خانه / خبر و تحلیل / استفاده نابجا از کلاه‌گیس در سینمای ایران/ شوخی سینمایی با ارزشها!

استفاده نابجا از کلاه‌گیس در سینمای ایران/ شوخی سینمایی با ارزشها!

حجاب از ارکان اسلامی است که با شرایط و حدودی خاص برای زنان و مردان مطرح شده است و البته در کنار این پوشش ظاهری بعنوان حجاب، مسأله عفت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که حجاب بدون عفاف، تأثیری در سلامت فردی و اجتماعی ندارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه در بحث پوشش و حجاب حائز اهمیت است، پوشاندن موها برای زنان و پرهیز از هرگونه خودنمایی و آشکار کردن زیباییهایی است که می تواند به نوعی، عامل گناه و بروز افکار انحرافی باشد، به همین دلیل نیز شرط سادگی، از ضرورت های حجاب است.

آمیخته شدن پوشش اسلامی با شیوه هایی که به جلب توجه بیانجامد، با اصل و اساس فلسفه حجاب مغایرت دارد.

مدتی است بسیار دیده می شود علاوه بر افزایش بهره مندی بی رویه و بی‌مناسبت از آرایش های صورت، انواع چادرها و مانتوها، روسری ها و شال ها با طرح ها و سبک هایی مورد استفاده قرار می گیرند که نه تنها فاقد سادگی هستند بلکه بسیار فریبنده بوده و جلب توجه می کنند، این امر با مقوله و فلسفه حجاب به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

مدها، سبک ها و شیوه هایی که هر روزه توسط فرد یا افرادی، به عمد یا به سهو، به اصطلاح مد شده و مورد استفاده قرار گرفته، رفته رفته طیف وسیعی را در بر می گیرند.

رسانه های دیداری اعم از تلویزیون و سینما، از ابزارهای ترویج برخی شیوه های لباس پوشیدن و داشتن پوشش هستند و به همین دلیل نیز می بایست دقت نظر و حساسیت بسیاری در ارائه طرح های نو و جدید داشته و عواقب و تبعات اقدامات خود را به درستی پیش بینی کنند.

یکی از پدیده های جدیدی که به نظر می رسد مورد توجه و علاقه سینمایی ها قرار دارد، استفاده از “موی مصنوعی” برای زنان بازیگر است .

موی مصنوعی در ابتدای امر برای سریال ها و فیلم های تاریخی مورد استفاده قرار می گرفت.

در این آثار زنان بازیگری که بنا به ضرورت و تشخیص کارگردان می بایست بخشی از موهایشان نمایش داده می شد، از موی مصنوعی استفاده می کردند، در این حالت بخشی از موی مصنوعی از زیر پوشش اصلی سر، نمایان بود، این اتفاق در سریال هایی نظیر امیرکبیر رخ داد.

اما به تازگی مشکل الزام در نمایش مو در سریال های تاریخی نیز با ترفندهایی برطرف شده، نظیر اقدامی که در چند سریال سال های اخیر صورت گرفت و استفاده از کلاه هایی با دوختی مشخص، مسأله فرم خاص پوشش زنان قاجار را برطرف کرد.

طی سال های اخیر و با ورود انواع موهای مصنوعی به داخل کشور، استفاده از موی مصنوعی در فیلم ها و سریال ها از حالت ضرورت تاریخی خارج شد و کلاه گیس این اجازه را به زنان داد که با فراغ بال، گستره بیشتری از موهای خود را (هرچند مصنوعی) نمایان کنند.

در این حالت بخش زیادی از موهای مصنوعی از زیر روسری و یا شال و یا حتی کلاه نمایان می شود، بخشی که آراستگی و جذابیت لازم و دلخواه را برای زن بازیگر و البته تماشاگر به ارمغان آورده و به اسم اینکه “مو مصنوعی است” همه چیز به اصطلاح حل بوده و مشکلی وجود ندارد.

اما موضوع به اینجا ختم نشده مدتی است دیده می شود، گاهی، در برخی آثار سینمایی، کلاه گیس به تنهایی نقش زینتی یا فانتزی را برای زنان ایفا کرده و به شوخی و یا جدی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسأله شاید حالا چندان جدی نباشد و در صحنه ای بصورت نمایشی مورد استفاده قرار گرفته باشد، اما با توجه به سیری که استفاده از موی مصنوعی از ابتدا تا حال داشته، بیم آن می رود که اینکار رفته رفته و پس از مشاهده سکوت همگانی، به یک عادت و روال عادی در کارهای نمایشی تبدیل شود.

کلاه گیس به طور حتم استفاده های مناسب و کاربری هایی دارد که شک نیست، کشف حجاب به شکلی خاص و خودنمایی در ملاء عام و یا نمایش عمومی، در میان آن ها هیچ جایی ندارد.

حکم فقهی مراجع درباره استفاده از کلاه گیس

به گزارش خبرنگار مهر، در بخش استفتائات جدید پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی که پرسیده است: “اگر زنى کلاه‌گیس گذاشته باشد و مرد به موى مصنوعى او نگاه کند، چه حکمى دارد؟” پاسخ آمده است: ” اشکال دارد.”

در استفتائی که خبرنگار مهر از دفتر آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرده این پرسش که آیا استفاده از کلاه گیس توسط هنرپیشه های زن نیاز به پوشش سر را برطرف می کند؟ یعنی می توان از کلاه گیس بدون هیچ نوع پوششی اعم از روسری و مقنعه به صرف اینکه مو مصنوعی است، استفاده کرد؟

دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال پاسخ داده است: استفاده از کلاه گیس جایز است ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست.

نمایندگی دفتر آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاء خبرنگار مهر در رابطه با استفاده از کلاه گیس به جای حجاب اعلام کرد که جایز نیست.

مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی دفتر آیت الله وحید خراسانی در تبیین این موضوع افزود: به حکم صریح قرآن زن مسلمان باید زینت را از نامحرم بپوشاند، اگر قرار است کلاه گیس کار مو را انجام دهد نوعی زینت به حساب می آید و اگر غیر زینت است که هیچ زنی رغبت نمی کند از آن استفاده کند. در هر صورت زینت نباید آشکار شود که عامل جلب توجه نامحرمان شود.

وی افزود: یک حکم از چند جهت قابل توجه است، جنبه زیبایی این مسأله یک طرف مسأله حکم است و ملاک حجاب در مورد آن -ولو اینکه مصنوعی است- یک بعد دیگر از این حکم فقهی را تشکیل می دهد.

 

منبع:خبرگزاری مهر

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *