خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / جلباب،چادر،رنگ مشکی؟

جلباب،چادر،رنگ مشکی؟

۱-چادر از چه زمانى بین زنان ایرانى رایج شده است؟ آیا چادر به سرکردن توصیه دین و مذهب است یا اختراع شده ایرانیان است؟
۲-آیا پوشش و چادر سیاه براى بانون مکروه و نامطلوب نیست؟
پاسخ:


کاوشى نو در آیه جلباب و نقد دلایل مخالفین‏
«یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (علیهم السلام) یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ  الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ  لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ(۱)؛ اى فرزند آدم، براى شما لباسى فرو فرستادیم که اندام شما را مى‏پوشاند و مایه زینت شما است و لباس تقوا بهترین  است. این از آیات خدا است. باشد که متذکر شده و پند گیرند (علیهم السلام) اى فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از  بهشت بیرون کرد. پوشش از تن آنان برکند و قبایح را در نظرشان پدید آورد. همانا که شیطان و بستگانش شما را مى‏بینند، در صورتى که  شما آن‏ها را نمى‏بینید. ما شیطان‏ها را دوستدار آنان که ایمان نمى‏آورند، قرار دادیم».
به منظور بررسى صحت و سقم ادعاى مذکور لازم است بین جلباب مطرح شده در قرآن و چادر رایج فعلى در ابعاد چهار گانه «مفهوم»، « اندازه» «کارکرد» و «رنگ»، مقایسه‏اى انجام گردد تا ارتباط یا عدم ارتباط چادر با دین اسلام و قرآن آشکار گردد، براى انجام مقایسه مذکور  به طور مستقل به تبیین ابعاد چهار گانه مذکور نسبت به جلباب و چادر پرداخته مى‏شود.

 

. مفهوم جلباب:
مفهوم، اندازه، کارکرد و رنگ جلباب
اصل ریشه لغوى جلباب، جیم، لام و باء است که طبق نقل کتاب لغت معتبر معجم مقاییس اللغه داراى دو معنا است. معناى اول آوردن شى‏ء  از جایى به جایى و معناى دوم چیزى که شى‏ء دیگر را مى‏پوشاند. که جلباب از معناى دوم مشتق شده است.(۲)
واژه چلباب در اصل مصدر فعل رباعى جلبب است. که از مصدر، اسم ذات اراده شده و نام پوشش ویژه‏اى قرار گرفته است. براى فهمیدن  ویژگى‏هاى جلباب و مفهوم آن باید از کتاب‏هاى لغوى و تفسیرى معتبرى کمک گرفت.
کتاب‏هاى لغت: کتاب‏هاى لغوى معتبر مثل العین، لسان العرب، صحاح اللغه، مصباح المنیر، معجم الوسیط(۳) اتفاق نظر دارند که مفهوم  جلباب پوشش گسترده است ولى در این که اندازه آن چه مقدار بوده و چه میزان از بدن و لباس‏هاى دیگر را مى‏پوشانده است، اختلاف نظر  دارند.
کتاب‏هاى لغات قرآنى: در کتاب لغات قرآنى «لسان التنزیل» نگاشته قرن چهارم و پنجم، کلمه جلباب به چادر معنا شده است.(۴)مرحوم  شعرانى نیز در کتاب لغات قرآنى «نثر طوبى» جلباب را به چادر معنا کرده است.(۵)
کتاب‏هاى تفسیر: در تفاسیر مهم شیعه و سنى، معانى مختلفى براى جلباب ذکر شده است.
بعضى از مفسرین مانند شیخ طوسى(۶) و بیضاوى(۷) جلابیب را به ملاحف تفسیر کرده‏اند. ملاحف جمع ملحفه(۸) پوشش فراگیر  است که بالاى لباس‏هاى دیگر پوشیده مى‏شود و از نظر کارکرد، کارآیى چادر را دارد. علامه طباطبایى(۹) و شیخ محمد جواد مغنیه(۱۰)  ابتدا گفته‏ اند جلباب به معناى پوشش کامل و فراگیر است و سپس قول دیگرى مبنى بر این که جلباب به معناى خمار و مقنعه است را نیز  نقل کرده‏اند.
تفسیر قرطبى جلباب را به لباسى که همه بدن را مى‏پوشاند معنا کرده است.(۱۱)
حاصل این که از مجموع کلمات لغویین و مفسیرین استفاده مى‏شود: جلباب پوششى گسترده بوده است، ولى درباره این که دقیقاً اندازه آن  چه مقدار بوده و چه میزان از بدن و لباس‏هاى دیگر را مى‏پوشانده، دیدگاه‏هاى متفاوتى وجود دارد.
اندازه جلباب:
از مجموع کلمات لغویین و مفسرین که ذکر آن‏ها گذشت در مورد اندازه جلباب سه دیدگاه قابل اشاره است.
دیدگاه اول: جلباب پوششى فراگیر بوده که از بالاى سر تا قدمها را مى‏پوشانده است.
دیدگاه دوم: جلباب پوششى بزرگتر از خمار و مقنعه بوده و کمتر از مقدار رداء، یعنى تقریباً تا زانوها را مى‏پوشانده است.
دیدگاه سوم: جلباب همان خمار و مقنعه است، پوششى که فقط سر و سینه‏ها را مى‏پوشانده است.
با ذکر دو شاهد آشکار مى‏گردد که دیدگاه اول درست و دیدگاه دوم و سوم مخدوش است.
شاهد اول: از نحوه پوشش حضرت فاطمه زهراعلیها السلام هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براى دفاع از فدک(۱۲) دو نکته مهم  استفاده مى‏شود.
نکته اول: از جریان تاریخى مذکور فهمیده مى‏شود حضرت دو پوشش مستقل به نام خمار و جلباب داشته‏اند. بنابراین نظر طرفدران دیدگاه  سوم مانند راغب اصفهانى در مفردات که جلباب را به خمار معنى کرده‏اند مخدوش مى‏گردد.
نکته دوم: از عبارت «لائت خمارها على رأسها و اشتملت بجلبابها» که در مورد نحوه پوشش حضرت نقل شده است، استفاده مى‏شود که « خمار» همانند مقنعه‏هاى امروزى براى پوشش سر بوده است و «جلباب» نیز پوششى سرتاسرى بوده که تمام آن وجود مبارک از سرتاقدم‏ ها را شامل و فراگرفته است.
شاهد دوم: مؤید مدعاى قبل که جلباب از نظر اندازه، پوششى است که از بالا تا پایین بدن را مى‏پوشانده است.(۱۳) حاصل این که اندازه  جلباب بلند و گسترده بوده است به گونه‏اى که همانند چادرهاى فعلى بانوان از بالا تا پایین پا را مى‏پوشانده است.
پس از مشخص شدن اندازه جلباب، باید بررسى نمود کیفیت پوشش و کارکرد جلباب چه بوده است؟
 کارکرد جلباب:
براى فهمیدن کارکرد جلباب و کیفیت پوششى آن لازم است معناى «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» در آیه ۱۵۹ سوره احزاب معلوم گردد. تقریباً  همه مفسرین آورده‏اند که تا قبل از نزول آیه مذکور بعضى از زنان حُرّ همانند زنان برده به دلیل رعایت نکردن پوشش مناسب و کامل گاهى  اوقات در بین کوچه‏ها مورد اذیت و آزار مردم لاابالى قرار مى‏گرفتند. آیه شریفه نازل شد که اگر زنان مى‏خواهند مورد اذیت و آزار مزاحمان  قرار نگیرند، هنگام خروج از منزل، جلابیب خویش را به سر و بدن خود نزدیک سازند تا به عفت و حجاب شناخته شده و در نتیجه از مردم  آزارى شهوت رانان مصون بمانند.
بعضى از تفاسیر مانند تفسیر کشاف زمخشرى از ابن سیرین در مورد معناى «یدنین» نقل کرده‏اند که مراد قرار دادن جلباب بالاى ابرو و  گرد کردن و جمع و جور کردن و قرار دادن گوشه‏هاى جمع شده آن بالاى بینى است.(۱۴)
کارکرد مذکور و کیفیت پوشش جلباب دقیقاً همان کارى است که امروزه بسیارى از دختران و زنان چادر پوشى که حساسیت بیشترى  نسبت به رعایت حجاب خویش دارند، انجام مى‏دهند.
آیا علاوه بر مفهوم، اندازه و کارکرد، جلباب قرآنى، رنگ خاصى نیز داشته است یا نه؟
رنگ جلباب:
قرآن به زبان عربى مبین نازل شده که براى مردم عرب زبان خصوصاً مردم عرب عصر نزول قابل فهم بوده است. بنابراین باید بررسى  نمود زنان مؤمن عرب عصر نزول مخاطب آیه، از واژه جلباب چه برداشتى داشته و تبادر ذهنى آن‏ها از واژه مذکور چه بوده است؟ سنن ابن  داوود قضیه‏اى از ام سلمه نقل کرده است که مبین تبادر ذهنى زنان عرب است.
در کتاب ابن داوود آمده است: وقتى آیه «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» نازل شد، زن‏هاى انصار از خانه هایشان خارج شدند در حالى که  پوشش مشکى داشتند، گویى بالاى سر آن‏ها کلاغ نشسته است.(۱۵)
در کتاب عون المعبود شرح سنن ابن داوود آمده است: چون پوشش‏هایى که زنان انصار به عنوان جلابیب از آن استفاده کرده بودند سیاه  رنگ بوده است، لذا به کلاغ که رنگ آن سیاه است تشبیه شده‏اند.(۱۶)بعضى از تفاسیر مهم عامه و شیعه مانند تفسیر الدرالمنثور سیوطى،  روح المعانى آلوسى و تفسیر المیزان علامه طباطبایى نیز جریان فوق را نقل کرده‏اند.(۱۷)
شواهد لغوى نیز مؤید و تثبیت کننده تبادر ذهنى فوق است. بسیارى از کتاب‏هاى لغوى معتبر مانند لسان العرب، القاموس المحیط، اقرب  الموارد، محیط المحیط، معجم الوسیط… هنگام بحث از جلب – ریشه جلباب – تصریح کرده‏اند که یکى از معانى جلب، سیاهى است.
. مقایسه جلباب و چادر از نظر مفهوم، اندازه، کارکرد و رنگ‏
مقایسه مفهوم جلباب و چادر:
گذشت که از نظر مفهوم هر دو پوشش گسترده و بزرگ هستند که از بالاى بدن و روى لباس‏هاى دیگر پوشیده مى‏شوند.
مقایسه اندازه جلباب و چادر:
ذکر شد که بر اساس دیدگاه صحیح در اندازه جلباب، چادر و جلباب اندازه شان یکسان است به نحوى که هر دو از بالاى سر تا پایین پا را  مى‏پوشانند.
مقایسه کارکرد جلباب و چادر:
با توجه به معناى مذکور درباره «یدنین» و تطبیق آن با کارى که زن‏هاى چادرى هنگام استفاده از چادر انجام مى‏دهند معلوم شد که کارکرد  و کیفیت پوشش هر دو یکسان است.
مقایسه رنگ جلباب و چادر:
گذشت که به دلیل تبادر ذهنى و شواهد لغوى، رنگ جلباب زنان عرب زمان نزول آیه مشکى بوده است و اکنون رنگ اکثر چادرها به ویژه  چادر زنان متدین در محیط مذهبى نیز مشکى است. بنابراین از نظر رنگ نیز اختلافى ندارند.
حاصل این که پس از مقایسه جلباب و چادر در ابعاد چهارگانه مفهوم، اندازه، کارکرد و رنگ آشکار گردید که جلباب و چادر در ابعاد مذکور،  همخوانى و شباهت‏هاى بسیار نزدیکى با یکدیگر دارند. بنابراین مى‏توان گفت:
چادر رایج فعلى بانوان مؤمن و مسلمان ارتباط بسیار وثیق و مستحکمى با دین اسلام خصوصاً قرآن دارد.
علاوه بر این که پژوهش در آیه ۵۹، سوره احزاب ارتباط وثیق چادر حتى رنگ مشکى آن با دین اسلام و قرآن را آشکار ساخت، براى فهمیدن  ارتباط چادر با دین و مذهب، باید به نظرات فقها و مراجع تقلید به عنوان کارشناسان دینى توجه نمود. که در بررسى دلیل بعدى، نمونه‏هایى  از نظرات آن‏ها ذکر خواهد شد.

قسمت دوم پرسش:
مگر در روایات رنگ سیاه، مکروه ذکر نشده است. پس چرا به پوشش چادر مشکى توصیه مى‏کنید.
تمسک به روایات یکى از مهم‏ترین ادله مخالفین پوشش و چادر مشکى مى‏باشد. بنابراین مناسب است با تفصیل بیشترى درباره آن بحث  شود، ولى چون بررسى دقیق و همه جانبه تک تک روایات کارى فنى و تخصصى است که جاى طرح آن مجلات تخصصى فقه است، لذا تلاش  مى‏شود فقط بخشى از بحث‏هاى ضرورى و لازم با بیانى ساده و قابل استفاده براى عموم ذکر گردد.
اولاً: روایاتى که از ظاهر آن‏ها کراهت پوشش سیاه استفاده مى‏شود از نظر سند ضعیف هستند؛ بنابراین قابل استناد نیستند. فقیه ژرف  اندیش مرحوم صاحب جواهر(۱۸)و مرحوم خویى(۱۹) نیز به ضعف سندى روایات تصریح کرده‏اند. بنابراین با ضعف سندى روایات اساساً  نوبت به بررسى دلالت آن‏ها نمى‏رسد.
ثانیاً: اگر ادعا شود به دلیل فراوان بودن روایات باب و به دلیل این که ضعف سندى در روایات مربوط به مستحباب و مکروهات مانند مورد  بحث خیلى مهم نیست، بنابراین مى‏توان در دلالت روایات بحث کرد. پاسخ این است که با فرض صحت ادعاى فوق، بر اساس تفحص و  جستجوى مفصلى که در روایات انجام شد، حتى یک روایت نیز یافت نشد که بر کراهت پوشش و چادر مشکى بانوان به طور خاص و صریح  دلالت نماید،(۲۰)و شاید به همین دلیل است که به رغم جستجوى گسترده‏اى که در کتاب‏هاى فقهى انجام شد حتى یک نفر از فقیهان برجسته و  بزرگ شیعه را نیافتیم که فتوا به کراهت چادر مشکى بانوان داده باشند. بلکه برعکس بعضى از مراجع همانند رهبر معظم انقلاب آیت الله  خامنه‏ اى و آیت الله تبریزى، تصریح کرده‏اند که چادر مشکى کراهت ندارد و بعضى مانند آیت الله فاضل لنکرانى بالاتر از عدم کراهت تصریح  کرده‏ اند که چادر مشکى بهترین نوع حجاب است.(۲۱)
فقیه ظریف اندیش شیعه مرحوم صاحب جواهر نیز به حق در کتاب فقهى معروف خویش آورده‏اند که طبق تصریح کتاب‏هاى متعددى از  اصحاب امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است؛ زیرا شارع مقدس پوشش غلیظتر و بیشترى براى زنان هنگام مواجهه با نامحرم  قرار داده است و رنگ سیاه در مقایسه با رنگ‏هاى دیگر به نحو بهترى پوشش غلیظتر و بیشتر را تأمین مى‏کند.(۲۲)
پی نوشت ها:
 
  
1-سوره اعراف(۷): آیه (۲۶ و ۲۷)
۲_جلب الجیم و اللام و الباء(اصلان) احدهما الاتیان بالشى‏ء من موضع و الاخر شى‏ء یغشى شیئاً… و من هذا اشتقاق الجلباب و الجمع  جلابیب. أحمد بن فارس، معجم مقاییس اللغه، ریشه جلب.
۳_الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطى به المرأه راسها و صدرها، العین خلیل. لسان العرب علاوه بر عبارت خلیل، اقول دیگرى  نیز کرده است: «قیل هو ثوب واسع دون الملحفه تلبسه المرأه و قیل هو ما تغطى به المرأه الثیاب من فوق کالملحفه».
صحاح اللغه جوهرى تصریح کرده است جلباب به معنى ملحفه است. مصباح المنیر فیومى گفته است: «ثوب اوسع من الخمار دون الرداء»  در معجم الویسط آمده است:«الجلباب الثوب المشتمل على الجسد کله، ما یلبس فوق الثیاب کالملحفه علاوه بر منابع مذکور به کتاب‏هاى  لغت معتبر ذیل ریشه جلب و واژه جلباب مراجعه شود.
۴-لسان التنزیل، مرکز انتشارات علمى و فرهنگى، لغات سوره احزاب، ص ۱۰۳٫
۵-شعرانى، نثرطوبى، واژه جلباب.
۶-الطوسى، التبیان فى تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۳۶۱ ذیل آیه جلاییب (آیه ۵۹احزاب).
۷-البیضاوى، انوار التنزیل ذیل آیه مذکور.
۸-لحف، اصل: یدل على اشتمال و ملازمه یقال التحف باللحاف، معجم مقایس اللغه، ریشه لحف.
۹_هو ثوب تشتمل به المرأه فیغطى جمیع بدنها او الخمارالذى تغطى به رأسها و وجهها، علامه طباطبائى تفسیر المیزان، ج ۱۲، ص ۳۳۹،  ذیل آیه ۵۹ سوره احزاب.
۱۰-و -ى معناه اقوال: منها انه رداء یغطى المرأه من رأسها الى قدمیها و منها انه الخمار الذى یغطى رأسها و وجهها. محمد جواد مغنیه، تفسیر  الکاشف، ج ۶، ص ۲۲۹،
۱۱-الثوب الذى یستر جمیع البدن. قرطبى، تفسیر الجامعه لاحکام القرآن، ج ۱۴، ص ۲۴۳، ذیل آیه مذکور.
۱۲-انه لما اجمع ابوبکر و عمر على منع فاطمه‏علیها السلام‏فدکاً و بلغها ذلک لائت خمارها على رأسه و. اشتملت بجلبابها… و تصاذیولها… طبرسى، الاحتجاج، ج ۱، ص ۹۸(طبع بیروت).
۱۳-عن ابن عباس: الرداء الذى یستر من فوق الى اسفل. زمخشرى تفسیر کشاف و آلوسى روح المعانى ذیل آیه ۵۹ احزاب.
۱۴-عن ابن سیرین سألت عبیده السلمانى عن ذلک (یدنین)؟فقال ان تضع رداءها فوق الحاجب ثم تدیره حتى تضعه على أنفها. زمخشرى  تفسیر کشاف ذیل آیه ۵۹ احزاب.
۱۵-لما نزلت هذه الایه «یذنین علیهن من جلابیبهن» خرج نساء الانصار کأن على روسهن الغربان من اکسیه سود یلبسنها» سنن ابن داوود،  کتاب اللباس، باب لبس السواد، ج ۲، ص ۱۸۲، طبع دارالکتب العربى.
۱۶-عون المعبود شرح سنن ابن داوود، ج ۱۱، ص ۱۵۹٫
۱۷-به تفاسیر مذکور، ذیل آیه ۵۹ سوره احزاب مراجعه شود.
۱۸-محمد حسن نجفى، جواهر الکلام فى شرح شرایع الاسلام، ج ۸، ص ۲۳۳
۱۹-ابوالقاسم خویى، شرح عروهالوثقى، کتاب الصلاه، ج ۱، مکروهات، لباس مصلى.
۲۰-براى آشنایى با این روایات به کتاب‏هاى فروع کافى، ج ۲، کتاب الصلاه باب اللباس الذى تکره الصلاه فیه و ما لا تکره، ص ۳۹۷٫ فروع  کافى، ج ۶، کتاب الزى و التجمل باب لبس السواد، ص ۴۴۹٫ وسائل الشیعه، ج ۳، کتاب الصلاه ابواب لباس مصلى. و مستدرک. الوسائل جلد  مذکور و ابواب مذکور. مراجعه شود.
۲۱-ویژه نامه فرهنگ اسلام، بهار ۱۳۷۹، ص ۷٫
۲۲-محمد حسن نجفى، جواهر الکلام  فى شرح شرایع الاسلام، ج ۸، ص ۲۳۵٫

 

منبع: فصلنامه مکاتبه و اندیشه شماره ۱۶

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *