خانه / مشاوره و پرسش و پاسخ / فلسفه حجاب در روابط فامیلی

فلسفه حجاب در روابط فامیلی

فلسفه حجاب در روابط فامیلی

پرسش:

سلام، خانواده من خانواده مذهبی هست. چند وقت پیش خواهرم که هم سن هستیم تقریبا از من سوالی کرد که من نتونستم خوب جوابش رو بدم،تا این که امروز بخش پرسش و پاسخ سایت شما رو دیدم و می خوام سوال خواهرم که سوال خودم هم شده از شما بپرسم: << من دختریم که خدا رو قبول دارم به حیا و عفت هم اعتقاد دارم.و می دونم که خودم رو باید از نا محرم بپوشونم و این کار رو هم می کنم. اما برام سوال شده که چرا باید جلو پسر خالم یا پسر داییم که با هم بزرگ شدیم تازه اونا از من کوچک تر هم هستن یا هم سنیم و من به اونها خیلی مطمئنم چرا باید جلو اونا روسری یا چادر سر کنم؟ >> االبته باید بگم که خواهر من این مسائل رو رعایت می کنه اما دلیلش رونمی دونه،مثلا میگه من الان ۱۹ سالمه یکی از پسر داییام ۱۵ ساله شه می گه سختمه که بخوام جلویه اون که با هم بزرگ شدیم همش بخوام روسریم رو مرتب کنم که مبادا موهام پیدا بشه. امیدوارم که سوالم رو واضح گفته باشم،فقط اگر ممکن شما هم پاسخ این سوال رو به صورت اشاره ای نگید،خیلی واضح و با دلایل منطقی بگید که بتونم خوب خواهرم رو راضی کنم.

پاسخ:

 

درباره سوال شما باید به این نکته اشاره کنیم که در احکام اسلامی مصلحت هایی کلی وجود دارد بدین معنا که اگر به مجموعه کسانی که مورد حکم قرار گرفته اند (مانند زنان که مورد حکم حجاب قرار گرفته اند) نگاه کنیم این حکم به نفع و مصلحت آن ها است. این مساله درباره حجاب هم به درستی جاری است. حجاب در جامعه سبب حفظ حریم ها و کرامت زن می شود چرا که حقیقت انسان به روح اوست نه جسم، و روح زن و مرد یکسان است یعنی مذکر و مؤنث بودن مربوط به جسم است نه روح و از این جهت (انسان بودن) زن و مرد مساوی هستند.عفت و پاکدامنی هم برای مرد واجب است و هم برای زن ، هم برای زن گوهر است و هم برای مرد و حفظ این گوهر بر هر دو واجب است.زن و مرد به لحاظ امور روانی و جسمانی تفاوت طبیعی با هم دارند مرد طالب جسم زن هست و زن طالب قلب مرد است، مردها عموماً نظر خود را به اندام زن معطوف می دارند و زن ها عموماً قلب مردان را هدف قرار می دهند. جذابیت اندام زن برای مرد بر کسی پوشیده نیست و شاهد صادق آن سوء استفاده جهان امروز از این امر است که با در نظر گرفتن این امر هم سرمایه داران و تولید کنندگان برای بازاریابی تولیدات خود و جذاب کردن آن از عکس و فیلمهایی بهره می گیرند که اموری از این دست را در بردارد.پوشش اندام زن از منظر مردان نامحرم موجب می شود تا چشمان مردان پر از هوس و حریص به زیباییهای زن ناکام مانده و به این وسیله زن در یک امنیت جدی قرار گیرد. ولی چنانچه زیباییهای زن در معرض قرار گیرد چشمان حریص که رشته کش دل هستند نظر های سوء و نیت های پلید مرد را به سوی عمل سوق می دهد و امنیت زن را در خطر می اندازد. البته ممکن است در بعضی از فرهنگها برای زن مهم نباشد که به او تجاوز شود یا تجاوز نشود ولی در فرهنگ دینی خصوصاً دین اسلام که حفظ ناموس و عرض در مرتبه بالایی مورد اهتمام و دقت قرار گرفته است این معنا بیشتر قابل فهم است. از سوی دیگر اندام مرد چنین جاذبه ای را عموماً ندارد و چون به لحاظ اولی مورد هدف زن نیست و اگر احیاناً چنین موردی باشد بر زن هم حرام است که به اندام مرد نگاه اندازد.

زن یک شخص و یک شخصیت دارد فرهنگ غرب شخص او را عریان می خواهد و نظر به شخص او دارد هر چند شخصیتش لجن مال شود اما اسلام شخص او را می پوشاند تا به شخصیت او توجه جدی شود.

با توجه به این توضیحات باید گفت که شما از آینده عدم اجرای حکم حجاب از سوی خواهرتان که خبر ندارید و طبق احادیث باید از مواضعی که انسان را در معرض گناه کردن قرار می دهد پرهیز کرد ضمن اینکه این حکم، مصلحتی کلی دارد و شاید در بعضی موارد آن مصلحت ملموس ناشد به علاوه اسلام در پاره ای از احکلم خود قصد تقویت روحیه تعبد و اطاعت محض در بندگان را دارد لذا همان گونه که در سوال خود مطرح نمودید خواهرتان اذعان دارد که به حیا و عفت مقید است و بدان اعتقاد دارد و عده ای از احکام برای حفظ همین روحیه بسیار مناسب می باشند. در آخر اگر خواهر گرامی شما به حجاب خود پایبند باشند یقینا با آرامش بیشتری در جامعه و زندگی زناشویی خود گام بر می دارند و ثمره ای این تقید را خواهند دید.

 

 

منبع: پایگاه حوزه، شماره ۱۶۳۹۹

همچنین ببینید

اگر رضاخان توانست با چماق چادر را بردارد ما هم می توانیم…

عده ای بر این عقیده اند که در کارهای فرهنگی نباید سخت گیری باشد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *