خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / پاسخی دیگر به مطلب ایجاد علاقه به حجاب

پاسخی دیگر به مطلب ایجاد علاقه به حجاب

فرد با حجاب علاوه بر حفظ ظاهر خود باید باطنا عفیف باشد. چرا که حجاب فقط به حفظ ظاهر و پوشش نیست بلکه حرکات بدن و صورت و لحن حرف زدن و نگاه کردن را هم شامل میشود.

ملاک و معیار شما از چادر نباید افراد چادری باشد که چون تا بحال به افراد چادری که برخوردید که بقول خودتان از شمر بدترند و غیره که فرمودید لذا من اصلا چادرو دوست ندارم چون ….

 

اخیرا مطلبی با عنوان“ایجاد علاقه به حجاب” و مطلبی مشابه آن در قسمت نظرات سایت در ذیل عنوان”روشهای تربیتی یک مادر” توسط یکی از کاربران سامانه برایمان ارسال شده که ما نیز انهارا بدون دخل و تصرف در سامانه منتشر نموده ایم.انتشار این مطلب نظرات سایر کاربران را در پی داشته است.برخی از این نظرات در ذیل همان مطلب درج شده است.اما برخی از نظرات به علت طولانی بودن قابل درج در قسمت نظرات سایت نبوده از جمله نظر ذیل که آن رادر این قسمت می آوریم:

روش های تربیتی یک مادر کیمیا ۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۶:۴۱

چادر پوشش خوبیه ولی من اصلا چادرو دوست ندارن چون خیلی از چادریا را دیدم که از شمر بدتر رفتار میکنن ادعای خدا پیغمبریشون میشه اما فقط ادعا دارن….خیلی شده که یه چادری منو اذیت کرده …مث حراست دانشگاه…وای که با این کارشون حالمو از حجاب به هم میزنن….اما در اصل چادروحجابو دوست دارم…اما ادمایی که با این حجاب دیدمو زیاد نپسندیدم

پاسخ:

بنام پروردگار عشق و به نام خدائی که حضرت زهرا(س) را آفرید تا مقام والای زن را به جهانیان نشان دهد.

با سلام

دوست عزیز

اول باید ببینی هدفت از چادر سر کردن چیه

صد در صد یکی از مهمترین دلایل چادری بودن تمام ما اینه که تا اونجا که می تونیم حجاب خودمون رو در جلو دید نامحرمان بپوشونیم

و از آسیب ها و خطرات ناشی از بد حجابی جلوگیری کنیم درسته؟

نمیدونم چقدر با اصطلاح تاکید بصری آشنایی دارید فرض کنید که بر روی یک صفحه کاملا مشکی یک نقطه ی سفید می بینید

این نقطه سفید تاکید بصری در اون صفحه مشکی بوجود آورده و توجه چشم رو به خودش جلب کرده

حالا ما یکی دیگه از هدف هامون از چادر سر کردن اینه که تو جامعه تاکید بصری نامحرمان نشیم

رنگ مشکی اصولا رنگی هست که زیاد چشم رو به دنبال خودش نمی کشونه و باعث توجه و جلب دید نامحرمان نمیشه

و تا حدود زیادی از نمایش حالات جسم زن جلوگیری میکنه

خیلی از خواهران ما میانه ی خوبی با رنگ مشکی ندارن و این به علت اینه که در زمان انتخاب رنگ اشتباه میکنن

خیلی از روانشناسان به خانوم هایی که پوشش مقدس چادر مشکی رو دارن تاکید میکنن که در منزل در پوشش خودشون از رنگ های روشن و شاد استفاده کنن و این باعث تامین نیاز شاد طلبی روح میشه.

دوست عزیز

ملاک و معیار شما از چادر نباید افراد چادری باشد که چون تا بحال به افراد چادری که برخوردید که بقول خودتان از شمر بدترند و غیره که فرمودید لذا من اصلا چادرو دوست ندارم چون ….

حجاب به خود حجابه

حجابم که از اسمش پیداست یعنی یه فاصله

بین اونچه که در حجابه و باید باشه با دنیای بیرون از حجاب

حالا هر چیزی که این مساله رو به بهترین شکل براورده کنه مطلوبه

همونطور که گاهی اوقات در جامعه می بینید زن چادری وجود دارد که بسیار جلوه گرتر از یک فرد مانتویی ظاهر می شود

فرد با حجاب علاوه بر حفظ ظاهر خود باید باطنا عفیف باشد. چرا که حجاب فقط به حفظ ظاهر و پوشش نیست بلکه حرکات بدن و صورت و لحن حرف زدن و نگاه کردن را هم شامل میشود.

البته رفتار کسی که چادرو سرش میکنه هم مهمه فقط چادر سر کردن نیست چادر یه جورایی حرمت داره کسی که حرمتشو درک کنه به خودش اجازه نمیده تو این لباس رفتار ناشایستی انجام بده و با حیثیت چادر و زن مسلمون بازی کنه.

دوست عزیز  در ذیل موارد زیادی از اهمیت حجاب و چادر عنوان نمودم که علاقه به پوشیدن چادر و داشتن حجاب برتر به افرادی که این  چادر را بر سر می کنند نمی  باشد(ضمنا شما نباید جزء را به کل تعمیم دهید که ادمایی که با این حجاب دیدمو زیاد نپسندیدم آیا واقعا این قضاوت شما درست است که از تمام چادریها بدتان بیاد چون فقط با تعدادی که برخورد نمودید از شانس ما افراد پسندیده ای نبودند… ) بلکه فلسفه حجاب چیزی فراتر این مواردی است که شما عنوان نمودید:

هدف از حجاب و پوشش حفظ حرمت، عفت و وقار زن مسلمان و نگهداری او از آزار و اذیت آزمندان بیماردل است چنان که خداوند در قرآن کریم می فرماید:

“یا اَیُّها النَّبیقُلْ لاَِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِسأِ المُؤمِنینَ یُدْنین عَلَیْهِنَّ مِن جَلابیبِهنَّ ذلکَ أدنیأنْ یُعرَفْنَ فَلایُؤَذیْنَ”

«ای پیامبر، به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر بپوشند که این کار برای آن است که (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوسرانان) آزار نکشند.»

در آیه دیگر هدف از پوشش را پرهیز از تبرج و جلوه گری خانمها معرفی فرموده است، زیرا خودآرایی و جلوه گری زنان موجب فساد و تباهی جامعه می شود.

“وَ لاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّهِ الأولی “

«مانند دوران جاهلیت پیشین خودآرایی و آرایش نکنید.»

درباره همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دستور داده است که هرگاه از همسران پیامبر متاعی را درخواست می کنید از پس پرده طلب نمایید زیرا حجاب برای آن است که دلهای شما و آنان پاکیزه بماند و این بهتر است/

“فَاسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَرأِ حِجاب ذلِکُمْ أطْهَرُ لِقُلُوبِکُم وَ قُلُوبِهِنَّ”

از این آیات به دست می آید که هدف از حجاب پاکی دلها، جامعه و مصونیت زن و جلوگیری از کامیابی رایگان مرد از هر زنی است/سخن در این است که برای رسیدن به این اهداف و ارزشهای مقدس از چه نوع پوششی استفاده شود. به طور کلی دو نوع پوشش وجود دارد:

۱- استفاده از مانتو شلوار

۲- استفاده از چادر

اما مانتو و شلوار وقتی می تواند به عنوان حجاب اسلامی شناخته شود که از ویژگیهای زیر برخوردار باشد/

۱ – گشاد و بلند باشد به گونه ای که تمام برجستگیهای بدن را بپوشاند؛

۲ – تمام بدن به جز دستها تا مچ را دربر گیرد؛

۳ – رنگ و دوخت آن به گونه ای نباشد که گمراه کننده باشد؛

۴ – مقنعه یا روسری به گونه ای باشد که سر و گردن و سینه را به طور کامل به جز صورت بپوشاند/

اگر پوشیدن مانتو و مقنعه با رعایت کامل این شرایط همراه باشد و هدف از آن آسانی و سهولت در کار و یا رفت و آمد باشد و مقدمه برای بدحجابی نباشد، از نظر اسلام حجاب شرعی است/

اما چادر:

و چون حجاب ارزشهای فراوانی برای فرد و جامعه دارد و به عنوان سمبل عفت و پاکدامنی و مبارزه با بی بندوباری شناخته می شود برای دستیابی به این اهداف چادر که شکل تکامل یافته حجاب است بلکه زیباترین مدل پوشش اسلامی و نشانه سنت ملی، ایرانی است، باید برگزیده شود/

چادر نوع خاص از پوشش آمیزه ای از دین باوری ژرف و ذوق و هنر لطیف ایرانی است و در طول مبارزات استکبار ستیزی ملت ایران نقش فراوانی داشته است؛ از این رو چادر مورد خشم غربیها و غرب پرستان واقع شده است و تلاش می کنند آن را تحقیر نموده و به عنوان واپس گرایی معرفی نمایند.

حضرت فاطمه(ع) مقنعه خویش را بر سر و جلباب بر تن کردند، یعنی پوششی که تمام تن را از سر تا قدم فرا می گرفته است.

علاوه بر این عقل نیز بر برتر بودن چادر حکم می کند، چون اندام بدن با چادر بهتر محفوظ می ماند. شاید با استفاده از این موارد و احادیث دیگر، فقهای بزرگوار بر حجاب برتر بودن چادر تصریح نموده‏اند.

البته پوشش کامل با مانتو و روسری نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی حجاب برتر نیست، زیرا هر چند با مانتو و روسری پوشش صورت می گیرد، ولی باز حجم بدن مشخص است. با مقایسه با چادر، قطعاً چادر برتری دارد.

آنچه مهم است، مراقبت زن از خود و حجاب و عفت خویش به جهت ایجاد جامعه سالم است. آن چه که بهتر بتواند این هدف را تأمین کند، برتر است، در عین حال در صورت لزوم زن باید با حفظ عفت و حجاب، نقش اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد. البته شیک پوشی و تمیز و مرتب بودن از خصلت زنان است و خصلت بسیار خوبی است که خدا در وجود زنان قرار داده تا بر جذابیت آنان افزوده شود، لیکن باید در کوچه و خیابان و در منظر مردان نامحرم طوری رفت و آمد کنند که همراه با متانت و عفت بوده و باعث گناه و معصیت الهی نشوند یا طمع در دل های بیمار ایجاد کند

ü چون فعلا چادر تنها پوششیه که میتونه کاملا مفهوم حجابو تداعی کنه پوششای دیگه هم هست که اتفاقا خوبم هستن ولی هیچکدوم متانت و وقار چادر رو نداره!من خودم کلکسیونی از انواع و اقسام چادر دارم!چادر به خود کسی که از این پوشش استفاده میکنه هم یه آرامش خاصی میده و وقتی اون امنیتو حس کنی دیگه عاشقش میشی مسئله دیگه اینه که اونجور که باید مدلهای پوششی اسلامیه ایرانی زیبا که طی سالهای اخیر فقط نمایشگاه ها دیده شدن و بخاطر راکد بودن بازار فروش عرضه ی چندانی نداشتن هنوز میون مردم جا نیافتادنو رایج نیستن ومتاسفانه هنوز تابع مانتو ها ولباس های تنگو بدن نمای غربی هستیم!پس در این میان چادر بهترینه!

یک از دلایلی که حجاب را از نظر زنان غیر مسلمان یا مسلمان بی حجاب در کشور های دیگر، زیبا و دوست داشتنی می کند و برخی از آنان علیرغم موقعیت شغلی و اجتماعی خاصی که دارند اقدام به انتخاب حجاب میکنند، محاسنی است که در حجاب دیده اند .
این عده از زنان به دلیل اینکه در محیطی کاملا آزاد از نظر پوشش قرار دارند و هر پوششی را امتحان کرده اند و با آن کار و فعالیت نموده اند، به معایب و در واقع آسیب شناسی آن پوشش وقوف کامل حاصل نموده اند، اگر در موارد مختلف با نام به حجاب بازگشتگان یا حکایاتی که در بخش حکایتهای حجاب و عفاف در سایت قرار داده شده توجه بفرمائید به دلایلی که هر یک از زنان به حجاب باز گشته، مطرح نموده اند توجه کنید متوجه می شوید که هر یک دلیل خاصی را بیان می کنند، یکی حجاب را موجب احترام بیشتر زن می داند، دیگری حجاب را مانع نگاه های خیره مردان به خود بر می شمرد، یکی آن را مایه ارزشمندی زن می داند و …. اما دو مطلب معمولا در دلایل و صحبتهای همه ی آنها مشترک است :
یکی نزدیکی بخدا و درک لذت بندگی و احساس رضایت درونی غیر قابل توصیف از این عبودیت
و دوم احساس آرامش و امنیت

در واقع زنان محجبه شده به دلیل اینکه هر دو روی سکه را تجربه نموده اند، قضاوتی واقعی و صحیح از مزایای حجاب دارند از نظر آنان زن، با حجاب، انسان در مقابل انسان است نه موجودی دلربا در مقابل خریدار
اما متاسفانه برخی دختران مسلمان ایرانی، در جستجوی آزمودن آزموده هستند و بدنبال آن توجهات خاص مردانه اند، در صورتی که از این توجهات، غیر از نا امنی، سوء استفاده، ارائه سرویس رایگان برای نگاه و قضاوت و برداشتهای جنسی مردان چیز دیگری بر نمی آید .
دختران ایرانی بدحجاب معمولا در حوزه تبلیغات منفی جوامع غربی علیه حجاب قرار دارند و مایلند قرار داشته باشند زیرا صرفا یک لحظه فکر کردن به این مساله -که چرا یک زن خواننده، یا هنر پیشه در غرب، باید محجبه شود آنهم به قیمت از دست دادن شغل و تمامی موقعیتهای اجتماعی خود – می تواند وی را به مزایا و محاسن حجاب مطمئن نماید و وی را قدردان فضای آماده ای نماید که وی به راحتی میتواند با حفظ موقعیت اجتماعی و شغلی و تحصیلی و … به ادامه زندگی بی دردسر خویش بپردازد، گامی که در غرب برای یک زن مسلمان محجبه، بسیار بسیار گران، تمام می شود اما مع هذا، به برداشتن این گام، شجاعانه اقدام می کنند.
در واقع این طیف از زنان و دختران ایرانی، خود را بخواب زده اند و مشهور است که به خواب رفته را می شود بیدار نمود اما کسی که خود را بخواب زده، خیر .

آیا حجاب به چادراست ؟

مستر همفر جاسوس انگلیسی در خاطرات خود می نویسد :
در مساله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده ای به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی  و رها کردن چادر مشتاق شوند پس از آنکه حجاب زن با تبلیغات وسیعی از میان رفت وظیفه ماموران ما این است که جوانان را به عشق بازی و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهندبرای این کار لازم است زنان غیر مسلمان کاملا بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنها تقلید کنند

(خاطرات همفر)

می دانید این حرف ها یعنی چه ؟

یعنی اینکه همیشه با مانتو بیائیم تا آنها چادر را کنار بگذارند

یعنی اینکه فیلم های برهنه نشانشان دهیم

تا آنها به نیمه برهنه راضی شوند

یعنی اینکه سر لخت نشانشان دهیم تا آنها

با موی بیرون آمده درجامعه حاضر شوند

یعنی اینکه فیلم هائی که دختر و پسر در آغوش هم می روند

را نشان دهیم تا این کار برایشان عادی شود

یعنی اینکه عکس های عریان زن و شوهر نشانشان دهیم

تا آنها عکس نیمه عریان بگیرند.
یعنی اینکه دختر بلوز شلواری نشانشان دهیم
تا آنها با مانتوی کوتاه بیرون بیایند
با این فکر که اگر زنی خانمی چادری را دید
بگویند: نه به این شوری شور و نه به آن بی نمکی
بگویند: نه این قدر افراطی و نه آنقدر تفریطی
تا اینکه حد وسط را انتخاب کنند که همان مانتوی کوتاه می شود
طرز فکر غربی ها را می بینی ؟
می بینی چطور دارند با چادر مبارزه می کنند ؟
واقعا اگر حجاب به چادر نیست پس
چرا این همه با چادر مبارزه دارند ؟
جوابش این است که
ترک چادر مرحله اول است اگر چادر رها شود
می توان وارد مرحله بعد شد
در غیر این صورت آنها شکست خورده اند
حقیررا در دعایتان فراموش نکنید

نظر رهبر حکیم و فرزانه
من می‌گویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم یک نشانه ملی ماست که هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی از زن ندارد. اگر واقعا کار اجتماعی وکار سیاسی و کار فکری به معنای تحرک باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است. البته می‌توان محجبه بود ولی چادر نداشت منتها همین‌جا هم باید آن مرز را پیدا کرد.عده‌ای از چادر فرار می‌کنند به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامن گیرشان نشود. اما از چادر فرار می‌کنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‌آ‌ورندچون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‌دهد.

تصور نکنید اگر مافرضاً چادر را کنار گذاشتیم آن مقنعه کذایی را.. درست کردیم دست از سر ما بر می‌دارند، آنها به این چیزهای قانع نیستند بلکه می‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در اینجا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل شود.رضاخان این مرد قلدر نادان بی‌سواد آمد و خود را در اختیار دشمن قرار داد. یکباره لباس این کشور را عوض کرد، بسیاری از سنتهای مردم را تغییر داد، دین را ممنوع کرد…
شما ببنید در وضع امروز چقدر رسواست که یک پادشاهی یکباره لباس ملی یک کشور را عوض کند شما به اقصی نقاط دنیا مثل هند سفر کنید. ملتها لباس ملی خودشان را دارند وبه آن افتخار می‌کننند و از آن احساس سرشکستگی هم نمی‌کنند ولی آنها آمدند یکباره لباس ملی این ملت را ممنوع کردند. چرا با این لباس نمی‌شود عالم شد! و حال این که بزرگترین دانشمندان ایرانی که آثار آنها هنوز در اروپا تدریس می‌شود با همین فرهنگ، لباس و در همین محیط پرورش یافتند. مگر لباس چه تاثیری دارد؟
این چه حرف و منطق مسخره‌ای است که مطرح کردند؟ آنها لباس یک ملت را عوض کردند؟ چادر را از سرزنها برداشتند و گفتند با چادر غیرممکن است که زنی عالم و دانشمند بشود و در فعالیت اجتماعی شرکت بکند! سوال من این است که با برداشتن چادر در کشور ما زنها تا چه اندازه در فعالیتهای اجتماعی شرکت کردند؟ مگر در دوران رضاخان و پسرش فرصتی داده شد تا زنهای ما در فعالیتهای اجتماعی شرکت کنند.زنهای ایرانی زمانی وارد فعالیت اجتماعی شدند و کشور را با دستهای توانای خود متحول کردند و مردهای این کشور را به دنبال خود به میدان مبارزه کشیدند که چادر سرشان کردند.
نظر سایر مراجع تقلید
…بی‌شک چادر حجاب برتر است.
حضرت آیه العظمی مکارم شیرازی
چادر حجاب پسندیده است.
حضرت آیه العظمی بهجت
چادر بهترین پوشش برای خانمها است چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی
سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند. چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار رسمی سعی کنند بانوان محترم حرکت را خنثی کنند.
حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی
چادر حجاب برتر است و سزاوار نیست زنهای مومن بدون چادر وارد جامعه شوند.

نظر به اینکه چادر از جهات مختلف می‌تواند پوشش کاملی باشد به بانوان توصیه می‌گردد که چادر را به عنوان مهمترین نوع حجاب که شعار ملی و مذهبی ما است حفظ نمایند زیرا موجب وقار و سنگینی زن خواهد بود.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

امیدوارم مطالب این حقیر بر روی افکار شما تاثیر بگذارد

مطالب مرتبط:

ایجاد علاقه به حجاب

پاسخی به مطلب ایجاد علاقه به حجاب

روش های تربیتی یک مادر

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *