خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / هزینه‌ جشن تکلیف دختران محصل چقدر است؟

هزینه‌ جشن تکلیف دختران محصل چقدر است؟

 در فرم جشن تکلیف یک مدرسه، هزینه چادر (قد ۱۵۰) ۱۷ هزار تومان، چادر (قد ۱۶۵) ۱۸ هزار تومان، عکس ۲ هزار تومان، قاب عکس ۲ هزار تومان، سی‌دی جشن ۵ هزار تومان، کرایه ماشین ۲ هزار تومان، غذا ۴ هزار تومان، پذیرایی ۱۵۰۰ تومان و ورودی ۱۵۰۰ تومان عنوان شده است.

 مدت‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها از اخذ اجباری وجه در مدارس گلایه دارند و این موضوع توسط رسانه‌های مختلف و حتی در دیدارهای حضوری به گوش مسئولان رسیده است اما انگار قرار نیست این ماجرا خاتمه یابد و قرار است هر روز فصل جدیدی از اخذ اجباری وجه در مدارس باز شود.

یکی از این جریان‌های جدید، هزینه جشن تکلیف است؛ جشنی که سال‌هاست مدارس برای دانش‌آموزان و به خصوص دانش‌آموزان دختر برگزار می‌‌کنند.

دانش‌آموزی که به سنّ تکلیف می‌رسد، باید دستورهای دینی را انجام دهد، به واجبات عمل کرده و از محرّمات پرهیز کند؛ جشن بالغ شدن، جشن با عظمت و شیرینی است اما این روزها برخی مدارس آنقدر به ظواهر و مسائل مادی توجه کرده‌اند که دانش‌آموزان، دلشکسته شده‌اند و نمی‌دانند جشن تکلیف، عکس و فیلم نیست.

یکی از این موارد در یک مدرسه دخترانه شهر تهران اتفاق افتاده است؛ این مدرسه برای جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر، فهرست هزینه‌ها را طی فرمی به والدین دانش‌آموزان داده است.

در این فرم هزینه چادر (قد ۱۵۰) ۱۷ هزار تومان، چادر (قد ۱۶۵) ۱۸ هزار تومان، عکس ۲ هزار تومان، قاب عکس ۲ هزار تومان، سی‌دی جشن ۵ هزار تومان، کرایه ماشین ۲ هزار تومان، غذا ۴ هزار تومان، پذیرایی ۱۵۰۰ تومان و ورودی ۱۵۰۰ تومان عنوان شده است.

در این فرم آمده است که هزینه‌های مربوط به کرایه ماشین، ورودی و ناهار باید پرداخت شود و هزینه‌های موارد دیگر اختیاری است.

مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: در نظر داشتم چادری که در خانه داشتم را مناسب با قد فرزندم آماده کنم اما مدرسه می‌گوید که در این صورت بچه‌ها هم‌شکل نیستند ضمن اینکه فضایی در مدرسه ایجاد شده است که فرزندم نیز دوست دارد، چادرهایی که مدرسه تهیه می‌کند را داشته باشد. در فرم مدرسه آمده است که فقط هزینه کرایه ماشین، ورودی و ناهار اجباری است؛ شما خودتان بگویید مگر می‌شود دانش‌آموزان یکی در میان پذیرایی شوند؛ از آنکه پول داده است، پذیرایی شود، دیگری پذیرایی نشود.

واقعاً مدارس در چه مکانی و به چه قیمتی می‌خواهند جشن تکلیف دانش‌آموزان را برگزار کنند، آیا در مسجد نزدیک مدرسه امکان برگزاری مراسم وجود ندارد یا در داخل مدرسه نمی‌توان جشنی برای دانش‌آموزان برگزار کرد؟

 

 

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *