خانه / خبر و تحلیل / فرصتی برای زیبایی در خیابان

فرصتی برای زیبایی در خیابان

چند روزی است طراحان اساتید و بزرگان عرصه مد و لباس در جشنواره مد و لباس فجر گرد هم آمده اند تا با نمایش هنر خود به جوانان و زنان زیبا پسند بگویند می توان بدون تمسک به مدهای غربی هم زیبا بود و زیبا پوشید.

http://snn.ir/pic/13901215015_201261056e.jpg

دیر زمانی است پوشش های اصیل ایرانی و آداب و رسوم زیبای پارسی مان به فراموشی سپرده شده؛ حرکت پرشتاب جوانان ایرانی برای عقب نماندن از قافله مدهای غربی جایی برای لباس های سنتی مان نگذاشته شاید برگزاری جشنواره هایی برای احیای پوشش های سنتی ایرانی اسلامی فرصت مناسبی باشد برای بازگشت به سوی پوشش اصیل و با نجابت ایرانی.
چند روزی است طراحان اساتید و بزرگان عرصه مد و لباس در جشنواره مد و لباس فجر گرد هم آمده اند تا با نمایش هنر خود به جوانان و زنان زیبا پسند بگویند می توان  بدون تمسک به مدهای غربی هم زیبا بود و زیبا پوشید. احیای شیوه صحیح پوشش با بهره مندی از تمام ظرافت ها و زیبایی های فرهنگ غنی ایران همان هدفی است برگزار کنندگان جشنواره مد و لباس فجر دنبال می کنند.
 
خیابان حجاب هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ میهمان دختران جوان و بانوانی است که دوست دارند با رعایت پوشش اسلامی لباسی زیبا و جذاب بپوشند. در گام اول ورود به نمایشگاه مانکن های پوشیده در چادر نظرمان را جلب می کند؛ چند دختر جوان چادری مشغول بررسی مدل چادر ها هستند دور تا دور سالن بزرگ نمایش مدهای ایرانی اسلامی غرفه هایی  قراردارد که در هر غرفه عده ای از بانوان و طراحان هنرمند ایرانی هنر خود را به نمایش گذاشته اند.
طراحی روی پارچه؛ هنری ناشناخته
 
دانشجویان دانشگاه هنر در غرفه طراحی پارچه و لباس مشغول طراحی روی پارچه هستند. مینا سخایی دانشجویی سال دوم رشته طراحی پارچه و لباس برایمان از ناشناخته بودن هنر طراحی پارچه در بین ایرانیان می گوید و می گوید: متاسفانه مردم از طراحی پارچه اطلاعی ندارند در حالیکه می توان کاربری یک لباس ساده را با تغییر طرح های مختلف پارچه تغییر داد اما مردم فقط به مدل و جنس پارچه توجه می کنند.
مینا، مژگان و فریده به همراه استادشان برای بازدیدکنندگان نمایشگاه مد و لباس ورک شاپ طراحی پارچه برگزار می کنند و مراحل طراحی، استفاده از شابلون و چاپ روی پارچه را به صورت عملی اجرا می کنند.
 
مژگان اسدی می گوید: در نمایشگاه مد و لباس  طرح های خوب و  زیبایی از هنر ایرانی نمایش داده شده، طراحان معمولا روی رنگ و جنس پارچه مانور می دهند و کمتر به استفاده از طرح های متناسب در پارچه توجه می کنند.
مد  غربی؛ وسیله ای برای پرکردن جیب تجار
 
در گوشه ای از نمایشگاه خانم مه پاره اکبری پشت چرخ خیاطی اش نشسته و به خانم هایی که دور تادورش را گرفته اند دوخت سنتی یاد می دهد. از کارش که می پرسم می گوید: در این نمایشگاه دوخت های تزئینی، پته دوزی و چهل تکه دوزی را به خانم های بازدید کننده آموزش می دهم
دانشجویان این محقق  نیز کیف های چرم زیبایی را دزست کرده اند و دوخت های سنتی را روی آن پیاده می کنند. مه پاره اکبری می گوید: ما مسلمانیم و باید به قانون دین مان که پوشش بانوان است توجه کنیم  متاسفانه بعضی بانوان ایرانی به سمت مدهای غربی گرایش پیدا می کنند درحالیکه ما خودمان  دارای تمدن و مد هستیم. روستاهای ایران بهترین مدل لباس های زیبا و آراسته ایرانی اسلامی را دارند اما متاسفانه این روزها مد وسیله ای تجاری برای پر کردن جیب تجار شده ااست
از گل شیفته تا  گیتی
 
در قسمتی از نمایشگاه مانتوهای زیبایی با نام های گل شیفته، گیتی، اشکانی و اسپانیولی نمایش داده شده است. مانتو گل شیفته بلند و پر چین  است با روسری زیبایی که ریشه های آن پیشانی و صورت فرد را آراسته و زیبا می کند. مانتو اشکانی هم با چین های طبقه ای تزئین شده بود و با رنگ مشکی براقش نظر مخاطبان را به طرف خود جلب می کند.
 
خانم میر باقری با دقت زیادی مانتوها را بررسی می کند او معتقد است: طرح های ارئه شده در نمایشگاه خیلی خوب و زیبا بود اما بهتر از این هم می شد کار کرد هنوز هم بعضی طرح های بازاری  و غیر مفید در آنها هست اما خوشبختانه در تمام مانتوها و چادر ها می توان با رعایت کامل حجاب شیک پوش هم بود.
 
به عقیده این بازدید کننده بعضی از طرح ها را هنوز نمی توان در جامعه ایرانی پوشید او به چادر گلدار روبرویمان اشاره می کند و می گوید: مثلا همین چادر مشکی با گل های قرمز را ببینید خیلی قشنگ است ولی در جامعه ما قابل قبول نیست.
داشتن حجابی زیبا در شب عروسی
 
چادرهای سفیدعروس و چادر احرام نیز از دیگر طرح های ارئه شده در نمایشگاه است. چادر عروس با گل های ریز کوچک و آستینی برای استفاده راحت تر راهکار خوبی برای حفظ حجاب بانوان در شب عروسی است. سمانه که از راه دوری برای شرکت در جشنواره مد و لباس فجر آمده می گوید: واقعا با دیدن مانتوها و چادرهای این نمایشگاه به طراحانش احسنت گفتم واقعا کارشان عالی بود. بخصوص چادرهای مجلسی زیبا و هنرمندانه دوخته شده بودند.
طبقه پایین نمایشگاه مخصوص فروش بود اگرچه تمام یا بیشتر مدل های ارانه شده در قسمت نمایشگاه در بخش فروش نبود اما بازید کنندگاه بیشتری را به طرف خود جلب کرده بود. خانم محمد نژاد به همراه دخترش در نمایشگاه شرکت کرده است.او می گوید: متاسفانه قیمت لباس ها آن طوریکه انتظار داشتیم نبود. اگرچه بعضی غرفه ها قیمتهای خوبی داشتند اما بعضی غرفه ها هم گران بودند.
شال، مانتو، چادرهای ساده و مدل دار مهترین محصولاتی هستند که در بخش فروش نمایشگاه ارئه می شود به گفته یکی ار غرفه داران قیمت مانتو در این نمایشگاه از ۴۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در نوسان است که نوع پارچه میزان کار طراحان بر روی آن و نوسانات قیمت در بازار بر قیمت این مانتوها بی تاثیر نیست.
منبع: خبرگزاری دانشجو

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *