خانه / پرونده ها / نظر شخصیت ها / تمایل به بی حجابی

تمایل به بی حجابی

تمایل به بی حجابی
عوامل بد حجابى در جامعه به دو دسته تقسیم مى‏شود:
الف) عوامل درونى: منظور از عوامل درونى، مجموعه مؤلفه ‏هایى است که به وجود آوردن این پدیده دخالت داشته و ناشى از عملکرد افراد یک جامعه و سیستم سیاسى، اجتماعى و فرهنگى حاکم بر آن است. مهم‏ترین آنها عبارت است از:
۱- از نظر انسان ‏شناختى و روان‏شناختى انسان موجودى است که داراى قدرت اختیار مى‏باشد، یعنى، هم توانایى انتخاب راه درست و طى کردن مراتب کمال انسانى را دارد و هم توانایى پیروى از امیال و هواهاى نفسانى و طى کردن مدارج انحطاط و سقوط را. قرآن مى‏فرماید: إِنَّا هَدَیْناهُ اَلسَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً
بر این اساس در جامعه‏اى مانند جامعه اسلامى ما که بسیارى از احکام، ارزش‏ها و معارف اسلامى براى اداره جامعه تبیین شده و جاى هیچ گونه عذر و بهانه‏اى نیست, بعضى از احکام الهى (مانند حجاب) از سوى برخى افراد نادیده گرفته مى‏شود، به این اصل و عنصر روان‏شناختى باز مى‏گردد. به عبارت دیگر یکى از مهم‏ترین عوامل بدحجابى در جامعه، پیروى از هواهاى نفسانى است که خود ناشى از ضعف ایمان و تقوا، تزلزل شخصیت است و… مى‏باشد و در مظاهرى از قبیل تجمل‏گرایى، خودنمایى در مقابل بیگانگان و… نمود پیدا مى‏کند. یکى از راه‏هاى اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با عوامل روان‏شناختى آن و تقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده آنان در اجراى احکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى‏باشد. قرآن کریم مى‏فرماید: إِنَّ اَللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ. خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى‏دهد، مگر آن که آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند.
۲- ریشه‏هاى تاریخى این مسأله که به اقدامات رژیم پهلوى براى گسترش فرهنگ برهنگى، بى‏بند و بارى و کشف حجاب بر مى‏گردد، که توانست بخشى از جامعه ما را دچار این انحراف کند و بى‏حجابى را در خانواده‏ها به صورت یک هنجار و ارزش درآورد. روند گسترش این معضل، هر چند با وقوع انقلاب اسلامى و فضاى ناشى از دوران دفاع مقدس، تا حد زیادى کنترل شد ولى به دلایل متعددى، رگه‏ها و ریشه‏هاى خود را همچنان حفظ نمود و بعد از تغییر محیط ارزشى جامعه و فاصله گرفتن از فضاى معنوى حاصل از انقلاب و دفاع مقدس، دوباره مجال ظهور و بروز پیدا کرد.
۳- کوتاهى و بى‏توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش‏ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به آن، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى است.
گفتنى است که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره‏هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و. باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسؤولان و دستگاه‏هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسائل فرهنگى جامعه و اجراى راهکارها و برنامه‏هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش‏ها و احکام اسلامى مبذول نگردد.
۴- بعضى از اقدامات انجام گرفته بعد از سال ۱۳۶۸ از قبیل سیاست‏هاى پولى و ارزى و… که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و. انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش‏هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک‏گرایى، تجمل پرستى و… گردید.
۵-عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه‏هاى فرهنگى از جمله وزارت ارشاد و مطبوعات وابسته در سال‏هاى اخیر و میدان دادن به افراد و عناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با استفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند به گونه‏اى که مقام معظم رهبرى هشدارهاى شدید به مسئولین فرهنگى داده، نارضایتى خود را از عملکرد وزارت ارشاد اعلام نمودند که در نهایت منجر به استعفاى وزیر ارشاد گردید.
۶- برخى از افراط و تفریطهایى که در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل استفاده روشهاى خشونت‏آمیز و فیزیکى و… باعث بوجود آمدن تنفر و انزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید.
۷- اجرا نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت ملى به صورت فراگیر و گسترده و نظام مند از طرف آحاد جامعه، که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه از فساد، نا امنى و… شمرده شده است.
ب) عوامل بیرونى: مهمترین عامل بیرونى تهاجم فرهنگى گسترده و همه جانبه غرب به ارزش‏هاى اسلامى و ملّى ما، براى بى هویت نمودن نسل جوان، تضعیف باورهاى عقیدتى در مردم و در نهایت شکست نظام اسلامى در ایران با استفاده از پیشرفته‏ترین وسایل تکنولوژى اعم از نرم‏افزارى و سخت‏افزارى، عناصر وابسته داخل در عرصه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و… در جهت حاکم نمودن فرهنگ و ارزش‏ها و مظاهر تمدن غرب.
مجموعه عوامل فوق سبب گردیده که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامى، معضل بد حجابى در جامعه اسلامى ما وجود داشته باشد. اما در مورد راه‏هاى برخورد و مقابله با این پدیده زشت دو راهکار قابل پیش‏بینى مى‏باشد:
۱- راهکارهاى فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفین البته این برخورد باید حساب شده و هنجارمند باشد.
۲- کار بنیادى فرهنگى مسلماً برخورد با این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى، بسیار دشوار و تا حدّى ناممکن است. زیرا اگر ما در مسئله لباس و پوشش اسلامى صرفاً بخواهیم از طریق زور وارد شویم، استدلال و منطق نداشته باشیم و نتوانیم حقانیت و لزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و… را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه‏اى با استفاده از دستگاههاى فرهنگى و رسانه‏هاى جمعى و مطبوعات و… به زیباترین و بهترین صورت، ارائه دلیل و برهان، ثابت کنیم، متأسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم.
عامل مهم دیگرى که مى‏تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر است. بدیهى است اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاههاى فرهنگى نیز بهتر مى‏توانند در حل این معضل اجتماعى اقدام نمایند.

این ۱۰ مورد هم مواردی هستند که از دلایل بی حجابی می توانند به حساب آیند:

۱- هجوم فرهنگ غرب ، و تلاش استعمار براى نابودى حجاب .
۲- اعتقاد به آزادى غلط، و ناآگاهى از آزادى صحیح و معقول . ۳- اعتقاد به دست و پاگیر بودن حجاب براى کار و تلاش . ۴- پیروى از هوسهاى نفسانى و خوشگذرانى بدون قید و بند. ۵- دگرگونى ارزشها، و اعتقاد کاذب به اینکه شخصیت زن در این است که زیبائیهایش آشکار باشد، که چنین حالتى بر اثر آگاهى یا عقده هاى درونى ، و تربیت هاى ناصحیح است که موجب کمبودهاى عاطفى شده ، و زن را براى جبران آن به شیوه هاى غیر طبیعى و ناهنجار سوق مى دهد، از جمله او را به بى حجابى و یا بدحجابى مى کشاند. ۶- الگوهاى دروغین ، عامل دیگرى براى بى حجابى و بدحجابى است ، با توجه به اینکه انسان به طور فطرى ، الگوپذیر و الگو گزین است . اگر در این راستا، هدایت صحیح ، او را راهنمایى نکند چه بسا با گزینش ‍ الگوهاى غربى و غرب زده ، و به بى حجابى و بدحجابى کشانده شود. ۷- تقلید کورکورانه و بدون دلیل که از جهل و عدم اعتماد به نفس و کمبود نشأ ت گرفته و انسانها را از راه راست منحرف مى سازد. ۸- جایگزینى فرهنگهاى بیگانه ، و دور شدن از فرهنگ اصیل اسلام . ۹- بى محتوایى ، و عدم استقلال فکرى و ضعف تجربه و تحلیلهاى عقلى و منطقى یکى از عوامل دیگر رو آوردن به ناهنجاریها از جمله ناهنجارى بى حجابى و بدحجابى است . ۱۰- سستى و سهل انگارى ، و زندگى بیمار گونه همچون زندگى معتادان که معلول ضعف اراده است ، قطعا ضعف اراده از عوامل مهم انحرافات و کج اندیشى ها و کج روشى خواهد شد

با عرض سلام و خسته نباشید

ترویج بدحجابی دربین زنان مسلمان یک نوع تهاجم فرهنگی از سوی کشورهای غربی است.یکی از راههای تسلط کشورهای ابرقدرت همین است. همانطور که در کتاب خاطرات مستر همفر میخوانیم که استعمارگران برای تسلط بر الجزایر گفتند باید فساد و فحشاء را در بین جوانان گسترش دهیم و اول از همه به تدریج چادر از سر زنان برداشتند و از این طریق توانستند بر الجزایر مسلط شوند. (البته همه می دانیم که حجاب فقط به چادر نیست، دشمنان با پوشش های دیگر هم مخالفند)
وقتی جوانان که سرمایه اصلی کشورند بیشتر به فکر امور شهوانی باشند تا فکر پیشرفت، مسلم است که کشور زود تحت تسلط استعمارگران درمی آید. امروزه دشمنان میدانند که با تهدید و زور نمیتوانند برای مدت زیادی بر کشورهای مسلمان حکومت کنند و دوام همیشگی آنان از طریق تهاجم فرهنگی و به صورت تدریجی است آن هم از طریق پخش رمانها، فیلم ها، سی دی های غیر مجاز، اینترنت و به هر نحوی که بتوانند اندیشه و تفکر استعماری و ضد اسلامی خود را نفوذ دهند.

از طرفی به سم پاشی ذهنی درباره حجاب می پردازند و یک سری ارزشهای دروغین را که ساخته و پرداخته ذهن خودشان است القاء می کنند و جوانان را به سوی اهداف خود می کشانند. لذا کم کم این تفکر غربی در بین مردم مخصوصا جوانان که روحیه آزاد طلبی بیشتری دارند نفوذ پیدا می کند و تمایل به بدحجابی و بی حجابی پیدا میکنند. در کنار این مسئله تهاجم فرهنگی، مسئله دیگری که قابل ذکر است افراط و تفریط در خانواده هاست که یا رعایت حجاب را خیلی سخت میگیرند یا بیش از حد آزادی می دهند.
با آرزوی موفقیت برای شما

همچنین ببینید

حضور زن امروز ایرانی در جامعه

‍ امام خامنه‌ای آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر میکنند، خیانت میکنند؛ هم به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *