خانه / جوانان / ازدواج / وجود فاصله مکانی در انتخاب همسر؟

وجود فاصله مکانی در انتخاب همسر؟

آیا در ازدواج وجود مسافت زیاد بین محل سکونت خانواده های دختر و پسر امر مهمی است؟
پاسخ :

لازم می دانیم شما را ابتدا با معیارهای کلی انتخاب همسر آشنا کنیم : معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است :

الف . آنهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند.

ب . آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.

ملاک های دسته اول عبارتند از:

۱٫ تدین و دین دار بودن فرد. زیرا انسانی که دین ندارد هیچ ندارد انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک است و کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسأله زندگی است) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.

۲٫ اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دین دو ملاک و معیار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است . اگر بخواهیم نمونه هایی از اخلاق خوب و بد را اشاره کنیم می توان موارد زیر را ذکر کرد: الف . خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان دریچه ای است از محتویات درون فرد, زبان انسان آینده ی دل اوست ب . بزرگواری و حسادت ج . خوش خلقی و کج خلقی د. حق پذیری و لجاجت

۳٫ شرافت و اصالت خانوادگی که منظور نجابت و پاکی خانواده است زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو خانواده است و نمی توان گفت من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و فامیلش ندارم . زیرا این فرد شاخه ای است از این خانواده و از ریشه های همان درخت خانواده تغذیه کرده است و صفات اخلاقی , روحی عقل و جسمی آن خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل کرده است .

۴٫ عقل ; در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند و باید زن و شوهر برای اداره ی زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلی کافی پیدا کرده باشند همان طور که ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و کم عقل نهی فرموده اند.

۵٫ تناسبهای لازم از نظر فرهنگی , فکری ,تحصیلات علمی , تناسب در زیبایی , تناسب سنی , تناسب مالی و سطح اقتصادی .


ملاک ها و معیار و مسائل دیگری که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد در دسته ی دوم قرار می گیرد و می توان از آن صرف نظر کرد. ولی برای اینکه بتوانید به یک تصمیم صحیح و عاقلانه ای برسید بهتر است با افراد مورد اعتماد خویش، والدین، یا اقوام نزدیک دلسوز و عاقل و دارای تجربه مشورت کرده و با دقت کافی تصمیم مناسبی اتخاذ فرمایید.حضرت على(ع) ضمن آموزش دعایى جهت ازدواج, معیارهایى را براى انتخاب همسر بیان فرموده‏اند که عبارتند از:

۱- صالحه (شایسته): خانمى که کارهاى شایسته و مورد پسند خدا را انجام دهد؛ ۲- ودود: با محبت باشد؛ ۳- ولود: نازا وعقیم نباشد؛ ۴- شکور؛ در مقابل نعمت‏هاى الهى شکرگذار باشد؛ ۵- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نیندازد؛ ۶- غیور: نسبت به دین خدا و عفت غیرتمند باشد؛ ۷- در برابر احسانى که به او مى‏شود، قدردانى کند؛ ۸- چنانچه از سوى تو کار ناروایى سرزد، عفو و اغماض کند؛ ۹- اگر در زندگى یادآور خدا شدى، تو را همراهى کند و اگر خدا را فراموش کردى، یادآور تو شود و به تو تذکر دهد؛ ۱۰- آن گاه که از منزل خارج شدى، خودش را حفظ کند؛ ۱۱- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛ ۱۲- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت کند و اگر براى او قسم خوردى، باورت کند و تکلیف خود را انجام دهد؛ ۱۳- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب قرار دادى، اسباب خشنودیت را فراهم آورد.
خب حال با توجه به معیار های اشاره شده به این نتیجه رسیده اید که دختر و پسر باید هم کفو هم باشند کفویت یعنی همه آنچه در ملاکهای قبل اشاره شد تازندگی زن و شوهر در یک راستا و هم جهت باشد مانند اینکه هر دو اهل ایمان و معتقد به رشد معنوی باشند و در تخالف و ضدیت با هم نباشند، زیرا در این صورت مزاحم هم خواهند بود.
اگر فرد مورد نظر از شهرستانی است که با شما فاصله دارد ولی با فرهنگ و سطح فرهنگی و اجتماعی شما و خانواده تان هم سنخ است و از تناسب کافی برخوردارید مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.البته یکسری مشکلات بصورت طبیعی خواهد بود .مثلا مشکل رفت و آمدها,تصمیم گیری در اینکه در ایام تعطیلات به کدام شهر بروید(شهر شما یا شهر طرف مقابل), احساس تنهائی و غربت زن در صورت دوری از پدر و مادر و ناچاری در مسافرت ها بصورت مجرد برای طرفین,احتمال مخالفت والدین دختر در محل زندگی شما و اصرار آنها بر زندگیتان در شهر آنها,تآثیر تفاوت فرهنگ در تربیت فرزند و… .
اما اگر از دو فرهنگ متفاوتی هستید که ممکن است اصل زندگی به تعارض منجر شود و پایه های زندگی مشترکتان را سست می کند، بهتر آن است که از آن صرف نظر کنید .البته این موضوع و تشخیص آن بستگی به اندکی تحقیق و بررسی و آشنایی بیشتر با سطح فرهنگی شهرستان مورد نظر است و می توان آن را در جلسات گفتگو و رفت و آمد به آنجا روشن کرد.
اما اقدام برای شناسایی ملاک های فوق و اطلاع یافتن از هماهنگی فرهنگی از راه های زیر امکان پذیر است:
۱- تحقیق و بررسی از خانواده و چگونگی روابط خانوادگی و فامیلی. چون هر فردی تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد کرده است و از آن فضای فرهنگی و اجتماعی تأثیر پذیر بوده و هست.
۲- تحقیق و شناسایی دوستان و نزدیکان و رفقای صمیمی در محل زندگی و سکونت، محل درس و محل کار.
۳- گفتگوی مستقیم (ولی تحت نظارت خانواده های دو طرف) با یکدیگر و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده می تواند در زندگی مشترک تان تأثیرگذار باشد و کسب اطلاع از میزان اهتمام وی نسبت به ملاک ها و معیارهای معرفی شده.
براى آگاهى بیشتر ر.ک: ۱- جوانان و انتخاب همسر على اکبر مظاهرى انتشارات پارسایان. ۲- ازدواج آسان و شیوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى. ۳- ازدواج آسمانى على اکبر مظاهرى. ۴- ازدواج پایدار کاظمى حقیقى. ۵- ازدواج در اسلام مصطفى کاشفى خوانسارى. ۶- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى یزدى. ۷- پیوند دو قلب یا راهنماى ازدواج مهدى پاکزاد. ۸- جوانان و ازدواج – زندگى بهتر سید احمد واحدى. ۹- جوانان، ازدواج و مسایل جنسى روح اللّه‏ خالقى. ۱۰- راهنمایى ازدواج بهزاد رحمتى. ۱۱- همسران برتر، غلامعلى افروز. ۱۲- انتخاب همسر، ابراهیم امینى انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی. ۱۳- ازدواج مکتب انسان‏سازى، دکتر پاک‏نژاد.

همچنین ببینید

«مشاوره» برای روز مشکلات نیست

متأسفانه برخی افراد برای مسائل ظاهری زندگی، از قبیل خرید ماشین و منزل و وسایل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *