اخبار

 

 

 

  اعتراض شدید مسلمانان هلند به قانون ممنوعیت حجاب‏
 

دى- بعد از ظهر: کد خبر:
یکى از رهبران مسلمانان هلند در رأس اعتراض مسلمانان این کشور به مسئله ممنوعیت حجاب، تصویب چنین قانونى را در هلند به شدت محکوم کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتى «مسلم نیوز»، سه‏شنبه گذشته طرح «ممنوعیت حجاب زنان مسلمان هلند در اماکن عمومى» به تصویب پارلمان هلند رسید.
به موجب این قانون، از این پس زنان مسلمانان در اماکن عمومى حق استفاده از روبنده و یا ردایى که بدن آنها را کاملا بپوشاند، ندارند.
این مسئله، مسلمانان و گروه‏هاى مدافع حقوق بشر را در کشور هلند به شدت خشمگین ساخته و اعتراض آنان را برانگیخته است.
به گفته مسلمانان تنها عده‏معدودى از زنان مسلمانان این کشور از ردا و روبنده استفاده مى‏کنند.
«آیهان تونکا» یکى از اعضاى سازمان سیاسى مسلمانان هلند معروف به OMC گفت: تصویب این قانون در واقع واکنشى بسیار افراطى و غیر معمول در برابر مشکل بسیار کوچک است زیرا بندرت زنى مسلمان در این کشور از ردا و روبنده استفاده مى‏کند.
وى افزود: تنها چیزى که مى‏توانم بگویم این است که تصویب چنین قانونى واقعا مضحک و خنده‏دار است.
سال گذشته نیز دو زن مسلمان هلندى در شکایتى که برعلیه دانشگاه خود مطرح کرده بودند شکست خوردند. دانشگاه آنها را وادار کرده بود تا در هنگام گذراندن دوره‏هاى آموزشى مربوط به کارهاى اجتماعى و مراقبت از کودکان از پوشیدن روبنده خوددارى کنند. دادگاه نیز ضمن محکوم ساختن این دو زن مسلمان از دانشگاه آنها خواسته بود تا این دو دانشجو را از واحدهاى مورد نظر بیندازد.

گرایش روزافزون دختران آمریکایى به حجاب‏

دى- بعد از ظهر: کد خبر:

علاقه رو به افزایش دختران جوان نیویورکى به پوشیدن لباس‏هایى که بخش‏هاى بیشترى از بدن را بپوشاند و کمتر آنها را در معرض دید دیگران قرار دهد، توجه محققان را به خود جلب کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتى گروه تحقیقاتى GI که یک گروه تحلیل آمارى در مرکز نیویورک است، یافته‏هاى محققان این گروه نشان مى‏دهد که نسل جدید جوانان دختر نیویورکى برخلاف نسل‏هاى قبلى علاقه‏چندانى به خودنمایى و پوشیدن لباس‏هاى بدن‏نما ندارند.
«ملسیا لاویجن» از محققان این گروه در توضیح این تحلیل‏هاى آمارى گروه خود مى‏افزاید: از نظر ما آمارهاى دریافتى از نسل جوان ما دختران نیویورک حاکى از آن است که مردم به پوشیدگى بیشتر روى آورده‏اند.
او مى‏افزاید: علت اصلى این امر از نظر من نگاه ساده انگارانه و بى‏بند و بارى است که در چند سال اخیر با شعار همه چیز مى‏گذرد رایج شده بود و اکنون در عکس‏العمل به آن موج بى‏بند و بارى گرایش به پوشیدگى بیشتر در میان دختران جوان و نوجوان اوج مى‏گیرید.
لاویجن معتقد است که پس از چندین سال از اوج فرهنگ خودنمایى و لباس‏هاى کوتاه و بدن نمایى که افراد را در کمترین میزان پوشش قرار مى‏داد، اکنون مردم به دنبال چیز متفاوتى هستند؛ چیزى که دیگر آن قدر بدن نمایانه نباشد.
محققان این گروه دلیل دیگر این روى آوردن دختران جوان را تمایل آن‏ها به داشتن کنترل خویش و راحت بودن از آزار دیگران مى‏دانند و اضافه مى‏کنند: به طور کلى گرایش به مذهب، رفتن به کلیسا و مقابله در برابر فرهنگ عمومى بى‏بندوبارى علامت آن است که نسل جوان قصد دارد که خودش بر خود کنترل بهترى داشته باشد.

قانونى شدن حجاب در یک دبیرستان آمریکایى‏

دى- قبل از ظهر: کد خبر:

با اعتراض انجمن روابط اسلامى- آمریکایى نسبت به قانون منع استفاده از حجاب در مدارس دولتى، یکى از دبیرستان‏هاى دخترانه آمریکا این قانون را لغو کرده و به دانش‏آموزان مسلمان خود اجازه استفاده از حجاب اسلامى را داد.
به گزارش فارس، چندى پیش دختر مسلمان ۱۸ ساله‏اى به نام «امیلى اسمیت» در یک نامه الکترونیکى از انجمن روابط اسلامى- آمریکایى خواسته بود تا او را در رسیدن به حق مسلمش، یعنى پوشیدن حجاب اسلامى در مدرسه یارى کنند.
۳ روز بعد یعنى در تاریخ ۶ ژانویه در پى درخواست امیلى، این انجمن نامه‏اى اعتراض‏آمیز براى «چرى ددمون» مدیر مدرسه ایمیلى فرستاد و از او خواست تا نسبت به قانون منع استفاده از حجاب اسلامى تجدیدنظر کند، که به دنبال پافشارى و پیگیرى‏هاى مکرر انجمن روابطاسلامى- آمریکایى مسئولان این مدرسه قانون لباس فرمشان را تغییر داده تا به موجب آن دیگر امیلى براى پوشش اسلامى‏اش مشکلى نداشته باشد.
قانون منع حجاب، دامن راهبه‏هاى آلمانى را هم مى‏گیرد

مهر- بعد از ظهر: کد خبر:
دادگاه ادارى فدرال آلمان در رابطه با ممنوعیت حضور زنان معلم مسلمان در کلاس درس با روسرى حکم تازه‏اى را صادر کرده است که به موجب آن زنان راهبه معلم هم در موقع تدریس نباید از روسرى استفاده کنند و منع بر سر داشتن روسرى در هنگام تدریس در مدارس دولتى شامل غیر مسلمانان هم مى‏شود.
منع قانونى بر سر داشتن روسرى براى زنان معلم هنگام حضور و تدریس در کلاس در مدارس دولتى‏ شامل زنان راهبه هم مى‏شود.
بنا بر گزارش هفته‏نامه سرشناس آلمانى «اشپیگل»، حکم قبلى دادگاه عالى آلمان در مورد منع استفاده از روسرى تنها زنان معلم مسلمان را که در ایالت بادن ورتمبرگ آلمان سرگرم کار هستند در بر نمى‏گیرد بلکه ادیان دیگر را نیز شامل مى‏شود.
هفته‏نامه «اشپیگل» به نقل از حکم کتبى که به تازگى در پى اعتراض مسلمانان از طرف دادگاه ادارى فدرال آلمان صادر شده، گزارش مى‏دهد زنان راهبه مسیحى نیز که به کار تدریس هم اشتغال دارند باید در هنگام حضور در کلاس درس مدارس دولتى ایالت «بادن ورتمبرگ» پوشش راهبه‏اى خود را کنار بگذارند.
در این حکم آمده است هرگاه راهبه‏هاى مدارس حاضر به تمکین از این حکم نباشند ناگزیر خواهند بود از شغل معلمى در مدارس دولتى کنار روند.
باید دانست که ایالت «بادن ورتمبرگ» در سال گذشته زنان مسلمان را که به عنوان معلم در استخدام وزارت فرهنگ این ایالت هستند از تدریس با داشتن روسرى منع کرده است.
این ممنوعیت در پى یک دعواى دادگاهى طولانى که سر انجام دیوان عالى قانون اساسى آلمان را هم به خود سرگرم کرده بود، صورت گرفت.
شاکى قضیه، فرشته لودین، یک زن معلم افغان‏تبار و تبعه آلمان بود که اصرار داشت با داشتن روسرى سنتى یک زن مسلمان، به تدریس ادامه دهد ولى دلایل او پس از طى همه مراحل قضایى رد شد.
نشریه «اشپیگل» در ادامه گزارش خود مى‏نویسد، با وجود حکم اخیر دادگاه ادارى فدرال، دولت ایالتى در نظر ندارد راهبه‏هاى معلم را از داشتن پوشش دینى خود در کلاس درس محروم یا منع کند.
خانم آنته شاوان، وزیر فرهنگ این ایالت گفته است قانونى را که او به تصویب پارلمان ایالتى‏ رسانده فقط شامل غیرقانونى بودن روسرى معلمهاى زن مسلمان مى‏شود و در برداشتن نشانه‏هاى مسیحى در مدارس دولتى همچنان مجاز است.
این در حالى است که به نوشته «اشپیگل»، قضات دادگاه ادارى معتقدند، ممنوعیت نشانه‏هاى مذهبى بر طبق قانون اساسى، خود ایالت «بادن ورتمبرگ» همه ادیان را در بر مى‏گیرد و قائل شدن استثنا در مورد اشکال معینى از مذهب و یا نحوه اجراى این قانون در منطقه خاصى به عنوان استثنا فاقد وجاهت قانونى است.
انتظار مى‏رود، حکم اخیر دادگاه ادارى آلمان بحثهاى حقوقى تازه‏اى را در زمینه پوشش مذهبى در مدارس دولتى به دنبال داشته باشد.

طومار هزار امضایى براى لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاه‏هاى ترکیه‏

 

دى- قبل از ظهر: کد خبر:
روزنامه «ایران» نوشت: انجمن‏هاى حمایت از حجاب در ترکیه خواهان لغو منع حجاب در دانشگاه‏هاى این کشور شدند.
به نوشته روز نامه «البیان» (چاپ امارات)، نمایندگان این انجمن‏ها با تقدیم طومارى با هزار امضا به «بلند ارینچ» رئیس مجلس ترکیه از پارلمان و حزب عدالت و توسعه خواستند مشکل منع حجاب در دانشگاه‏ها و اماکن دولتى را حل کنند. بنابه قوانین ترکیه، زنان و دانشجویان محجبه دختر از ورود به دانشگاه و کار در ارگان‏هاى دولتى محرومند. بسیارى از مردم ترکیه امید زیادى داشتند که با روى کار آمدن حزب عدالت و توسعه معضل منع حجاب حل شود.
البیان افزود: با این حال، حزب هنوز این معضل را در دستور کار خود قرار نداده است. این معضل که از سال در ترکیه ایجاد شده، پس از روى کار آمدن حزب عدالت و توسعه ابعاد مختلفى به خود گرفته است، زیرا در بسیارى از محافل و مراسم رسمى و ویژه که در کاخ ریاست جمهورى برگزار مى شود، همسران محجبه مسؤولان دعوت نمى شوند. البیان گفت: از وزیر ترکیه، نفر از همسرانشان محجبه هستند که در رأس آنها، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر و عبدالله گل وزیر امور خارجه قرار دارند.

صدراعظم آلمان به دنبال ممنوع کردن حجاب در مدارس‏

 

آذر- قبل از ظهر: کد خبر:
صدر اعظم آلمان، خواستار منع حجاب در مدارس این کشور شد.
به گزارش سرویس بین‏الملل «بازتاب»، گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، خواستار ممنوعیت حجاب اسلامى در مدارس این کشور شد.
سایت خبرى «محیط» با اعلام این خبر نوشت: شرودر، با این حال، اجازه پوشش حجاب در دیگر اماکن و ادارات را بلامانع دانست.
این سایت خبرى به نقل از صدراعظم آلمان افزود: مسلمانان مقیم آلمان، باید زبان آلمانى را خوب یاد بگیرند و خود را با جامعه آلمان وفق دهند تا بتوانند، قانون اساسى این کشور را به درستى بفهمند و فرصتهاى کارى مناسب را از دست ندهند.
«محیط» به نقل از روزنامه «الوفد» مصر نوشت: اتوشیلى، وزیر کشور آلمان، اعلام کرده است که دولت، از ژانویه آینده، اجراى سیاست اختلاط واقعى مسلمانان مقیم آلمان با مردم این کشور را آغاز خواهد کرد.

سرعت گسترش اسلام در اروپا، نتیجه انحصارگرایى لائیک‏هاى افراطى‏

جریان ضداسلامى در سوئد به جایى رسیده است که چندین مورد آتش‏سوزى مسجد، مدرسه و قدغن کردن پوشش و حجاب، انجام داده است.

آذر- بعد از ظهر: کد خبر:
در حالى که مقامات کشورهاى اروپایى، روز به روز با تصویب قوانین سختگیرانه و افزایش فشار، شرایط زندگى را براى مسلمانان مشکل‏تر مى‏کنند، جمعیت مسلمانان در این قاره، روز به روز افزایش مى‏یابد.
به گزارش سرویس بین‏الملل «بازتاب»، روزنامه «تایمز»- چاپ لندن- امروز در گزارشى نوشت: بنیادگرایان اسلامى، باعث و بانى برخورد بین تمدن‏ها، برخورد بین مسلمانان و حکومتهاى دمکراتیک شده‏اند.
در این گزارش آمده است: آلمان با سه میلیون مسلمان- که اکثرا ترک‏تبار هستند- و فرانسه با بیش از پنج میلیون نفر مسلمان که بیشتر آنان از زمانهاى دور از آفریقاى شمالى آمده‏اند، در صدر آمار مسلمانان کشورهاى اروپایى هستند.
«تامیز» گفته سؤال‏برانگیز «آنجلا مرکل»، رهبر مخالف دمکرات مسیحى آلمان را نقل کرده که گفته است: «مفهوم نظام چندفرهنگى»، معناى خود را از دست داده است. هرکس به اروپا وارد مى‏شود، باید به ساختار ما احترام گذارد و ریشه‏هاى مسیحیت و غربى ما را بپذیرد و در مقابل آن، صبور باشد و تحمل کند.
۴۸% درصد ایتالیایى‏ها معتقدند، برخورد بین تمدنها در رابطه با اسلام و غرب، در حال جریان است و اسلام را متعصب‏ترین دین در میان بقیه مذاهب دانسته‏اند.
در این گزارش آمده است، جریان ضداسلامى در سوئد به جایى رسیده است که چندین مورد آتش‏سوزى مسجد، مدرسه و قدغن کردن پوشش و حجاب، انجام داده که این حرکات همچنان نیز ادامه دارد و اروپاییان، علت این برخوردها را «بنیادگرایان اسلامى» دانسته‏اند.

گفته مى‏شود، اعلام ممنوعیت‏هاى مربوط به حجاب در فرانسه سرمشق دیگر کشورهاى اروپایى نیز شده است.
اما، به رغم برخوردهاى گزارش شده، درصد رو به رشد و گرایش سریع مردم جامعه اسپانیا به اسلام، موجب شگفتى شده، به گونه‏اى که واکنشهایى هم از سوى مخالفان آنها در برابر ساختن مسجد در مرکز شهر «سویل» به وجود آمده است.
همچنین گفته شده که دولت اسپانیا در این شهر، پانصد نیروى اضافه بر ظرفیت پلیس را براى کنترل مبلغان و اجتماعات مسلمانان در مراسم مختلف، گماشته است.
مقامات آلمانى، تا جایى پیش رفته‏اند که به تازگى، دوربین‏هاى مخفى در مسجد برلین جاسازى کرده‏اند و مدعى شده‏اند که امام جماعت مسجد، خطاب به نمازگزاران گفته است که آلمانى‏ها راهى جز جهنم ندارند، چراکه کافر و بى‏اعتقادند.
«نیکلاس سارکوزى»، رئیس حزب راستگراى فرانسه، مى‏گوید: چه بخواهیم، چه نخواهیم، اسلام، دومین مذهب بزرگ در فرانسه است، بنابراین، شما مجبورید با هرچه بیشتر فرانسوى کردن این مذهب را تنگ‏تر کنید.
بر پایه آمار به دست آمده در ۲۹ نوامبر سال ۲۰۰۴، در میان جمعیت ۸/۱ میلیون نفرى مسلمان انگلیس، درصد اشتیاق و میل و گرایش به اسلام، از چنان رشدى برخوردار بوده است که انگلیسى‏ها، آن را «موج اسلام‏گرایى» نامیده‏اند.
گفته شده است، قوانین و طرحهاى در پیش گرفته شده پس از حملات یازده سپتامبر، موجبات نارضایتى و دلسردى نسل جوان مسلمان را فراهم آورده و باعث بروز خشم و خشونت و فاصله میان آنان شده است؛ چنان که مفسران انگلیسى آن را «شکاف بین نسلهاى مسلمان» دانسته‏اند.

پس از فروپاشى نظام امپراتورى در انگلستان، این کشور به مرکز تجمع مسلمانان از سراسر دنیا تبدیل شده که قسمت عمده این مسلمانان را پزشکان، حقوقدانان، نویسندگان و روزنامه‏نگاران تشکیل مى‏دهند.
رأى‏گیرى‏هاى اخیر، نشان مى‏دهد که ۳۳ درصد مسلمانان، خواستار حضور بیشتر در جریان تأثیرگذارى در جامعه انگلستان هستند
در حال حاضر اسلام، دومین دین اروپاست و نسلهاى دوم و سوم مسلمان این کشور، جلوه جدیدى از اسلام ارائه مى‏دهند که این نظرات آنان با ایده‏هاى اجداد و والدینشان فاصله داشته و برعکس اتصال بیشترى با محیط زندگى‏شان دارد.
گزارشهاى رسیده از لندن، حاکى از آن است که بزرگ‏ترین مسجد اروپا، در «رم» واقع شده که مرکز اصلى مسیحیان قدیمى بوده است.
دختران ایرانى بخوانند: برنامه یک دختر مسلمان آمریکایى‏
چشم همه آنان بدون استثنا به سمت سارا خیره مى‏شود که روسرى سرش کرده است و اگر سارا مى‏خواست، به این نگاه‏ها توجهى کند، نمى‏توانست به پوشش خود ادامه دهد. در بین کارکنان، فقط او باحجاب است. حجاب، پوششى است که مو، گوش و گردن زنان مسلمان را پوشیده نگه مى‏دارد. تناقض عجیبى بین سارا و اعضاى خانواده‏اش که روبه‏روى مسجد بدون حجاب منتظرند، وجود دارد.

فروردین- بعد از ظهر: کد خبر:
در پشت پیشخوان یک اغذیه‏فروشى، دختر نوجوان محجبه‏اى به نام «سارا اسماعیل»، مشغول رسیدگى به درخواست مشتریان است. چشم همه آنان بدون استثنا به سمت سارا خیره مى‏شود که روسرى سرش کرده است و اگر سارا مى‏خواست، به این نگاه‏ها توجهى کند، نمى‏توانست به پوشش خود ادامه دهد.
به گزارش سرویس بین‏الملل «بازتاب»، روزنامه «کریستین ساینس‏مانیتور» نوشت: در برخورد با زن و شوهرها، مادران و بچه‏هاى کوچکشان و پسرها، با همه یک‏جور رفتار مى‏کند و کارش را انجام مى‏دهد. در بین کارکنان، فقط او باحجاب است. حجاب، پوششى است که مو، گوش و گردن زنان مسلمان را پوشیده نگه مى‏دارد. تناقض عجیبى بین سارا و اعضاى خانواده‏اش که روبه‏روى مسجد بدون حجاب منتظرند، وجود دارد.
تشخیص سارا در میان دیگر دوستان نوجوانش که دوستان غیرمسلمانش لفظ «حجابى‏ها» را در مورد آنان به کار مى‏برند، سخت است. این دخترها پس از خواندن نماز، به فروش کیک شکلاتى مى‏پردازند تا پول به دست‏آمده از آن را براى مسجد جمع‏آورى کنند و بعد از آن، وقت خود را به گفت‏وگو و خنده و بررسى SMS موبایل‏هاى خودشان صرف مى‏کنند. او دانش‏آموز سال آخر دبیرستان است و درباره حجاب خودش مى‏گوید: این تنها یک نوع پوشش نیست، بلکه نشان‏دهنده سبک زندگى و نشان‏دهنده هویت من است. او الکل نمى‏نوشد و سیگار نمى‏کشد و قرار ملاقات با پسرى نمى‏گذارد و پنج نوبت در روز، مشغول انجام هر کارى باشد، به نماز مى‏ایستد. او یکى از تعداد رو به رشد نوجوانان آمریکایى مسلمان است که حجاب دارند. چیزى که در دوره متوجه سوءظن‏ها و تردیدها به سمت اسلام پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، جاى تعجب دارد.
او با این‏که سال آخر دبیرستان است، تقاضانامه‏هاى گوناگون از کالج‏هاى مختلف که اطمینان پذیرش در آنها را دارد. براى او مى‏رسد، ولى همچنان منتظر شنیدن پاسخ تقاضاهاى از گزینه برترش یعنى دانشگاه «بوستون» است.
سارا یک زندگى معمولى دارد و در اغذیه‏فروشى کار مى‏کند و به باشگاه ورزشى مى‏رود. شب‏هاى جمعه را در مسجد و تعطیلات آخر هفته را هم با دیگر دوستان باحجابش مى‏گذراند. همچنین با آنان به‏رانندگى در بوستون مى‏پردازند و یا به گردش در میدان‏هاروارد در کمبریج مى‏روند.
سارا پایبند اصول اخلاقى و مصمم است و در عین خوش‏برخورد بودن، نماینده ثابت‏قدم مذهبش است و توانایى این را دارد که از پس نگاه‏ها و پرسش‏هاى دیگران برآید.
او به این سؤال که یک زن مسلمان بودن به چه نحوى است، پاسخ داده است، به گونه‏اى که خود سارا، تصمیم به انتخاب حجاب گرفت. در حالى که هیچ‏کدام از خواهران دیگرش این کار را نکردند. وقتى او مسئله حجاب را مطرح کرد، مادر مصرى او از وى خواست که با دقت این موضوع را بررسى کند.
سارا تابستان همان سال به خواندن قرآن و حدیث پرداخت و خود را آماده انتقال از یک دبیرستان خصوصى اسلامى به یک دبیرستان عمومى کرد.
«سینتیا اندرس»، نویسنده مقاله «کریستین مانیتور» در تعریف «حجاب» مى‏گوید: در اسلام به حجب و اعتدال در پوشش و رفتار همه پیروان این دین تأکید شده است. زنانى که در محیط عمومى ظاهر مى‏شوند، دست، بازو و پاى خود را از دید مردان جامعه پوشیده نگه مى‏دارند.
سارا مى‏گوید: حجاب یک تذکر دایمى براى اوست که به خود و دیگران احترام بگذارد و این کار، او را به پایبندى‏اش بر اصول اسلامى، اطاعت و نیکوکارى و نوع‏دوستى تشویق مى‏کند. او ادامه مى‏دهد: شما باید همیشه خدا را در هر کارى که در حال انجامش هستید، در نظر بگیرید. هر کارى که مى‏کنید، باید خدا از آن راضى باشد. طرز رفتار سارا کاملا حساب‏شده و محدود است. او مى‏گوید: اگر مى‏خواهید از یک الگوى رفتارى متعادل و محترمانه پیروى کنید، باید خودتان باشید. البته باید گفت سارا تاکنون به خاطر حجابش مورد اذیت قرار نگرفته، چراکه بیشتر این امنیت را مرهون زنان مسلمان پیش از خودش است.
سارا دوستان غیرمسلمان هم دارد که در البته سطح معمولى است. او معتقد است در روابط به‏ مرزهایى مى‏رسید که نباید پا را فراتر بگذارید؛ یعنى نوشیدن مشروب و پارتى رفتن در زندگى او وجود ندارد. او زندگى به همراه خانواده و شش خواهر و برادرش را ترجیح مى‏دهد. او همان‏گونه که در عکس نشان داده شده، سرگرم آهنگ‏سازى با کامپیوتر است. او خود به اسلام روى آورده و در عین حال، خود را یک نوجوان آمریکایى مى‏داند که مى‏خواهد خودش باشد.
نظرات کاربران:
این خواهر مسلمان من را به یاد شعر معروف: چشمها را باید شست جور دیگر باید دید. مى اندازد. شاید اگر دختران این مرز و بوم هم از زاویه دید این دختر مسلمان به اسلام مینگریستند اینقدر شاهد بدحجابى و بى بند و بارى در جامعه نبودیم‏
به عنوان یک پسر مسلمان احساس غرور مى کنم که هنوز کسانى در گوشه و کنار این کره خاکى هستند که از ارزشها، باورها و هویت خود به نحو احسن حفاظت میکنند.
مى خواهم انانکه مى گویند نمیشود و نمى توان اینچنین بود این الگوى جوان را ببینند و …
حجاب همسر اردوغان، مانع رئیس‏جمهور شدنش مى‏شود؟
 

خرداد- بعد از ظهر: کد خبر:
امکان‏ناپذیرى رسیدن «رجب طیب اردوغان» به مقام ریاست‏جمهورى ترکیه به دلیل محجبه بودن همسرش، موضوع بحث روز دوشنبه محافل سیاسى و خبرى ترکیه است.
به گزارش ایرنا، رئیس‏جمهورى ترکیه را مجلس این کشور انتخاب مى‏کند و قرار است در سال ۲۰۰۷ میلادى مجلس به جاى «احمد نجدت سزر» رئیس‏جمهورى فعلى، رئیس جدید جمهورى این کشور را انتخاب کند.
حزب حاکم عدالت و توسعه با در اختیار داشتن ۳۵۶ کرسى از مجموع ۵۵۰ کرسى مجلس ترکیه، در صورتى که بتواند کرسى‏هاى خود تا زمان انتخاب رئیس جدید جمهورى را حفظ کند، این امکان را دارد که رجب طیب اردوغان رهبر این حزب و نخست‏وزیر فعلى را در صندلى ریاست جمهورى ترکیه بنشاند.
وجود این احتمال و نگرانى محافل لائیک از این امر، از هم اکنون زمینه بحث در مورد این را که آیا اردوغان با داشتن همسر محجبه، خواهد توانست مقام ریاست جمهورى را از آن خود کند، در جامعه ترکیه فراهم آورده است.
روز گذشته خبرنگارى این موضوع را با «سلیمان دمیرل» رئیس‏جمهورى سابق و سیاستمدار کهنه‏کار ترکیه در میان گذاشت و از وى پرسید، «آیا حجاب همسر اردوغان، مانعى براى انتخاب وى به ریاست‏جمهورى خواهد بود؟»، دمیرل در پاسخ گفت: تاکنون هیچ یک از رؤساى جمهورى ترکیه همسر محجبه نداشته‏اند و در قوانین ترکیه نیز در این مورد ماده مشخصى وجود ندارد.
دمیرل با زیرکى ادامه داد: براى ایجاد مانعى بر سر این راه، باید قانون تغییر یابد و ماده جدیدى در این مورد گنجانده شود.
مطبوعات روز دوشنبه ترکیه سخنان سلیمان دمیرل را به فراخور سیاست‏هاى خود ارزیابى کردند.
روزنامه‏هاى اسلامگر و هوادار رجب طیب اردوغان به نقل از سلیمان دمیرل نوشتند که «قانون منعى براى احراز مقام ریاست جمهورى اردوغان ندارد» و روزنامه‏هاى مخالف نیز به نقل از همین منبع نوشتند «براى جلوگیرى از احراز مقام ریاست جمهورى اردوغان، باید قانون انتخاب ریاست جمهورى تغییر یابد».
عبدالله گل؛ وزیر امور خارجه ترکیه امروز پیش از سفر به آمریکا با سوال خبرنگاران در این مورد روبه‏رو شد. وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ گفت: قانون فعلى انتخاب رئیس‏جمهورى ترکیه، مانعى براى ریاست جمهورى فردى که همسر محجبه دارد، در نظر نگرفته است.
بر اساس قوانین ترکیه، کارمندان دولت ترکیه حق استفاده از پوشش اسلامى را ندارند و ورود دانشجویان محجبه به مراکز دانشگاهى ممنوع است.
پدر زینب: نوبت دندانپزشکى دیپلمات ایرانى، مهمتر از محرومیت دخترم بود
پدر زینب ایمانى، دختر ایرانى که به خاطر حفظ حجاب در فرانسه از تحصیل محروم شد، با ارسال پیامى به «بازتاب»، از بى‏توجهى وزارت خارجه و سفارت جمهورى اسلامى در پاریس به وضعیت دخترش، به شدت انتقاد کرد.

دى- قبل از ظهر: کد خبر:
پدر زینب ایمانى، دختر ایرانى که به خاطر حفظ حجاب در فرانسه از تحصیل محروم شد، با ارسال پیامى به «بازتاب»، از بى‏توجهى وزارت خارجه و سفارت جمهورى اسلامى در پاریس به وضعیت دخترش، به شدت انتقاد کرد.
در پیام وى آمده است: بنده پدر این دانش‏آموز هستم و از شما به خاطر رساندن خبر مظلومیت یک مسلمان در کشورى غریب، تشکر مى‏کنم و از خداوند، موفقیت شما را استدعا دارم.
مى‏خواستم توضیحى خدمتتان عرض کنم و آن اینکه ما جز خدا، در غربت به کسى امیدى نداریم. براى روشن شدن بیشتر مطلب، مجبورم خدمتتان عرض کنم، بنده در بدو امر، یکى از مسئولان سفارت را در جریان گذاشتم تا شاید اقدامى انجام دهند، ولى ایشان با بى‏توجهى وانمود کرد که به حرفهاى ما گوش مى‏دهد و به بهانه داشتن قرار با دندانپزشک، از ما خداحافظى کرد و بعد از آن هم هیچ سراغى از وضعیت ما نگرفت. ظاهرا ایشان نفر سوم سفارت محسوب مى‏شود. ما وقتى برخورد کشورهاى دیگر را با اتباع خودشان و بى‏توجهى مسئولان کشورمان را با مسئله‏اى به این مهمى مى‏بینیم، واقعا حسرت مى‏خوریم.
شما که در امور اخبار هستید همین چند روز پیش دیدید که چگونه تمام مسئولان فرانسوى از دو گرگان آزاد شده این کشور از عراق استقبال کردند. رئیس‏جمهور، نخست‏وزیر، رئیس مجلس و ده‏ها شخصیت عالى‏رتبه این کشور، با وجود سرما و بارندگى برف و باران، به پاى هواپیماى حامل گروگان‏هاى آزادشده رفتند و در مدت ۱۲۳ اسارت آنها، همه روزه مقامات فرانسوى، پیگیر این قضیه بودند. البته شاید بیشتر این کارها، جنبه تبلیغاتى داشته باشد، ولى آنچه که مهم است، اینها مى‏خواهند به مردمشان بگویند که شما هر کجا باشید، ما به فکر شما بوده و در پى حل مشکل شما هستیم. این در حالى است که یک دانش‏آموز مسلمان ایرانى، براى حفظ یک ارزش با اتکا به خداوند متعال روزهاى پى در پى محرومیت را پشت سر گذاشته و هیچ حیله‏اى را نمى‏پذیرد و تا آخرین مرحله آن، یعنى محرومیت دایم از تحصیل، پیش مى‏رود.
در حالى که همچون همه اولیا، از محرومیت فرزندم از تحصیل متأثر و غمناکم، ولى به ایمان فرزندم غبطه مى‏خورم. شاید مسئله حجاب براى بعضى‏ها چندان مهم نباشد، ولى همگان مى‏دانند که این اصل، چیزى نیست که بتوان بر سر آن براى زندگى بهتر چند روزه معامله کرد. این ارزشى است که هزاران زن مسلمان به آن اعتقاد دارند و پرچمدار این ارزش، دخت رسول خدا (ص) بود. در زمان ما پس از گذشت سالیان درازى که استعمارگران به خیال خود این ارزش را در کشور ما محو کرده بودند، پیروان آن بانوى گرانقدر، بار دیگر این ارزش اصیل را با هزاران خون دل، زنده کرده و سرمشق هزاران زن مسلمان در جهان شدند.
جا داشت که سفارت جمهورى اسلامى ایران، به عنوان «ام‏القراى مسلمین» براى حفظ ظاهر، یک اعتراض‏ لفظى کم‏خرج نسبت به این عمل منادیان حقوق بشر مى‏کرد.
وى در پیام دیگرى که صبح امروز به پست‏الکترونیک «بازتاب» رسید، اظهار کرد: پس از انعکاس این خبر، مسئولان وزارت خارجه تازه به دنبال پیگیرى این مسئله افتاده‏اند و تازه دیروز با ما تماس گرفتند و پرسیدند که مگر زینب، تابعیت ایرانى دارد؟ حال آنکه دختر من، شناسنامه ایرانى دارد و پرونده کامل او در کنسولگرى ایران موجود است.
وى اضافه کرده است: چگونه است که دولت نروژ در پى اعدام یک محکوم به مرگ در ایران، سفیر خود را فرا مى‏خواند، اما سخنگوى وزارت خارجه ایران حتى از محکوم کردن لفظى این عمل خوددارى مى‏کند و سفارت ایران در فرانسه سعى دارد با طرح ابهام در ایرانى بودن زینب، کوتاهى خود را توجیه کند؟!
گفتنى است، مسئولان آموزش‏وپرورش پاریس، پس از سه ماه تنبیه انضباطى زینب، دانش‏آموز ایرانى، حکم اخراج او را از تحصیل در فرانسه به دلیل داشتن پوشش اسلامى صادر کردند.
به گزارش خبرگزارى فارس، «زینب» که از دو سال پیش در یک کالج در پاریس مشغول تحصیل بود، با شروع سال تحصیلى جدید و در پى تصویب قوانین ضداسلامى در فرانسه، به جاى پوشش همیشگى خود از نوعى پوشش با نام «بندانا» که استفاده از آن براى زنان در کشورهاى غربى مرسوم است، استفاده کرد تا به این طریق هم موهاى خود را پوشانده باشد و هم اینکه امکان ادامه تحصیل داشته باشد.
اما مدیر مدرسه از حضور وى در مدرسه جلوگیرى نمود و اعلام کرد طبق قانون جدید فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبى در مدرسه ممنوع مى‏باشد.
با وجود اعتراض این دانش‏آموز ایرانى مبنى بر اینکه وى هیچ گونه پوششى که معرف علامت مذهبى باشد نداشته و روسرى او که موسوم به «بندانا» مى‏باشد، مورد استفاده بسیارى از زنان و دختران فرانسوى است و نزد هیچ کس این روسرى، نشانه مذهبى تلقى نمى‏شود، مسئولان آموزش و پرورش پاریس از حضور این دانش آموز مسلمان ایرانى بر سر کلاس‏هاى درس جلوگیرى کردند.
مسئولان مدرسه نیز تا معلوم شدن تکلیف دانش‏آموز، اقدام به تنبیه او کرده و او را از رفتن سرکلاس محروم نمودند.
زینب هر روز در مدرسه به سالنى که معمولًا دانش آموزان خاطى و مسئله‏دار را در آن نگهدارى مى‏کنند هدایت مى‏شد. این کار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اینکه مدیر مدرسه به وى پیشنهاد داد که در صورتى که حاضر باشد گوش‏ها و مقدارى از موهایش را از «بندانا» بیرون بگذارد، مى‏تواند سرکلاس حاضر شود.
اما این دانش آموز ایرانى اعلام کرد که براى او هیچ فرقى بین نشان دادن مقدارى از مو و گوش‏ها با برداشتن کامل حجاب نیست.
در پى رد این درخواست و پس از سه ماه تنبیه انضباطى، مسئولان این کالج که در حومه پاریس واقع است، تشکیل جلسه دادند و حکم اخراج دائمى این دانش‏ آموز ایرانى را از مدرسه به دلیل پوشش موهاى سر به خانواده وى اعلام کردند.
این اقدام ضد اسلامى دولت فرانسه در حالى است که پوشش مو به وسیله «بندانا» یک نوع پوشش مرسوم در غرب است که زنان و دختران فرانسوى از آن به عنوان مد استفاده مى‏کنند، ولى مسئولان فرانسوى بر سر داشتن همین پوشش توسط دانش‏آموزان مسلمان را به عنوان نشانه‏اى مذهبى قلمداد مى‏کنند.
در پى اتخاذ سیاست‏هاى کنترلى شدید فرانسه علیه مسلمانان، دانش‏آموزان مسلمان به جرم پوشاندن موى سر در این کشور مدعى مهد آزادى، خانه‏نشین شده‏اند.
بر پایه آمار رسمى تلویزیون فرانسه، تاکنون تعداد ۴۳ نفر از دانش آموزان مسلمان به دلیل مشابه از مدارس فرانسه اخراج شده‏اند.
قابل ذکر است که مادر زینب، فرانسوى است که مذهب شیعه را برگزیده و پدر وى ایرانى مى‏باشد.
وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون هیچ واکنشى در برابر این اقدام کشور فرانسه در مقابل اتباع ایرانى از خود نشان نداده است.
نظرات کاربران:
با سلام و ابراز همدردى با خانواده عزیز:
ابتدا در مورد دومین نظر نوشته شده خواهش میکنم این یک طرفه به قاضى رفتن ها و یک جانبه نگرى ها را بایداصلاح و ترک کرد.
و در ادامهما ایرانى هستیم و شیعه مذهب بى همانندى است که میگوید اگر در هر نقطه از این عالم وجود به مسلمانى ظلم شود، مثل آن است که به جامعه مسلمانان ظلم شده وا اسفا، وامصیبتا که تا کنون تاریخ خود را فروختیم و خون مذهب خود را خوردیم!
چرا مسئولین بى تفاوتند؟
چرا ما نسبت به مسئولین بى تفاوت شده ایم؟
یاد کلام مولایم مى افتم که پس از تجاوز هاى معاویه، در مورد خاصى که تجاوز به مال زن مسلمان بى پناهى بود به امتش گفت: اگر کسى از این خبر جان دهد ملامت نخواهد شد خطبه ۲۷ ام‏
و واى بر من ایرانى که داریوش خداى روى زمین من بود و حالا از ترس وحشى هاى خلیج نشین و افغان ها و ترک ها در خانه ام انتظار میکشم و گوشت خود را به کسانى سپرده ام‏ که پرچم اسلام و فریدون را در دست دارند و به ۲ روز دنیا براى خود شاد اند و به فرداى ملت ایران وشیعه خود بى تفاوتند و اگر کارى کنند براى بقاى زالو صفتانه خود مى کنند!
و اعتقاد دارم که” ید الله مع الجماعه”
که على میگفت آنها در کفر خویش با هم متحد و شما در حق خود متفرقید!
به امید ایرانى آزاد و سربلند:)
آشفتگى در نوشته هایم را به خاطر نداشتن تمرکز ببخشید!
با سلام و احترام‏
نظر به اینکه بارها شاهد وضع قوانین ضد اسلامى از سوى کشورهاى غربى هستیم و فیلم هاى متعددى در جهت تخریب موازین شرعى از سوى بنگاههاى تبلیغاتى غرب ساخته مى شود پیشنهاد میگردد این سوژه یعنى اصول حجاب در اسلام و وفادارى اخیر دختر مسلمان ایرانى در فرانسه موضوع تهیه فیلم با جاذبه هاى هنرى باشد تا در این راستا ضمن تبیین فلسفه حجاب با جاذبه هاى هنرى آزادى بیان و عقاید در کشور فرانسه مورد نقد و بررسى قرارگیرد.
در خبر اخیر سایت شما تشکیل اتاق فکر در صدا و سیما مطرح گردید که بدنبال سوژه وبدنبال آن انجام فعالیتهاى هنرى هستند شاید سوژه فوق قابل تامل و بررسى باشد.
مستدعى است نظر خود را مرقوم فرمائید ارادتمند
باسلام‏
به منظور همدردى با این هموظن عزیز لازم است به عرض برسانم مشابه این کم توجهى از سوى مسئولین نهادهاى دولت جمهورى اسلامى در کشورهاى دیگر از جمله هند نیز مشهود است. مصداق عینى ان وضعیت حجم وسبعى دانشجوى ایرانى در شهرهاى مختلف هند است. در این خصوص مسئولین مربوطه به طور معمول علاقه به حل اساسى مشکلات نداشته تا یک بحران ایجاد گرددو یس از بروز بحران نیز در صدد توجیه ان بر میایند. جاى بسى تاسف است که برخى از مسئولین عالى رتبه کنسولگرى بمبئى اعلام مینمایند که بخش عمده و حساس وظیفه ما در این مقطع مسائل اقتصادى است و به عبارتى وضعیت دانشجویان (انهم حداقل حدود ۵۰۰ دانشجوى مقاطع فوق لیسانس و دکترى) حداقل به عنوان تبعه ایرانى انقدر از حساسیت برخوردار نیست.
حسین- هند
اگر ایشان در فرانسه خیلى ناراحت هستند تشریف بیاورند در ایران زندگى کنند.
اینجانب در چند کشور بوده ودر دو مورد نیازمند آن شدم که با سفارت ج. ا. ایران تماس بگیرم اما متاسفانه هیچ نوع مساعدتى از سوى انها دیده نشده و دیدم که ایرانیان از رفتار غیر مسولانه سفارت گله دارند. واقعا براى حفظ شان ایرانیان و حمایت از آنان وظیفه اى در وجود دستاندر کاران اکثر کارکنان ذیربط سفارتخانه ها دیده نمیشود.
بسمه تعالى‏
بحث حجاب که بحث این جناح وآن جناح نمى باشد که وزارت امرو خارجه را در وادادگى محض فرو برده است واین خیانت به اسلام ومسلمین مى باشد که ادعاى ام القراى جهان اسلام بودن را داشته باشیم وشعار آن را دائماً سر دهیم ولى در عمل فاقد رفتارى قاطع واصولى در خصوص دفاع از سیاست ها واصول دین مبین اسلام وبحث استرتژیک حجاب بوده و منفعل عمل نماییم. اگر این نحوه عمل و رفتار دیپلماتیک در چهار چوب سیاست هاى کلان جمهورى اسلامى صورت مى پذیرد- که مطمئناً چنین نیست- بیاید از دفاع از حقوق مردم فلسطین نیز دست برداشته وشعار ندهیم زیرا با رویه اى که در این خصوص اتخاذ شده- پرهیز از برخورد احتمالى فرانسه، کاهش سطح روابط ویا عدم‏ صادرات چند قلم کالا، رها کردن پروژه هاى دردست اجرا و …- اگر در آمریکا وفلسطین نیز سفیر داشتیم و حافظ جمهورى اسلامى ومنافع آن بودیم مطمئناً، بهیچ عنوان در باب کشتار انسانها توسط آمریکا در عراق وافغانستان ویا کشتار فلسینى ها توسط اسرائیلیها شعار سر نمى دادیم وژست اصول گرایى در جهان نمى گرفتیم، مبادا که مجبور به قطع روابط یا فراخواندن سفیرگردیم ولى چون مى دانیم که آمریکا واسرائیل بعنوان خط قرمز در ارتباطات دیپلماتیک جمهورى اسلامى تعریف شده اند، شجاعانه!! فریادها سرمى دهیم و اگر واقعا این تحلیل ناصحیح وخطا مى باشد بیایید افکار عمومى را با اقدام ورفتار ى اصولى در دفاع از زینب ایمانى تصحیح نماییم حتى اگر به فراخوانى سفرا منجر شده وروابط دو کشور نازل گردد.
همچنین بعد از پیروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام خمینى رحمه الله علیه، تمام جهان اسلام چشم به رفتار و موضع ایران در قبال مسایل دینى ومذهبى و سیاسى مذهبى دوخته اند و ایران را پیشرو و آوانگارد دردفاع از حریم مکتب اسلام مى دانند و چه اسف بار خواهد بود که رفتار قاطع وصریحى را از ایران در خصوص حجاب زنان وخاصه ظلم انجام در خصوص پایمالى حقوق یک دختر محجبه ایرانى شاهد نباشند.
اگر عاجز از دفاع حقوق مسلم یک ایرانى مى باشیم دفاع از حقوق جهان اسلام پیش کش!!
به امام حاضر، آقا امام زمان (عج) چطور جوابگو خواهیم بود.
عظیم زاده‏
از این بى توجهى هاى سفراى ایران در خارج از ایران همه دیده و شنیده اند. آنان حتى حاضر به دیدن این افراد که با مشکل مواجه میشوند نمیشوند اقاى خرازى و دیگر وزرا خوب میدانند که اگر میخواهى در تهران جهت اخذ میزا به هر سفارتخانه اى بروى باید ساعت ها در خیابان و بیرون سفارت از سرما بلرزى
نیز این خارجیان ما را ادم حساب نمیکنند ولى در سفارتهاى ایران در خارج از ایران سفراى ما بهترین میوه ها را جلو ارباب رجوع میگذارند و شخصا سفیر ایران از ارباب رجوع تشکر میکند. آیا تا بحال وزارت امور خارجه سرى به جلو سفارتخانه هاى خارجى در تهران سر زده که به این وضع اعتراض بکنند. اقى ایمانى چه درخواستى از این اقازاده هاى مهترم که دو یا ۴ سالى جهت استراحت بعنوان سفیر خارج رفته اند انتظار دارند. اگر کسى این حرف ها را باور ندارد همین امروز در یکى از سفارتخانه هاى کشور هاى خارجى در تهران سر بزند و ببیند با یک ایرانى مثل یک حیوان برخورد میکنند. خاک بر سر خرازى و کسى که او را به اینکار گمارده است که نشان ما ایرانیان هستند.
اخراج دختر ایرانى به خاطر حفظ حجاب در فرانسه‏
دى- بعد از ظهر: کد خبر:

پس از سه ماه تنبیه انضباطى یک دانش‏آموز ایرانى، مسئولان آموزش و پرورش شهر پاریس حکم اخراج او را از تحصیل در فرانسه به دلیل داشتن پوشش اسلامى صادر کردند.
به گزارش خبرگزارى فارس، «زینب» که از دو سال پیش در یک کالج در پاریس مشغول تحصیل بود، با شروع سال تحصیلى جدید و در پى تصویب قوانین ضداسلامى در فرانسه، به جاى پوشش همیشگى خود از نوعى پوشش با نام «بندانا» که استفاده از آن براى زنان در کشورهاى غربى مرسوم است، استفاده کرد تا به این طریق هم موهاى خود را پوشانده باشد و هم اینکه امکان ادامه تحصیل داشته باشد.
اما مدیر مدرسه از حضور وى در مدرسه جلوگیرى نمود و اعلام کرد طبق قانون جدید فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبى در مدرسه ممنوع مى‏باشد.
با وجود اعتراض این دانش‏آموز ایرانى مبنى بر اینکه وى هیچ گونه پوششى که معرف علامت مذهبى باشد نداشته و روسرى او که موسوم به «بندانا» مى‏باشد، مورد استفاده بسیارى از زنان و دختران فرانسوى است و نزد هیچ کس این روسرى، نشانه مذهبى تلقى نمى‏شود، مسئولان آموزش و پرورش پاریس از حضور این دانش آموز مسلمان ایرانى بر سر کلاس‏هاى درس جلوگیرى کردند.
مسئولان مدرسه نیز تا معلوم شدن تکلیف دانش‏آموز، اقدام به تنبیه او کرده و او را از رفتن سرکلاس محروم نمودند.
زینب هر روز در مدرسه به سالنى که معمولًا دانش آموزان خاطى و مسئله‏دار را در آن نگهدارى مى‏کنند هدایت مى‏شد. این کار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اینکه مدیر مدرسه به وى پیشنهاد داد که در صورتى که حاضر باشد گوش‏ها و مقدارى از موهایش را از «بندانا» بیرون بگذارد، مى‏تواند سرکلاس حاضر شود.
اما این دانش آموز ایرانى اعلام کرد که براى او هیچ فرقى بین نشان دادن مقدارى از مو و گوش‏ها با برداشتن کامل حجاب نیست.
در پى رد این درخواست و پس از سه ماه تنبیه انضباطى، مسئولان این کالج که در حومه پاریس واقع است، تشکیل جلسه دادند و حکم اخراج دائمى این دانش‏آموز ایرانى را از مدرسه به دلیل پوشش موهاى سر به خانواده وى اعلام کردند.
این اقدام ضد اسلامى دولت فرانسه در حالى است که پوشش مو به وسیله «بندانا» یک نوع پوشش مرسوم در غرب است که زنان و دختران فرانسوى از آن به عنوان مد استفاده مى‏کنند، ولى مسئولان فرانسوى بر سر داشتن همین پوشش توسط دانش‏آموزان مسلمان را به عنوان نشانه‏اى مذهبى قلمداد مى‏کنند.
در پى اتخاذ سیاست‏هاى کنترلى شدید فرانسه علیه مسلمانان، دانش‏آموزان مسلمان به جرم پوشاندن موى سر در این کشور مدعى مهد آزادى، خانه‏نشین شده‏اند.
بر پایه آمار رسمى تلویزیون فرانسه، تاکنون تعداد ۴۳ نفر از دانش آموزان مسلمان به دلیل مشابه از مدارس فرانسه اخراج شده‏اند.
قابل ذکر است که مادر زینب، فرانسوى است که مذهب شیعه را برگزیده و پدر وى ایرانى مى‏باشد.
وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون هیچ واکنشى در برابر این اقدام کشور فرانسه در مقابل اتباع ایرانى از خود نشان نداده است.
امامان جماعت زن، رهبران فرهنگى مسلمانان چین‏
«مریم دانپنگ» ۳۸ ساله، امام جماعت است، وى ژاکت ابریشمى سبز رنگ و شلوارى به همان رنگ بر تن کرده و حجاب، دور صورت او را گرفته است. او تحصیلات علوم قرآنى را در سال ۱۹۹۰ به پایان رساند و هم‏اکنون امام جماعت است. او قرآن را به زبان عربى و فارسى در مسجد مشترک مسلمانان زن و مرد تدریس مى‏کند.

شهریور- بعد از ظهر: کد خبر:
زنان طلبه فعال چینى، در منطقه مسلمان‏نشین این کشور ۳/۱ میلیاردى، مساجد بزرگى دارند که در آن به فعالت گسترده فرهنگى، مذهبى مى‏پردازد.
به گزارش سرویس بین‏الملل «بازتاب»، «گاردین» در گزارشى که از نواحى مسلمان‏نشین چین منتشر کرده، به فعالیت گسترده این زنان در اقلیت پرداخته و تشریح کرده که آنان چگونه در این کشور، به ترویج منطقى و آرام‏آرام مذهب خود مى‏پردازند.

این زنان علاوه بر این‏که امامت جماعت مساجد ویژه زنان را بر عهده دارند، به زنان و دختران جوان، قرآن و احکام دینى را آموزش مى‏دهند.
در گزارش روزنامه انگلیسى «گاردین» آمده است: «هنان»، فقیرترین و پرجمعیت‏ترین ایالت چین به شمار مى‏آید که صد میلیون نفر جمعیت دارد و اغلب، کشاورزند و از رونق اقتصادى محروم مانده‏اند.
اما «ژنگژو»، مرکز این ایالت، از همه نمادها و نشانه‏هاى مدرن برخوردار است. در حومه این شهر ساختمان‏ها و برج‏هاى تازه‏ساز به چشم مى‏خورد و بخش‏هاى دیگر شهر چندان قابل توجه نیستند.
به هر حال، هدف، قضاوت کردن در مورد جنبه‏هاى زیباشناختى این شهر نیست، بلکه هدف، ملاقات با مسلمانانى است که سهم قابل توجهى از ساکنان ژنگژو را از آن خود کرده‏اند.
دو مسجد بزرگ شهر در خیابان آرامى در مرکز شهر وقاع شده است که دنیاى جداگانه خود را دارند. این مساجد، متعلق به فرقه «هویى»، یکى از بزرگ‏ترین تشکل‏هاى اسلامى در چین و داراى معمارى محلى و بومى است؛ ۱۰ میلیون مسلمان هویى در چندین ایالت پراکنده شده‏اند. ۵/۱ میلیون نفر در هنان هستند که دولت آن را منطقه خودمختار هویى قلمداد کرده است.
تاریخ گسترش اسلام در چین شناخته‏شده نیست. در قرن هفتم، پس از این‏که خلیفه عثمانى، نخستین سفیر خود را به آنجا فرستاد، تجار، طلاب و دیپلمات‏هاى ایرانى و عرب، وارد چین شدند و به وجود آمدن طلاب دانشمند خبره چینى، عربى و ایرانى، موجب تثبیت نیروى مذهبى و فرهنگى چینى‏هاى مسلمان شد. از قرن دهم، این مسلمانان با زنان چینى ازدواج کرده و تشکیل خانواده دادند. فرزندان آنان هم‏اکنون مسلمانان هویى و نوعى دیگر از جمعیت سنى هستند که نسبت به دیگر موارد موجود در جهان اسلام و خاورمیانه، استثنایى‏تر عمل مى‏کند. این عده از مسلمانان، سنتى را ابداع‏ کرده‏اند که تقریبا در میان مسلمانان، امرى ناشناخته بوده و آن بنا نهادن مساجد خاص مسلمانان یا «نوسى» است؛ امامان جماعت این مساجد، زن هستند.
ساخت نخستین «نوسى» به قرن ۱۹ برمى‏گردد که تا زمان انقلاب کمونیستى چین، حدود ۳۲ نوسى در سراسر چین وجود داشت و هم‏ اکنون تعداد آنها به ۲۹ مسجد رسیده است.
مسجد زنان در ژنگژو که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده، بیش از یک مکان مقدس عمل مى‏کند. ده‏ها تن از زنان در جوى صمیمى و دوستانه در این مکان زندگى مى‏کنند و جز در مواقع به جا آوردن نمازهاى پنج‏گانه، مردان براى ورود به مسجد و عبادت، آزاد هستند. خانم «لو»، هشتاد ساله، امام مسجد که روسرى مشکى او سر و شانه‏هایش را پوشانده است، مى‏گوید که از بچگى، وقت خود را صرف یادگیرى قرآن کرده و در نه سالگى، تحصیلات کامل خود را در مدرسه دینى گذرانده است و والدین او با امام جماعت شدن وى در آینده هیچ مخالفتى نمى‏کردند. وى در زمان انقلاب فرهنگى دهه ۶۰ که سپاهیان سرخ، کتاب‏ها را به آتش مى‏کشیدند، از مساجد، محافظت مى‏کرده است.
او همچنین ضرورت وجود مدرسان زن براى آموزش قرآن به زنان جوان علاقه‏مند را درک کرده بود و همین امر باعث شد مدارس ویژه زنان مسلمان در چین پایه‏گذارى شود.
از آنجا که مسلمانان، اقلیت مذهبى اصلى در چین به حساب مى‏آیند، وجود مسجد ویژه زنان به عنوان بخشى از جمعیت اقلیت، عاملى حیاتى به شمار مى‏رود. صدها نفر از مسلمانان هویى در «سانیو» که در احاطه رودخانه زرد است، زندگى مى‏کنند و در دیگر فعالیت‏هاى اصلى صنعتى منطقه در آنجا انجام مى‏پذیرد. روابط بین دو گروه هان و هویى در چین آسان نیست. هرچند مسلمانان چین از سال ۱۹۵۳ جایگاه اقلیت را در این کشور داشته‏اند، با این حال، گاه آماج اتهامات و تحقیر و تمسخرها قرار گرفته‏اند.
«مریم دانپنگ» ۳۸ ساله، امام جماعت است، وى ژاکت ابریشمى سبز رنگ و شلوارى به همان رنگ بر تن کرده و حجاب، دور صورت او را گرفته است. او تحصیلات علوم قرآنى را در سال ۱۹۹۰ به پایان رساند و هشت سال پیش با همسرش به سانیو آمد و هم‏اکنون امام جماعت است. او قرآن را به زبان عربى و فارسى در مسجد مشترک مسلمانان زن و مرد تدریس مى‏کند و مى‏گوید: برابرى حقوق زن و مرد مسلمان در چین، حمایت مى‏شود و تبعیضى بین زنان و مردان مسلمان چین نیست. ما در یک کشور کمونیست زندگى مى‏کنیم، اما براى انجام اعمال مذهبى خود، آزاد هستیم. از دید ما، زندگى کردن در صلح با سیستم حاکم مهم است. جمهورى خلق چین، ما را وادار به کمونیست بودن نمى‏کند و ما را براى ایمان به خدا، آزاد مى‏گذارد و کمونیسم چین ما را مجبور نمى‏سازد که بردگان الحاد شویم. مریم مى‏گوید: درست است که جوانان حضور کمترى در مسجد پیدا مى‏کنند و اغلب در سنین چهل سال به بالا حضور بیشترى دارند اما جوانان، اسلام را بهتر درک مى‏کنند، در گذشته ما از این فرقه بودند، اما امروزه افراد خود را در یک جایگاه مذهبى خاص مى‏بینند.
او به تعداد بى‏شمارى از دانشجویان علاقه‏مند که براى تحصیلات دینى به کشورهاى اسلامى سفر مى‏کنند اشاره مى‏کند که تعداد جوانان مسلمان دختر و پسرى که تحصیلات دینى خود را در عربستان سعودى، ایران و مالزى تمام کرده‏اند، بسیار زیاد است. آنان با فهم بهترى از مطالب بازمى‏گردند، اما کسانى که به غرب رفته‏اند، تحت تأثیر رفتارهاى غربى قرار گرفته‏اند.
مریم مى‏گوید: زنان در آن کشورها با دامن‏هاى کوتاه و یا شاید عریان در خیابان راه مى‏روند، اما در اینجا زنان تشخیص داده‏اند که ایده روابط جنسى آزاد، خلاف قوانین اسلام است، ولى در عین حال باید آزاد باشند تا با هر که بخواهند ازدواج کنند. به عقیده مریم، تعادل جامعه، وابسته به پوشش نامحسوس و محتاطانه زنان آن جامعه است.
او در این‏باره مى‏گوید: ما افراد را تشویق مى‏کنیم که زندگى خود را منطبق با قوانین اسلامى‏ قرار دهند. در چین، قوانین حزبى و گروهى را در این مورد نفى مى‏کنیم. مریم، رئیس مسجد ژنگژو با اشاره به موضوع بن‏لادن، تروریست‏ها را محصول امپریالیسم آمریکا مى‏داند و مى‏گوید: آمریکا این افراد را وادار کرد که سلاح به دست گیرند؛ در طول جنگ ژاپن و چین نیز چینى‏ها تروریست خوانده مى‏شدند.

«مک‏حلال» کار «مک‏دونالد» را کساد کرده است‏ خانم «فیضا» بر خلاف ظاهرش که حجاب کمى هم دارد، مى‏گوید: من به اینجا مى‏آیم تا غذاى حلال بخورم. تعدادى از کارکنان، خانم‏هاى محجبه‏اى هستند که پیراهن‏هاى زرد یقه‏دار، پوشیده‏اند … تلویزیون بالاى سر آنان، بخش‏هایى از فیلم «محمد رسول‏الله» را پخش مى‏کند.

شهریور- بعد از ظهر: کد خبر:

افزایش شدید تعداد مسلمانان مقیم اروپا، تأثیر خود را بر رستوران‏ها هم گذاشته و از این پس غذاخورى‏هایى که به این قشر قدرتمند کم‏توجهى کنند، ضرر مى‏کنند.

به گزارش سرویس بین‏الملل «بازتاب»، روزنامه «نیویورک‏تایمز» در گزارشى نوشت: همبرگرهاى رستوران «مسلم کینگ برگر»، بازار «مک‏دونالد» را کساد کرده است.

«فیضا گونینچ» و دیگر دوستان دبیرستانى وى، مجبورند هفته‏اى یک بار از فست‏فودهاى مک‏دونالد استفاده کنند، اما این بار آنان ترجیح مى‏دهند که از ساندویچ‏ها و همبرگرهاى رستوران مسلمانان- که غذاى حلال تهیه مى‏کنند- بخرند؛ بنابراین، باید گفت که رستوران‏هاى زنجیره‏اى موجود در آمریکا یا اروپا، جمعیت رو به گسترش مسلمان را در نظر نگرفته‏اند و باید براى این قشر از مشتریان خود، تدبیرى بیندیشند. مثلا در فرانسه که از جمعیت چند میلیونى مسلمان برخوردار است، در بسیارى از محصولات مک دونالد از گوشت خوک استفاده شده است و مسلمانان آن‏ را در رژیم غذایى خود ندارند. فرانسه که پنج میلیون مسلمان را در خود جاى داده، رستورانى با نام «مک حلال» متعلق به شخصى مسلمان است که همبرگرهاى حلال به مشتریان خود ارائه مى‏دهد؛ این قضیه که این رستوران‏ها چندملیتى هستند، هم حائز اهمیت است.

«مسلم کینگ برگر» در ردیف رستوران‏هاى زنجیره‏اى معروف همبرگر آمریکایى قرار گرفته است و غذاهاى آن به همان کیفیت و بسته‏بندى مطلوب مک‏دونالد سرو مى‏شود. یک فرد انگلیسى نیز غرفه‏هاى فروش ساندویچ مرغ با ذبح شرعى در انگلستان و فرانسه دایر کرده است.

این رستوران‏ها، همبرگرها و غذاهاى سرخ کردنى را تهیه مى‏کنند که با قوانین غذایى مسلمانان هماهنگى دارد. خانم «فیضا» که فرانسوى و الجزایرى‏تبار است، بر خلاف ظاهرش که حجاب کمى هم دارد، مى‏گوید: من به اینجا مى‏آیم تا غذاى حلال بخورم. رستوران‏هاى زنجیره‏اى تهیه کننده غذاهاى سریع یا همان «فست فود»، منوى غذاهاى خود را بنا بر سلیقه و ذایقه و عادت‏هاى محلى رایج در دنیا تهیه مى‏کنند، اما این بازارها جمعیت رو به رشد مسلمان اروپا را از یاد برده‏اند. در فرانسه رستوران زنجیره‏اى «بور» که در زبان فرانسوى به معناى «عرب» است شناخته شده و آرم رستوران «بى. کى. ام» است؛ این حرف از اول نام‏هاى مؤسسان آن گرفته شده که به ترتیب «بن حمید»، «خطیر» و «مقدم» است. این حرکت از سوى نسل دوم مسلمانان متولد فرانسه بیشتر بوده است. به گفته حکیم بدعاوى، مدیر یکى از این رستوران‏ها، در آینده سى نمایندگى دیگر از این رستوران‏ها در فرانسه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. گفتنى است، در رستوران بدعاوى، تعدادى از کارکنان، خانم‏هاى محجبه‏اى هستند که پیراهن‏هاى زرد یقه‏دار، پوشیده‏اند و آرم رستوران نیز بر پشت آنان حک شده است و همبرگرها را در کاغذ و جعبه‏هاى مخصوص بسته‏بندى مى‏کنند. در عین حال تلویزیون بالاى سر آنان، بخش‏هایى از فیلم «محمد رسول‏الله» را پخش مى‏کند. «صبا کیلیجانسکى» که با شال کرم رنگى حجاب گرفته است، مى‏گوید: در اینجا احساس راحتى مى‏کند، چون حجاب مورد نظر خود را رعایت مى‏کند. جعبه غذاى بچه‏هاى این رستوران مثل بسته‏بندى‏هاى مک دونالد با اسباب‏بازى‏هاى رنگى تزئین شده است. او مى‏گوید، از این‏که در فرانسه- که حجاب در مدارس آن ممنوع شده است و زنان شاغل اجازه ندارند پوشش داشته باشند- و در این رستوران با حجاب کار مى‏کنند، خوشحال است. این رستوران‏ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب و روزهاى جمعه نیز از ۴ بعد از ظهر تا نیمه شب کار مى‏کنند. مهم‏ترین نکته این است که رستوران‏هاى یادشده شدیدا بر طبق روش غذایى مسلمانان عمل مى‏کنند و استفاده از الکل و خون و گوشت خوک در آن ممنوع است. در آنجا براى تهیه ژامبون گوشت و چیزبرگر، از گوشت دودى بوقلمون استفاده مى‏شود. همچنین نمایندگانى از سوى یک مؤسسه مستقل صدور مجوز و تأیید در این کار نظارت دارد و سه بار در روز براى اطمینان از حلال بودن غذاها از این اماکن بازدید مى‏کنند.

نظرات کاربران:

ما به اصطلاح جوانهاى مسلمان ایرانى که در یک کشور به اصطلاح مسلمان زندگى مى کنیم بهتر است راه و روش زندگى کردن یک مسلمان واقعى را از مسلمانان خارج از ایران یاد بگیریم‏

مسلمان بودن و مسلمان ماندن در بین جماعت غیرمسلمان و متعهد به انجام و اجراى فریض و مقررات دین مبین بینى و بین الله هنر که هست هیچ شاهکاراست و دست مریزاد زیادى هم دارد. احسنت و هزار باریکلا هم رویش‏

من از کارمندان دولت هستم که هر از چندگاهى براى انجام ماموریت به خارج از کشور اعزام میشوم. معمولا” دغدغه اصلى مامورین پایبند به اصول مذهبى نوع غذا و نحوه تهیه آن است. بویژه‏ در اروپا و شرق آسیا. ظاهرا” خوشبختانه با افتتاح اینگونه رستورانها مشکل تهیه غذاى حلال و شرعى بزودى مرتفع خواهد شد. این مسئله قطعا” با استقبال غیر مسلمانان هم روبرو خواهد شد.

بسمه تعالى‏

وقتى مطلب فوق را خواندم واقعا احساس غرور کردم وآفرین به اینهمه عزت نفس‏

واقعاً خوب است چنین مباحث و خبرهایى مطرح شود تا وضعیت مسلمانان در آنطرف آب هم معلوم شود. در یک جاى دنیا که کشورى غیر مسلمان است دخترى مسلمان رستورانى را مى پسندد که در آن بتواند حجابش را رعایت کند و در ایران دختر (شیعه اثنى عشرى) رستورانى را ترجیح مى دهد که در آن بتواند ولنگار تر غذا سرو کند. جداً به کجا مى رویم و عاقبتمان چه خواهد شد؟ خدا به خیر کند.

الحمدالله‏ مسلمانان هر که متحد شوند مى توانند موفق باشند.

احسن بر این درایت وخوش فکرى‏

آوینى‏

حضور اولین زن با حجاب در یک رسانه غربى در سوئدیک زن مسلمان موفق شد تا کار خود را به عنوان گوینده با حجاب اسلامى در برابر چشم میلیون‏ها بیننده در تلویزیون سوئد آغاز و با مخاطبان رودررو صحبت کند، بدون آنکه وحشتى داشته باشد. به دنبال تصمیم مقامات تلویزیون سوئد، از این پس آزادى مذهب و فرهنگ طبق قوانین جدید سوئد تضمین شده است و به این ترتیب، تلویزیون سوئد اولین رسانه غربى است که به یک زن مسلمان با حجاب اجازه داده تا در برابر چشم بینندگان مسیحى ظاهر شود و با آنها به زبان خودشان در مورد موضوعات گوناگون صحبت کند. تلویزیون سوئد در برخى موارد، با برخى‏رسانه‏هاى غربى متفاوت عمل مى‏کند؛ براى مثال، پخش فیلم‏هاى غیراخلاقى در آن ممنوع است. در حال حاضر، در سوئد، زنان باحجاب در بخش‏هایى چون پستخانه، بیمارستان‏ها و مراکز آموزشى مشغول به کار هستند. نادیا گابریل که اهل فلسطین است، قرار است در برنامه جدیدى در تلویزیون سوئد در مورد حضور مهاجران در جامعه سوئدى صحبت کند. وى در گفت‏وگویى با سایت گفت که از اینکه به او اجازه دادند، با حجاب اسلامى برنامه اجرا کند بسیار خوشحال است. وى متولد سوئد است و به هر دو زبان عربى و سوئدى مسلط است. او قرار است که در اوایل سال ۲۰۰۴ اجراى برنامه آشپزى جدیدى را نیز آغاز کند. طبق قوانین جدید سوئد، هر زن باحجابى که به دلیل داشتن حجاب مورد انتقاد قرار گیرد، یا حقى از اوضایع شود، مى‏تواند با مراجعه به محاکم قضایى شکایت کند. چندى پیش، یک دختر مسلمان به دلیل داشتن حجاب از یک فروشگاه اخراج شد. این دختر با مراجعه به دادگاه از کارفرمایش شکایت و دادگاه راى به بازگشت او به سرکار صادر کرد. در حال حاضر، در سوئد، زنان سوئدى یا غیرسوئدى مى‏توانند بدون برداشتن حجاب، کارت شناسایى یا پاسپورت داشته باشند. آزادى زنان مسلمان در سوئد درست برعکس آن چیزى است که در حال حاضر، در سایر کشورهاى غربى از جمله بلژیک و فرانسه وجود دارد.

همچنین ببینید

دوره تربیت مربی عفاف و حجاب

🔶🔷🔆🔷🔶دوره تربیت مربی عفاف و حجاب🔆🔅قاصدان نجابت ۳ 🔅🔆🔺🔻حضوری و مجازی🔺🔻✅باحضور اساتید برجسته کشوری 🔴عناوین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *