خانه / خبر و تحلیل / فاز جدید فعالیت مؤسسات غیرمجاز همسریابی

فاز جدید فعالیت مؤسسات غیرمجاز همسریابی

شبکه‌های لس‌آنجلسی حامی‌ جدید مراکز همسریابی!

 23 درصد جوان ۲۰ تا ۲۹ ساله و دغدغه‌ای به بزرگی‌ آینده‌ای که با در نظر گرفتن برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در غبار ابهام فرو رفته، ‌حبابی بزرگ و فرصتی برای شیادی افراد فرصت‌طلب فراهم آورده است

image

 



 

زهرا چیذری

۲۳ درصد جوان ۲۰ تا ۲۹ ساله و دغدغه‌ای به بزرگی‌ آینده‌ای که با در نظر گرفتن برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در غبار ابهام فرو رفته، ‌حبابی بزرگ و فرصتی برای شیادی افراد فرصت‌طلب فراهم آورده است؛ به گونه‌ای که شاهد رشد قارچ‌گونه انواع و اقسام مراکز همسریابی، ‌از محلی تا ‌اینترنتی هستیم و برخی از ‌این مراکز، حتی مراجعه‌کنندگان خود را به ازدواج موقت ترغیب می‌کنند و ‌این بار برای رسیدن به مقاصد خود، دست به دامان شبکه‌های ماهواره‌ای شده‌اند. 

جوان نوشت : ‌این روزها در و دیوار شهرمان با انواع و اقسام پوستر، ‌بنر و تراکت‌های تبلیغاتی، کاغذ‌دیواری شده و در میان ‌این همه آگهی تبلیغاتی می‌توانید از شیر مرغ تا حتی همسر‌ ایده‌آلتان را بیابید! 

اصلاً تعجب نکنید! مشاهدات خبرنگار «جوان» از سطح شهر بیانگر آن است که مؤسسات همسریابی‌ این بار علاوه بر شیوه‌های معمول تبلیغاتی خود که اغلب برای پیشگیری از ردیابی و به دلیل غیرقانونی بودن، به شکل زیرزمینی و یا ‌اینترنتی است، ‌این بار به نصب پوستر و تراکت در سطح شهر روی آورده‌اند و برای کسب سود بیشتر، ‌معرفی مورد مناسب برای ازدواج موقت را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند.‌این پوستر‌ها روی باجه بلیت فروشی شرکت واحد، دیوارهای‌ ایستگاه مترو،‌ ایستگاه‌های اتوبوس و به طور کلی در و دیوار شهر نقش بسته و در کنار هرزنامه‌های ‌اینترنتی و پیامک‌ها، با سوء‌استفاده از جمعیت جوان جامعه، مشتریان خود را از میان آنها انتخاب می‌کنند. 

از ازدواج به سبک سنتی تا بنگاهی!
خیلی دور نیست آن دورانی که وقتی جوانی به سن و سال ازدواج می‌رسید، پدر و مادر و سایر بستگان آستین همت بالا می‌زدند و از میان فامیل یا دوستان، ‌آشنایان و همسایه‌ها گزینه مناسبی را برای همسری جوان مورد نظر انتخاب می‌کردند؛ ازدواج‌هایی که اغلب ساده‌تر و صد البته پایدارتر از ازدواج‌های پر دردسر و تجملاتی امروز بود، اما حالا چند سالی می‌شود که مراکز همسریابی به شکلی قانونی و یا غیر قانونی راه افتاده‌اند. ظاهراً ابتدا اصلاً قانونی درباره چنین مراکزی وجود نداشت، چراکه در آن دوران هنوز نمودار سنی جمعیت جوان کشورمان به نقطه اوج خود نرسیده بود تا سر برآوردن چنین مراکزی پیش‌بینی و قوانین متناسب با آن تدوین شود. 

با‌ این وجود، شاید بتوان سازمان ملی جوانان اسبق را اولین سازمان رسمی‌ و قانونی دانست که به حیطه ازدواج جوانان ورود کرد، به گونه‌ای که در سال ۸۹ مدیر کل فرهنگی از راه‌اندازی مراکز تخصصی همسان‌گزینی و انتخاب همسر برای جوانان در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و استان فارس خبر داد. اما چندان طولی نکشید که تنها سازمان متولی امور جوانان کشور در ۲۸ آذر همان سال به عمر ۱۰ ساله خود پایان داد و وزارت ورزش و جوانان با رویکرد و مدیرانی کاملاً ورزشی قد برافراشت. با تولد وزارتخانه جدید، امور فرهنگی – اجتماعی مربوط به جوانان به طور کامل از دستور کار مسئولان خارج و فرصت برای بهره‌برداری‌های سودجویان، ‌از گذشته فراهم‌تر شد. 

تور پهن مراکز همسریابی در شبکه‌های ماهواره‌ای
اگرچه چند سالی از فعالیت مراکز مجاز و غیرمجاز همسریابی می‌گذرد، اما ‌این بار ‌این مراکز وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شده‌اند. بررسی‌های «جوان» حاکی از آن است که در تبلیغات جدید‌ این مراکز، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به یاری آنها آمده‌اند. مشاهده‌ این موضوع خیلی هم سخت نیست. شما هم اگر دسترسی به ‌اینترنت ندارید و یا پیامک‌های صیغه‌ای دریافت نکرده‌اید می‌توانید با نگاهی دقیق‌تر به در و دیوار شهر، انواعی از آگهی‌های مراکز همسریابی را مشاهده کنید. 

«با هر سن، ‌شغل، ‌تحصیلات و درآمدی شما را در یافتن همسر‌ ایده‌آل‌تان در زمینه ازدواج دائم و موقت یاری می‌کنیم»، ‌«راه آسان آشنایی با همدم دلخواهتان»، ‌«اگر در ازدواج خود شکست خورده‌اید، اگر سنتان از حد نصاب ازدواج گذشته است، اگر همسر ‌ایده‌آل خود را نیافته‌اید، ‌با ما تماس بگیرید»،‌اینها شعارهایی که اغلب در چنین آگهی‌هایی مشاهده می‌شود و هنگام مراجعه به سایت‌های مراکز ذکر شده در همان صفحه‌های نخستین سایت، زمان پخش مشاوره‌های‌این مراکز، از کانال‌های فارسی زبان ماهواره‌ای مشاهده می‌شود.

‌این بنگاه‌ها‌ این بار برای به دام‌انداختن صید‌هایشان با تور شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان وارد شده‌اند و با توجه به ضریب نفوذ بالای ماهواره در کشورمان باید خطر ‌این مراکز غیرقانونی را بسیار جدی گرفت.‌این مراکز در حالی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند که سال گذشته رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی ‌تهران از برخورد قانونی با مراکز همسریابی غیرقانونی در سطح پایتخت خبر داده بود. 

به گفته سرهنگ سعید اسماعیلی، پلیس در صورت تأیید و دستور قضایی با مراکز همسریابی برخورد کرده و آنها را پلمب می‌کند. وی تأکید کرده بود: از نظر پلیس‌، این مراکز غیر قانونی است و در صورت شناسایی با عوامل راه‌اندازی آن برخورد می‌شود. با ‌این وجود عموم ‌این دفاتر همسریابی که الگوبرداری از سایت‌های دوست‌یابی غربی هستند، با تغییراتی در پارامترهای سایت‌های دوست‌یابی، مدعی هستند شیوه اسلامی‌ و ‌ایرانی را برای انتخاب همسر مناسب پیش گرفته‌اند و البته مجوز هم دارند. 

ازدواج‌هایی با ۹۰ درصد شکست
هرچند هیچ آمار و گزارشی رسمی ‌درباره میزان موفقیت دفاتر همسریابی وجود ندارد، اما دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس معتقد است: زندگی زناشویی که بر اساس انتخاب در سایت‌ها و مراکز همسریابی صورت گیرد، در ۹۰درصد موارد به طلاق منجر می‌شود، چرا که‌این گونه ازدواج‌ها بر پایه هوا و هوس است. در عین حال‌این مراکز در فاز جدید فعالیتی خود، همسریابی در سراسر جهان را نیز مطرح می‌کنند؛ گزینه‌ای که می‌تواند بسیاری از جوانان داوطلب زندگی در خارج از کشور را آنقدر وسوسه کند تا برای رسیدن به مقصود و مطلوب خود، به تمامی ‌خواسته‌های چنین مراکزی عمل نمایند و مسئولان وزارت ورزش و جوانان همچنان در حاشیه‌های توپ و زمین فوتبال سیر می‌کنند.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *