شیوه نامه حجاب

حجاب
در آموزش و پرورش
مقدمه:
با عنایت به ضرورت تعظیم شعائر الهی و فرائض دینی به ویژه امر مهم حجاب و عفاف شایسته است نسبت به این مهم
تلک الایام نداولها » که با برکات و آثار فراوان اخلاقی اجتماعی همراه است حساس بوده و از ایام مغتنم و مسئولانه
برای حاکمیت بخشی به فرهنگ دینی و بهبود بخشی به مناسبات انسانی بر مبنای تکریم و تعفف و « بین الناس
همچنین گسترش حجاب و عفاف نهایت استفاده را نموده و با توجه به مسئولیتها و موقعیتهای برشمرده در جهت
تحقق طرح توسعه و تحکیم حجاب و عفاف با همگرایی نظری و همکاری علمی و به کارگیری همه ظرفیتهای علمی و
عملی مجموعه گامهای مؤثر و مستمری در این مهم برداشته شود.
اهداف:
-۱ تعمیق شناخت و توسعه باورمندی نسبت به عفاف و حجاب
-۲ ارتقاء بینش و حساسیت و هوشمندی نسبت به رعایت عفاف و حجاب
-۳ بهبود روشهای تبیین، تبلیغ و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب
بایسته های اصولی – اعتدالی در توسعه و تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب :
-۱ اصل حجاب به عنوان حکمی مسلم از احکام الهی در آیات و روایات فراوانی آمده است پس آنچه اقلیم –
فرهنگ و عرف در آن مؤثر است چگونگی حجاب است نه اصل حجاب .
-۲ اصل پوشش و تنوع در پوشش میان زنان مسلمان در سراسر جهان حکایت از تعیین در اصل حجاب و تکثر در
چگونگی تأمین آن می کند.
-۳ رنگ به عنوان یکی از آیات الهی منبع مهمی برای نشان دادن تفاوت ها از یکسو و همچنین تأمین روحیه
تنوع طلبی و نفی یکنواختی کسالت آور از سوی دیگر است.
-۴ مردم آنگونه زندگی می کنند که می اندیشند پس برای ایجاد تغییر در روش و منش زندگی باید به تأثیر در
اندیشه ها پرداخت لذا باید به روشهای اغنایی و باور پذیر روی آورد.
-۵ بهره مندی از قابلیت تأثیرگذاری الگوها و پاداش های اجتماعی برای هنجار پذیری ارزشهای حجاب و عفاف
مؤثر است.
-۶ تقویت کنترل کننده های درونی مثل ایمان- وجدان- اخلاق و عزت نفس با سه روش دانشی – بینشی –
کنشی و تقویت کننده های بیرونی با سه روش ارشادی- اجرایی- انضباطی
-۷ پرهیز از افراط و تفریط و تبیین نگاه اصولی – اعتدالی و پای فشاری مستدل و برهانی باید بگونه ای باشد که
اصل حجاب فدای نوع خاصی از حجاب نشود.
-۸ بهره مندی از توان گروههای مختلف اجتماعی به عنوان روشنگران و تسهیل گران هنجارها در ایجاد فرهنگ
سازی برای حجاب و عفاف
-۹ لحاظ نمودن سه ویژگی والایی، پویایی و زیبایی در چگونگی حجاب و ارائه مدلهای تأمین کننده ویژگیهای
فوق حائز اهمیت است.
-۱۰ روشنگری و فرصت دهی به منظور ایجاد رغبت و تلاش بر رعایت آئین نامه اجرائی پوشش در سازمانها و دوائر
-۱۱ توجه بر این حقیقت که حجاب برتر یک انتخاب آگاهانه است بدون شک اجبار و الزام شأن این انتخاب را تنزل
می دهد.
-۱۲ موضوع عفاف و حجاب برای زنان و مردان می باشد اگر چه موضوع حجاب برای زنان از اختصاص و ضمائم ویژه
ای برخوردار است لذا شایسته است در مدارس پسرانه بر عفاف و خویشتن داری و صیانت اخلاقی به گونه ای
تأکید شود که موضوع پوشش با آراستگی توأم با سادگی و به دور از ابتذال و تبرج باشد.
تشکیلات اجرایی:
به منظور هماهنگی، نظارت و ارزیابی بر حسن اجرای برنامه های توسعه فرهنگی حجاب و عفاف شوراهایی به شرح
ذیل تشکیل می گردد.
-۱ شورای مرکزی هماهنگی، نظارت و ارزیابی حجاب و عفاف:
در وزارت آموزش و پرورش براساس مصوبه شورای معاونان، شورای مرکزی با مسئولیت معاون محترم پرورشی و تربیت
بدنی و دبیری مدیر کل دفتر امور زنان و اعضاء به شرح ذیل تشکیل می گردد.
– معاونت پرورشی و تربیت بدنی – رئیس شورا
– مدیر کل دفتر امور زنان – دبیر شورا
– معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی
– معاون نظری و مهارتی
– معاون آموزش عمومی
– معاون توسعه مشارکتهای مردمی
– رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی
– رئیس پژوهشگاه مطالعات
– قائم مقام وزیر در امور استانها
– قائم مقام وزیر در انجمن اولیاء و مربیان
-۲ شورای استان:
شورا در سطح استان به شرح زیر تشکیل می گردد
– رئیس محترم سازمان آموزش و پرورش رئیس شورا
-معاونت پرورشی و تربیت بدنی دبیر شورا
– مشاور رئیس سازمان در امور بانوان
– اعضای شورای معاونین محترم
– مسئول انجمن اولیاء و مربیان
– مسئول شورای تحقیقات استان
– دو نفر از رؤسای توانمند و صاحبنظر ادارات
– دو نفر رئیس تربیت معلم و مرکز فنی و حرفه ای (خواهر)
– نماینده مدیران خواهر حوزه متوسطه از نواحی شیراز ( ۴ نفر)
– رئیس گروه پرورشی
– کارشناس مسئول فرهنگی و هنری
– یک نفر از نماینده مدیران خواهر دوره راهنمایی
– یک نفر از نماینده مدیران خواهر دوره ابتدایی
– کارشناس مسئول اقامه نماز، قرآن و معارف اسلامی
-۳ شورای شهرستانها و مناطق:
شورا در سطح شهرستانها و مناطق به شرح زیر برگزار می گردد:
-رئیس محترم شهرستان – منطقه به عنوان رئیس شورا
-معاونت پرورشی و تربیت بدنی دبیر شورا
– کارشناس مسئول یا کارشناس امور تربیتی
-شورای معاونان
-انجمن اولیاء و مربیان
-رابط یا نماینده امور زنان
– نماینده مدیران راهنمایی
– نماینده مدیران متوسطه
– نماینده مدیران ابتدایی
– رابط تحقیقاتی
این شورا مسئولیت راهبری و برنامه ریزی در موضوع را خواهد داشت.
-۴ مدارس :
شورای مدرسه با حضور نماینده انجمن اولیاء و مربیان (خواهر) و نماینده تشکلهای دانش آموزی (شورای دانش
آموزی- بسیج- انجمن اسلامی) بر حسب موضوع جلسه با لحاظ موضوع توسعه و تحکیم فرهنگی حجاب و عفاف در
دستور جلسات خود مسئولیت و راهبری و برنامه ریزی موضوع فوق الذکر در مدرسه را خواهد داشت.
شورای مدارس بر حسب مورد می توانند موضوع را در جلسه شورای معلمین و کار گروههای دیگر نیز مطرح نمایند و
از همفکری و همکاری آنان استفاده نمایند.
وظایف عمومی شوراها:
-۱ تهیه و تنظیم آئین نامه داخلی شورا
-۲ تدوین و تبیین راهکارهای اجرایی دستورالعمل های ارسالی در زمینه حجاب و عفاف
-۳ برنامه ریزی در جهت توسعه و تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب در آموزش و پرورش (مستند به بایسته های
اصولی- اعتدالی در برنامه عمل حجاب و عفاف)
-۴ ایجاد مکانیزم هماهنگی، نظارت و ارزشیابی در اجرای برنامه های تحکیم و توسعه عفاف و حجاب
-۵ تنظیم و ارسال گزارش برنامه ها و اقدامات انجام شده هر سه ماه یکبار به مقام مسئول
ارزشیابی:
شوراهای مدارس توسط رؤسای مناطق و شهرستانها و شوراهای برتر مناطق و شهرستان توسط رؤسای سازمان ها و
شوراهای برتر استانها نیز توسط شورای مرکزی بر اساس بازدید حضوری و تکمیل فرمهای ارزشیابی خاص با تأکید بر
رویکرد اثربخشی ابتکار و خلاقیت ها مورد تشویق و تقدیر ویژه قرار خواهند گرفت.
نمونه ای از برنامه ها و فعالیتهای پیشنهادی (جهت طرح در جلسات شورا) :
محور علمی:
-۱ درج مقالات علمی – راهگشا در نشریه ها
-۲ تألیف محتوا و کتبی بر محور تربیت در خانواده به منظور رویش و تثبیت عفاف و حجاب در فرزندان بویژه
دختران
با انتشار کتابهای کوچک و « قوا انفسکم و اهلیکم نارا » -۳ تبیین و تأکید بر نقش پدران در اقتدا به کریمه ی
صفحات کم جیبی برای جلسات اولیاء
-۴ تبیین حجاب از منظر جامعه شناسی و روانشناسی در اقتراح با جامعه شناسان و روانشناسان
-۵ گردآوری هدفمند مجموعه مقالات حجاب از مشروطه تا کنون و تبدیل آن به لوح فشرده
-۶ طرح تحقیقی شناسایی معدل فرهنگی دختران نسبت به عفاف و حجاب در سه عرصه آگاهی ها- باورها و
التزام عملی به صورت هرساله
-۷ طرح تحقیقی معدل فرهنگی پسران نسبت به پوشش عفاف در سه عرصه آگاهی ها، باورها و التزام عملی
-۸ تشکیل انجمن های پژوهشگران جوان در مدارس راهنمایی و متوسطه و تحقیق و مطالعه بر روی کتب حجاب
و همچنین استخراج جملات عمیق و اثر گذار از کتابها برای کلاسها و مدارس و …
-۹ مسابقه بزرگ مقاله نویسی یا تحقیق و یا ترجمه برای دانش آموزان در موضوعات حجاب مثل: چرا حجاب
دارم/ پرسش های من درباره چرایی حجاب و … و امتیاز دهی به آفرینندگان انواع مقالات پذیرفته شده
-۱۰ راه اندازی تلفن گویای پاسخ به سئوالات و احکام عفاف و حجاب برای جوانان
-۱۱ انجام یک پژوهش کاربردی درباره آسیب شناسی حجاب و عفاف و راهکارهای مطلوب باورپذیری
-۱۲ تهیه کتب جذاب و مناسب در ارتباط با حجاب و عفاف دانش آموز و پاسخ به پرسش ها و شبهات آنان توأم با
برگزاری مسابقات لازم
-۱۳ طرح مباحث حجاب و عفاف در قالب آموزش های ضمن خدمت همایش و یا قالب های دیگر با تأکید
بر تأثیر پذیری دانش آموزان از دبیران و معلمان
-۱۴ طراحی کلاسهای آموزش خانواده با موضوع حجاب و عفاف
محور فرهنگی
-۱ آموزش مدرس و حجاب پژوه قابل، با توانایی کلامی و علمی برای پاسخگویی به سئوالات جوانان در قالبهای
جدید
-۲ عرضه نمایشگاه فرآورده های فرهنگی بویژه کتاب های مرتبط با حجاب – عفاف- زن و سایر اعتقادات معین و
مؤثر همچنین عرضه و تحلیل فرآورده های ضد فرهنگی دشمن با تصاویر و اخبار و ارائه وسائلی که نشان از
تلاش شبانه روزی دشمنان در تخریب حجاب و عفاف دارد .
-۳ محرم سازی مدارس به منظور تمرین عملی جایگاه حجاب با حمایت گیری از محل خیرات خرد و فراخوان
خیرین ویژه مدارس دخترانه
-۴ برگزاری کارگاه اندیشه ورزی با حضور جوانان در موضوع چرایی و چگونگی حجاب و عفاف
-۵ برگزاری کارگاه اندیشه ورزی با حضور اولیاء و مربیان در موضوع چرایی و چگونگی حجاب و عفاف
-۶ راه اندازی اردوهای فرهنگی – ورزشی عفاف و حجاب با برنامه های خاص
-۷ شناسایی و معرفی چهره های برتر علمی فرهنگی محجبه به منظور الگوسازی
-۸ شناسایی افراد آگاه، متعهد و توانمند از حوزه و دانشگاه و اعزام آنها برای پاسخ به سئوالات و پرسش های
مدیران و دانش آموزان مدارس کشور با سازماندهی خاص به ویژه مدارس دخترانه
درباره حجاب و عفاف برای « لوح فشرده » و « نوارهای صوتی » ،« کتاب »،« جزوه »،« بروشور » -۹ تهیه و ارسال
مدارس
-۱۰ ایجاد نظام تشویق و ترغیب و همچنین برگزاری جشنواره بزرگداشت فعالان و خادمان فرهنگ حجاب و عفاف
در آموزش و پرورش
-۱۱ برگزاری مسابقات آیات قرآن و حفظ و مفاهیم و تفسیر آیات حجاب و عفاف
محور هنری:
-۱ همفکری و همکاری با رسانه ملی ( شبکه های ملی و استانی ) در خصوص تولید و عرضه برنامه های مشترک
رادیویی و تلویزیونی با تأکید بر قالب های داستانی و نمایشی
-۲ تألیف رمان ورود بی حجابی در ایران و سفارش آن به نویسندگان نامی و همچنین به مسابقه گذاشتن آن در
بین مستعدین و علاقمندان بگونه ای که سئوالات در موضوع حجاب تا پایان رمان خیلی ملایم و اثرگذار جواب
داده شود.
« از سوم راهنمایی تا سوم نظری » -۳ استفاده از ظرفیت موجود مسابقات فن بیان و سخنوری بین دانش آموزان
به منظور توان افزایی- مهارت سخنوری – و استفاده از این زمینه جذاب برای طرح مباحث عقیدتی ویژه
حجاب و عفاف تا پیام ها از زبان جوان برای دل جوان طرح شود.
-۴ طراحی، نقاشی و زیباسازی مدرسه با محوریت عفاف و حجاب توسط دانش آموزان به منظور شناسایی
زیباترین و گویاترین فضای مدرسه ای با محوریت حجاب و عفاف
-۵ تولید و تهیه سرودهای خاص و برگزاری جشنواره های سرود عفاف و حجاب
-۶ برگزاری جشنواره تأتر با موضوع حجاب ، عفاف
از پوستر « دریافت شما » -۷ طراحی پوستری منحصر به فرد ، زیبا و گویا در موضوع حجاب و برگزاری مسابقه
-۸ مسابقه فیلم نامه های کوتاه و فیلم نامه های بلند بین معلمان و دانش اموزان مستعد هنرمند در موضوع
حجاب و عفاف برای شناساندن حجاب با استفاده از هنر
محور تبلیغی:
-۱ بهره گیری از صاحبان قلم برای نگارش جمله های کوتاه حکمت آمیز و اقناع حماسی- عقلی- احساسی
درباره حجاب و عفاف از منظرهای مختلف
-۲ برگزاری مسابقه بهترین روزنامه رایانه ای (وبلاگ نویسی) بین دانش آموزان در موضوع حجاب و عفاف
-۳ برگزاری جشن حجاب
-۴ تهیه کتاب در خصوص تأثیر حجاب در فرهنگهای مختلف

همچنین ببینید

برگزاری جشن فرشته های روزه اولی در یزد

همزمان با ایام خجسته ماه شعبان جشن تکلیف فرشته های روزه اولی ویزه دختران روز ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *