برگشت به حیا

سوال :از نظر قرآن به چه طریقی میشه حیایی که باید بین انسان و خدا وجود داشته باشه اما به واسطه گناهان بسیار کمرنگ شده رو دوباره بدست آورد

خداوند متعال راه توبه و برگشت را به روی انسان ها گشوده است و آنان می توانند با توبه و استغفار، گناهان گذشته خود را جبران کنند و پس از توبه و انابه به درگاه خدا دیگر بار راه تقوا و عبادت را پیش گیرند. به این جهت قرآن مجید و روایات اهل بیت(ع) مردم را به توبه دعوت و تشویق نموده اند.
خداوند در یکی از آیات فرموده است: \”قل یا عبادی الّذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا مِن رحمه الله إنّ الله یغفر الذّنوب جمیعاً إنّه هو الغفور الرّحیم و أنیبوا‌ إلی ربّکم؛( سوره زمر آیه ۵۳ و ۵۴٫) ای بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد و به درگاه پروردگارتان انابه کنید\”.
آیات دیگری هست که همگی دلالت بر غفران و بخشش و عفو الهی دارند. غفران و عفو در لغت به معنای پاک کردن و محو کردن آثار (گناه) است(المنجد ماده غفر و عفو.)
در روایات از پیامبر(ص) نقل شده است: التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛ کسی که از گناه توبه کند، مثل کسی است که گناهی نکرده است.( وسائل الشیعه ، شیخ حر عاملی ، موسسه ال البیت قم ، ۱۴۰۹ هجری قمری ، ج ۱۶ ص ۷۵)
بنابراین توبه کردن از گناهان باعث زدودن گناه و پاک شدن می شود، امّا تذکر چند نکته لازم است.
۱ـ توبه باید واقعی و حقیقی باشد. چه بسا افرادی که استغفار می کنند، باز به گناه آلوده می شوند و هیچ گونه تصمیم جدّی بر ترک گناه نمی گیرند. کار این گونه افراد با این گونه استغفار و توبه،‌ شبیه استهزاء و مسخره کردن خدا است.‌ در این جا توجه شما را به بخشی از حکمت ۴۰۹ نهج‌البلاغه جلب می نمایم که امیرالمؤمنین(ع) در مورد کسی که استغفار لفظی و ظاهری داشت فرمود: مادرت بر تو بگرید ‌ آیا می دانی توبه و استغفار به چه معنایی است؟ استغفار واقعی مقام بلند مرتبگان است که شش معنا و مرحله دارد، اولین مرحله آن پشیمانی جدّی از کرده های زشت است.( نهج البلاغه (فیض الاسلام) ، حکمت ۴۰۹ و نهج البلاغه ، (مرحوم دشتی ) حکمت ۴۱۷)
۲ـ انجام دادن گناه بسیار آسان است امّا توبه کردن و قبول شدن توبه مشکل است، مخصوصاً توبه از برخی گناهان نیاز به گریه و انابه فراوان به درگاه خدا دارد.
۳ـ اگر حق النّاس را ضایع کرده است، ابتدا باید آنان که حقشان ضایع شده راضی شوند، سپس توبه و استغفار به درگاه خدا پذیرفته شود.
۴ـ کسی که از ابتدا راه صلاح پیش گیرد، بسیار تفاوت دارد با کسی که اهل معصیت بوده و بعد توبه کرده است، زیرا در آن مدت که او اهل تقوا و پاکی بوده، به همان مقدار جلوتر از گناهکار است و از ارج و قرب معنوی بسیاری برخوردار است.
پس «توبه» موجب بخشش و محو گناه است. البته اگر گناهی باشد که با حقوق مردم ارتباط داشته باشد (مانند غصب اموال)، باید آن را ادا کند و نیز اگر ترک واجب دینی باشد (مانند نماز، روزه، حج و…) باید قضای آنها را بجا آورد و اگر کفاره بر آن مترتب شده در صورت توان، کفاره را نیز بپردازد

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *