
بسمه تعالى‏
تمامى افرادى که اسلام را قبول کردند در آزادى کامل بودند و هیچگونه شمشیرى یا زندانى به گردن آنها نبود و تازه با قبول کردن اسلام کارشان به مرگ به شلاق و غیره کشیده میشد مانند سمیه رحمه الله علیه.
حال شما میخواهید بالاجبار سر مردم چادر کنید آنها را به مساجد بکشانید و غیره. مثال را تکمیل تر میکنم‏
اسلام را که در حال حاضر در مملکت ما اجبارى است و رعایت نکردنش شلاغ و مرگ و غیره دارد را در نظر بگیرید و مقوله روزهاى اول اسلام را هم در مکه در نظر بگیرید. هر انسانى باشد میگوید با چنین وضعى آنهم مردم ایران که هر چه بهشان بگویى برعکسش را میخواهند انجام دهند هر چه بگوئى اسلام آنها میگویند غیر اسلام همانطور که شاه میگفت غیر اسلام و مردم گفتند اسلام.
به نظر من تمام مشکلات مملکت ما در یک جمله حل میشود: غرور را از حکومت داریمان جدا کنیم بعد ببینیم چه فوج عظیمى از مردم دین زده رو به دین میآورند و چه درصد زیادى از مردم دیگر دین زده نمیشوند. خاطره اى را برایتان میگویم. قبل از انقلاب یکى از دوستانم به خاطر اینکه نمازش داشت قضا میشد مجبور شد در داخل یک پارک نماز بخواند. مهر آنجا نبود. وقتى داشت نماز میخواند یک خانم مینجوبى آمد و بدون اینکه بخندد و یا مسخره کند یک دستمال کاغذى تمیز به جاى مهر روى محلى که ایشان میخواست سجده کند گذاشت و بدون گفتن جمله اى رفت‏
چند سال پیش در تهران براى من همین مسئله بوجود آمد مجبور شدم نمازم را کنار خیابان بخوانم چون حتى وقت پیدا کردن مسجد را در آن اطراف نداشتم. هر کسى رد شد یا خندید یا مسخره کرد. به نظر من در حال حاضر تنها راه براى تغییر دادن مردم برداشتن زور و آزادى دادن به آنهاست تا راه گم کرده شان را خود پیدا کنند. البته میدونم باز هم این نظر را مانند نظرات قبلى من یا نمیگذارید یا اگر هم بگذارید سانسور میکنید. اما این کارها را نکنید مطمئن باشید به جائى نخواهید رسید سانسور کردن جز این نخواهد بود که در واقعیت را به خودتان میبندید.
باسلام‏
آنچه باعث کم رنگ شدن آموزه هاى دینى است ارجاع کلیه نابسامانى ومعضلات کشور به دین است وبى شک دستگاههاى بصرى نیز درفرهنگ مصرفى وبى قیدى نقش دارند در تلویزیون از ابتداى انقلاب شاید ده کار ارزشمند دینى نتوان نامبرد. فارغ ازاوضاع سیاسى، معضلات اجتماعى براى طبقه متوسط و زیر آن درمواجهه با دادگاهها، دارایى، شهردارى وکلیه ارگانها بى شمار است وهمه سیستم ادارى غلط موجود برگرده مردم عادى سنگینى میکند اکثر برخوردها بامشکلات فرمى ومقطعى وبدون ریشه یابى بوده وغلط شروع شده وغلط هم اجرا شده است والبته بپاى اسلام نوشته شده که عیب ازمسلمانى ما ومسئولین است ونه اسلام‏ ظاهرا” این کاربر محترم با شتاب به قضاوت پرداخته و تصور کرده است نویسنده مقاله به جمع کردن کانون هاى فساد در ایران معترض بوده است در حالى که به عقیده من منظور نویسنده محترم انتقاد به روش هاى اعمال شده در طول این ربع قرن مى باشد. حال شما که خود معتقید انترنت عامل فساد جوانان است و با امر مضحک فیلترینگ هم مشکل حل نمى شود چگونه فکر مى کنید فقط با جمع کردن بساط فساد کا ر اساسى صورت گرفته است. نویسنده مقاله بر عکس این کاربر محترم معتقد است اگر با روش هاى سلبى مشکل انحراف جوانان حل شدنى بود باید الآن در ایران جوانان ما سالمترین انسان هاى عصر خود مى بودند. در حالى که همین کار بر محترم در قسمت دوم اظهارات خود به کارساز نبودن روش هاى کار بکار گرفته شده اذعان دارد. آیا این که جوانى بدلیل فراهم نبودن امکان دسترسى به انترنت سالم مانده است دلیل موفقیت کارهاى انجام شده مى باشد. من فکر میکنم نویسنده مقاله شل حجابى اتفاقا” به همین مطلب عنایت داشته و به روش هاى اعمال شده انتقاد دارد. مثال لبنان و دیگر کشور ها که نویسنده به آن اشاره کرده اتفاقا” دلیل بر این است که در آن کشور ها که به قول کاربر محترم فاحشه خانه هاى آن رتبه اول را دارد جوانان داغ حزب اللهى و دختران با حجاب و مومن را به انحراف و فساد نکشانده زیرا آنها از تربیت سالم فرهنگى بدون زور و شلاق برخوردار بوده اند.
کاربر محترم مى نویسد هیچ وقت به مسئله حجاب منطقى بر خورد نشده است. این دقیقا” همان حرف آقاى طباطبائى مى باشد. اگر انترنت به تنهائى وسیله رواج بى حجابى و فساد است چرا در لبنان و ترکیه فساد آفرین نبوده است و زنان آنجا حجاب محکمترى دارند. چرا در اروپا روز به روز تعداد دختران محجبه بیشتر مى شود در حالى که با هزازان مانع و محرومیت مواجه هستند؟
اشکال دیگر نویسنده محترم اینست که فکر میکند جوانان داراى قدرت تمیز نیستند و لذا نباید آب را در کنار زهر برایشان قرار داد. در حالى که به عکس اگر تربیت فرهنگى درست پیدا کنند با وجود زهر در کنار آب مصون مى مانند. این شیوه عصر حجر است که دخترى را در اطاقى بیست سال محبوس کنیم و بعد بگوئیم دختر نجیبى است. خیر برادر عزیز بگذارید دختر و پسر شما با تمام مسائل و موانع و خطرات مواجه شود ولى داراى انچنان تربیتى باشد که دنبال گناه نگردد.
وقتى نویسنده محترم و درد اشناى مقاله به آموزش جوانان در اروپا توسط انجمن هاى اسلامى اشاره میکند که توانسته اند در کنار فراهم بودن تمامى وسائل فساد و بالاسر نبودن تمامى چوب و چماق ها همچنان دین و ایمان خود را حفظ کنند به عقیده من توفیق راههاى تربیتى انجمن هاى اسلامى را نشان میدهد. واین همان راهى است که آقاى طباطبائى معتقد است در این ربع قرن در ایران پیموده نشده است. و این کاربر محترم هم تلویحا” در قسمت دوم اظهارات خود به آنها معترف است.
نکته آخر این که من از قضا اقاى دکتر طباطبائى را خوب مى شناسم زیرا هم دو سال در دانشگاه بوخوم در کلاسهاى درس شیمى و ترمودینامیک ایشان دانشجو بودم و در سمینارهاى علمى ایشان شرکت داشتم و جمعا” پانزده سال در آلمان ناظر تربیت مذهبى جوانان توسط ایشان و دوستانشان بوده ام. تعداد جوانان با ایمانى که ایشان تربیت کرده اند از حد و حساب خارج است. و لذا به عقیده من ایشان با تجربه اى که در اروپا با کارهاى تربیتى و مذهبى داشته اند بیشتر از خیلى ها در ایران میدانند خطاهاى ما و مربیان ما در این سالها با این همه بودجه و سازمان و رسانه و غیره در کجاست. آنها در اروپا جوانان را در حالى به اصول اخلاقى هدایت و پایبند مى کردند که هیچگونه اجبار و زور و ترس از مجازات براى جوانان فراهم نبود و در عین حال که امکان رفتن به فاحشه خانه را میداشتند هیچوقت پا در انجا نگذاشتند. این هنر نسیت که راه دسترسى جوان را به انترنت ببندیم و بعد بگوئیم سالم هستند. خطر اینجاست که وقتى ذیر یا زود به آن دسترسى پیدا کردند منحرف مى شوند. کار مهم را اقاى بهشتى و امام صدر انجام داده اند که جوانان را در عین‏ امکان دسترسى به کانونهاى فساد از آلودگى مصون داشته و از آنها مجاهد و قهرمان ساخته اند.
ایکاش نویسنده محترم نقد بر نوشته آقاى طباطبائى خود به توضیح مشکلاتى که در قسمت دوم مطلب خود اورده مى پرداخت تا متوجه میشد که حق با امثال اقاى دکتر طباطبائى مى باشد.
در پایان عرض میکنم که منتقد محترم مشکل موجود را در کوتاهى امثال آقاى طباطبائى دانسته و مى نویسد گناه خود را به پاى دیگران ننویسند. من در توضیح بالا گفتم که کارهاى آقاى طباطبائى و دوستانشان در اروپا و امریکا باعث شد صدها جوان ایرانى از دام کمونیسم و بى مذهبى نجات پیدا کرده و دانشمندان تحصیلکرده و متدینى بار آیند. کارى که آقاى مطهرى و دکتر شریعتى در آن روزگار در ایران انجام دادند. کارى که سازمان هاى پر امکان بعد از انقلاب از عهده ان بر نیامده اند. خداوند همه ما را از قضاوت عجولانه بر حذر دارد.
جهت اطلاع شما در حال حاظر در بسیارى محافل دانشگاهى حتى در میان دانشجویانى که ظاهرى بسیار ساده دارند انواع اندیشه هاى ضد دینى رواج بسیار دارد و بسیارى در پى یافتن مکتب و مرامى در مقابل اندیشه و مکتب دینى مى باشند، تعدادى نیز به کالبد شکافى تاریخ دست زده و به زرتشتیت روى مى آورند. به نظر نگارنده این امر نتیجه تضاد موجود در فضاى حاکم کشور است: در کشورى که ۷۰% جمعیت آن زیر ۳۵ سال مى باشند و امکان ازدواج براى بسیارى از این جوانان فراهم نیست، جوانى که از حق طبیعى خود براى ازدواج (به واسطه مسائل اقتصادى) محروم شده، به محض نشان دادن هر گونه علامتى از شادى و تخلیه هیجان جوانى توسط همان حاکمیت مورد برخود قرار مى گیرد
این جوان نه تنها از داشتن تفریح و شادى و هیجان محروم مى باشد بلکه از داشتن حقوق طبیعى هر انسان از قبیل: شغل، حداقل امکانات زندگى و … محروم است و در مقابل همه به دنبال سرکوب او هستند.
به دلایلى که تا کنون براى اینجانب که دانشجویى ۲۲ ساله مى باشم مشخص نشده، ترویج فرهنگ شادى به هر شکل (موسیقى، جشن، …) خط قرمز محسوب شده و به شکل هاى مختلف با آن برخورد مى شود و در مفابل‏ انواع امکانات براى برگزارى هر گونه مراسم عزادارى و ترویج فر هنگ غم فراهم است. حال به اعتقاد شما جوانى که در چنین شرایط و با چنین فشارهایى زندگى مى کند چگونه مى تواند به مسائلى چون حجاب و … دلبسته باشد؟؟؟
به امید این که نظر اینجانب به عنوان حرف دل بسیارى از جوانان درج شده تا حداقل در این محفل اینترنتى و مجازى شاهد احترام به عقیده جوانان باشیم.
در تنها کشور شیعه جهان دیدن صحنه رقت بار زنان ودختران بدحجاب یا به قول شما شل حجاب (شمائى که از این تعبیر ملایم استفاده کردید مبادا به تحجرمتهم شوید) واقعا باعث تاسف است. معلوم نیست جوان شیعه ما که صبح از خونه بیرون مى آد و امنیت روانى نداره تا کى باید منتظر بمونه تا آقایان نظامى پوش سابق و کت شلوار پوش امروز ار سر گفتگو وگپ دوستانه تنها مملکت شیعه را به جامعه آرمانى نزدیک کنند. گویا نویسنده محترم نمى دانند که وجود گفتارها و پندارهاى امثال ایشان بعد از جنگ وبرخورد منفعلانه و از سر تساهل همفکران ایشان چه طور جامعه شیعى و امید امام زمان (ارواحنا فداه) به این وضع رسانده است .. «. والسلام على من التبع الهدى»
نظرات نویسنده مطالبى است که بارها توسط افراد مختلف بیان شده است ولى کو گوش شنوا. در کشور ما اگر هم کسى پیدا شود و براى بى برنامگى هاى موجود و براى بودجه هاى هنگفتى که صرف بعضى از مراکز میشود دل بسوزاند بلا فاصله به بى دینى و ضد انقلاب بودن متهم میشود. چه خوب است که با توجه به نظرات دیگران و حداقل ذره اى فکر کردن بر روى مسائل مطرح شده فرصت اصلاح خود را از دست ندهیم. شاید با اختصاص بودجه هاى هنگفتى که صرف این مراکز میشود وهیچ فایده اى هم در بر نداشته است به امر اشتغال و مسکن وبیکارى جوانان خیلى بهتر در جهت حل مشکلات ایشان و رفع فساد از جامعه جوان گام برداریم.
اینجانب نیز با نظرات شما در مورد نحوه برخورد با مشکلات اجتماعى آن هم از این نوع موافق هستم، اما باید توجه داشت که نمیتوان تمام تقصیرات را به گردن بد برخورد کردن ویا بیتوجهى انداخت، مسلماسهم تهاجمات فرهنگى ویاتعامل فرهنگى را نباید از نظر دور داشت، بعلاوه اینکه سهم ما از تولید فرهنگ چقدر بوده است؟ آیا توانسته ایم براى شکاف نسلها وگسستهاى فرهنگى خود برنامه ریزى نماییم؟ در نهایت باید گفت این مشکلى است که هزاران گره دیگر دارد وپاس دادن آن فقط به جریانهاى خودى قدرى بى انصافى است‏
از نویسنده مى خواهم بین جوامعى که نظام اسلامى در انها استقرار یافته و ارزشهاى اسلامى از طرف اکثریت مردم پذیرفته شده و اعمال زور یا قانون براى وادار کردن دیگران که به فرض اول باید اقلیتى در مقابل اکثریت خواهان اسلام باشند، جایز شمرده میشود و در مقابل جوامعى که هنوز در حال نیل به یک جامعه اسلامى هستند و ارزشها و فرهنگ اسلامى در کنار دیگر فرهنگ ها و مکاتب فکرى در حال رشد و تعاملند، به صورتى که انتخاب افراد مى تواند آزادانه باشد، تفاوت قائل شوند.
شاید ریشه معضلاتى که قصد بحث روى آنرا دارید منتفى شدن فرض اولیه فوق در استقرار یک جامعه اسلامى باشد. موردى که سابقه آن در صدر اسلام در زمانى که مردم کوفه از حضرت على (ع) تقاضاى تقبل رهبرى را کردند و حضرت به آن اشاره داشتند، نیز دیده شده است.
ten .ruotepracired
مسائل اجتماعى و پدیده هاى آن موضوعاتى چند بعدى و مرتبط با تمامى شئونات زندگى فرهنگى. اقتصادى و … است. صرف نظر از واضحاتى که در شتاب بخشیدن ناهنجاریها اثرات عمیقى گذاشته و میگذارند نکته دیگرى را مورد تاکید قرار میدهم و فکر میکنم توجه به آن نه فقط در صورت ظاهر و تغییر شکلى بلکه در اعماق روح و روان جامعه تاثیرى کارساز داشته باشد. این موضوع عدم توجه به سنتها و بى اعتبار کردن آن در جامعه است. اثر بلافاصله اى که این امر بر جامعه دارد حس بى هویتى و تمایل به کسب هویت است. امروزه در ویترین کتاب فروشیها عناوین متعددى از کتاب هائى را شاهدیم که موضوعات آن در مجموع به‏ آرامش روحى و پرورش روح و روان باز میگردد. اگر مخاطب این کتابها را مورد مطالعه قرار دهید خواهید دید که اکثرا از جوانان و تحصیل کردگان هستند. این امر بیانگر نیازى است که جامعه به هویت خود دارد. ما نوروز را درز میگیریم و بعد که یونسکو جلو افتاد و خواست که این مراسم را به ثبت جهانى برساند به دست و پا مى افتیم که چا بکنیم که از قافله عقب نیافتیم. جوانان ایرانى اغلب بدلیل ایرانى بودن و مسلمان بودن صاحب قریحه هنرى و خیال انگیزى مثبت اند. چقدر در عمل این موضوع را فهمیده ایم و واقعا طرف توجه قرار داده ایم. چه رابطه منطقى اى بین رشته هاى تحصیلى اى نظیر گرافیک و هنرهاى سنتى و یا نقاشى امروز دانشگاهها با طراحى فرش و تذهیب و امثال آن وجود دارد. ما در طراحى هاى خود الگوهاى مناسب را نمى شناسیم. تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در بیشتر موارد نسبت به موضوعات بیگانه و نا آشنا هستند. مزیت هاى فرهنگى و هنرى نیز همان کارکردى را دارند که مزیتهاى اقتصادى در حاکمیت بازار دارد. ما از مزیتهاى فرهنگى خود چه بهره اى برده ایم با تخت جمشید و ارگ بم مان چه پیامى را منتقل کردیم. اصلا ما خود پیامهاى آشکار و نهان این سمبل هاى فرهنگى را میشناسیم. ما در برخورد با موضوع گردشگرى چند درصد به منفع فرهنگى و نمایش فرهنگ بزرگ ایرانى و اسلامى مان اهمیت داده ایم. ما هرچه داریم از عقاید و پایبندیهاى فرهنگى و عقیدتى و ملى مردم داریم و در طول سالها بدون کمک به ارتقاى آن فقط از این منبع هزینه کرده ایم. شل حجابى و هزار پدیده دیگرى که دائما در مقابل چشمان ماست فقط زنگهائى است که ما را از راهى که مى رویم مطلع کند. بهتر است بجاى هزینه کردن از منابع فرهنگ عمومى و ملى و اعتقادى کمى هم به فکر چگونگى احیا و کمک به ماندگارى و حمایت از آن بکنیم تا حداقل چند سالى بیشتر بتوانیم از این منابع بهره بریم؟! ۱۹٫ ۶٫ ۱۳۸۳
به نظر بنده مقایسه ایشان درست نیست چرا که ضواهر کشورهاى مورد مثال ایشان مثل سوریه و یا همان لبنان اصلا با فضاى ایرا ن مشابه نیست شما اقلیت محجبه خارج را چکونه مبنا فرض میکنید به نظر بنده‏ مشکل عمده ما در نظام برخوردهاى دوگانه مدیران عالى وسیاستها ى کشور دارى ماست هیچ کس از قانون قطعى و معیارهاى تعربف شده در جامعه نگران نیست اما پریشانى ارا و تعارض نظرات در این زمینه باعث به عصیان کشاندن نسل جوان میشود این حالت در قشر ى از شل حجابان نتیجه برخورد دو گانه مجریان حکومتى است … ۱۹٫ ۶٫ ۱۳۸۳
moc .ravaon ihgassim
با سلام و خسته نباشید.
بحث بسیار جالب و خوبى را مطرح فرموده اید. قبل از هر چیز باید نظر اجماعى علما و عقلاى واقعى جامعه راذ دید. اما اجبار به دیندارى و رعایت حدود دینى از سوى کسانى که خود راعى آن نیستند. همانقدر اثر بخش است که اجبار به برداشتن حجاب در ترکیه. فرانسه. حکومت رضاخانى و .. بوده است. اینجانب عاشق انقلاب و امام خمینى هستم. در مسئولیت حساسى در خارج از کشور قرار دارم و فقط با عشق به خمینى و شاگرد صادق او در چنین محیطى ادامه خدمت داده ام. اما کاش به جاى گماردن افرادى ناآگاه از دین و جوانب امر به معروف و نهى از منکر که فقط ضربه به دین و دیندارى زده است. خود در مقام عمل قرار گرفته و الگو سازى مى کردیم. اینجانب با کمال تاسف بایستى بگویم که بسیارى از مسئولین ما در اندیشه و گفتار شاید بهترین ها جهان باشند ولى در عمل بسیار جاى تاسف دارد. اینجانب و خانواده ام با عشق به خمینى و انقلاب او در میان آزادى هاى افساتر گسیخته غربى. دین خود را حفظ کرده ایم و تاکنون هیچ دلبستگیى به این تمدن نداشته و جز انزجار از وجه حیوانى آن احساس دیگرى نداشته ایم. ولى از بین برادران مسئول رده بالا که شغل بسیار حساسى داشته اند حرکات فاجعه بار دیده ام و برخى از آنها را مسلما آقاى طباطبایى هم مى شناسند. چرا بسیارى از مسئولین ما بر سفره معاویه مى نشینند ولى دم از على (ع) مى زنند؟ آیا چنین حرکتى جز تلاش براى مخدوش نمودن راه حق. تاثیر دیگرى خواهد داشت؟ وقتى آنها که داعیه‏ بیشتر دارند. کمکتر عمل مى کنند. چه توقعى از آنان که داعیه ندارند داریم. کاش به جاى همه ادعاها الگو سازى مى کردیم. کاش از فردا همه مسرفین و دنیا طلبان را بى حیثیت مى کردیم. کاش ملاحظه هیچ آقازاده و خانم زاده اى را نمى کردیم. کاش مى فهمیدیم که چرا کلینتون آقاى نلسون ماندلا را بهترین دوست خود مى داند. کاش قدر و مرتبه بسیارى از چیزهایى را که داریم مى دانستیم. به خدا قسم که از ناآگاهى و به عبارتى از تنبلى مطالعه و عدم تلاش براى به روز رسانى معلومات برخى از بزرگان خود. دلم به درد آمده است. چرا بى دینان و آنان که غم دین و اخلاق و … ندارند. باید بهتر از ما به وظیفهخ خود عمل کنند. ما از مردم و از دنیا چه مى خواهیم؟ لازم نیست بگوییم. اگر خود عامل به آن باشیم و نمونه سازى کنیم. همه مخلص و مرید ما خواهند شد. اگر با زور و موشک و تحکم مى شد دنیا را گرفت. سزاوارترین این مقوله آمریکا و شوروى و شیطان صهیونیزم بودند.
بیائید کمى به خود بیائیم. دلها را باید گرفت. وگرنه دچار سرنوشت منفورینى خواهیم شد که بخش عظیمى از سرمایه هاى جهان غرب و صنعتى از آن آنان است. ولى هر روز منفورتر مى شوند. آنهایى که تمام دولت هاى پر مدعاى غربى عمله هاى آنانند و بر این مزدورى افتخار مى کنند. جالب است که بدانید. همه آنها این موضوع را مى دانند. آخرین نمونه آن اظهارات صدر اعظم آلمان بود، آنها خود را موظف به دفاع از امنیت شیاطینى مى دانند که بدترین جنایت ها را براى بقا خود بر بشریت و مردم مظلوم فلسطین روا داشته اند. آنها که با بولدوزور و توپ و تانک و موشک و بمب سخن مى گویند. امروز دئر اروپا اکثریت مردم عادى از آنها نفرت دارند. در حالى که دولت هاى همین مردم از آنان دفاع مى کنند و بر علیه مخالفین آنها حکم صادر مى کنند.

 

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *