خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / رابطه دختر و پسر در نظر حجت الاسلام قرائتی

رابطه دختر و پسر در نظر حجت الاسلام قرائتی

من یکى از کشورهاى غربى بودم، یک همه پرسى کردند، به نظرم اتریش بود. حالا اگر بتوانم روزنامه‏اش را بیاورم و در تلویزیون نشان بدهم، بد نیست. هشتاد و پنج درصد از خانواده‏ها گفتند مهم‏ترین مشکل شما چیست؟ گفته بودند که نظام خانواده پاره شده است.

یعنى مرد آزاد است، وقتى مى‏رود بیرون، زنش دیگر نمى‏داند که این با چه زنى و چه رابطه‏اى برقرار مى‏کند و شب با چه حال و هوایى در خانه مى‏آید. زن هم که مى‏رود بیرون، مردش نمى‏داند که این خانمش با چه کسانى نشست و برخاست مى‏کند و با چه حال و هوایى به خانه برمى‏گردد، نظام خانواده گسسته شده است. هشتاد و پنج درصد مشکلشان این بود. مشکل انرژى هسته‏اى و نمى‏دانم مترو و اتوبان و بلوار و فرودگاه و آب و گاز و برق و … مشکلشان این بود که مى‏گفت همه چیزمان درست است، نظام خانواده پوکید. اگر آزادى باشد، این طور مى‏شود.

بعد هم فکر مى‏کنند که آزادى شیرین است. یک مثال بزنم، افطار خوشمزه‏تر است یا ناهار؟ با هم بگویید. افطار! چرا افطار خوشمزه‏تر است؟ چون آدم یک مدتى خودش را نگه داشته است، بعد غذا پهلویش لذیذ است. شهوت هم همینطور است. اگر انسان به شهوت‏هاى حرام رسید، خودش را نگه داشت، شهوت حلال برایش لذیذ است. اما اگر آدم راه مى‏رود، همین طور هر چه رسید خورد، این دیگر وقتى سفره‏ى خودش پهن مى‏شود، چون از بس ولخورى کرده است، دیگر اشتهاى لازم را ندارد.

برنامه درسهایى از قرآن سال ۸۹، غریزه‏ى‏جنسى‏تربیت، ص: ۲

چون با صد نفر دست داده است، به صد نفر تنه زده است، با صد نفر شوخى کرده است، با صد نفر برخورد کرده است، این دیگر همسر خودش پهلویش مزه ندارد. به همان دلیلى که افطار خوشمزه‏تر است، چون خودش را نگه داشته است، لذت جنسى هم خوشمزه‏تر است به شرطى که آدم خودش را از حرام نگه دارد. هر چه براى افطار مى‏گویید، براى آن هم بگویید. چون هر دو احساس است. آدم احساس غذا دارد … نباید آزاد گذاشت. هر وقت هر چه دیدیم بخوریم. آزادى مطلق!

یا سرکوب مطلق! رهبانیت! یک وقتى مسیحیت گفته بود که حتى شرط کشیش شدن، این بود که کسى ازدواج نکرده باشد، ولى بالاخره حرف‏هایى درآمد و آمارهایى … دیگر حالا خیلى از حرف‏ها را نمى‏شود در تلویزیون زد. اسلام مى‏گوید نه غریزه را سرکوب کن و نه آزادش بگذار! مثل کپسول گاز، کپسول گاز اینجا هست، اگر این از شلنگى که آوردیم، اگر بردیم چراغ گاز، اگر از مسیر خودش باشد، این هم حرارت است و هم غذا مى‏پزد، اما اگر شلنگ پاره شد، چیزى پخته نمى‏شود، نه نور دارد، نه روشنى و نه غذایى پخت مى‏شود فقط انفجار است. از طریق اجاق … فقط از طریق! حالا.

۲- کنترل غریزه از درون و بیرون‏

از درون و از بیرون چگونه کنترل کنیم؟ از بیرون‏ «هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ» (مؤمنون/ ۵) باید انسان خودش را حفظ کند. «تَمْشى عَلَى اسْتِحْیاءٍ» (قصص/ ۲۵) دخترها در خیابان با حیاء راه بروند. از بیرون هم ازدواج! انسان یک ورودى‏هایى دارد، مثل کامپیوتر یک چیزهایى واردش مى‏شود، یک پردازشى دارد، یک خروجى دارد، ورودى‏هاى انسان را اسلام گفته است، مواظب باشید. همه چیز را نگاه نکن. نگاهت افتاد چشمت را پایین بیانداز، رویت را این طرف کن، شما مى‏خواهى هر کسى را که دلت مى‏خواهد نگاهش کنى، هر چه را هم که مى‏خواهى بگویى … دست نگذار، مى‏خواهى با او دست بدهى، مراوده! تلفنش را مى‏گیرى، با هم رابطه برقرار کنید. هر سخنى را به هم مى‏گویید، هر حرفى را مى‏زنید، هر غذایى را هم مى‏خورید. خوب این هر کس را دیدیم، هر چه خواستیم بگوییم، هر عکسى، هر فیلمى، هرچیزى خواستیم با هم رد و بدل کنیم، این رها کردن غریزه است.

ممکن است یک عشقى باشد، منتها این عشق‏ها بعداً به طلاق کشیده مى‏شود. گاهى هم بچه‏ها براى اینکه کلاه سر دیگران بگذارند، مى‏گوید اگر انسان چهار رفیق دوست پسر، دوست دختر نداشته باشد، زندگى را تمرین نمى‏کند. ما براى اینکه تمرین کنیم، براى آینده خوب … تمام این‏هایى که رابطه دارند، تحقیقاتى که اخیراً کرده‏اند، به اینجا رسیده است، این دختر و پسرهایى که با هم رابطه دارند، ده درصدشان ازدواج مى‏کنند، نود درصد ازدواج نمى‏کنند. همین طور کنار کوچه دوست دارند، یک چیزى بگویند و بخندند و بروند. مثل حلواى نذرى یک انگشتى مى‏زند، رد مى‏شود و مى‏رود. ده درصدشان ازدواج مى‏کنند. در آن ده درصد که ازدواج مى‏کنند، نود درصد طلاق مى‏دهند. چه گفتم؟ رفاقت‏هایى که به خیال اینکه حالا مقدمه‏ى ازدواج باشد، دخترها خیلى کلاه سرشان مى‏رود. خیلى دخترها کلاه سرشان مى‏رود. دخترها واقعاً مظلوم هستند. اصلًا در طول تاریخ دخترها مظلوم بوده‏اند. در طول تاریخ دخترها مظلوم بوده‏اند. گول مى‏خورند، به هواى اینکه ما با تو ازدواج مى‏کنیم، این مقدمات زندگى شیرین آینده است، بابام یک کارخانه دارد فردا قیمتش چند میلیارد مى‏شود، نمى‏دانم بعداً چه مى‏شود، بعداً چه مى‏شود، یک کیلومتر … صد تا حرف مى‏زند معلوم نیست چند تا از آن دروغ و چند تا از آن راست است.

۳- خطرات و آسیب‏هاى دوستى‏هاى‏ نامشروع‏

برنامه درسهایى از قرآن سال ۸۹، غریزه‏ى‏جنسى‏تربیت، ص: ۳

این‏هایى که مى‏گویند این رابطه‏ها براى ازدواج آدم را پخته مى‏کند، نه خیر! پخته نمى‏کند. چون دختر و پسرى که با افراد مختلف رابطه دارند، چون آدم‏هاى زیاد دیده‏اند، خیلى با ازدواج موفق نیستند. چون تا قهر کرد، مى‏گوید دلیلى ندارد من با تو زندگى کنم. من قبل از تو … چه بگوید چه نگوید! چون این قبل از ازدواج با ایشان با کسانى دیگرى هم بوده است. تا چیز شد برمى‏گردد. مثل آدمى که بیاید در خانه، تا دید غذا بد است، اگر دور تا دور خانه‏اش دیزى و کبابى و سیراب شیردانى و جگرکى و ساندویچى و همبرگر و نمى‏دانم پیتزا و … اگر در تمام دور تا دور خانه‏اش چیزى باشد، مى‏گوید اصلًا دلیلى ندارد من بیایم در خانه، مى‏روم و بیرون غذا مى‏خورم. اما اگر بفهمد همه‏ى خانه‏ها، همه‏ى دکان‏ها بسته است، خانمش بگوید: بنشین تا غذا حاضر شود، مادرش بگوید: بنشین. مى‏گوید: چشم! چون همه‏ى دکان‏ها بسته است. اگر راه‏ها بسته بود، در خانه صبر مى‏کند، اما اگر راه باز بود، با مختصر بهانه خانه را رها مى‏کند و در خانه را بر هم مى‏زند و پیتزایى و ساندویچى مى‏رود. آدم‏هایى که رابطه‏ى دختر و پسر دارند، با زندگى همسر صابر نیستند. چون با چند نفر دیگر هم بوده است، دلیلى ندارد که من با تو باشم، مى‏روم جاى دیگر! اتفاقاً دوست پسر و دوست دختر، تمرین فرار از خانه است. چون وقتى آدم با بیست نفر، سى نفر، کمتر، بیش‏تر، دو نفر، یک نفر رابطه داشت، چون مزه‏هاى آن‏ها را هم چشیده است، دلیلى نیست که با تو باشم. ول مى‏کند و مى‏رود. ول مى‏کند و مى‏رود. این فاجعه است.

تربیت اسلامى چه مى‏گوید؟ براى ورودى‏ها! از کجا وارد مى‏شود؟ از چشم! مى‏گوید: نبین! دست، گفتگو، غذا … مى‏گوید: خودت را آزاد نگذار، یک خورده خودت را کنترل کن. بعد هم مى‏گوید در پردازش، تخیلات، جوان نشسته است، دختر و پسر مى‏روند در فکر، بلند شو و بدو!

رحمت خدا بر شهید امیر بابایى، مى‏گوید دانشجوى خلبانى در آمریکا بودم، دیدم تخلیات در مغزم آمد، بلند شدم و دویدم. مدیر و رئیس دانشگاه گفت: چرا این وقت شب مى‏دوى؟ گفت: فشار غریزه‏ى جنسى است. مى‏دوم که با دویدن تخلیه شوم و حواسم به جاى دیگرى برود. تخیلات، تفکرات، احساسات …

ازدواج! پس آزادى درست نیست. سرکوب هم درست نیست که گاهى مسیحى‏ها مى‏گویند. اسلام مى‏گوید: ازدواج! ازدواج برکاتى دارد: ۱- حفظ دین. اگر در سن سى ساله آدم داماد شود، یا عروس بشود، بیست و پنج سالگى، سى سالگى، عروس بشوند و داماد بشوند. نصف دینشان حفظ شده است. اما اگر دختر چهارده سالگى عروس شد، پانزده شانزده سالگى عروس شد، هفده، هجده سالگى زود عروس شد، پسر هم بیست سالگى و قبل از بیست سال داماد شد، دو سوم دینش را حفظ کرده است. یعنى اگر دین نود درجه باشد، سى سال به بعد چهل و پنج درجه، اما اگر زود عروس شد و زود داماد شد، از نود تا دو سوم یعنى شصت درجه دین خودش را حفظ کرده است. دو سوم دین نسل نو مربوط به ازدواج است.

 

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *