خانه / از منظر اجتماعی روانی تاریخی / از منظر اجتماعی / بدحجابی عامل فروپاشی مسلمانان در آندلس

بدحجابی عامل فروپاشی مسلمانان در آندلس

دختران مسیحى که یک اقلیت بى‏حجاب بودند، مأمور شدند تا روز به روز خودشان را برهنه‌تر کرده و در حد اعلا آرایش کنند و به دلربایى بپردازند و به این صورت بود که نقشه فاسد کردن مسلمانان در آندلس تاثیرگذار بود و منجر به نابودی بنایی شد که …

http://snn.ir/pic/13900629039_2011263024e.jpg

بدحجابی عامل فروپاشی مسلمانان در آندلس

 

 پس از بیان مختصری پیرامون چگونگی فتح آندلس بدست مسلمانان، به بررسی زوایای پنهان این واقعه مهم در تاریخ اسلام می پردازیم.
پیروزی اسلام با رهبری طارق
آن‏چه در این پیروزى اهمیت ویژه‏اى داشت، نقش رهبرى این حرکت اسلامى بود؛ در این نبرد نابرابر و در شرایطى که دشمن از امتیاز آشنا بودن با منطقه، پشتیبانى نظامى و تأمین غذایى و تدارکاتى برخوردار بود، طارق شگردى به کار برد تا سربازان مسلمان را با وجود کمى تعدادشان، از لحاظ روحى کاملاً آماده کند و از تعداد کم جنگجویان اسلام، بیشترین بهره را ببرد.
وى ابتدا در برابر دیدگان وحشت‏زده‏ سربازان دستور داد تا کشتى‏هایى را که با آن از دریا عبور کرده بودند و همچنین اندوخته‏هاى غذایى‏شان را آتش بزنند و تنها به اندازه‏ یک وعده، غذا نگه دارند.
آن‏گاه در حالى که انبوه لشکر دشمن از یک سو و فاصله انداختن تنگه میان مسلمانان و مرکزیت آنان در شمال آفریقا از سوى دیگر، بر سختى و نابرابرى جنگ به نفع دشمن مى‏افزود، طارق در یک سخنرانى هیجان برانگیز پس از فراخواندن نیروهایش به جهاد و فداکارى و بعد از حمد و ثناى پروردگار، خطاب به لشکریانش گفت: «اى لشکریان! از این جزیره به کجا خواهید گریخت؟ در حالى که دریا در پشت سر و دشمن در برابر شماست. پس به خدا قسم که چاره‏اى جز پایدارى و شکیبایى نیست.
بدانید که شما در این جزیره از کودکان یتیم در کنار سفره‏ افراد لئیم، زبون ترید اکنون دشمن شما با لشکرى انبوه، سلاحى بُرنده و ذخیره‏ غذایى فراوان به استقبالتان آمده است و شما جز شمشیرهایتان، پناهى ندارید و جز آن‏چه از دشمن بگیرید غذایى ندارید.
اگر مدتى در این جزیره به تنگ دستى و نیازمندى گرفتار شوید و در کارتان چاره‏اى نیندیشید، آبرویتان بر باد خواهد رفت. شما با هراسى که در دل دشمنان انداخته‏اید، شجاعت و جرأت را در خود پرورده‏اید. پس خوارى و پستى را از آینده‏ کار خویش دور کنید و این ستم‏کاران را از این سرزمین برانید. اکنون لشکرى قوى در برابر شما آمده و هر گاه شما مرگ را بر خود هموار کنید، پیروز مى‏شوید؛ زیرا فرصت هم‏اکنون بر شما دست مى‏دهد.»                                      
عوامل شکست ویزیگوت‌ ها
مى‏توان ضعف حکومت «ویزیگوت‏ها» را در اسپانیا که به شکست آنها انجامید در سه عامل خلاصه کرد:
۱ـ اختلاف در میان طبقات اعیان و بزرگان بر سر جانشینى پادشاه
۲ـ نارضایتى بخش‏هاى دیگر جامعه به خاطر امتیازهاى طبقه‏ اعیان و در نتیجه غیرقابل اعتماد بودن سپاه
 3- تعقیب و تفتیش عقاید دینى یهودیان که سبب استقبال آنها از مسلمین شد
عوامل پیروزی مسلمانان
از سوى دیگر عوامل زیر به مسلمانان در دستیابى به پیروزى نهایى کمک شایانى کرد:
۱ـ وجود فرماندهى قوى و شجاع و باکفایت همچون طارق‏بن زیاد
۲ـ مسلمانان مبارز که با روحیه‏ ایثار و شهادت‏طلبى و باانگیزه‏ معنوى انجام دادن تکلیف مى‏جنگیدند
۳ـ اطاعت محض جنگجویان مسلمان از مافوق و فرمانده خویش و نتایج پیروزى این اقدام؛ مسلمانان نه با تحریک حاکم سبته یا شهزادگان غیطشه، بلکه از روى ایمان اسلامى خویش، به جهاد روى آوردند تا نشر اسلام را هر چه بیشتر کامل کنند.
 
پیامدهاى پیروزى مسلمانان
۱ – ظهور دوباره‏ قدرت اسلام و مسلمانان
۲ـ گسترش منطقه‏هاى مسلمان نشین و توسعه حکومت اسلامى
۳ ـ ایجاد بازار کار و سکونت براى مسلمانان
۴ ـ گرویدن بسیارى از مسیحیان به دین مبین اسلام
۵ ـ تربیت شدن تعداد زیادى از دانشمندان بزرگ جهان اسلام در این منطقه و پیشرفت‏هاى بزرگ فرهنگى، علمى و صنعتى براى مسلمانان در آن سامان
استقرار مبانى اجتماعى و اقتصادى تازه توسط مسلمانان
فتح شبه جزیره ایبریا (آندلس) به دست مسلمانان، در زندگانى عمومى و در نظام هاى اجتماعى و اقتصادى آن سرزمین، سرآغاز یک دوران تازه و ابتداى یک تحول و تکامل بسیار مهم بود؛ زیرا پیش از آن اقلیتى ستمکار و فراهم آمده از شهریاران و اشراف و نجباى ممتاز بر یک ملت سرورى و حکومت مى کردند و ایشان را به زشت ترین وجه ممکن، مورد بهره کشى و اجحاف خود قرار مى دادند و حتى آنان را در بردگى بندگى خویش نگاه مى داشتند.
اسلام در چنین وضعیتى به این سرزمین آمد تا تمامى آن وضعیت نابهنجار را از میان بردارد و فرصت هاى عدالت، آزادى و برابرى را در اختیار همه مردم بگذارد.
 
با این که مدتى مسلمانان گرفتار تثبیت و گسترش فتح بودند، در طى چند سال اندک توانستند عنصرهاى آشفتگى را ریشه کن کنند و اداره امور کشورى را که تازه گشوده بودند، سامان بخشند و به سوى استقرار مبانى مدنیت مترقى و اجراى آرمان هاى والاى اسلامى و انسانى حرکت کنند؛ چرا که در اسلام حکومت کردن هدف نیست.
دستیابی به مائده‌ حضرت سلیمان
پس از فتح طلیطله، طارق به شهری داخل شد که به شهر مائده (سفره) معروف بود. طارق در آنجا مائده حضرت سلیمان را مشاهده کرد که از طلا تشکیل شده بود. اطراف آن مزین به زمرد سبز و پایه‌های آن (که ظاهرا به شکل میز غذا خوری بوده) از مروارید و یاقوت و مرجان تشکیل شده بود. این مائده که۳۶۰ پایه داشت در کلیسای شهر نگهداری می‌شد. طارق آن را به عنوان غنایم با خود برداشت و به همراه سایر غنایم آن را تقدیم خلیفه  مسلمین در دمشق کرد. خلفای بعدی از این مائده و جواهرات آن، برای تحکیم و تزئین کعبه استفاده کردند.
 
جبل الطارق ماندگارترین فتح تاریخ
طارق لشکر خود را در تاریخ ۵ رجب سال ۹۲هـ (۷۱۱م) بوسیله چهار کشتی و در چندین نوبت، از جزیره طنجه در شمال مغرب، به دامنه‌های کوه کالبی در جنوب اسپانیا انتقال داد. این کوه بعدها به نام «جبل الطارق» مشهور شد که تا امروز نیز این کوه، به نام طارق مزین است.
«جبل الطارق» در ذهن زمان و در جغرافیای عالم ثبت شد. مسلمانان، این کوه را به رهبری طارق فتح کرده اند؛ فتحی با نهایت سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن.
 
اینک دروازه های شهرهایی چون قرطبه، مالقه، غرطه و طلیطله، بی رنج و مشقت به روی اسلام گشوده شده و به تصرف مسلمین درآمده است. پایتخت مسیحیان در دست اسلام! آغاز بشارت های روشنی شد. سلام بر همت آنان که در مسیر نشر ندای توحید می تازند و از پای نمی نشینند.
شراب و بدحجابی عامل فروپاشی مسلمانان در آندلس
بزودی آندلس به یک تمدن عظیم تبدیل شد که بسیاری از حکما و ادبا و فلاسفه بزرگ از آنجا بودند. هنوز آثار مساجد تاریخی با عظمتی که توسط مسلمانان ساخته شده بود در اسپانیای فعلی وجود دارد تا اینکه مسیحیان نقشه کشیدند تا آن را از سیطره مسلمین خارج کنند.
 
حربه و توطئه آنان که بزودی به شکست مسلمین  انجامید بسیار جالب توجه و مایه عبرت تمامی کشورهای اسلامی است؛ مسیحیان سعی کردند تا با شیوع فساد اخلاقی فردی، اجتماع مسلمانان را به هلاکت بکشانن، بنابراین وسایل تهیه مشروب را به رایگان در اختیار مسلمانان قرار دادند حتی تاکستان هایی به وجود آوردند و شرابش را وقف مسلمین کردند.
از طرف دیگر دختران مسیحى که قهراً از همان وقت بى‏حجاب بودند و به صورت یک اقلیت زندگى مى‏کردند مأمور شدند تا روز به روز خودشان را برهنه تر کرده و در حد اعلا آرایش کنند و به دلربایى بپردازند؛ نقشه فاسد کردن مسلمانان خیلى خوب کار خودش را کرده و منجر به نابودی بنایی شد که بر پایه یک مقاومت و ایمان بی نظیر تاسیس شده بود.
تدریجاً جوانان اسلامى به شراب و قمار و مجالس عیاشى و امثال اینها عادت کردند. وقتی خبر فساد اخلاقی حاکمان مسلمان به پاپ رسید، گفت دیگر کار مسلمین تمام شد و ما فاتحیم و سپس به ملت از درون فاسد شده هجوم آوردند و قتل عامى از مسلمین کردند که گوستاولوبون که خودش فرانسوى است مى‏گوید: «چنین فاجعه‏اى را دنیا به خود ندیده است.»
بر صغیر و کبیر، بر زن و مرد رحم نکردند. آری آن سپاه مسلمین که در مکتب اسلام رشد کرده بود و با یک اعتقاد و یقین معنوی و اراده و عزم راسخ و حس سرشار از غیرت و سلحشوری و روحیه حماسی به میدان مبارزه آمده بود و آن چنان که بیان شد فاتح میدان مبارزه شده و سپس آندلس را به مهد تمدن اسلامی مبدل کرده بود، متاسفانه بر اثر عدم رعایت تعالیم مکتب خود و غرق شدن در شهوات پست حیوانی، هر گونه احساس تعالى، اعم از تعالى مذهبى، اخلاقى، علمى یا هنرى را از دست داد؛ زیرا انسان شهوتران نه تنها نمى‏تواند احساسات عالى مذهبى را در خود بپروراند، احساس عزت و شرافت و سیادت را نیز از دست مى‏دهد و شهامت و شجاعت و فداکارى را نیز فراموش مى‏کند.
آن که اسیر شهوات است جاذبه‏هاى معنوى اعم از دینى، اخلاقى، علمى و هنرى، کمتر در او تأثیر دارد، لذا اقوام و ملت هایى که تصمیم مى‏گیرند روح مذهب و اخلاق و شهامت و شجاعت و مردانگى را در جوامع از بین ببرند از همین حربه استفاده می کنند که استعمار غرب نیز این برنامه را در قرون اخیر به صورت دقیقى در کشورهاى اسلامى اجرا کرده است.
 
منابع:
 
آندلس، محمد ابراهیم آیتى
سیماى اندلس، علی محمدی
مجموعه آثار ج ۲۵، شهید مطهری
——————————————-
 منبع: خبرگزاری دانشجو

همچنین ببینید

شناخت انحرافات جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در برنامه سمت خدای تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ مطالب بسیار جذابی را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *