خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / چگونه باید با بد حجاب رفتار کنیم؟

چگونه باید با بد حجاب رفتار کنیم؟

خداقوت. یکی از دوستانم که خیلی قبولش دارم میگه”باید برای تاثیرگذاری در دیگران قلبشونو توی دستات بگیری”او معتقده برای تاثیرگذاری در افراد بدحجاب باید با اونا صمیمی بشیم و از صمیم قلب دوستشون داشته باشیم. من اینو قبول دارم و بکارمیبرم ولی گاهی اوقات بعضی رفتارها اونقدر زننده اند که کفرآدم درمیاد…

سوال:

خداقوت.یکی از دوستانم که خیلی قبولش دارم میگه”باید برای تاثیرگذاری در دیگران قلبشونو توی دستات بگیری”او معتقده برای تاثیرگذاری در افراد بدحجاب باید با اونا صمیمی بشیم واز صمیم قلب دوستشون داشته باشیم. من اینو قبول دارم و بکارمیبرم ولی گاهی اوقات بعضی رفتارها اونقدر زننده اند که کفرآدم درمیاد.علنی به مقدسات توهین میکنن باخیلی هاشون نمتونم صمیمی بشم یعنی قلبم این اجازه رو نمیده.تازه من توی ارتباط گرفتن قوی هستم.گاهی هم برای موقعیت اجتماعی خودمون مضره!بچه های دیگه که اصلا وارد نمیشن.راهکارشما چیه؟ البته من دختر هستم.

پاسخ:

اصل این جمله که” برای تأثیرگذاری در افراد می بایست با آنها صمیمی شد”، کلام متین و صحیحی است؛ ولی در کنار آن چند نکته را باید در نظر گرفت:

۱٫احتمال تأثیر گذاری در طرف مقابل داده شود و در چنین صورتی، صمیمیّت با افراد گنهکار و بد حجاب نه تنها گناه نیست بلکه چون زمینه هدایت دیگران است، در اسلام یک ارزش محسوب می شود. ولی اگر به این نتیجه رسیدیم که قابل هدایت نیستند، خندیدن به روی آنها و نشست و برخواست با ایشان، گناه محسوب شده و باید از ایشان دوری و به اصطلاح تبری جست.

۲٫انسان هایی هستند که به ظاهر قیافه و رفتار زننده ای دارند ولی اینها ظاهر قضیه بوده و در باطن دارای صفای قلبی هستند ولی به خاطر جوّ نامساعد و فراهم بودن اسباب معصیت و… گرد و غباری گناه صفای درونشان را پوشانده است؛ با چنین افرادی نباید با ترش رویی برخورد کرد، باید زیبایی های اسلام و روایت را به اینها گوشزد نمود و بامهربانی دلایل منطقی را برای آنها بیان نمود شاید متذکر شده و یا از عواقب کار خود بترسند. به هر حال آدمی نباید فقط روحیه و راحتی خود را در نظر بگیرد؛ باید به “خدمت به خلق” اندیشید و نسبت به هدایت دیگران حریص بود. قرآن در مورد پیامبر اسلام (ص) می فرماید: ” قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‏] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است”[۱].بنابراین نباید به این زودی کفر آدمی دربیاد؛ اگر همه انبیای الهی، ائمه و اوصیا و بزرگان، زود رنج بوده و سریع کفرشان درمی آمد، در جامعه دین خدا تبلیغ نمی شد و خوبی ها همگی زمین می ماندند.

۳٫یک نجات غریق زمانی وظیفه نجات غرق شدگان را برعهده دارد که از مهارت شناگری خود اطمینان داشته باشد، ولی اگر احتمال عقلایی داد که در صورت دستگیری دیگران خود نیز مثل آنها غرق خواهد شد، چنین وظیفه ای از گردنش ساقط می شود. بنابراین با وجود اهمیت توصیه های فوق، همراهی با بد حجاب، بی نماز و سایر گنهکاران، زمانی برای ما تکلیف می شود که بدانیم خود شناگر ماهری بوده و به امواج معصیت آنها گرفتار نخوایم شد.

۴٫نکته آخر این که باید عرف را در نظر بگیریم، کاری نکنیم که به موقعیت اجتماعی خود لطمه وارد کرده و یا دیگران را در مورد خودمان به غیبت بیندازیم. برای صمیمیت و همدلی با چنین افرادی می توانیم از موقعیت و اماکنی استفاده کنیم که کمتر در معرض تهمت قرار می گیریم. علی (ع) می فرمایند: ” استعینوا على حوائجکم بالکتمان ” یعنی در برآوردن نیازها و اهدافتان از پنهان کاری مدد بجوئید.                                   

موفق باشید و ما را از نتایج تلاش خود با خبر سازید.

________________________________________

[۱] . لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ‏ عَلَیْکُمْ‏ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ توبه ۱۲۸٫

 

 

 

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *