خانه / مقالات حجاب / حجاب از دیدگاه قرآن و احادیث فریقین

حجاب از دیدگاه قرآن و احادیث فریقین

اطلاعات پایان نامه انتخابی

//

عنوان : حجاب از دیدگاه قرآن و احادیث فریقین مقطع :سطح۲ استاد راهنما :ابوترابی، محمود تعداد صفحات :۹۶
نویسنده : کارگر، فاطمه شناسه :۹۶۷ استاد مشاور : کلید واژه ها : حجاب ؛
برنامه تحصیلی:تمام وقت رشته :۰ استاد داور :محمدی، حسن تاریخ دفاع :۲۲/۰۶/۱۳۸۰
چکیده راهنما

پایان­نامه حاضر به بررسی مسأله­ی حجاب از دیدگاه فرقه­ی امامیه و عامّه پرداخته و مطالبش با توجه به منابع تفسیری و کتب روایی به شش بخش تقسیم شده است.بخش اول کلیاتی درباره­ی پیشینه­ و ضرورت حجاب برای زن، بخش دوم مفهوم حجاب و واژه­های مترادف با آن، بخش سوم مبانی و حکمت­های حجاب از دیدگاه اسلام، بخش چهارم دیدگاه فرقه­ی امامیه در مورد حجاب، بخش پنجم دیدگاه فرقه­ی عامّه در مورد حجاب و بخش ششم وجوه اشتراک و افتراق دو فرقه در مورد حجاب.

چکیده تمام نما

نگارنده در بخش اول رساله تحت عنوان کلیات به تبیین موضوع حجاب و ضرورت آن پرداخته و هدف خویش را آشنایی مختصری با نظرات علماء دو فرقه در مورد حجاب و مسایل مربوط به آن معرفی می­کند و با پرداختن به پیشینه­ی حجاب اثبات می­کند که حجاب منحصر به اسلام و مسلمین نیست، اما فلسفه­ی آن از دیدگاه اسلام با آیین­های دیگر متفاوت می‌باشد. همچنین در این پایان­نامه با استناد به کتب تفسیری و روایی حجاب را از دیدگاه اخلاقی و فقهی مورد توجه قرار داده است. در بخش دوّم به بررسی مفهوم حجاب پرداخته و ضمن بیان تعریف لغوی و اصطلاحی برخی واژه­ها مثل ثیاب، خمار، رداء، جلباب در تعریف حجاب می­نویسد: زن در معاشرت با مردان بدن خود را پوشانده و به جلوه­گری و خودنمایی نپردازد. در بخش سوم حکمت­های حجاب از دیدگاه اسلام مورد توجه قرار گرفته که از جمله­ی آن اهداف و حکمت­ها به آرامش روانی فرد، استحکام پیوند خانوادگی،


استواری اجتماع، حفظ ارزش و احترام زن می‌توان اشاره کرد. بررسی آیات قرآن و نگاه کوتاهی به آمارهای جوامع کنونی نشان می­دهند که با افزایش برهنگی، طلاق و از هم‌گسستگی خانواده و اجتماع بیشتر خواهد شد و همچنین تشریع حجاب برای زنان باعث افزایش ارزش و احترام و حفظ امنیت آنان در جامعه می­شود. در بخش چهارم به بررسی کامل آیات حجاب پرداخته و ضمن بررسی تفاسیر و کتب روایی دیدگاه فرقه­ی امامیه را در این باره مطرح می­کند. این بخش شامل چند بند مهم از آیه­ی ۳۱ سوره­ی نور است که ممنوعیت نگاه به نامحرم، ممنوعیت نگاه به شرمگاه دیگران، ممنوعیت خود‌آرایی زن برای اجنبی، لزوم پوشاندن مواضع پایین­تر از جامه مطرح شده و بر این نکته تأکید شده که توجه به اوامر الهی موجب می­شود بسیاری از معضلات اجتماعی و فردی قابل حل شوند، زیرا به این وسیله مفاسد غریزی و جنسی قابل کنترل می­باشند. لذا ضروری است زن در معاشرت­های خود دستوراتی چون صلابت گفتار، محدود کردن برخوردها با نامحرم و کراهت خروج از خانه را در نظر بگیرد. در بخش پنجم دیدگاه فرقه­ی عامه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به آیات حجاب از دیدگاه عامه در خصوص ممنوعیت نگاه به نامحرم و شرمگاه و همچنین ممنوعیت خودآرایی از دیدگاه فرقه­های مالکی، حنفی، شافعی و حنبلی مطرح شده و به بیان دیدگاه­های علماء عامه در مورد چگونگی معاشرت زن با نامحرم پرداخته و به بیان نظرات مفسرین اهل سنت از جمله ابوحنیفه، امام احمد، کابلی، جصاص، ابن کثیر، ابن جریر، ابن مسعود، صابونی، حسن بصری و قرطبی اقدام کرده است. در بخش ششم که مهم­ترین بخش است به وجوه اشتراک و افتراق دو فرقه توجه شده و اینکه در اصل مسأله­ی حجاب بین مسلمین هیچ شک و شبهه­ای نیست چرا که عقل و نقل آن را واجب می­شمرند و تنها تفاوت در برخی از نکات و حدود حجاب است که با بررسی مجدد آیات حجاب تفاوت نظر برخی از مفسرین امامیه و عامه مشخص می­شود و چنین به نظر می­رسد که تفاوت چندانی بین این دو فرقه وجود ندارد و حجاب اصل مسلّم و مشترکی بین فرقه­های مختلف مسلمین است.

همچنین ببینید

حد و مرز آزادی

آزادی کمله مقدسی است ولی هر چیزی دارای حد است. مثلا آیا انسان آزاد است ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *