خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / نطرات مختلف به پدیده بدحجابی

نطرات مختلف به پدیده بدحجابی

بد حجابی

معمولا منظور از بد حجابی کم حجابی و به معنی عدم رعایت حجاب بطور کامل است اما آنچه در اینجا مورد نظر است تنها کم حجابی نیست بلکه پوشش زبان دار و آرایش غلیظ عده ای از دختران است که نشان دهنده قصد آنها برای جلب توجه کردن است وگرنه کم حجابی و یا حتی بی حجابی در بسیاری کشورها وجود دارد و آنها چادر و روسری ندارند اما خیابان را برای نشان دادن زیباییهای خود انتخاب نمی کنند و با سادگی تمام در خیابانها و مجامع عمومی حاضر می شوند و تنها زنان فاحشه با لباس زننده و آرایش غلیظ در خارج ظاهر می شوند. شاهد بر مطلب اینکه : یک زن خارجی بعد از مشاهده نحوه پوشش بعض دختران در خیابانهای تهران گفت: “در تهران چقدر فاحشه وجود دارد؟!!!!”

به نظر شما عوامل بدحجابی چیست و راهکارهای حل آن کدام است؟

در برخی از روایات معصومین آمده است که هر چه عقل شخصی بالا رود به همان نسبت بر عفت او نیز افزوده خواهد شد.
بنابراین تا زمانی که در زمینه بالا بردن سطح علمی زنان در جامعه کار مشخصی صورت نگیرد و به زنان به عنوان انسانهایی ناقص العقل نگریسته شود.که بهتربن آنان خانه نشین ترین آنها است؛ قطعا بد حجابی که سهل است هزار و یک مشکل روحی روانی دیگر نیز برای زنان در جامعه ایجاد خواهد شد و هیچ تغییری در وضعیت موجود جامعه پیش نخواهد آمد. مثلا جامعه امروز ما چه برنامه علمی فرهنگی برای یک زن خانه دار دارد؟؟
همچنین به نظر بنده تا وقتی که مردان چه مذهبی و چه غیر مذهبی در جامعه به جای توجه به انسان بودن زنان به جنسیت او توجه دارند وضع به همین منوال خواهد بود.
دیدگاههای مقام معظم رهبری در مورد زنان بسیار شنیدنی و واقع بینانه است اما کو گوش شنوا.اکثر مردان ما در این زمینه «یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض» هستند.

به نظر شما عوامل بدحجابی چیست و راهکارهای حل آن کدام است؟

به نام خدا و با سلام
ضمن تشکر از دوست گرامی، باید گفت عوامل بد حجابی در میان خانم ها متفاوت است .
یکی از عوامل بد حجابی در جامعه تمایل به توجه و اشتیاق زنان به مطرح شدن و یا به عبارتی نیاز به عرضه نمودن کمالاتی است که یک انسان می تواند واجد آن باشد منتهی زمانی که کمالی برای ارائه کردن جز زیبایی چهره وجود نداشته باشد و یا اساسا مورد توجه قرار نگیرد و از طرفی زن به آموزه های اسلامی هم پایبند نباشد ، خواه ناخواه به سمت عرضه ظاهر و بزرگنمایی زیبایی های آن کشیده خواهد شد و این مساله زمانی در وجود او نهادینه می شود که می بیند میزان توجه جامعه به خود آرایی زنان بالارفته و یا برای اشتغال در مراکز مختلف ، به اصطلاح آراستگی ظاهر ملاک گزینشها قرار می گیرد .
حتی در بسیاری از جوامع دانشگاهی دختران برای عقب نماندن از قافله همکلاسی های دیگر خود و برای همرنگ شدن با جماعت، محض ورود به دانشگاه تحت تاثیر قرار گرفته و ظاهری متفاوت را انتخاب می کنند .
گروهی نیز زمانی که دختران بدحجاب را مورد توجه بیشتر می بینند گمان می کنند که در زمینه ازدواج به موقع و یا انتخاب همسر مناسب ، خود آرایی عاملی بسیار مهم و تعیین کننده است ، لذا بدحجابی و به تعبیر خودشان آراستگی را تسریع کننده موفقیت ها در این زمینه تلقی می نمایند
بدحجابی همان طور که دوستان اشاره کردند می تواند عوامل متفاوتی داشته باشد.
بعضی از دختران واقعا قصد خودنمایی و تبرج ندارند و تنها تحت تاثیر محیطشان مجبورند قهرا بدحجابی را انتخاب می کنند.

نیاز به خود نمایی

نیاز به خودنمایی و جلب توجه و محبت غیر به طور فطری و غریزی چون نیاز به “دیده شدن” ، “جلب نظر” و “ستایش شدن “در نهاد آفرینش در سرشت زن قرار داده شده است علت اصلی به فطرت زنان بر می گردد که به طور ذاتی توجه زیادی به وضع ظاهر و اندام خود دارندعلت اصلی به فطرت زنان بر می گردد که به طور ذاتی توجه زیادی به وضع ظاهر و اندام خود دارند ، همچنین دختران در سن نوجوانی و جوانی دچار عارضه ای به نام “خودشیفتگی”می شوند که در این حالت از نظر روانی دوست دارند در معرض دید و توجه دیگران باشند بنابراین با استفاده از لباس های الوان و متفاوت سعی در جلب نظر دیگران دارند.

از جمله عوامل دیگر در بد حجابی ، نوع تربیت و محیطی است که زن در آن پرورش یافته است
دختری که از کودکی در محیطی رشد کرده که حجاب و شئونات پوشش اسلامی در آن نه تنها بی مفهوم بلکه کاملا خود محور است طبیعتا تمایل طبیعی به خودنمایی نیز مزید برعلت شده و بی حجابی در محیط های و جمع های خانوادگی و بد حجابی در جوامع رسمی تر را بدنبال خواهد داشت .

مدیریت غلط و نا آگاهی
از جمله عوامل دیگر در بد حجابی ،گرایش فزاینده دختران به استفاده از پوشش های تنگ و بدن نما بیشتر نتیجه سالها مدیریت غلط و نا آگاهی است. عملکرد مسولان از علل عمده گرایش دختران به پوششهای نامناسب است اتخاذ شیوه های نامطلوب مهار اجتماعی، سبب دوری گزیدن آنها از جامعه و گرایش به الگوهای بیگانه شده است

عامل مهم دیگر: ضعف ایمان!


سلام علیکم.
بعضیها عادت دارند تا یک نفر در کارش سستی میکند او را محکوم به ضعف در ایمان میکنند ولی من قصد اینکار را ندارم.
بسیاری خانمها برای جلب توجه یا برای اینکه همرنگ جماعت شوند کم حجابی پیشه میکنند ولی گروهی هم هستند که اساسا اعتقادی به حجاب ندارند. برخی از این افراد اساسا مسلمان هم نیستند و بنا به قوانین کشوری حق بیحجاب گشتن در انظار عموم را ندارند. آنها بیشتر از ترس مجازاتی خیال(مثل شلاق و اعدام!!) حجاب را حفظ میکنند حال انکه مجازات بیحجابی چیز دیگریست:

حتی گروهی از زنان مسلمان هم با حجاب موافق نیستند زیرا نمیدانند اسلام به چه علت حجاب را بر ایشان واجب دانسته است یا فلسفۀ حجاب را برای حفظ حجاب کافی نمیدانند. به قول یکی ازدوستان عزیزمان با دختران بدحجاب بین قشر مذهبی برخورد بدی میشود و گاها برخی افراد نادان آنها را با زنان خلافکار یکی میدانند!
حال انکه ما باید با این افراد از در منطق وارد شویم و :
۱٫ بنیۀ ایمانی این افراد را بالاتر ببریم تا پذیرش فرمان خدا برایشان ناگوار نباشد.
۲٫ فلسفۀ حجاب را نیز برایشان توضیح دهیم تا برایشان قابل قبول باشد.
از عمده دلائل بد حجابی :

و.. ۱- تعریف ناصحیح از حجاب و مقید نمودن آن به نوع خاصی از پوشش ۲- جهل بعضی بدحجابان از فوائد حجای و حقیقت آن ۳- بد رفتاری بعضی بظاهر متدین با افراد بدحجاب که موجب تحریک و بدبینی آنان میشود

بنام خدا
۱-عدم آموزش صحیح دینی به نسل جدید
۲-عدم آشنایی با فواید حجاب به نسل جدید
۳-سیاسی شدن حجاب بوسیله بنگاههای تبلیغاتی و نسبت دادن حجاب برای عده خاص
۴-قوی تر بودن تبلیغات ضد حجاب
۵-عدم جذب و مطرح بودن زنان محجبه در جامعه بعلت جو بوجود آمده در جامعه
۶-تعویض و جابجایی هنجار (حجاب ) و ناهنجار (بی حجابی ) در تعاریف جامعه ما
۷-مقبولیت بیشتر بی حجابها در جامعه

در جامعه کنونی ما ایران!
بد جابی نوعی فرهنگ و با کلاسی محسوب مس شود و حجاب (به طور مشخص چادر) نوعی عقب افتادگی و بی کلاسی…
در کنار باقی مباحث اجتماعی دین مبین اسلا…حجاب هم در ایران ۱۳۸۷ مهجور واقع شده است…چرا که زندگی کنونی در عصر جدید به سمت فرهنگ منحط غرب پیش می رود و ارزش های آن می شود ارزش و فرهنگ غرب فرهنگ برهنگی است…
فرهنگ برهنگی در نهایت برهنگی فرهنگی هم می آورد…هر چند که فرهنگ ایران و ایرانی مدتهاست که برهنه شده است…


باسمه تعالی

۱- عدم نظارت و کنترل وزارت به اصطلاح فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی مدل های لباس تولید داخل و یا وارداتی
۲- فیلم ها و سریال های مفتضح سیمای جمهوری اسلامی ایران که جز بد حجابی و بی حیایی را در بین جوانان معصوم ترویج نمی کند.
۳- عملکرد غلط مسئولین و بی توجهی به حل زیر بنایی مسائل جوانان به وی‍ژه در زمینه ی ازدواج، اشتغال، مسکن و…
از مهمترین عوامل ترویج فرهنگ بد حجابی و ابتذال در بین جامعه ی اسلامی است.

موضوع: بدحجابی
شاید در بسیاری از کشورهای آزادی که در آن قانون حاکم است، و بی حجابی در آن منع قانونی ندارد، و برهنگی جزئی از فرهنگ است، نتوان نمونه های غیر قابل تحمل و قبولی، همچون بدحجابی موجودی که توام با بی حیایی و آرایش هرزگی می باشد پیدا کرد.
اینکه چرا عده ای از زنان و دختران جوان ایرانی، بدون توجه به شخصیت و هویت و ارزش زن، برای ابراز وجود و ارائه خود به جامعه، شیوه آرایش غلیظی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی خاص فواحش می باشد را انتخاب می کنند، و با پوشش های تحریک کننده درجامعه حضور می یابند، نکته ای است که ریشه یابی نشده، و دلایل آن مورد توجه قرار نگرفته است.
دختران و زنان بدحجاب ایرانی، بدون توجه به معنا و مفهوم آزادی، از میان تمام تصاویر آزادی، تنها یک تصویر کوچک آن را انتخاب کرده اند؛ آزادی برهنگی و حق انتخاب پوشش و لباس و آرایش.
و اما تصویر دوم این آزادی را نیز می بایست در نظر گرفت، آزادی مردان و پسران جوانی که می خواهند برای لذت جویی، از این عروسکهای نمایشی، هر گونه که خواستند استفاده کنند .
بی حیایی و هرزگی، خاص دختران خیابانی و … است، و با بدحجابی تفاوت بسیاری دارد، در جامعه بسته ای که بنا بدلایل اقتصادی و سیاسی، سن ازدواج و طلاق افزایش چشمگیری دارد و راهی برای ارضاء طبیعی و قانونی و اخلاقی جوانان نیست، بدحجابی به بی حیایی، بی حیایی به برهنگی، و برهنگی، به هرزه گی و لذت جویی و عشرت طلبی ختم می شود، و در این میان بازنده بزرگ؛ دختران و زنان نا آگاه و بی دفاعی هستند، که بسیار زود زیبایی و سلامت و طراوت و زندگی و هستی خود را خیلی ارزان و راحت، و یخاطر هیچ از دست می دهند.
بدحجابی اینک یک فرهنگ است، فرهنگی که قسمتی از حجاب را کنار گذاشته و بصورت نیمه پنهان و با جذابیتی خاص وارد جامعه و بازار شده است.
و این امر حاکی از عدم غنای فرهنگ اسلامی در فرد، خانواده و جامعه اسلامی می باشد.

باتشکر – ملیکا


حجاب و بی حجابی، دارای منطق و اصول و قانون و قابل قبول و تحمل است، اما بد حجابی، فریب و نیرنگ و نفاقی است، که تابع هیچ اصول و قانون و قاعده ای نمی باشد، و تا قبل از مبارزه قاطع با بد حجابان سیاسی و اقتصادی، نمی توان با بدحجابی موجود در مردان و زنان جامعه مبارزه کرد.
بدحجابی موجود امروز در جامعه، نوعی اعتراض شفاف و فریاد خاموشی است بر علیه وعده ها و شعارهای تحقق نیافته.
ریشه بدحجابی و بی حیایی و فحشاء، در فسادهای اقتصادی و تبعیض و نابرابری و بی عدالتی است، و تا آنزمان که ثروت های باد آورده و اختلاس و ربا و سوء استفاده های کلان و رانت و امتیازهای ویژه برای افرادی خاص باشد، و مسئله معضل شده کار و مسکن و امنیت شغلی و فقر جوانان حل نشود، بدحجابی هم هست و نمی توان با آن مبارزه کرد.
با جوانی که بدلیل وجود تضادهای موجود می خواهد با وجود و جسم و ظاهر خود اعتراض کند، و بدحجابی و دهان کجی به قوانین موجود، فریاد در سکوت اوست، نمی توان مبارزه کرد، و موفق شد، چرا که بدحجابی، یک اعتراض اجتماعی است، نه اعتراض سیاسی!
جرم و گناه ربا و رشوه و اختلاس و رانت خواری بیشتر است یا بدحجابی و بی حیایی و روسپیگری؟!
حجاب یک اصل اسلامی و متعلق به جامعه اسلامی است، و تنها در جامعه اسلامی می توان توقع رعایت اصول اسلامی را داشت، و اما آیا جامعه امروز ما اسلامی است؟!
حکم اسلامی می بایست در جامعه اسلامی اجرا شود، و تا قبل از تشکیل و وجود یک جامعه اسلامی، اجرای حکم اسلامی معنا و مفهمومی ندارد.
آیا اصول مذهب و دین در جامعه، فقط توسط بد حجابان بصورت عیان شکسته می شود؟ آیا جامعه اسلامی، فقیر و مستمند و بیکار و مفسد اقتصادی و فاصله طبقاتی و اختلاس و رابطه سالاری دارد؟
جامعه ای که فقر و بیکاری و فساد و فحشاء دارد، اسلامی نیست، و در آن جامعه که تنها ظاهری از اسلام را دارد، نمی تواند با نمادهای غیر اسلامی، با حربه های اسلامی مبارزه کرد.
امروز دولت، معترض چندان و قدرتمند سیاسی ندارد، چرا که معترضین سیاسی؛ منتقدین جناحی بوده، و بسیار اندک و غیر تاثیرگذار می باشند، امروز دولت با اعتراض کنندگان اجتماعی روبرو است، با لشگر بیکاران و محرومان و فقیرانی که به تلاش دولت جدید برای تعبیر رویاها امید بسته اند.
در سطح ماندن و حرکت کردن دولت، اعتراضات را عمیقتر و غیرقابل مهار خواهد کرد، برای حل معضل فساد و فحشاء و بدحجابی در جامعه، دولت باید دلایل رشد این پدیده ها را از بین برده و اشتغال و امنیت شغلی و عدالت اجتماعی ایجاده کرده، و مانع از عقد قراردادهای استعماری بین کارگران و کارفرمایان و رشد فساد و فاصله طبقاتی گردد.
مبارزه ظاهری و سطحی با بدحجابی ساده و آسان است، اما این مبارزه و برخورد، بدحجابی را از بین نخواهد برد، بلکه بدحجابی را به بی حجابی و برهنگی بیشتر سوق خواهد داد.
معتادان و بد حجابان، بدلیل نوع عمل و علم به خلاف و قانون شکنی، تا به امروز برای هیچ دولتی در بعد از انقلاب خطرساز نبوده و خطری ایجاد نکرده، و از دولتها توقع و خواستی نداشته اند، و اما معتادی که اعتیاد را ترک کند، و بدحجابی که با حجاب شود، و فاحشه ای که توبه کند و از راه رفته باز گردد، از دولت اسلامی توقع و خواست خواهد داشت، آیا دولت حاکم آمادگی و توان پاسخ به توقعات و درخواست ها را دارد؟

از جمله عوامل گسترش این پدیده ضد اخلاقی از تلاش مستمر ، آگاهانه و روافزون استعمار در زدودن پوشش اسلامی نباید غافل بود . یکی از عوامل مهم جلوگیری از فساد و شیوع آن در سطح جامعه از بین بردن مظاهر شهوت ، لذت رانی ومحرک شهوت است . استعمارگران خارجی وایادی داخلی آنها برای اینکه بتوانند در جوامع اسلامی با گسترش فساد جوانان و زنان ومردان به کامجویی وهوسرانی مشغول کنند، تمام تلاش خود را برای کشاندن زنان نیمه عریان وبزک کرده و آرایش های غلیظ و دلربا انجام می دهند وحتی برداشته شدن هر چادر از سر زن ایرانی ومسلمان را یک سنگر مهم در راستای اهداف شوم خود می دانند . حجاب یک اصل اجتماعی است ومصونیتی برای زنان از دست اهریمنان است و استعمار در جهت زدودن این دژ مستحکم از هیچ کوششی فروگذار نکرده وبلکه بودجه های سرسام آوری را که از طرق مختلف هزینه می شود صرف این راه می کند . مسأله کشف حجاب در دوره رضاخان نمونه ی این تلاشهاست.

دگرگونی ارزشها عامل دیگری در راستای ترویج بی حجابی وبدحجابی است کوشش پی گیر استعمار وایادی فرنگی مآبش سعی در نمایش چهره ای خشن ، بیسواد ، کهنه پرست از یک زن محجبه دارد . آنان برای اینکه بتوانند ارزش یک زن محجبه را در اسلام فروریزند وحجاب که نشانه اقتدار شخصیت یک زن مسلمان است را بریزند از راههای گوناگون به هجو وتمسخر چنین شخصیتی می پردازند و آنگاه که موفق شوند یک ارزش را به ضدارزش تبدیل کنند وآنرا به مردم الغا نمایند به آرزوی خود در فتح یک سنگر مهم دست یافته اند . بدیهی است که چنانچه بیرون بودن موی سر ، خودآرایی وبزک کردن در ملاء عام یک ارزش شود زنان ودختران نیز به همان گونه ای رفتار می کنند که بدان ارزش یابند.
آخرین عامل را در ترویج بی حجابی از الگوهای نامناسب در اجتماع می توان یاد کرد . مسأله الگو در اخلاق اسلامی و روانشناسی جایگاه مهمی دارد . از این رو بدخواهان پوشش وحجاب از هر تلاشی در راستای معرفی زن شایسته والگو باظاهری عاری از پوشش اسلامی دریغ نمی کنند واین نیز کمک مؤثر در راستای ترویج بی حجابی است .

برای تحقیق بیشتر به منابع زیر مراجعه نمائید:
۱-رساله حجابیه ، رسول جعفریان
۲-مسأله حجاب ، شهید مرتضی مطهری
۳-حجاب از دیدگاه قرآن وسنت ، فتحیه فتاحی زاده
۴-فرهنگ برهنگی وبرهنگی فرهنگی ،غلامعلی حدادعادل
۵-زن از نظر اسلام ، فرید مصطفوی الخمینی



عوامل بد حجابى در جامعه به دو دسته تقسیم می ‏شود:

الف، عوامل درونى: منظور از عوامل درونى، مجموعه مؤلّفه‏هایى است که به وجود آوردن این پدیده دخالت داشته و ناشى از عملکرد افراد یک جامعه و سیستم سیاسى، اجتماعى و فرهنگى حاکم بر آن است. مهم‏ترین آنها عبارت است از:

۱. از نظر انسان‏شناختى و روان‏شناختى انسان موجودى است که داراى قدرت اختیار مى‏باشد، یعنى، هم توانایى انتخاب راه درست و طى کردن مراتب کمال انسانى را دارد و هم توانایى پیروى از امیال و هواهاى نفسانى و طى کردن مدارج انحطاط و سقوط را. قرآن مى‏فرماید: إِنَّا هَدَیْناهُ اَلسَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً،(۱). بر این اساس در جامعه‏اى مانند جامعه اسلامى ما- که بسیارى از احکام، ارزش‏ها و معارف اسلامى براى اداره جامعه تبیین شده و جاى هیچ گونه عذر و بهانه‏اى نیست- بعضى از احکام الهى ،مانند حجاب، از سوى برخى افراد نادیده گرفته مى‏شود، به این اصل و عنصر روان‏شناختى باز مى‏گردد. به عبارت دیگر یکى از مهم‏ترین عوامل بدحجابى در جامعه، پیروى از هواهاى نفسانى است که خود ناشى از ضعف ایمان و تقوا، تزلزل شخصیت است و. مى‏باشد و در مظاهرى از قبیل تجمل‏گرایى، خودنمایى در مقابل بیگانگان و. نمود پیدا مى‏کند. یکى از راه‏هاى اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با عوامل روان‏شناختى آن و تقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده آنان در اجراى احکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى‏باشد. قرآن کریم مى‏فرماید: إِنَّ اَللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ. خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى‏دهد، مگر آن که آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند،(۲).

۲. ریشه‏ هاى تاریخى این مسأله که به اقدامات رژیم پهلوى براى گسترش فرهنگ غربى به ویژه در بعد برهنگى، بى‏بند و بارى و کشف حجاب بر مى‏گردد، که توانست بخشى از جامعه ما را دچار این انحراف کند و بى‏حجابى را در خانواده‏ها به صورت یک هنجار و ارزش درآورد. روند گسترش این معضل، هر چند با وقوع انقلاب اسلامى و فضاى ناشى از دوران دفاع مقدس، تا حد زیادى کنترل شد ولى به دلایل متعددى، رگه‏ها و ریشه‏هاى خود را همچنان حفظ نمود و بعد از تغییر محیط ارزشى جامعه و فاصله گرفتن از فضاى معنوى حاصل از انقلاب و دفاع مقدس، دوباره مجال ظهور و بروز پیدا کرد.

۳. کوتاهى و بى‏توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش‏ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به آن، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى است.
گفتنى است که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره‏هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و. باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسؤولان و دستگاه‏هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسائل فرهنگى جامعه و اجراى راه‏کارها و برنامه‏هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش‏ها و احکام اسلامى مبذول نگردد.

۴. بعضى از اقدامات انجام گرفته بعد از سال ۱۳۶۸ (از قبیل سیاست‏هاى پولى و ارزى و…)که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و. انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش‏هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک‏گرایى، تجمل‏پرستى و. گردید.

۵. عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه‏هاى فرهنگى (از جمله وزارت ارشاد و مطبوعات وابسته در سال‏هاى اخیر) و میدان دادن به افراد و عناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با استفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند به گونه‏اى که مقام معظم رهبرى هشدارهاى شدید به مسئولین فرهنگى داده، نارضایتى خود را از عملکرد وزارت ارشاد اعلام نمودند که در نهایت منجر به استعفاى وزیر ارشاد گردید.

۶. برخى از افراط و تفریطهایى که در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل استفاده روشهاى خشونت‏آمیز و فیزیکى و. باعث بوجود آمدن تنفر و انزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید.

۷. اجرا نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت ملى به صورت فراگیر و گسترده و نظام‏مند از طرف احاد جامعه، که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه از فساد، نا امنى و. شمرده شده است.

ب، عوامل بیرونى: مهمترین عامل بیرونى تهاجم فرهنگى گسترده و همه جانبه غرب به ارزش‏هاى اسلامى و ملّى ما، براى بى هویت نمودن نسل جوان، تضعیف باورهاى عقیدتى در مردم و در نهایت شکست نظام اسلامى در ایران با استفاده از پیشرفته‏ترین وسایل تکنولوژى- اعم از نرم‏افزارى و سخت‏افزارى، عناصر وابسته داخل در عرصه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و. در جهت حاکم نمودن فرهنگ و ارزش‏ها و مظاهر تمدن غرب.
مجموعه عوامل فوق سبب گردیده که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامى، معضل بد حجابى در جامعه اسلامى ما وجود داشته باشد. اما در مورد راه‏هاى برخورد و مقابله با این پدیده زشت دو راهکار قابل پیش‏بینى مى‏باشد:

۱٫ راهکارهاى فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفین البته این برخورد باید حساب شده و هنجارمند باشد.

۲. کار بنیادى فرهنگى. مسلماً برخورد با این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى، بسیار دشوار و تا حدّى ناممکن است. زیرا اگر ما در مسئله لباس و پوشش اسلامى صرفاً بخواهیم از طریق زور وارد شویم، استدلال و منطق نداشته باشیم و نتوانیم حقانیت و لزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و. را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه‏اى با استفاده از دستگاههاى فرهنگى و رسانه‏هاى جمعى و مطبوعات و. به زیباترین و بهترین صورت، ارائه دلیل و برهان، ثابت کنیم، متأسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم. عامل مهم دیگرى که مى‏تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر است. بدیهى است اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاههاى فرهنگى نیز بهتر مى‏توانند در حل این معضل اجتماعى اقدام نمایند.

براى آگاهى بیشتر ر. ک: ۱- حداد عادل، فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى ۲٫ فرامرز رفیع‏پور، توسعه و تضاد ۳٫ على ذوعلم، انقلاب و ارزشها ۴٫ شهید مطهرى، مسأله حجاب.

پى‏نوشت‏
۱) انسان، آیه ۳
۲) رعد، آیه ۱۱

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *